arcade fire Facebook Twitter
Φωτ.: Michael Marcelle

Οι Arcade Fire στο νέο τους άλμπουμ «WE» αγκαλιάζουν ξανά την ελπίδα

0

Όταν όλα τελειώσουν, θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε από την αρχή;» αναρωτιέται ο Win Butler κάποια στιγμή στο «WΕ», το νέο, έκτο κατά σειρά άλμπουμ των Arcade Fire, υπονοώντας, αν μη τι άλλο, την επανεκκίνηση που χρειάστηκε τα τελευταία χρόνια η ίδια η μπάντα και κυρίως την επιστροφή σε όλα εκείνα τα στοιχεία που έκαναν το κοινό να τους αγαπήσει.

Ο δίσκος θα κυκλοφορήσει επίσημα στις 6 Μαΐου και τα καλά νέα για όσους αγαπούν τη μουσική τους είναι ότι πρόκειται για μία από τις καλύτερες δουλειές τους. Να σημειώσουμε εδώ ότι είναι από αυτές τις μπάντες των ’00s που κατάφεραν να διατηρήσουν ένα φανατικό κύκλο οπαδών, μολονότι η προηγούμενη κυκλοφορία τους, «Everything Νοw», έχανε σε σημεία.

Το 2017, όταν κυκλοφόρησε, για πρώτη φορά στην ιστορία τους οι Arcade Fire γνώρισαν την εμπορική αποτυχία και κυρίως είδαν τους κριτικούς να μην εντυπωσιάζονται καθόλου από τους πειραματισμούς τους – αντίθετα, τους έθαψαν με το γάντι. 

Αυτό ήταν ένα γερό χτύπημα για ένα γκρουπ που για πάνω από μια δεκαετία ήταν σχεδόν αδιανόητο να πει κανείς αρνητική κουβέντα γι’ αυτό, ακόμη και σε κύκλους indie φίλων. 

Είναι ίσως από τα τελευταία μεγάλα ροκ γκρουπ των οποίων η καλλιτεχνική αξία συμβάδιζε με την εμπορική τους απήχηση.

Σχηματίστηκαν το 2001 από τον Win Butler και τον Josh Deu στο Μόντρεαλ το 2001. Λίγο αργότερα γνώρισαν τη Régine Chassagne, η οποία παντρεύτηκε τον Butler το 2003. Θεωρήθηκαν σημαντικοί από το ντεμπούτο άλμπουμ τους, το «Funeral», που κυκλοφόρησε το 2004. Ήταν το πιο γρήγορα ανερχόμενο συγκρότημα σε πωλήσεις στην ιστορία της ανεξάρτητης εταιρείας τους Merge.

Είναι ίσως από τα τελευταία μεγάλα ροκ γκρουπ των οποίων η καλλιτεχνική αξία συμβάδιζε με την εμπορική τους απήχηση. Το τρίτο κατά σειρά άλμπουμ τους, το «Suburbs», είχε ανέβει απευθείας στο Νο 1 του Billboard, αφήνοντας πίσω ποπ μεγαθήρια της εποχής, όπως η Katy Perry και η Lady Gaga. 

arcade fire
Το «WΕ» των Arcade Fire θα κυκλοφορήσει από τη Sony Records την Παρασκευή 6 Μαΐου.

Βέβαια, είναι απολύτως φυσιολογικό, ακόμα και για τα καλύτερα συγκροτήματα, μετά από τόσες εξαιρετικές δουλειές να μη βγάλουν κάτι τόσο καλό. Επομένως, άνετα το «Everything Now» μπορεί να θεωρηθεί ο χειρότερος δίσκος που έχουν κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα.

Χορευτικό και ηλεκτρονικό και κάπως τυποποιημένο, καυτηρίαζε την ψηφιακή ζωή και τα fake news σε μια περίοδο που μεσουρανούσε ο Τραμπ στην Αμερική. Κι αυτό φαινόταν και στις εμφανίσεις τους. Προσωπικά, είχε τύχει να τους δω ζωντανά στο 2017 στο Primavera και η κάπως ψυχρή και άτοπη εμφάνισή τους δεν ταίριαζε καθόλου με τις περιγραφές που διάβαζες για τα ξεσηκωτικά live τους. 

Πέντε χρόνια μετά, το γκρουπ δεν φαίνεται να έχει πτοηθεί από όλα αυτά. Για να παρουσιάσουν τον καινούργιο τους δίσκο, πέρα από τις φεστιβαλικές τους εμφανίσεις, επέστρεψαν στα live σε μικρότερους χώρους όπου είχαν δώσει τις πρώτες, ιστορικές συναυλίες τους, στο κοινό των οποίων ήταν σταρ όπως ο David Byrne και ο David Bowie. 

arcade fire Facebook Twitter
Oι Arcade Fire για ακόμη μια φορά κατάφεραν να γράψουν μια σειρά από αξιομνημόνευτες και συναρπαστικές μελωδίες, όπως έκαναν πάντοτε, ανεξάρτητα από το αν είχαν απήχηση ή όχι. Φωτ.: Maria Jose Govea

To «We» ηχογραφήθηκε στη Νέα Ορλεάνη, στο Ελ Πάσο του Τέξας και στο νησί Μάουντ Ντέζερτ στο Μέιν εν μέσω πανδημίας, μεταξύ 2020 και 2021, κατά τη διάρκεια των αμερικανικών εκλογών. Είναι μια δουλειά του ζευγαριού που παράλληλα έτρεχε άλλα δυο-τρία πρότζεκτ σε συνεννόηση με τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας μέσω Ζoom. Προς το τέλος του 2021, όταν ολοκληρώθηκαν οι ηχογραφήσεις, ο Will Butler, ο μικρότερος αδερφός του Win, αποχώρησε από την μπάντα. 

Το εναρκτήριο κομμάτι του άλμπουμ ξεκινάει με τους κάπως ειρωνικούς στίχους «The age of doubt, and I doubt we’ll figure it out» («Ζούμε την εποχή της αμφιβολίας και αμφιβάλλω αν θα βγάλουμε άκρη»).

Το άλμπουμ χωρίζεται σε δύο μέρη, σύμφωνα με τον Butler. To πρώτο μέρος έχει να κάνει με το άγχος, την απομόνωση και το «εγώ» και το δεύτερο με την έννοια της κοινότητας και του «εμείς». Πηγή έμπνευσής του αποτελεί το δυστοπικό ρωσικό μυθιστόρημα We που έγραψε το 1924 ο Yevgeny Zamyatin και του το διάβαζε η γιαγιά του όταν ήταν μικρός. 

H κριτική ματιά του πάνω στο τι ενώνει τους ανθρώπους τη σύγχρονη τεχνολογική εποχή παραμένει ανατριχιαστικά εύστοχη. «We unsubscribe / Fuck season five» τραγουδά πανηγυρικά, σαν να μιλά για μια επείγουσα ανάγκη όλων, προς το τέλος του εννιάλεπτου έπους «End of the Empire I-IV», συνδυάζοντας Radiohead και Λένον. Η αίσθηση Radiohead οφείλεται στην παραγωγή του Nigel Godrich, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τον ήχο του «Kid A». Εδώ συνεργάζεται με τον Butler και τη Régine Chassagne.

Unconditional I (Lookout Kid)

Δεν έχουν επηρεαστεί όμως μόνο από κει. Στις πιο ποπ στιγμές τους, όπως στην έναρξη του «Lighting I, II», του καλύτερου κομματιού του άλμπουμ, στην αρχή ακούγονται σαν ABBΑ και στο τέλος θυμίζουν Bruce Springsteen, αλλά αυτή είναι ακριβώς η μαγεία του γκρουπ.

O Peter Gabriel κάνει μια κάμεο εμφάνιση στο «Unconditional II» («Race and Religion»), ενώ ακούγεται και ο γιος του ζεύγους Eddie στο «End of the Empire». Είναι δύσκολο να μην ταρακουνηθεί κανείς όσο ακούει τα επτά συνολικά κομμάτια του άλμπουμ. Η συναισθηματική φόρτιση που χαρακτηρίζει γενικά τη δουλειά τους βρίσκει στο «WΕ» την τέλεια ισορροπία. Δεν επιβάλλεται ούτε κάνει τον ακροατή να ασφυκτιά όπως παλιότερα, αντίθετα ακούγεται ως κάτι πολύ φυσικό. 

Κυρίως, όμως, αυτό που σου μένει είναι η αίσθηση ότι οι Arcade Fire για ακόμη μια φορά κατάφεραν να γράψουν μια σειρά από αξιομνημόνευτες και συναρπαστικές μελωδίες, όπως έκαναν πάντοτε, ανεξάρτητα από το αν είχαν απήχηση ή όχι. Εδώ σίγουρα ισχύει το πρώτο και με το παραπάνω.

«Lighting I, II»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ