Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μας προσκαλεί σε δείπνο κυανίου

Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μας προσκαλεί σε δείπνο κυανίου Facebook Twitter
0

Δεν ανήκω στους φαν των συναυλιών του Θανάση Παπακωνσταντίνου, αντιθέτως πια με ταράζουν οι συνωστισμοί και τα ''μπουλούκια''. Ανήκω όμως σ' αυτούς που μάλλον γνωρίζουν καλά το έργο του, που τη δισκοθήκη τους κοσμούν τα ''άπαντα'' του και που σίγουρα εκτιμούν τον ίδιο για δυο - τρία πράγματα, τα οποία θα εκθέσω στη συνέχεια αυτού του post.

Παραδόξως, ενώ δηλαδή δεν το επιδιώκει ο δημιουργός, κάθε καινούργιος δίσκος του είναι ένα γεγονός ιδιαίτερο από μόνο του. Προσωπικά, ελάχιστα ελληνικά CD ακούω πλέον με πραγματική προσμονή, όχι μόνο την ώρα που θα δουλέψει το CD - player, αλλά κι από πριν, με το που έρθουν στα χέρια μου.

Μιλούσαμε προ ημερών με τον φίλο μου, τον δημοσιογράφο Δημήτρη Μανιάτη από ΤΑ ΝΕΑ, για το φρέσκο stuff του Λαρισαίου συνθέτη. Δεν το είχα ακούσει ακόμη, ήξερα ωστόσο ότι ο φάκελλος υπήρχε εδώ και μέρες στα γραφεία της LIFO. Μόνο το εξώφυλλο του είχα παρατηρήσει σε ένα πέρασμα μου από το Music Corner της Πανεπιστημίου, εκεί όπου εδρεύει το ''αντάρτικο'' ραδιοφωνικό Μετα-Δεύτερο.

Πόση αντίθεση - για το εξώφυλλο λέω - από τον Βραχνό Προφήτη που πιστέψαμε δικαίως πως έκανε τομή στο ελληνικό τραγούδι! Εκεί υπήρχε μόνο το σκαμμένο πρόσωπο ενός γέρου σα να ξεπήδησε από πλάνο των αδερφών Ταβιάνι. Σήμερα υπάρχει το κυρτό σώμα μιας κομψής κυρίας σε μπαλκόνι βίλας που επιδεικνύει τα οπίσθια της σα να πρόκειται για εξώφυλλο κάποιου γαλλικού pop συγκροτήματος. Οποία μετάλλαξις! θα αναφωνούσε κανείς, οπαδός του Παπακωνσταντίνου ή και το αντίθετο.

Λίγα χρόνια μετά το δίσκο του στην Inner Ear και ακόμη περισσότερα από τις εργασίες του στη Lyra της προ και μετα - Γιαννίκου εποχής, η καινούργια δισκογραφική εξόρμηση γίνεται από την ανεξάρτητη εταιρεία ΑΧΟΣ, στο όνομα του Αριστοτέλη και του Κωνσταντίνου Παπακωνσταντίνου, των γιών του Θανάση. Καλή φάση, οικογενειακή υπόθεση κυριολεκτικά! 

Έπειτα, σαν ανοίγεις το CD, συναντάς στο booklet τρεις καλοθρεμμένες γάτες να ρεμβάζουν και τα, πινκφλοϋντικής αισθητικής, σκίτσα του Δαυίδ Σαμιάν. Φυσικά, πάντα υπάρχουν και οι στίχοι που μπορείς πρώτα να τους διαβάσεις σαν μία μικρή ποιητική συλλογή και μετά να τους ακούσεις συνοδεία μουσικής.

Κάποτε, εξυπνακίστικα ίσως, χαρακτήρισα τη στιχοπλοκή του Παπακωνσταντίνου ''βουκολικό νατουραλισμό''. Αργότερα θα με κάλυπτε περισσότερο ο ίδιος ο δημιουργός όταν θα όριζε αυτό που κάνει ως ''βλαχοψυχεδέλεια''.

Η αλήθεια είναι πως ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου αγαπάει εξίσου την ελληνική παράδοση και τις μουσικές του Κόσμου. Τον Fernando Pessoa και τον Octavio Paz. Την Amalia Rodrigues και τη Στέλλα Χασκήλ. Τα κάλαντα της Κάτω Ιταλίας και τα μοιρολόγια της Ηπείρου. Τα πρόβατα και τα λιοντάρια. Τους πάνκηδες και τον Μάνο Χατζιδάκι. Τα μικρά παιδιά και τους ηλικιωμένους. Τα μπατίκ της γιαγιάς στον τοίχο και τα πόστερ του ψυχεδελικού Fillmore Auditorium. Τον Enrico Caruso και τον Ανέστο Δεληά. Τον τρύγο και τους τράγους. Τα παρτέρια και τις πήλινες γλάστρες. Τη μπουζουκομάνα και την ηλεκτρική κιθάρα. Τις κραυγές και τους ψιθύρους. Τα σκρατς και τις ευθείες συχνότητες. Το λιβάνι και τη λεβάντα. Πάνω απ' όλα, την Ελευθερία, τον Έρωτα και την Κοινωνική Αλληλεγγύη.

Παρακάμπτω την ποιητική μου διάθεση - να τι κάνουν οι δίσκοι του Παπακωνσταντίνου! - και λέω απλά ότι το άνωθεν χαρμάνι, εξαιρετικό κατά τη γνώμη μου, παρέχεται μπόλικο στο νέο του άλμπουμ.

Η κομψή κυρία του εξωφύλλου μπορεί τελικά να μην επιδεικνύει τα οπίσθια της. Πιθανώς να σκύβει για να ξεράσει το κυάνιο από το δείπνο, στο οποίο προσκλήθηκε κι αυτή. Πιθανώς, πάλι, να τσεκάρει το ύψος του μπαλκονιού, απ' όπου ετοιμάζεται να σαλτάρει, κάτι που δεν θα προξενήσει καμία εντύπωση. Για την ώρα, κάτι κάνει πάντως κι εμείς υποθέτουμε. 

Ο Παπακωνσταντίνου εν προκειμένω αποφεύγει την τερατωδία και την ασχήμια της καθημερινότητας της/μας. Επενδύει με χρώματα pop art αισθητικής μια δουλειά που ισοδυναμεί με ουρλιαχτό υπαρξιακού άλγους.

Καταθέτει έντεκα κομμάτια - αγκάθινα στεφάνια, βάζει φωτιά σε καθρέφτες, κλέβει μετάξι από κουκούλια, φλερτάρει με φάσμα χαμένο του πόθου του (που θά'λεγε και ο Μανώλης Αναγνωστάκης), ζωγραφίζει τη δική του Αλίκη στη Χώρα των Τραυμάτων, θυμάται το ανορθόδοξο μεγαλείο του Γκόγια, τραβιέται μέχρι του Διγενή τ' αλώνια, ακούει το θρήνο νά'ρχεται απ' το βυθό της Λαμπεντούζας και ντρέπεται ως Έλληνας για τη χώρα του, που με φράγματα κρατά την ώσμωση του κόσμου.

Η Πρόσκληση σε δείπνο κυανίου του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι ένα ηχηρό Άντε γαμήσου στους φασίστες, στους ανέραστους και στους νεόπλουτους. Στους τελευταίους ειδικά, γιατί οι φτωχοί ολοένα φτωχαίνουν και οι πλούσιοι πλουτίζουν αντιστοίχως.

Τότε, λοιπόν, με τη φάτσα του γέρου στον Βραχνό Προφήτη τόνιζε την επιτακτική αναγκη επαναπροσδιορισμού της επαρχίας, τη γνωριμία με ένα νέο εναλλακτικό μοντέλο ζωής. Σήμερα, παρ' όλη την Ωραία Κεχαριτωμένη προαναφερθείσα pop art αισθητική, λέει στην ουσία πως το Κακό έχει πια συντελεστεί.

Και ο εμβρόντητος ακροατής αναρωτιέται: Μήπως τελικά μας αξίζει ως κράτος μία πρόσκληση σε ομαδικό δείπνο κυανίου;

Άξιος!

* Συμμετέχουν ο Σωκράτης Μάλαμας, η Μελίνα Κανά, η Ματούλα Ζαμάνη και μία πληθώρα μουσικών της jazz - rock σκηνής.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ