Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada

Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada Facebook Twitter
Φωτ: Μελέτης Κοροπούλης/Κωνσταντίνος Καραβατέλλης.
0

Από την Sissi Rada

 

Το να ξεχωρίσεις ένα δίσκο απ’ όλους τους άλλους, είναι δύσκολο. Αποφάσισα  λοιπόν να  αφιερώσω αυτές τις παραγράφους σ’ ένα Μέσο που το ξεχωρίζω άνετα από όλα τα άλλα. Το ραδιόφωνο. Και όχι έτσι αόριστα. Στο Τρίτο Πρόγραμμα στην εποχή του Χατζιδάκι. Υπάρχει δε ένα δίσκος που βγήκε από αυτό τον σταθμό και σημάδεψε τ’ αυτιά μου από μικρή. Ο δίσκος αυτός λέγεται «Εδώ Λιλιπούπολη» και είναι μια συλλογή από τα τραγούδια που έντυσαν  την ομώνυμη εκπομπή από το 1976-1980. Αφήστε με να μακρηγορήσω λιγάκι.

Γεννήθηκα πέντε χρόνια μετά το κλείσιμο της εκπομπής. Ωστόσο είχα την τύχη να ακούω το δίσκο πολύ συχνά από την οικογένειά μου. Θυμάμαι να παίζει από το αυτοκίνητο της θείας μου, το σαλόνι της μαμάς μου… Να τραγουδάμε «χτύπα τα πόδια σου Κινέζα, για να μη κόψει η μαγιονέζα» όταν μαγειρεύαμε, «Ρόζα ρόζα ροζαλία πάμε μαζί στη συναυλία» στο δρόμο για κάποια παράσταση. Αλλά ας μιλήσω καλύτερα πιο συγκεκριμένα για τη γέννηση αυτού του πρωτοφανούς δίσκου. Έχω μάλιστα μια ιστορία σα σενάριο ταινίας στο κεφάλι μου, που περιγράφει όλο το τρομερό επεισόδιο του Τρίτου Προγράμματος και μου αρέσει να το φέρνω στη μνήμη μου. Ήρωες είναι κάτι καλτ ονειροπόλοι, με απεριποίητα μαλλιά, τσιγάρο στο χέρι, ορμή στα μάτια και αρχηγό τον ομορφότερο Έλληνα που πέρασε ποτέ ως τώρα. Τον Μάνο Χατζιδάκι.

Το 1975, τη χρονιά που γράφει την «Αθανασία» και πριν τα «Παράλογα», αποδέχεται ο εν λόγω τη θέση του μουσικού συμβούλου στο ΕΙΡΤ (παλιά ΕΡΤ). Αναλαμβάνει και τα 3 προγράμματα του σταθμού και χωρίζει τα στοιχεία που τα απαρτίζουν σε δύο. α) στον τομέα που ψυχαγωγεί, β) στον τομέα που διδάσκει. Εκεί εντάσσει ανεξάρτητα το Τρίτο Πρόγραμμα και αποφασίζει να το κάνει καθρέφτη του. Τι γενναία απόφαση! Η επιθυμία των ακροατών και οι στατιστικές σφυγμομετρήσεις που χρησιμοποιούσε ως πυξίδα για τα άλλα δύο, παραμερίζονται. Και έτσι πραγματοποιείται ένα θαύμα που αποκαλύπτεται μόνο όταν προ-υπάρχει η  εξής σπάνια συμβίωση - Η ηθική προσφορά Τέχνης ανεξαρτήτως ζήτησης. Φανταστείτε ένα σταθμό όπου ο διευθυντής του δεν επιβάλλει playlists. Που διαφημίζει events που ο ίδιος θα πήγαινε. Που προσλαμβάνει προσωπικό νέα άτομα με γνώμονα μόνο το ταλέντο και την υγιή σχέση με τη πραγματικότητα. Που μπλέκει στοχευμένα στο πρόγραμμά του την κλασική μουσική, την τζαζ, το ρεμπέτικο, το θέατρο, την ποίηση, τις αναλύσεις ζωγραφικής και την πειραματική μουσική. Και όλα τα παραπάνω με μοναδικό σκοπό την εκπαίδευση. Σας θυμίζει κάτι σημερινό;

Όχι. Γι ‘αυτό και θα μείνει στην ιστορία. Ο δίσκος είναι ένα δίδαγμα. Η εκπομπή του «Εδώ Λιλιπούπολη», φτιαγμένη από τα παραπάνω μυαλά, είναι φανερά μια επανάσταση κατά της καθεστηκυίας τάξης. Το Sesame Street της Ελλάδας. Μια ευκαιρία να μη φοβάσαι να είσαι παιδί στο σώμα ενός έμπειρου μεγάλου. Τον ξέρετε αυτό το φόβο έτσι δεν είναι; Και ακόμη και αν αυτό που δημιούργησαν ο Χατζιδάκις και η ομάδα του, κατάφεραν να το ρίξουν το 1982 οι φυτεμένοι γραφειοκράτες της ΕΡΤ, το εγχείρημα δεν απέτυχε. ‘Έβγαλε αυτόν το δίσκο που το 2016 τον ακούμε ακόμη και νιώθουμε την ίδια ανάταση.

 

Ο πρώτος δίσκος που αγάπησε η Sissi Rada Facebook Twitter
Φωτ: Μελέτης Κοροπούλης/Κωνσταντίνος Καραβατέλλης.

info:

Η Sissi Rada γεννήθηκε στην Αθήνα, ζει και εργάζεται στο Βερολίνο.

Ξεκίνησε άρπα σε ηλικία 11 ετών και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Ευρώπη το 2016 (Bachelor in Music/ Conservatorium van Amsterdam, Master in solistic music/ Hochschule für Musik Detmold, Master in Orchestra/ Universität der Künste Berlin). Από το 2012 συνεργάζεται με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, τον Daniel Barenboim, τον Matthias Pintscher, τη Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Το πρώτο της album “Pragma” κυκλοφορεί από την Inner Ear. 

Το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου θα παρουσιάσει live το "Pragma" στο Six D.O.G.S

Sissi Rada

Ακούστε το Pragma εδώ

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ