Μπομπ Ντίλαν: «Νομίζω ότι η πανδημία είναι προάγγελος κάτι άλλου που θα συμβεί»

Μπομπ Ντίλαν: «Νομίζω ότι η πανδημία είναι προάγγελος κάτι άλλου που θα συμβεί» Facebook Twitter
0

Δύο μήνες έχουν περάσει από την, χωρίς προαναγγελία, κυκλοφορία ενός νέου μετά από πολύ καιρό, τραγουδιού του Dylan – του επικού, 17λέπτου "Murder Most Foul, με κεντρικό θέμα (ανάμεσα σε μυριάδες άλλες αναφορές) την δολοφονία του Προέδρου Τζον Φ. Κένεντι. Τελικά, το τραγούδι αυτό δεν ήταν «μια κι έξω», αλλά μια ηχηρή προαναγγελία ενός νέου άλμπουμ, του πρώτου του με πρωτότυπο υλικό μετά το "Tempest" του 2012, που έχει τίτλο "Rough and Rowdy Ways" και θα κυκλοφορήσει επίσημα την ερχόμενη Παρασκευή. Στο πλαίσιο αυτής της δυναμικής επανεμφάνισής του, παραχώρησε μια σπάνια και μεγάλη (για τα λακωνικά / ελλειπτικά μέτρα και σταθμά του) συνέντευξη στον παλαιό γνωστό του, καθηγητή ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Rice και συγγραφέα, Ντάγκλας Μπρίνκλεϊ, για λογαριασμό των New York Times.

Μεταξύ πολλών άλλων, στη συνέντευξη αναφέρεται και ένα από τα νέα τραγούδια του, το "I Contain Multitudes", το οποίο περιλαμβάνει τον στίχο «κοιμάμαι με την ζωή και τον θάνατο στο ίδιο κρεβάτι». «Πόσο συχνά σκέφτεται ο ίδιος την θνητότητα;», τον ρωτά ο Μπρίνκλεϊ.

«Την σκέφτομαι με γενικούς όρους, όχι προσωπικά», απαντά. «Αναλογίζομαι τον θάνατο του ανθρώπινου είδους. Το μακρύ, παράξενο ταξίδι του γυμνού πιθήκου. Δεν θέλω να το θέσω ελαφρά, οι ζωές όλων μας όμως είναι τόσο εφήμερες και μεταβατικές. Κάθε ανθρώπινο ον, ασχέτως της δύναμης και της εξουσίας του, είναι απολύτως αδύναμο και ευάλωτο μπροστά στον θάνατο».

 

Στο ίδιο τραγούδι γίνονται αναφορές στην Άννα Φρανκ, στον Ιντιάνα Τζόουνς και στους Rolling Stones...

«Τα ονόματα δεν στέκονται αυτόνομα. Είναι ο συνδυασμός τους αυτός που προσθέτει κάτι παραπάνω από τα επιμέρους σημεία. Δεν έχει και τόσο νόημα να σταθεί κανείς στις λεπτομέρειες. Το τραγούδι είναι σαν ένας πίνακας ζωγραφικής, δεν μπορείς να τον δεις ολόκληρο όταν στέκεσαι υπερβολικά κοντά. Το "I Contain Multitudes" είναι σαν το γράψιμο σε κατάσταση ύπνωσης, έκστασης, trance. Είναι ο τρόπος που νιώθω για τα πράγματα. Είναι η ταυτότητά μου και δεν πρόκειται να την αμφισβητήσω, δεν είμαι σε θέση να το κάνω. Κάθε στίχος εξυπηρετεί έναν συγκεκριμένο σκοπό. Κάπου στο σύμπαν αυτά τα τρία ονόματα θα πρέπει να πλήρωσαν ένα τίμημα γι' αυτό που εκπροσωπούν και βρέθηκαν κλειδωμένα μαζί. Δεν μπορώ να εξηγήσω πού, πώς και γιατί».

Με αφορμή την αίσθηση δέους και επικείμενης Αποκάλυψης που αναδύει το "Murder Most Foul", απαντά ο Ντίλαν, ερωτώμενος αν το 2020 βρισκόμαστε στο σημείο της μη επιστροφής:

«Αναμφισβήτητα επικρατεί μεγαλύτερη αγωνία και νευρικότητα από παλιότερα. Αυτό όμως ισχύει κυρίως σε ανθρώπους μιας κάποιας ηλικίας όπως εγώ κι εσύ. Εμείς έχουμε την τάση να ζούμε στο παρελθόν. Οι νέοι δεν την έχουν. Δεν έχουν παρελθόν, γνωρίζουν μόνο αυτό που βλέπουν και ακούνε, και μπορούν να πιστέψουν τα πάντα. Βλέποντας έναν έφηβο, σκέφτεσαι ότι σε 20 χρόνια αυτός θα έχει τον έλεγχο και δεν θα έχει ιδέα για τον κόσμο που γνωρίσαμε εμείς. Εμείς μας φοβίζει η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, σκεφτόμαστε ότι κάνει τους πάντες να δείχνουν ευάλωτοι. Οι νέοι όμως δεν σκέφτονται έτσι. Καμία τέτοια έγνοια δεν έχουν. Οι τηλεπικοινωνίες και η εξελιγμένη τεχνολογία είναι ο κόσμος στον οποίο γεννήθηκαν. Ο δικός μας κόσμος είναι ήδη απαρχαιωμένος».

 

Όσον αφορά στη πανδημία και τους βιβλικούς όρους που την συνοδεύουν, λέει στη συνέντευξη:

«Νομίζω ότι πρόκειται για προάγγελο κάτι άλλου που θα συμβεί. Σίγουρα μοιάζει με εισβολή, βιβλική όμως; Δεν ξέρω. Αυτό θα υποδήλωνε ότι ο κόσμος βρίσκεται σε αναμονή ενός είδους θεϊκής τιμωρίας. Ίσως βρισκόμαστε στην παραμονή της καταστροφής. Υπάρχουν αναρίθμητοι τρόποι αντίληψης αυτού του ιού. Νομίζω ότι απλά πρέπει να περιμένουμε να ολοκληρώσει την τροχιά του».

«Πώς είναι η υγεία σου;» τον ρωτά ο Μπρίνκλεϊ, κλείνοντας την κουβέντα τους. «Μια χαρά φαίνεσαι. Πώς διατηρείς αυτή την αρμονική συνεργασία μυαλού και σώματος;»

Και ο Ντύλαν αποκρίνεται: «Αυτή είναι η μεγάλη ερώτηση, έτσι; Πώς το καταφέρνει κανείς; Το σώμα και το μυαλό πάνε χέρι-χέρι, οπότε πρέπει να υπάρχει πάντα μια συμφωνία μεταξύ τους. Μου αρέσει να σκέφτομαι το μυαλό ως πνεύμα και το σώμα ως ουσία. Πώς αφομοιώνονται μεταξύ τους αυτά τα δύο, δεν έχω ιδέα. Προσπαθώ απλά να ακολουθώ μια ευθεία γραμμή και να μην παρεκκλίνω, προσπαθώ να παραμένω αληθινός».

Με στοιχεία από τους New York Times
Επιμέλεια: Δ. Πολιτάκης

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT