Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του.
0

ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΟΚΤΩΒΡΗ. Ο ήλιος δύει, το απέραντο γαλάζιο απορροφά το βλέμμα και όλα είναι έτοιμα για μια μυσταγωγία. Βρίσκομαι στην κορυφή ενός πευκόφυτου λόφου στο βορειοανατολικό κομμάτι της Αίγινας, εκεί όπου δεσπόζει ο Ναός της Αφαίας. Πρόκειται για το σπουδαιότερο σωζόμενο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη θεότητα Αφαία. Ο ναός χτίστηκε σε χώρο όπου υπήρχε λατρευτική δραστηριότητα ήδη από τη μυκηναϊκή εποχή, ενώ η ανέγερσή του χρονολογείται γύρω στο 500-490 π.Χ.

Όση ώρα περπατώ στους χώρους αυτούς συνειδητοποιώ ότι τα πάντα είναι έτοιμα για να ξεκινήσει μια αξέχαστη βραδιά που θα μας χαρίσει ο σπουδαίος μαέστρος Σταύρος Ξαρχάκος. Οι προβολείς έχουν ήδη ανάψει. Όλοι ανυπομονούν και αισθάνονται τυχεροί, αφού μόνο 160 θεατές θα καταφέρουν να απολαύσουν αυτήν τη μουσική πανδαισία. Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Στις επτά και μισή τα φώτα χαμήλωσαν και στη σκηνή έκαναν την εμφάνισή τους οι διακεκριμένοι καλλιτέχνες Γιάννης Κότσιρας και Ηρώ Σαΐα, οι οποίοι παρουσίασαν ένα πρόγραμμα που συνδύασε τις αγαπημένες μελωδίες της ελληνικής μουσικής παράδοσης, προσφέροντας μια ανεξίτηλη μουσική εμπειρία. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα η είσοδος του Σταύρου Ξαρχάκου συνοδεύτηκε από παρατεταμένο χειροκρότημα. Η ορχήστρα εγχόρδων και πνευστών προσέδωσε μια επιπλέον διάσταση στη βραδιά.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας.

 To "παρών" στην εκδήλωση έδωσε και ο πρόεδρος της Metlen Energy & Metals, Ευάγγελος Μυτιληναίος, συνοδευόμενος από τον γιο του, Γιώργο ‒ δεν θα μπορούσε να απουσιάζει αφού οι συναυλίες αυτές σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα με τον Σταύρο Ξαρχάκο πραγματοποιούνται με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals. Μάλιστα, ύστερα από συνομιλία που είχαμε μαζί του μάς αποκάλυψε ότι αυτή η χορηγία έχει για τον ίδιο ιδιαίτερη βαρύτητα όχι μόνο επειδή εκτιμά και θαυμάζει απεριόριστα τον Σταύρο Ξαρχάκο αλλά και επειδή, όπως σημείωσε εμφατικά, τον θεωρεί συνώνυμο της «πολιτιστικής κληρονομιάς μας».

Ουσιαστικά, μέσα από μια σειρά μυσταγωγικών συναυλιών, ο Σταύρος Ξαρχάκος θα ταξιδέψει το ελληνικό και διεθνές κοινό σε χώρους φωτός, τοπόσημα της αρχαίας Ελλάδας που αποτελούν μέχρι σήμερα πόλους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επόμενοι σταθμοί θα είναι στις 11 Νοεμβρίου το Μουσείο της Ακρόπολης και έπειτα οι αρχαιολογικοί χώροι σε Φιλίππους, Δελφούς και Ελευσίνα.

Στο κοινό που παρακολούθησε τη συναυλία βρέθηκαν η Χάρις Αλεξίου, η Σμαράγδα Καρύδη, ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος και ο Μάριος Φραγκούλης. Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του. Όση ώρα τον παρακολουθούσα θαύμαζα την αντοχή και τη νεανική του διάθεση. Αεικίνητος και παθιασμένος, δωρικός και ιδανικός ενορχηστρωτής, μας ταξίδεψε στις κορυφαίες στιγμές της καριέρας του. Η εμπειρία απογειωνόταν αφού όλα εξελίσσονταν με φόντο το κορυφαίο δωρικό μνημείο της Αίγινας.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η Ηρώ Σαΐα.

Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα: «Τούτος ο τόπος είναι μύθος από χρώμα και φώς. Ένας μύθος κρυφός, με τον κόσμο του ήλιου δεμένος». Στη συνέχεια είπαν μαζί με την Ηρώ Σαΐα το «Μάνα μου Ελλάς» από το εμβληματικό «Ρεμπέτικο».

Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας. Πριν από αρκετά χρόνια φιλοξένησε στο σπίτι του στην Αίγινα έναν πολύ στενό του φίλο αλλά και γνωστό τραγουδοποιό. Κάποια στιγμή επισκέφθηκαν μαζί τον αρχαιολογικό χώρο. Ο φίλος του, που σιγοτραγουδούσε ένα τραγούδι, έσπευσε να τον ρωτήσει: «Έι, Σταυρή, ποιανής θεάς είναι αυτός ο ναός;».

Κι όταν ο μαέστρος τού απάντησε ότι είναι της Αφαίας Αθηνάς, εκείνος του αποκρίθηκε: «Όι, της Αρετούσας Αθηνάς» ‒ ο τραγουδιστής δεν ήταν άλλος από τον αξέχαστο Νίκο Ξυλούρη. Εκείνη τη στιγμή ο Ξαρχάκος έκανε σήμα στην ορχήστρα να παίξουν τον «Ερωτόκριτο». Αυτό το τέλος επέλεξε να δώσει ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης σε αυτή την αλησμόνητη μουσική βραδιά. Καθώς έφευγα, θυμήθηκα μια φράση που έχει πει: «Η μουσική είναι η θεϊκή επικοινωνία των ήχων». Κοίταξα προς τον Ναό της Αφαίας και αντιλήφθηκα ότι ξέρει καλά πώς να το κάνει πράξη.  

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

Μουσική / 40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

Το αθάνατο «εορταστικό» κομμάτι παραμένει ένα δείγμα της γλυκόπικρης φύσης που χαρακτηρίζει την ιδανική ποπ: ακούγεται σχεδόν πρόσχαρο παρότι αντικατοπτρίζει το πένθος μιας διαλυμένης σχέσης.
THE LIFO TEAM
10 πράγματα για τον Folamour

Μουσική / Τα εντυπωσιακά disco και house ηχοτοπία του Folamour

Γνωστός για τα δυναμικά sets του, ο Γάλλος παραγωγός έχει εμφανιστεί σε πάνω από 500 shows διεθνώς σε εμβληματικούς χώρους και φεστιβάλ όπως το Glastonbury, το Tomorrowland και το Coachella, ενώ το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου θα παίξει για το κοινό της Αθήνας.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
O Διονύσης Σαββόπουλος στο φετινό Rockwave σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Μουσική / O Διονύσης Σαββόπουλος στο φετινό Rockwave σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Για τον 80χρονο τροβαδούρο η απόσταση από το Ηρώδειο μέχρι το Rockwave δεν είναι και τόσο μεγάλη… Το περασμένο καλοκαίρι έστησε μια «εθνική» γιορτή για τα 50 χρόνια αποκατάστασης της δημοκρατίας στη χώρα μας, το ερχόμενο θα διοργανώσει μια προσωπική γιορτή για τα 60 χρόνια παρουσίας του στο τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα στις κακόφημες γειτονιές της Νέας Υόρκης

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα στις κακόφημες γειτονιές της Νέας Υόρκης

Ο έρωτας ως πράξη επανάστασης. Ο θάνατος ως λύτρωση... «Μονάχα τ’ όνομά σου είν’ εχθρός μου». Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μουσική μιας άνευ όρων παράδοσης στην απαγορευμένη αγάπη, όπως την παραδίδει ο Λέοναρντ Μπέρνσταϊν στο «West Side Story».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Εξέδιδε τη Μαρία Κάλλας τελικά η μάνα της, όπως δείχνει η ταινία με την Τζολί;

Οπτική Γωνία / Εξέδιδε τη Μαρία Κάλλας τελικά η μάνα της, όπως δείχνει η ταινία με την Τζολί;

Στο νέο biopic με την Αντζελίνα Τζολί η μητέρα της νεαρής Μαρίας Κάλλας την εξαναγκάζει σε συνευρέσεις με Γερμανούς ναζί στην κατοχική Αθήνα. Ποια είναι όμως η αλήθεια;
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ