Με τον Goldie στους Φίλους

Με τον Goldie στους Φίλους Facebook Twitter
«Αυτό που λέω πάντα στη μικρή μου κόρη είναι ότι τα τρία πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή είναι ο χρόνος, η μνήμη κι η αγάπη». Φωτ.: Photoharrie/ LIFO
0


Ο GOLDIE ΜΟΙΑΖΕΙ με μπουλντόγκ. Φάτσα άγρια, δέρμα τραχύ, σημάδια από καβγάδες και άγριες νύχτες, χρυσά δόντια, χρυσά δαχτυλίδια σχεδόν σε κάθε δάχτυλο, ψηλός και γυμνασμένος, βλοσυρό βλέμμα, περπατάει με σιγουριά και μοιάζει να είναι πάντα σ’ εγρήγορση για κάποιον που ετοιμάζεται να του την φέρει πισώπλατα.

Το καφενείο Οι Φίλοι (ίσως από τα ελάχιστα αυθεντικά underground μέρη στην Αθήνα) στη σκοτεινή Κεραμεικού είναι σχεδόν άδειο, μόνο δυο παρέες είναι προς το παρόν εδώ. Ο Goldie ανοίγει την πόρτα και αμέσως η Μάγια, το γαλλικό μπουλντόγκ -μασκότ του μαγαζιού- πέφτει πάνω του και τον αιφνιδιάζει. Αυτός ψελλίζει ένα «τι σκατά συμβαίνει εδώ πέρα» και μετά ανακτά την ψυχραιμία του και σκανάρει τον χώρο, προσπαθώντας να τον καταχωρήσει στο μυαλό του ως ένα ασφαλές μέρος για να βρίσκεται εκείνη τη στιγμή.

Ο χώρος, ένα κλασικό παραδοσιακό καφενείο (από αυτά που σπάνια βρίσκεις πια), χωρίς περιττούς νεωτερισμούς κι «εντεχνισμούς». Στους τοίχους γραμμένα συνθήματα, όπως «Βάρβαροι ταπεινά κατά του ήλιου», «ο Σούπερμαν είναι ο Κλαρκ Κεντ», «ο Αρης τα έχει με τη Ζήνα», μια αφίσα από διαφήμιση της μπίρας Ζέος με την Άντζελα Δημητρίου, μια άσχετη φωτογραφία με τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, πάνω στο πάσο μπαμπούσκες και γουρουνάκια μινιατούρες κι ένα χαρτί κολλημένο στο ψυγείο που γράφει «Αχ, Σταυρούλα, εσύ θα μου τα φας».

«Ξέρεις τι μου είχε πει κάποτε ένας Ινδιάνος; Ότι τα χειρότερα πλάσματα στον κόσμο είναι αυτά που μπορούν να σταθούν στα δυο τους πόδια. Αυτά να μην τα εμπιστεύεσαι ποτέ. Έχεις κάτι άλλο να με ρωτήσεις;»

Σαρανταπεντάρης πια, με μια εξωφρενική ιστορία πίσω του, που θα μπορούσε να γίνει ταινία απ’ τον Μάρτιν Σκορσέζε. Μεγάλωσε από ορφανοτροφείο σε ορφανοτροφείο, με διάφορους ανάδοχους γονείς, στα δεκαέξι του βρέθηκε στην Αμερική ως ανερχόμενος graffiti artist για να συμμετέχει στο ντοκιμαντέρ του Channel 4 Bombin’ για την κουλτούρα του χιπ-χοπ και του graffiti, στα ‘90s σχεδόν εφηύρε το drum‘n’bass και είδε το πρώτο του άλμπουμ («Timeless») να μπαίνει στο νούμερο 7 των βρετανικών charts (αν και ξεκινούσε μ’ ένα συμφωνικό κομμάτι 21 λεπτών!), κατανάλωσε ό,τι ναρκωτικό υπήρχε στον πλανήτη Γη, αρραβωνιάστηκε την Björk, απέκτησε τέσσερα παιδιά από τέσσερις διαφορετικές γυναίκες (με τον μεγαλύτερο γιο του να βρίσκεται στη φυλακή με ισόβια για ανθρωποκτονία), έγινε ηθοποιός με ρόλους στο Snatch του Γκάι Ρίτσι και στο «Τζέιμς Μποντ: Ο κόσμος δεν είναι αρκετός», εξαφανίστηκε για λίγο καιρό, έκανε αποτοξίνωση στην κλινική του Έρικ Κλάπτον και αναβαπτίστηκε ως τηλεοπτικός σταρ στη βρετανική τηλεόραση με συμμετοχές σε reality, όπως το «Celebrity Big Brother» και το «Maestro», όπου κλήθηκε να μάθει να διευθύνει ορχήστρα κλασικής μουσικής (και τα κατέφερε περίφημα, αφού ήρθε δεύτερος στον τελικό).

Από τα ηχεία παίζει στη διαπασών το «Μαγκαλάκι» του Απόστολου Χατζηχρήστου και ο Goldie με κοιτάει στα μάτια και μιλάει ασταμάτητα, παραληρηματικά. «Οι αναμνήσεις. Αυτό είναι το σημαντικό. Εγώ είδα κι έκανα πολλά πράγματα στη ζωή μου, έζησα μια απόλυτα ροκ εν ρολ ζωή, αλλά αυτό που λέω πάντα στη μικρή μου κόρη είναι ότι τα τρία πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή είναι ο χρόνος, η μνήμη κι η αγάπη. Χωρίς αυτά δεν θα υπήρχαμε. Ήμουν εθισμένος για περίπου 25 χρόνια στα ναρκωτικά, αλλά μετά κατάλαβα ότι τίποτα απ’ όλα αυτά δεν λειτουργεί. Σημασία έχει το παρόν και να μπορείς να το αντιληφθείς σε όλο του το εύρος, όπως πραγματικά είναι. Τώρα, εδώ που είμαστε, εγώ ακούω αυτήν τη μουσική που παίζει εδώ και προσπαθώ να καταλάβω τι είναι και τι κληρονομιά κουβαλάει, συγχρόνως προσπαθώ ν’ ακούσω τι λένε στο διπλανό τραπέζι, κοιτάζω εκείνο το κορίτσι με τ’ άσχημα δόντια που πίνει στο τραπέζι στη γωνία, ακούω τον μεταλλικό ήχο από το σκεύος που άφησες κάτω αφού γέμισες το ποτήρι σου με ποτό, μυρίζω το τσιγάρο σου κι έχω τον νου μου σ’ εκείνον το σκύλο εκεί πέρα. Μπορεί να έχω ακόμα είκοσι χρόνια, μπορεί ένα, μπορεί να πεθάνω αύριο και να ξαναγεννηθώ. Μπορεί να μου ξημερώσει η αρχή μιας νέας αρχής, ποιος νοιάζεται; Σημασία έχει αυτό που ζούμε τώρα», μου λέει ο αναβαπτισμένος Goldie, που, αν και συνεχίζει να γυρίζει τον κόσμο παίζοντας drum ‘n‘ bass, στην Αγλλία ζει μια ήρεμη οικογενειακή ζωή στο χωριό Hertfordshire, διαβάζοντας βιβλία της βουδιστικής φιλοσοφίας και κάνοντας συχνά Bikram, ένας είδος γιόγκα που απαιτεί οι ασκήσεις να γίνονται σ’ έναν χώρο με θερμοκρασία άνω των 40 βαθμών Κελσίου. 

«Υπάρχει ένα φανταστικό βιβλίο του David Eaglemam που λέγεται Sum. Αν οι βουδιστές έλεγαν αστεία, αυτά θα ήταν τα αστεία που θα έλεγαν. Επίσης, λατρεύω το Σιντάρτα του Έρμαν Έσσε, αλλά αυτό που με συγκλονίζει ακόμα περισσότερο είναι το θιβετιανό βιβλίο για τη ζωή και τον θάνατο».

Στο τραπέζι καταφθάνει ένα πιάτο με καταπληκτικό κεμπάπ, τηγανητές πατάτες (καιρό είχα να φάω τόσο νόστιμες κάπου έξω) κι ένα άλλο με μύδια γεμιστά μ’ ένα μείγμα ψωμιού, που φτιάχνει η one woman show ιδιοκτήτρια Αργυρώ. Ύστερα από λίγο δυο Τσιγγάνοι, ένας με κλαρίνο κι ένας με τουμπελέκι, μπαίνουν στο καφενείο και αρχίζουν να παίζουν το «Αγριολούλουδο» (παραφρασμένο σε αγριογούρουνο) και μετά δυο καταπληκτικές gypsy jazz διασκευές του «Careless Whisper» και του «Beat It», πριν πιάσουν το «Να ‘χαν οι καρδιές αμπάρες» και το «Προσκλητήριο» του Μάκη Χριστοδουλόπουλου.

Κάποιος αναποδογυρίζει ένα κιβώτιο με άδεια μπουκάλια μπίρας στα πόδια του κλαρινιτζή, αυτός ανεβαίνει πάνω του και παίζει συγκλονιστικά, βγάζοντας σταδιακά τα κομμάτια του οργανού του (αλά Γιώργος Μάγγας), καταλήγοντας να παίζει μόνο με τη σφυρίχτρα, ενώ ένας κιθαρίστας (μια βιβλική μορφή με μούσια και μακριά μαλλιά που μου θυμίζει τον Ψαραντώνη) κι ένας μπουζουξής, που έχουν προστεθεί στην παρέα, τζαμάρουν μαζί του.

«Είναι η τρίτη φορά που έρχομαι στην Αθήνα. Είναι τρομερή πόλη, λατρεύω την ενέργειά της. Νομίζω ότι η Ελλάδα πρέπει να ξεφορτωθεί την Ευρώπη και όλη αυτή την ηλίθια ιδέα για το ένα ευρωπαϊκό έθνος. Έχει τόσο μεγάλη κληρονομιά, που δεν έχει ανάγκη να είναι μέρος της μηχανής. Όλα από εδώ ξεκίνησαν, οι Έλληνες έμαθαν στον κόσμο ό,τι γνωρίζει», λέει ο Goldie που ήρθε στην Αθήνα καλεσμένος του Red Bull Music Academy για να δώσει τα διαπιστευτήριά του ως του σπουδαιότερου drum ‘n’ bass DJ και παραγωγού της τελευταίας εικοσαετίας, αλλά και για να κάνει ένα workshop για όσους θέλουν να μάθουν το απόσταγμα της σοφίας του.

«Το θέμα είναι το συναίσθημα. Να βλέπεις ή ν’ ακούς κάτι που να σε κάνει να νιώσεις πράγματα. Εγώ βλέπω ακόμα κάθε Χριστούγεννα με θρησκευτική ευλάβεια τον Μάγο του Οζ. Αλλά στη μουσική δεν ακούω πια πράγματα που μου προκαλούν κάτι, εκτός από την πραγματική μουσική, όπως οι Radiohead, ο Sam Prekop, οι Stranglers, o Μπετόβεν, οι PIL, o Έλγκαρ ή οι Triosk, ένα καταπληκτικό ηλεκτρονικό τζαζ τρίο από την Αυστραλία».

Και μετα μου δίνει μια δυνατή φιλική μπουνιά στο στήθος και μου λέει: «Ξέρεις τι μου είχε πει κάποτε ένας Ινδιάνος; Ότι τα χειρότερα πλάσματα στον κόσμο είναι αυτά που μπορούν να σταθούν στα δυο τους πόδια. Αυτά να μην τα εμπιστεύεσαι ποτέ. Έχεις κάτι άλλο να με ρωτήσεις;».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ