"Μαχαίρωσ’ τον! μαχαίρωσ’ τον!": Ο θυμός των Παλαιστινίων στην Ιερουσαλήμ έχει το δικό του άγριο soundtrack

"Μαχαίρωσ’ τον! μαχαίρωσ’ τον!": Ο θυμός των Παλαιστινίων στην Ιερουσαλήμ έχει το δικό του άγριο soundtrack Facebook Twitter
0

Ραμάλα, Δυτική Όχθη. Οι Παλαιστίνιοι έφηβοι που μπαίνουν ο ένας μετά τον άλλο στο True Love, ένα μαγαζί με είδη δώρων που πουλάει και μουσική ζητούν όλοι το ίδιο πράγμα: εθνικιστικά τραγούδια –τα καινούργια. Ο ιδιοκτήτης τους παραδίνει γρήγορα τα CD που έχει στοιβαγμένα στον πάγκο του ταμείου, τα οποία έχουν τίτλο «H Ιερουσαλήμ Αιμορραγεί» και περιέχουν κομμάτια όπως το It’an, It’an- Μαχαίρωσ’ τον, μαχαίρωσ’ τον -με τον ανάλογο απειλητικό ρυθμό να το συνοδεύει. «Όταν ακούω αυτά τα τραγούδια αισθάνομαι ότι βράζω μέσα μου» λέει ένας πελάτης, ο Khader Abu Leil, 15 ετών, εξηγώντας ότι η έντονη μουσική των κομματιών τον βοηθάει να παίρνει κουράγιο στις καθημερινές διαδηλώσεις, όπου πετάει πέτρες στους Ισραηλινούς στρατιώτες.

 

Οι Παλαιστίνιοι έχουν παράδοση στην μουσική διαμαρτυρίας, η οποία έχει τις ρίζες της στη μουσική που έφτιαχναν την εποχή της εξέγερσης κατά των Βρετανών τη δεκαετία του '30. Υπάρχουν λυπητερά ποιήματα για την απελευθέρωση της γης και βροντεροί ύμνοι για πολιτικά κόμματα που τραγουδούν ουρλιάζοντας σε συλλαλητήρια και κηδείες.

Εμπνευσμένοι από το κύμα των Παλαιστινιακών επιθέσεων του τελευταίου μήνα εναντίον των Ισραηλινών Εβραίων και τις θανατηφόρες συρράξεις με τις δυνάμεις ασφαλείας των Ισραηλινών,  οι μουσικοί της κατεχόμενης Δυτικής Όχθης γράφουν στρατιωτικά και συχνά βίαια κομμάτια. Τα ανεβάζουν στο YouTube και στη συνέχεια κάνουν εκατομμύρια shares, δημιουργώντας το soundtrack της ιντιφάντα, ντύνοντας τα βίντεο με σκηνές από πρόσφατες γενναίες πράξεις. Ένα από αυτά λέγεται «Μαχαίρωσε τους σιωνιστές και πες ο Θεός είναι μεγάλος», ένα άλλο έχει παρόμοιο προκλητικό τίτλο «Άσε τα μαχαίρια να σφάξουν τον εχθρό» κι ένα τρίτο λέγεται «Συνέχισε την ιντιφάντα» και βγάζει και προειδοποίηση ότι το βίντεο δείχνει τη γυναίκα που τράβηξε μαχαίρι σε ένα σταθμό λεωφορείων της Afula και πυροβολήθηκε από ισραηλινούς στρατιώτες. «Αντισταθείτε, πάρτε τα όπλα σας» ξεσηκώνει το τραγούδι, «και γίνετε καλοί μάρτυρες».

 

Ο Adnan Balaweneh, ο τραγουδιστής και συνθέτης πίσω από το «Συνεχίστε την ιντιφάντα» και τεσσάρων άλλων τραγουδιών που ανέβηκαν αυτές τις μέρες στο YouTube είπε ότι είδε τους στρατιώτες να πυροβολούν το κορίτσι της Afula στην τηλεόραση και αμέσως αισθάνθηκε ότι έπρεπε να γράψει κάτι για να εμψυχώσει τους Παλαιστίνιους. Οι Παλαιστίνιοι έχουν παράδοση στην μουσική διαμαρτυρίας, η οποία έχει τις ρίζες της στη μουσική που έφτιαχναν την εποχή της εξέγερσης κατά των Βρετανών τη δεκαετία του ’30. Υπάρχουν λυπητερά ποιήματα για την απελευθέρωση της γης και βροντεροί ύμνοι για πολιτικά κόμματα που τραγουδούν ουρλιάζοντας σε συλλαλητήρια και κηδείες. Κατά τη διάρκεια του πολέμου του 2014 ανάμεσα στο Ισραήλ και τoυς εθνοφρουρούς της Λωρίδας της Γάζας, οι ενθουσιώδεις εορτασμοί για τις πτώσεις των πυραύλων στο Ισραήλ ακούγονταν στη διαπασών από τα ραδιόφωνα των αυτοκινήτων στην παράκτια περιοχή.   

Αρκετοί Παλαιστίνιου μουσικολόγοι λένε ότι η κλίμακα και το στυλ αυτού του νέου μαζικού κινήματος τροφοδοτείται -όπως και η ίδια η επανάσταση- από τα ελεύθερα, ανεξάρτητα μέσα. Κάποιοι βλέπουν τα τραγούδια ως μια δημιουργική και εποικοδομητική μορφή αντίστασης ενάντια στο Ισραήλ, ενώ άλλοι λένε ότι από μουσικής άποψης δεν λένε και πολλά, απλά χρησιμοποιούνται για να προκαλέσουν τον εχθρό.

«Για μένα το να πετάς πέτρες στην πρώτη ιντιφάντα ήταν ένας τρόπος έκφρασης» λέει ο Ramzi Aburedwan, ο οποίος ήταν το παιδί που πέταγε την πέτρα στην πολύ γνωστή φωτογραφία του 1988 και τώρα λειτουργεί ένα μουσικό σχολείο στο παλαιστινιακό στρατόπεδο προσφύγων. «Το εργαλείο που στην πρώτη ιντιφάντα ήταν η πέτρα, τώρα είναι η μουσική» λέει. «Ο ήχος και οι στίχοι αντικατοπτρίζουν την κατάσταση. Δεν μπορώ να μιλάω για τη φύση και την ομορφιά και ειρηνικά πράγματα όταν βλέπω κάθε μέρα πάνω από δέκα βίντεο με τις εκτελέσεις νέων ανθρώπων».

Αλλά ο Basel Zayled, ένας συνθέτης, τραγουδιστής και μουσικοθεραπευτής από την Ανατολική Ιερουσαλήμ, κριτικάρει την μουσική των νέων τραγουδιών επειδή χρησιμοποιούνται τα ίδια ρυθμικά αποσπάσματα και απλά τα λουπάρονται, ενώ οι στίχοι τους είναι ανούσιοι, δεν είναι καθόλου εκφραστικοί και οι μόνες λέξεις που χρησιμοποιούνται είναι «σκότωσε», «βομβάρδισε» ή «ανατίναξε». «Όλα αυτά γίνονται σαν αντίδραση και είναι κρίμα, επειδή δίνουν μια πολύ αρνητική εικόνα για τον τρόπο που μπορούν να εκφραστούν οι Παλαιστίνιοι» προσθέτει. «Και δεν πιστεύω ότι όταν φτιάξεις ένα τραγούδι τόσο γρήγορα μπορείς να περάσεις το μήνυμά μας με σωστό τρόπο. Όταν είσαι μέσα σε αυτή την τραυματική κατάσταση δεν καταλαβαίνεις στα αλήθεια τι σου συμβαίνει».

Νέα τραγούδια εμφανίζονται στο ίντερνετ κάθε μέρα, τα περισσότερα από άγνωστους καλλιτέχνες και με πολύ φτωχές παραγωγές και στο YouTube μπορείς να βρεις κομμάτια σαν κι αυτό (το Intifada of Knives, ιντιφάντα από μαχαίρια) με εικόνες βάναυσες και άλλα με λεζάντες με απλοϊκά μηνύματα που προτρέπουν σε σκοτωμούς πάνω από αραβικά κρουστά.

Δημοφιλείς καλλιτέχνες και σταρ όπως ο Μοχαμέντ Ασάφ από τη Γάζα που κέρδισε το αραβικό Idol το 2013 και στη συνέχεα έγινε πρεσβευτής καλής θελήσεως για τα Ηνωμένα έθνη συμμετέχουν στο εθνικιστικό παραλήρημα. Το περασμένο Σάββατο ανέβασε στο YouTube το Ya Yumma, και μέχρι την Πέμπτη είχε πάνω από 400 χιλιάδες views. Το δικό του τραγούδι είναι πιο ήπιο, με πιο προσεκτικούς στίχους, αλλά στο ίδιο κλίμα.

Ακόμα και καλλιτέχνες που έγραφαν ερωτικούς στίχους, τώρα έχουν αλλάξει θεματολογία και έχουν συστρατευτεί στον αγώνα κατά των Ισραηλινών. «Εξαιτίας της παρούσης κατάστασης τα τραγούδια μας χρειάζεται να έχουν περισσότερη δράση, για να κάνουμε το αίμα να βράζει και να κυλάει πιο γρήγορα» λέει ο κ. Balaweneh που γράφει στρατιωτική μουσική. Κι ένας άλλος καλλιτέχνης, ο Quassem  al-Najjar στο χωριό Burin της Δυτικής Όχθης λέει «εάν δω μια συγκεκριμένη σκηνή στην τηλεόραση ή ακούσω για κάποιο περιστατικό και με ενοχλήσουν, μπορώ να γράψω ένα τραγούδι σε 15 λεπτά». Το τραγούδι του «Ξέρεις το νόημα της ιντιφάντα;» το οποίο είναι μια κλήση για πολιτική ενότητα είχε σχεδόν μισό εκατομμύριο views την Πέμπτη και το ανέβασε στις 9 Οκτωβρίου.

Ο κύριος τρόπος μετάδοσης αυτής της μουσικής είναι τα social media, αν και πολλά από αυτά παίζονται –μαζί με πιο παραδοσιακά εθνικιστικά- στο παλαιστινιακό ραδιόφωνο και στην τηλεόραση. Οι μαυραγορίτες τα γράφουν αστραπιαία σε CD και τα πωλούν για 10 shekels (περίπου 3 ευρώ) στους δρόμους της Ραμάλας και σε μαγαζιά όπως το True Love. Τα παράδοξο είναι ότι οι νέοι άνθρωποι αγνοούν τα CD με τα κομμάτια των διάσημων τραγουδιστών που πουλούσαν μέχρι τώρα (κυρίως Αιγύπτιων και Λιβανέζων τροβαδούρων ή ημίγυμνων γυναικών που ποζάρουν με τους ώμους έξω στα εξώφυλλα) και ζητούν σχεδόν αποκλειστικά το «Η Ιερουσαλήμ αιμορραγεί».

Ο τελευταίος πελάτης που μπήκε στο μαγαζί, ένας 16χρονος ζήτησε κάτι hardcore και καινούργιο. Οτιδήποτε εθνικιστικό. Έδωσε 20 shekels για δύο CD, τα πήρε και έφυγε…

______

Όλα τα στοιχεία, από ρεπορτάζ των New York Times

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ