"Μαχαίρωσ’ τον! μαχαίρωσ’ τον!": Ο θυμός των Παλαιστινίων στην Ιερουσαλήμ έχει το δικό του άγριο soundtrack

"Μαχαίρωσ’ τον! μαχαίρωσ’ τον!": Ο θυμός των Παλαιστινίων στην Ιερουσαλήμ έχει το δικό του άγριο soundtrack Facebook Twitter
0

Ραμάλα, Δυτική Όχθη. Οι Παλαιστίνιοι έφηβοι που μπαίνουν ο ένας μετά τον άλλο στο True Love, ένα μαγαζί με είδη δώρων που πουλάει και μουσική ζητούν όλοι το ίδιο πράγμα: εθνικιστικά τραγούδια –τα καινούργια. Ο ιδιοκτήτης τους παραδίνει γρήγορα τα CD που έχει στοιβαγμένα στον πάγκο του ταμείου, τα οποία έχουν τίτλο «H Ιερουσαλήμ Αιμορραγεί» και περιέχουν κομμάτια όπως το It’an, It’an- Μαχαίρωσ’ τον, μαχαίρωσ’ τον -με τον ανάλογο απειλητικό ρυθμό να το συνοδεύει. «Όταν ακούω αυτά τα τραγούδια αισθάνομαι ότι βράζω μέσα μου» λέει ένας πελάτης, ο Khader Abu Leil, 15 ετών, εξηγώντας ότι η έντονη μουσική των κομματιών τον βοηθάει να παίρνει κουράγιο στις καθημερινές διαδηλώσεις, όπου πετάει πέτρες στους Ισραηλινούς στρατιώτες.

 

Οι Παλαιστίνιοι έχουν παράδοση στην μουσική διαμαρτυρίας, η οποία έχει τις ρίζες της στη μουσική που έφτιαχναν την εποχή της εξέγερσης κατά των Βρετανών τη δεκαετία του '30. Υπάρχουν λυπητερά ποιήματα για την απελευθέρωση της γης και βροντεροί ύμνοι για πολιτικά κόμματα που τραγουδούν ουρλιάζοντας σε συλλαλητήρια και κηδείες.

Εμπνευσμένοι από το κύμα των Παλαιστινιακών επιθέσεων του τελευταίου μήνα εναντίον των Ισραηλινών Εβραίων και τις θανατηφόρες συρράξεις με τις δυνάμεις ασφαλείας των Ισραηλινών,  οι μουσικοί της κατεχόμενης Δυτικής Όχθης γράφουν στρατιωτικά και συχνά βίαια κομμάτια. Τα ανεβάζουν στο YouTube και στη συνέχεια κάνουν εκατομμύρια shares, δημιουργώντας το soundtrack της ιντιφάντα, ντύνοντας τα βίντεο με σκηνές από πρόσφατες γενναίες πράξεις. Ένα από αυτά λέγεται «Μαχαίρωσε τους σιωνιστές και πες ο Θεός είναι μεγάλος», ένα άλλο έχει παρόμοιο προκλητικό τίτλο «Άσε τα μαχαίρια να σφάξουν τον εχθρό» κι ένα τρίτο λέγεται «Συνέχισε την ιντιφάντα» και βγάζει και προειδοποίηση ότι το βίντεο δείχνει τη γυναίκα που τράβηξε μαχαίρι σε ένα σταθμό λεωφορείων της Afula και πυροβολήθηκε από ισραηλινούς στρατιώτες. «Αντισταθείτε, πάρτε τα όπλα σας» ξεσηκώνει το τραγούδι, «και γίνετε καλοί μάρτυρες».

 

Ο Adnan Balaweneh, ο τραγουδιστής και συνθέτης πίσω από το «Συνεχίστε την ιντιφάντα» και τεσσάρων άλλων τραγουδιών που ανέβηκαν αυτές τις μέρες στο YouTube είπε ότι είδε τους στρατιώτες να πυροβολούν το κορίτσι της Afula στην τηλεόραση και αμέσως αισθάνθηκε ότι έπρεπε να γράψει κάτι για να εμψυχώσει τους Παλαιστίνιους. Οι Παλαιστίνιοι έχουν παράδοση στην μουσική διαμαρτυρίας, η οποία έχει τις ρίζες της στη μουσική που έφτιαχναν την εποχή της εξέγερσης κατά των Βρετανών τη δεκαετία του ’30. Υπάρχουν λυπητερά ποιήματα για την απελευθέρωση της γης και βροντεροί ύμνοι για πολιτικά κόμματα που τραγουδούν ουρλιάζοντας σε συλλαλητήρια και κηδείες. Κατά τη διάρκεια του πολέμου του 2014 ανάμεσα στο Ισραήλ και τoυς εθνοφρουρούς της Λωρίδας της Γάζας, οι ενθουσιώδεις εορτασμοί για τις πτώσεις των πυραύλων στο Ισραήλ ακούγονταν στη διαπασών από τα ραδιόφωνα των αυτοκινήτων στην παράκτια περιοχή.   

Αρκετοί Παλαιστίνιου μουσικολόγοι λένε ότι η κλίμακα και το στυλ αυτού του νέου μαζικού κινήματος τροφοδοτείται -όπως και η ίδια η επανάσταση- από τα ελεύθερα, ανεξάρτητα μέσα. Κάποιοι βλέπουν τα τραγούδια ως μια δημιουργική και εποικοδομητική μορφή αντίστασης ενάντια στο Ισραήλ, ενώ άλλοι λένε ότι από μουσικής άποψης δεν λένε και πολλά, απλά χρησιμοποιούνται για να προκαλέσουν τον εχθρό.

«Για μένα το να πετάς πέτρες στην πρώτη ιντιφάντα ήταν ένας τρόπος έκφρασης» λέει ο Ramzi Aburedwan, ο οποίος ήταν το παιδί που πέταγε την πέτρα στην πολύ γνωστή φωτογραφία του 1988 και τώρα λειτουργεί ένα μουσικό σχολείο στο παλαιστινιακό στρατόπεδο προσφύγων. «Το εργαλείο που στην πρώτη ιντιφάντα ήταν η πέτρα, τώρα είναι η μουσική» λέει. «Ο ήχος και οι στίχοι αντικατοπτρίζουν την κατάσταση. Δεν μπορώ να μιλάω για τη φύση και την ομορφιά και ειρηνικά πράγματα όταν βλέπω κάθε μέρα πάνω από δέκα βίντεο με τις εκτελέσεις νέων ανθρώπων».

Αλλά ο Basel Zayled, ένας συνθέτης, τραγουδιστής και μουσικοθεραπευτής από την Ανατολική Ιερουσαλήμ, κριτικάρει την μουσική των νέων τραγουδιών επειδή χρησιμοποιούνται τα ίδια ρυθμικά αποσπάσματα και απλά τα λουπάρονται, ενώ οι στίχοι τους είναι ανούσιοι, δεν είναι καθόλου εκφραστικοί και οι μόνες λέξεις που χρησιμοποιούνται είναι «σκότωσε», «βομβάρδισε» ή «ανατίναξε». «Όλα αυτά γίνονται σαν αντίδραση και είναι κρίμα, επειδή δίνουν μια πολύ αρνητική εικόνα για τον τρόπο που μπορούν να εκφραστούν οι Παλαιστίνιοι» προσθέτει. «Και δεν πιστεύω ότι όταν φτιάξεις ένα τραγούδι τόσο γρήγορα μπορείς να περάσεις το μήνυμά μας με σωστό τρόπο. Όταν είσαι μέσα σε αυτή την τραυματική κατάσταση δεν καταλαβαίνεις στα αλήθεια τι σου συμβαίνει».

Νέα τραγούδια εμφανίζονται στο ίντερνετ κάθε μέρα, τα περισσότερα από άγνωστους καλλιτέχνες και με πολύ φτωχές παραγωγές και στο YouTube μπορείς να βρεις κομμάτια σαν κι αυτό (το Intifada of Knives, ιντιφάντα από μαχαίρια) με εικόνες βάναυσες και άλλα με λεζάντες με απλοϊκά μηνύματα που προτρέπουν σε σκοτωμούς πάνω από αραβικά κρουστά.

Δημοφιλείς καλλιτέχνες και σταρ όπως ο Μοχαμέντ Ασάφ από τη Γάζα που κέρδισε το αραβικό Idol το 2013 και στη συνέχεα έγινε πρεσβευτής καλής θελήσεως για τα Ηνωμένα έθνη συμμετέχουν στο εθνικιστικό παραλήρημα. Το περασμένο Σάββατο ανέβασε στο YouTube το Ya Yumma, και μέχρι την Πέμπτη είχε πάνω από 400 χιλιάδες views. Το δικό του τραγούδι είναι πιο ήπιο, με πιο προσεκτικούς στίχους, αλλά στο ίδιο κλίμα.

Ακόμα και καλλιτέχνες που έγραφαν ερωτικούς στίχους, τώρα έχουν αλλάξει θεματολογία και έχουν συστρατευτεί στον αγώνα κατά των Ισραηλινών. «Εξαιτίας της παρούσης κατάστασης τα τραγούδια μας χρειάζεται να έχουν περισσότερη δράση, για να κάνουμε το αίμα να βράζει και να κυλάει πιο γρήγορα» λέει ο κ. Balaweneh που γράφει στρατιωτική μουσική. Κι ένας άλλος καλλιτέχνης, ο Quassem  al-Najjar στο χωριό Burin της Δυτικής Όχθης λέει «εάν δω μια συγκεκριμένη σκηνή στην τηλεόραση ή ακούσω για κάποιο περιστατικό και με ενοχλήσουν, μπορώ να γράψω ένα τραγούδι σε 15 λεπτά». Το τραγούδι του «Ξέρεις το νόημα της ιντιφάντα;» το οποίο είναι μια κλήση για πολιτική ενότητα είχε σχεδόν μισό εκατομμύριο views την Πέμπτη και το ανέβασε στις 9 Οκτωβρίου.

Ο κύριος τρόπος μετάδοσης αυτής της μουσικής είναι τα social media, αν και πολλά από αυτά παίζονται –μαζί με πιο παραδοσιακά εθνικιστικά- στο παλαιστινιακό ραδιόφωνο και στην τηλεόραση. Οι μαυραγορίτες τα γράφουν αστραπιαία σε CD και τα πωλούν για 10 shekels (περίπου 3 ευρώ) στους δρόμους της Ραμάλας και σε μαγαζιά όπως το True Love. Τα παράδοξο είναι ότι οι νέοι άνθρωποι αγνοούν τα CD με τα κομμάτια των διάσημων τραγουδιστών που πουλούσαν μέχρι τώρα (κυρίως Αιγύπτιων και Λιβανέζων τροβαδούρων ή ημίγυμνων γυναικών που ποζάρουν με τους ώμους έξω στα εξώφυλλα) και ζητούν σχεδόν αποκλειστικά το «Η Ιερουσαλήμ αιμορραγεί».

Ο τελευταίος πελάτης που μπήκε στο μαγαζί, ένας 16χρονος ζήτησε κάτι hardcore και καινούργιο. Οτιδήποτε εθνικιστικό. Έδωσε 20 shekels για δύο CD, τα πήρε και έφυγε…

______

Όλα τα στοιχεία, από ρεπορτάζ των New York Times

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ