Ηχητική περιπέτεια: Τα highlights του φετινού Tectonics Festival

Τα highlights του φετινού Tectonics Festival Facebook Twitter
Στη Νέα Σκηνή και στο φουαγέ του Ωδείου Αθηνών θα ανέβουν η Park Jiha και τα παραδοσιακά κορεάτικα μουσικά όργανά της. Φωτ.: Marcin T. Jozefiak
0

O Δεκέμβρης ξεκινά με πολλή νέα μουσική και το καθιερωμένο ραντεβού που μας δίνει το Τectonics Festival για τρεις ημέρες, από τις 2 έως 4 τις Δεκεμβρίου. Είναι η τέταρτη χρονιά που διοργανώνεται το ανατρεπτικό φεστιβάλ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάσης, σε συνεργασία αυτήν τη φορά με το Ωδείο Αθηνών που θα φιλοξενήσει τις περιπετειώδεις μουσικές δράσεις και συναυλίες του. Από το 2012, την πρώτη χρονιά που διοργανώθηκε στην Ισλανδία, το Tectonics παρουσιάζει τις νέες τάσεις από την από την κλασική ορχηστρική μουσική μέχρι την ηλεκτρονική και πειραματική σκηνή, ενώ φιλοξενεί από μουσικές εγκαταστάσεις μέχρι αυτοσχεδιάστικες παραστάσεις ‒ γενικά, σχετίζεται με οτιδήποτε θεωρείται σύγχρονη μουσική σήμερα.

Στο τιμόνι του φεστιβάλ είναι ο ιδρυτής του, o φημισμένος Iσραηλινός μαέστρος Ilan Volkov, που, μαζί μαζί με τον Μιχάλη Μοσχούτη και την Anne Hilde Neset, αναλαμβάνει να δημιουργήσει ακόμη ένα πολυδιάστατο φεστιβάλ για τη μουσική σκηνή της Αθήνας με στόχο να μείνει αξέχαστο. Το φετινό φεστιβάλ περιέχει ένα άτυπο αφιέρωμα σε δυο μεγάλες συνθέτριες της ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής, τη Γερμανίδα αβανγκάρντ Lumpe Fuchs, που θα κάνει μια περφόρμανς στον Πολυχώρο του Ωδείου την πρώτη μέρα, και έναν θρύλο της ηλεκτρονικής μουσικής, την Eliane Radique, με έμφαση στο μεταγενέστερο έργο της.

Από το 2012, την πρώτη χρονιά που διοργανώθηκε στην Ισλανδία, το Tectonics παρουσιάζει τις νέες τάσεις από την κλασική ορχηστρική μουσική μέχρι την ηλεκτρονική και πειραματική σκηνή, ενώ φιλοξενεί από μουσικές εγκαταστάσεις μέχρι αυτοσχεδιάστικες παραστάσεις ‒ γενικά, σχετίζεται με οτιδήποτε θεωρείται σύγχρονη μουσική σήμερα.

Πιο συγκεκριμένα, το πολύπλευρο πρόγραμμα του φεστιβάλ ανεβάζει αυλαία στις 2 Δεκεμβρίου με αιχμηρούς ηλεκτροακουστικούς ήχους, ιδιοκατασκευές και μια απρόσμενη συνεργασία: ξεκινά με τη Σαβίνα Γιαννάτου που συναντά τους Έλενα Κακλιάγκου, Κωστή Δρυγιανάκη και Χάρη Παζαρούλα. Ακολουθεί η εμφάνιση της 81χρονης Fuchs, που φτιάχνει μουσικά όργανα με υλικά όπως η πέτρα, ο μπρούντζος και το ξύλο και κλείνει με την πειραγμένη techno του Rashad Becker.

Σαβίνα Γιαννάτου Facebook Twitter
Το πολύπλευρο πρόγραμμα του φεστιβάλ ανεβάζει αυλαία στις 2 Δεκεμβρίου και ξεκινά με τη Σαβίνα Γιαννάτου. Φωτ.: Σπύρος Περδίου

Τη δεύτερη μέρα, στις 3 Δεκεμβρίου, οι αντιθέσεις κυριαρχουν μέσα από τη συμφωνική σύνθεση, τον ελεύθερο αυτοσχεδιάσμο, την κορεάτικη μουσική παράδοση και το μουσικό κολάζ. Ο Ilan Volkov θα αναλάβει τη διεύθυνση της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ και μαζί θα ερμηνεύσουν έργα του Krzysztof Penderecki σε συνδυασμό με συνθέσεις του Αντώνη Ανισέγκου, του Μιχάλη Παρασκάκη, αλλά και με το ανοιχτό αυτοσχεδιαστικό έργο του Αυστραλού Oren Ambarchi.

Στη Νέα Σκηνή και στο φουαγέ του Ωδείου Αθηνών θα ανέβουν η Park Jiha και τα παραδοσιακά κορεάτικα μουσικά όργανά της, η Mariam Rezaei σε ένα μουσικό κολάζ, χρησιμοποιώντας βινύλια και πικάπ, ενώ η αυτοδίδακτη μουσικός Farida Amadou δημιουργεί μια sui generis μουσική γλώσσα με το ηλεκτρικό μπάσο της, που το μετατρέπει σε ντραμς, συνθεσάιζερ και κιθάρα. Την ίδια μέρα ο Enrico Malatesta θα ερμηνεύσει Eliane Radique.

Τα highlights του φετινού Tectonics Festival Facebook Twitter
Αφιέρωμα στην Eliane Radique, έναν θρύλο της ηλεκτρονικής μουσικής, με έμφαση στο μεταγενέστερο έργο της.

Την τελευταία μέρα του φεστιβάλ, 4 Δεκεμβρίου, η μουσική αγκαλιάζει τη φύση, τη φυσική και την τεχνολογία. H Ιαπωνοκορεάτισσα Ryoko Akama θα κάνει μια μεγάλη περφόρμανς, η Αυστραλή συνθέτρια Cat Hope θα ερμηνεύσει μια σειρά έργων πάνω σε φλάουτο, ο James Saunders θα μεταφέρει τον ήχο που βγάζουν 100 συσκευές οι οποίες ανοιγοκλείνουν. Το WHI ensemble και ο Αλέξης Πορφυριάδης θα παρουσιάσουν δυο διαφορετικά έργα σύγχρονης μουσικής, η Άννα Παγκάλου θα προσπαθήσει να τραγουδήσει με την εντυπωσιακή φωνή της πάνω σε δυο ηλεκτρονικά παραγόμενα καθαρά κύματα που σχηματίζουν ένα ουράνιο τόξο. Τέλος, την αυλαία του Tectonics θα ρίξει το νορβηγικό συγκρότημα των Supersilent.

Τα highlights του φετινού Tectonics Festival Facebook Twitter
Enrico Malatesta Φωτ.: Annalisa Lazoi

Τι δεν πρέπει να χάσεις

Κωστής Δρυγιανάκης, Έλενα Κακαλιάγκου, Χάρης Παζαρούλας, Σαβίνα Γιαννάτου
Τέσσερις σπουδαίοι Έλληνες μουσικοί, γνωστοί για το αυτοσχεδιαστικό τους έργο, συμπράττουν στη σκηνή για πρώτη φορά σε μια περφόρμανς κατά την οποία θα δημιουργήσουν μια πρωτότυπη 40λεπτη σύνθεση αποτελούμενη από διάσπαρτα ηχητικά τοπία με ασυνήθιστους ήχους χρησιμοποιώντας τη φωνή, το γαλλικό κόρνο, το κοντραμπάσο και τις ηλεκτρονικές συσκευές ηχογράφησης. 2/12, στον Πολυχώρο Ω2

Park Jiha
Με μια τελετουργική προσέγγιση η Κορεάτισσα πολυοργανίστρια Park Jiha χτίζει λεπτεπίλεπτες μελωδίες παιγμένες με μουσικά όργανα από μακρινές και αρχαίες παραδόσεις της χώρα της με βάση έναν πανέμορφο διαλογισμό πάνω στη μουσική και το φως. 3/12, στο Φουαγέ Τεχνών

Ryoko Akama

Τα highlights του φετινού Tectonics Festival Facebook Twitter
Τα έργα της Ryoko Akama σμιλεύουν οικιακές συσκευές και άχρηστα υλικά με αόρατη ενέργεια, εστιάζοντας ιδιαίτερα στη θερμότητα, τον μαγνητισμό και τη βαρύτητα, μετατρέποντάς τα σε κινητικούς μηχανισμούς.

Η Ryoko Akama είναι καλλιτέχνιδα από την Ιαπωνία και την Κορέα που ζει στη Βρετανία και ασχολείται με τις εγκαταστάσεις, την περφόρμανς και τη σύνθεση. Τα έργα της σμιλεύουν οικιακές συσκευές και άχρηστα υλικά με αόρατη ενέργεια, εστιάζοντας ιδιαίτερα στη θερμότητα, τον μαγνητισμό και τη βαρύτητα, μετατρέποντάς τα σε κινητικούς μηχανισμούς. Είναι μέλος του σχήματος ηλεκτρονικής μουσικής The Lappetites από το 2000 και του εννιαμελούς συγκροτήματος a.hop. Στο Ωδείο Αθηνών θα παρουσιάσει τη μεγάλης διάρκειας περφόμανς της με τίτλο «shimatsu 12», που ανήκει σε έναν γενικότερο κύκλο σόλο εμφανίσεων της. Το συγκεκριμένο έργο της σειράς εξετάζει αποκλειστικά την αρχιτεκτονική του χώρου. 4/12, στη Νέα Σκηνή

Cat Hope

Τα highlights του φετινού Tectonics Festival Facebook Twitter
Cat Hope Φωτ.: Oriele Grimaldi

Στο Three times - we parted - Breath - and I, όπως είναι ο τίτλος της περφόμανς της, η Cat Hope θα ερμηνεύσει τρία διαφορετικά έργα με φλάουτο, άλτο φλάουτο και ηλεκτρονικά. Ένα από αυτά ανήκει στον κύκλο συνθέσεων της Eliane Radique με τίτλο «Occam Ocean». Το 2000 η Radique σταμάτησε να συνθέτει ηλεκτρονική μουσική και αποφάσισε να αφιερωθεί στα ακουστικά όργανα. Το «Occam Ocean XXIV» έχει μεταδοθεί στη Hope απευθείας από τη Radique, χωρίς παρτιτούρα, μέσα από έναν προφορικό και ακουστικό διάλογο υπό την καθοδήγησή της. Θα ακουστούν, επίσης, το «The Long Now II», το δεύτερο μιας σειράς κομματιών για σόλο όργανα που οφείλει την ονομασία του στο Ίδρυμα Long Now, και μια σύνθεση του Lionel Marchetti για ακουστικά όργανα. 4/12, στο Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος

Supersilent

Τα highlights του φετινού Tectonics Festival Facebook Twitter
Οι Supersilent παίζουν ένα εκρηκτικό μείγμα από πειραματική αυτοσχεδιαστική τζαζ με drones και noise που ακροβατεί μεταξύ απόλυτου θορύβου και σιωπής.

Το τρίο των Arve Henriksen (τρομπέτα, φωνή, electronics), Ståle Storløkken (πλήκτρα, electronics) και Helge Sten (electronics) από τη μακρινή Νορβηγία σχηματίστηκε το 1997. Παίζουν ένα εκρηκτικό μείγμα από πειραματική αυτοσχεδιαστική τζαζ με drones και noise που ακροβατεί μεταξύ απόλυτου θορύβου και σιωπής. 

4/12, στο Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος
2-4.12.2022, Ωδείο Αθηνών
Δράσεις με ελεύθερη είσοδο & με εισιτήριο €5-12
www.onassis.org/el/whats-on/tectonics-athens-22

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TETAΡΤΗ 08/02-Ο «Ήρωας» του Στράους ήταν πάντα ο εαυτός του

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο «Ήρωας» του Στράους ήταν πάντα ο εαυτός του

Με αφορμή το συμφωνικό ποίημα «Η ζωή ενός Ήρωα» του Στράους, η Ματούλα Κουστένη αφηγείται ιστορίες από τη ζωή του, περιγράφει τις αγωνίες, τις αποτυχίες και τον μεγάλο έρωτα για την αντισυμβατική -και κατά πολύ νεότερη- σύζυγό του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Τι μου έμαθε για τον σεξισμό και την αρρενωπότητα η ραπ

Μουσική / Τι μου έμαθε για τον σεξισμό και την αρρενωπότητα η ραπ

Η έρευνα του Κώστα Σαββόπουλου για τη ραπ, το πιο παρεξηγημένο (και άγνωστο για τον πολύ κόσμο) μουσικό είδος σε παγκόσμιο και ελληνικό επίπεδο, κυκλοφορεί σε ένα βιβλίο που βάζει στη θέση τους πολλά πράγματα.
M. HULOT

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ