Η Raye παραλίγο να μην κάνει καριέρα εξαιτίας κάποιων στενοκέφαλων

Η χρυσή «απόδραση» της Raye Facebook Twitter
Η Raye κατάφερε να σώσει την καριέρα της – ο τίτλος του μεγαλύτερου hit της δεν θα μπορούσε να είναι πιο ιδανικός.
0


«A LITTLE CONTEXT, if you care to listen / I find myself in a shit position / The man that I love sat me down last night / And he told me that it’s over, dumb decision» («Μια ενημέρωση, για όποιον ενδιαφέρεται / Βρίσκομαι σε άσχημη κατάσταση / Ο άντρας που αγαπώ με έπιασε χθες το βράδυ / Και μου είπε τελειώσαμε, ανόητη απόφαση»), τραγουδά η Raye και δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι όποτε ανοίγω το ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο, μάλλον όποτε ανοίγει αυτόματα μόνο του, πέφτω πάνω σε αυτούς τους στίχους συνέχεια.

Το «Escapism» στο οποίο συμμετέχει η ράπερ 070 είναι από αυτά τα κομμάτια που τα ακούς κυριολεκτικά παντού, όπου κι αν βρεθείς και σταθείς, μέχρι να τα σιχαθείς. Κυκλοφόρησε το 2022, έγινε τεράστιο χιτ, τρελό viral στο TikTok, κατέκτησε άνετα την κορυφή των βρετανικών τσαρτ και σάρωσε στην κατηγορία του καλύτερου τραγουδιού διεθνώς, σε όλα τα σημαντικά βραβεία. 

Το ίδιο συνέβη πρόσφατα και στα Brit Awards, κάτι σαν τα Γκράμι της Βρετανίας. H Raye είχε 7 υποψηφιότητες και κατάφερε να κερδίσει τις 6, τις περισσότερες που έχει πάρει ποτέ ένας καλλιτέχνης, σπάζοντας το ρεκόρ των 4 που έχουν μαζέψει στο παρελθόν ο Harry Styles, η Adele και οι Blur. Η 26χρονη πήγε σπίτι της με ασημένια αγαλματάκια για τις κατηγορίες καλύτερου άλμπουμ, τραγουδιού, συνθέτη και νέου καλλιτέχνη της χρονιάς, εκτός των άλλων. Μεγάλη τιμή και δικαίωση για μια δημιουργό που παραλίγο να μην κάνει καριέρα εξαιτίας κάποιων στενοκέφαλων.

 Η 26χρονη πήγε σπίτι της με ασημένια αγαλματάκια για τις κατηγορίες καλύτερου άλμπουμ, τραγουδιού, συνθέτη και νέου καλλιτέχνη της χρονιάς, εκτός των άλλων. 

Η κατά κόσμον Rachel Agatha Keen γεννήθηκε σε ένα προάστιο του Λονδίνου το 1997. Έχει μητέρα Ελβετίδα με καταγωγή από την Γκάνα πατέρα έναν Βρετανό. Raye είναι το όνομα της γιαγιάς της που ήταν μαζί της πάνω στη σκηνή στα Brits Awards και την αγκάλιαζε από συγκίνηση όταν έγραφε ιστορία σε μία από τις πιο τρυφερές στιγμές που έχουμε δει σε τελετή.

RAYE, 070 Shake - Escapism. 

Από μικρή μάθαινε να γράφει τραγούδια μαζί με την αδελφή της, που είναι επίσης, μουσικός. Στα 17 της είχε κυκλοφορήσει ήδη το πρώτο της EP. Γρήγορα ήρθε ένα συμβόλαιο με την Polydor, ενώ προτού γνωρίσει επιτυχία, έγραφε τραγούδια για σούπερ-σταρ όπως οι Beyoncé, Little Mix, Rihanna, David Guetta, John Legend και Ellie Goulding. Ταυτόχρονα, έβγαλε μια σειρά από μικρά χιτ, χτίζοντας το κοινό της και περιοδεύοντας σόλο.

Όμως, μετά από επτά χρόνια αξιοπρεπούς πορείας και σκληρής δουλειάς, το ενδεχόμενο να κάνει ντεμπούτο-άλμπουμ δεν υπήρχε, τουλάχιστον όχι στα σχέδια της δισκογραφικής της. Σε μια κίνηση απόγνωσης, γνωστοποίησε την κατάσταση στα social media. Τουίταρε το 2021: «Έχω συμβόλαιο για τέσσερα άλμπουμ από το 2014 και δεν μου επιτρέπουν να κυκλοφορήσω ούτε ένα! Το μόνο που με νοιάζει είναι η μουσική. Βαρέθηκα να το σκέφτομαι συνέχεια και βαρέθηκα να στενοχωριέμαι γι’ αυτό. Για μένα δεν είναι μόνο μια δουλειά, είναι κάτι προσωπικό». 

Μέχρι σήμερα είναι ανεξήγητο γιατί η Polydor δεν θεωρούσε ότι ήταν έτοιμη να κυκλοφορήσει προσωπικό δίσκο. Όπως είπε σε μια συνέντευξή της, μια εξήγηση ήταν ότι δεν είχε κάνει ακόμα Τοp10 hit, έστω κι αν έκανε νούμερα στο streaming. Αν έκαναν λίγη υπομονή, βέβαια, θα τους διέψευδε πανηγυρικά.

Την ίδια κατάσταση βιώνουν αρκετές νεαρές δημιουργοί που παλεύουν να βγάλουν το πρώτο τους άλμπουμ, και δεν έχει σχέση με το πόσο διάσημος είναι κάποιος. Καταξιωμένα ονόματα όπως η Dua Lipa πέρασαν πάνω-κάτω κάτι ανάλογο. Και, ναι, η μουσική βιομηχανία λειτουργεί περίεργα, ανελέητα και καθόλου δίκαια.

Τουλάχιστον, η Raye κατάφερε να σώσει την καριέρα της – ο τίτλος του μεγαλύτερου hit της δεν θα μπορούσε να είναι πιο ιδανικός. Αποδεσμεύτηκε γρήγορα από το συμβόλαιό της και πήρε το αίμα της πίσω χωρίς να έχει καμιά πολυεθνική στο πλευρό της, που να της υπαγορεύει τι να κάνει. Το ντεμπούτο της «My 21st century blues» κυκλοφόρησε πέρσι από τη Human Re Sources, μια μικρή, ανεξάρτητη εταιρεία, και τα υπόλοιπα είναι γνωστά.

Η χρυσή «απόδραση» της Raye Facebook Twitter
Η πορεία της θυμίζει τις παλιές καλές εποχές της συγχωρεμένης Amy Winehouse στο πιο υγιές – της μοιάζει λίγο κιόλας εμφανισιακά. Φωτ.: Sebastian Kapfhammer

Η βράβευσή της, πάντως, δεν πρέπει να προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη. Δεν λέμε ότι δεν το αξίζει, αλλά ήρθε σε μια μεταβατική περίοδο για τα Brit Awards που για χρόνια προτιμούσαν άνδρες καλλιτέχνες και σνόμπαραν γυναικεία ονόματα – ακόμα και ο Harry Styles τους ξεμπρόστιασε πέρσι. Όταν παρέλαβε το βραβείο καλύτερου καλλιτέχνη για το 2023, κατά τη διάρκεια της ευχαριστήριας ομιλίας του, παραδέχτηκε, δυσφορώντας, ότι είχε προνομιακή μεταχείριση λόγω του φύλου του. Έτσι, στη φετινή απονομή κυριάρχησαν οι γυναίκες και τα non-binary άτομα, που πήραν το 70% των βραβείων.

Τέλος καλό - όλα καλά για όλους, ειδικά για τη Raye. Η πορεία της θυμίζει τις παλιές καλές εποχές της συγχωρεμένης Amy Winehouse στο πιο υγιές – της μοιάζει λίγο κιόλας εμφανισιακά. Στα τραγούδια της, μάλιστα, συχνά αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετώπισε λόγω καταχρήσεων, μισογυνισμού, ανασφάλειας, σωματικής δυσμορφίας, ή στη σεξουαλική επίθεση που είχε δεχτεί πιτσιρίκα, όταν πρωτοξεκινούσε, από έναν μουσικό παραγωγό.

Για να κλείσουμε, όμως, όσον αφορά τα Brit Awards, οι επόμενες χρονιές θα δείξουν αν αυτή η αλλαγή θα έχει κάποια γενικότερη επίδραση στο μουσικό στερέωμα. Και μπορεί σε ορισμένους να φαίνεται παράλογο ή υπερβολικό, μια και υπάρχουν τόσες γυναίκες μουσικοί όλα αυτά τα χρόνια, αλλά ας αναλογιστεί κανείς πόσες από αυτές είναι στ’ αλήθεια τόσο δημοφιλείς που θα μπορούσαν να ρισκάρουν να τις φέρουν στην Ελλάδα σόλο για live.

RAYE - Hard Out Here

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT