Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter
Η «Πλανωδία» είναι τόσο πέρα και τόσο έξω απ’ οτιδήποτε αναμένεις σήμερα ν’ ακούσεις στη χώρα, ώστε το μόνο που σου μένει είναι ν’ αρχίσεις να ρωτάς, να παραμιλάς και ν’ ακούς αποσβολωμένος.
0

Μπορεί να είχαν φθάσει στ’ αυτιά μου, περιστασιακά και… από ’δω κι από ’κει, τραγούδια τού Σείριου Σαββαΐδη (είτε με τους Μωβάστρο, είτε προσωπικά του) ήταν, όμως, η «Πλανωδία» του εκείνη που με χτύπησε κατακούτελα, όταν την πρωτάκουσα στο bandcamp το περασμένο φθινόπωρο.

Τι «δροσούλα», τι «καθάριο νερό» ήταν εκείνο; Τι αντίδοτο στην ανοησία και το ανυπόφορο λέγε-λέγε; Και δεν αναφέρομαι στην τραγουδιστική ανοησία σώνει και καλά, μα στη γενικότερη. Στα φληναφήματα που διαχέονται σε ανυπολόγιστες ποσότητες στην κανονική και ψηφιακή ζωή, σκεπάζοντας κάτω από τους τόνους τής βλακείας τις λίγες (πάντα ήταν λίγες) διαυγείς και αμόλυντες φωνές. Μια τέτοια διαυγής και αμόλυντη φωνή είναι κι αυτή του Σείριου Σαββαΐδη, που πηγάζει από τα ρουμάνια του Παγγαίου, για να χυθεί στο πέλαγο… πλημμυρίζοντας τη χώρα.

Βγάζοντας λοιπόν από πάνω του, και από μέσα του, όλα τα ωραία περιττά των προηγούμενων άλμπουμ, ο Σαββαΐδης επιλέγει για την «Πλανωδία» να μείνει μόνος του, απογυμνωμένος... ένας... εκείνος, με τη φωνή και την κιθάρα του.

Το εύχομαι δηλαδή. Αλλιώς, κακό του κεφαλιού μας. Ο δίσκος-δίσκος μπορεί να έχει τυπωθεί σε λίγα διάφανα αντίτυπα (198 τον αριθμό) από την G.O.D. Records –ίσα-ίσα για τους ανθρώπους, που εξακολουθούν ν’ ανατριχιάζουν από ένα πλαστικό (σαν κι αυτό) που περιστρέφεται σ’ ένα πλατώ–, όμως διατίθεται για ακρόαση, εδώ και μήνες, στο διαδίκτυο. Οπότε μικρό το κακό… Αυτοί, οι πολλοί, οι περισσότεροι, που θα ενδιαφερθούν να τον ακούσουν, θα τον ακούσουν. Πριν προχωρήσω, λοιπόν, στα πιο μέσα να πω το επιβαλλόμενο «εύγε» στην G.O.D., για την ανοιχτή κεραία και την επακόλουθη βινυλιακή επιλογή. Η «Πλανωδία» δεν είναι ένα άλμπουμ με ημερομηνία λήξεως και γι’ αυτό έπρεπε –με κάθε κόστος και πάση θυσία– να αποκρυσταλλωθεί στο χρόνο. Έγινε.

Είναι πολλοί εκείνοι που θ’ αρχίσουν να αναρωτιούνται σε σχέση με τον Σαββαΐδη. Πώς, από πού ορμώμενος, με τι «μπαγκάζια», ποιες αναφορές, ποια πορεία, ποιες σπουδές; Όλα τούτα, όμως, δεν είναι τίποτ’ άλλο από το ένα και μοναδικό… εκείνο που δεν μπορεί να οριοθετηθεί. Η «Πλανωδία» είναι τόσο πέρα και τόσο έξω απ’ οτιδήποτε αναμένεις σήμερα ν’ ακούσεις στη χώρα, ώστε το μόνο που σου μένει είναι ν’ αρχίσεις να ρωτάς… να παραμιλάς… και ν’ ακούς αποσβολωμένος.

Έτσι, και παρά το γεγονός πως οι προηγούμενες παρουσίες του Σαββαΐδη στην άυλη δισκογραφία μπορεί να εξηγήσουν πολλά, δεν μπορεί να εξηγήσουν τα πάντα. Το «τι» και το «πώς», εννοώ, της επιμέρους αφαίρεσης και κατόπιν της σύνθεσης όλων εκείνων που απομένουν προς μια χθόνια και ταυτοχρόνως υπερκόσμια προσευχή.

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter
Η «Πλανωδία» δεν είναι ένα άλμπουμ με ημερομηνία λήξεως και γι’ αυτό έπρεπε –με κάθε κόστος και πάση θυσία– να αποκρυσταλλωθεί στον χρόνο. Φωτό: Dimitris Fatisis

Βγάζοντας λοιπόν από πάνω του, και από μέσα του, όλα τα ωραία περιττά των προηγούμενων άλμπουμ (τα κρουστά, το ακορντεόν, τις ηλεκτρικές κιθάρες, μα ακόμη κι εκείνο τον ανατριχιαστικό άσκαυλο), ο Σαββαΐδης επιλέγει για την «Πλανωδία» να μείνει μόνος του, απογυμνωμένος… ένας… εκείνος, με τη φωνή και την κιθάρα του.

Επιλέγει, με άλλα λόγια, το ελάχιστο και απολύτως απαραίτητο, αλλά εκφραστικώς τόσο πλήρες, προκειμένου να ανιχνεύσει το μέγιστο – μια μυστική/μουσική διαδρομή, που θα τον μεταφέρει σ’ έναν φασματικό κόσμο ιερής και πέρα για πέρα ελληνικής αρχαιοπρέπειας. Αυτός είναι ο στόχος του. Και αυτόν τον στόχο επιτυγχάνει με τη φωνή και την κιθάρα του, τα δικά του τραγούδια, και βεβαίως με τις τρεις μη-δικές του επιλογές. Τις σπάνιας ομορφιάς μελοποιήσεις-αποδόσεις δύο δημοτικών («Μάγισσα», «Θαλασσάκι μου»), όπως και της «Ξανθούλας» του Διονυσίου Σολωμού. (Μπορεί τα συγκεκριμένα τραγούδια να τα έχουμε ακούσει πάμπολλες φορές, αλλά ποτέ όπως τώρα).

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter

Και αν οι versions των δημοτικών, όπως και η εφηβική ομορφιά της «Ξανθούλας», δείχνουν τις ρίζες της τραγουδοποιίας του Σαββαΐδη, υπάρχουν τα τέσσερα ολοδικά του tracks, η «Ανεμέλια», το «Ηλιοτρόπαια», το «Άγουρο κλίμα» και ο «Πραματευτής» που έρχονται να επιτείνουν και να ενδυναμώσουν την αρχική πεποίθηση – τον στόχο του, εννοούμε, έτσι όπως τον περιγράψαμε πιο πάνω.

Τι μουσικές έχει ακούσει ο Σαββαΐδης; Τα σπαράγματα της αρχαίας ελληνικής μουσικής είναι ελάχιστα, οι συνθετικοί αναστοχασμοί πάνω σ’ αυτά επαρκείς, υπάρχει πάντα η βυζαντινή μουσική, το ακριτικό και το δημοτικό τραγούδι, υπάρχει η λεγόμενη «παλαιά μουσική», το medieval και το loner folk του ’60 και του ’70, το ελληνικό τραγούδι (το έντεχνο και όλα τα υπόλοιπα). Σαφείς υπαινιγμοί από πολλά εντοπίζονται στην «Πλανωδία», όμως το καθοριστικό δεν είναι τούτο. Εκείνο που προέχει, στην περίπτωσή μας, είναι το άλεσμα των όποιων αναφορών και η τόσο προσωπική, όσο και γοητευτική συνισταμένη τους.

Σ’ αυτή τη μοναδική διαδρομή, που έχει αποφασίσει να κάνει, ο Σείριος Σαββαΐδης θα βρει στο δρόμο του ελάχιστους συνταξιδιώτες. Ο μόνος που έρχεται τώρα στο νου μου είναι ο διαλυμένος hippie MIJ, ο yodeling astrologer, που ξεκίνησε το ταξίδι του προς το χάος το 1969 και ακόμα πηγαίνει…

 

Η «Πλανωδία» του Σείριου Σαββαΐδη είναι ένα παράξενο άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα απ' όσα έχεις μέχρι τώρα ακούσει Facebook Twitter

 

 

Άγουρο κλίμα

Κάποτε ταξίδεψα στον ουρανό

σήκωνε η ψυχή μου πρίμο στεναγμό

λεύτερο υψώθηκε τ’ ανάστημα

σαν λευκό πουλί που μικρανάσταινα

κι εσύ μέγιστη Άρτεμις σαΐτευες

άτακτους πλανήτες και αγριοκόμητες

έλαμψε η σαΐτα σου και σάστισα 

κι εκεί δα λαβώθηκα κατάστηθα

Μια στιγμή πλανήθηκα στη λησμονιά

στο κενό στου κόσμου τα μεσάνυχτα

τ’ όνειρο μου λάβαρο μεσίστιο

το ταξίδι θρήνησα ολονύχτιο

τι μαντάτα φέρνεις τάχα θεριστή

πες του ανέμου το τραγούδι να μου πει

τα χρυσά μας τρόπαια του ήλιου

παίγνια στη βουλή τ’ ανεμομήλου

 

Τώρα πια μαραίνομαι στον κήπο σου

κάποτε θα κόψω αυτές τις ρίζες σου

π’ όμοια με ντύσαν στερφοχώραφο

κλίμα που ωριμάζει μα είναι άγουρο

κι όπως θα γκρεμίζεστε ένα-ένα

όνειρά μου ελάφια πληγωμένα

τόσο η καρδιά μου θ’ αλαφρύνει

που θε ν’ αγκαλιάσω τη Σελήνη

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ