Η Ούτε Λέμπερ δεν είναι ούτε ντίβα, ούτε βαρετή

 Η Ούτε Λέμπερ δεν είναι ούτε ντίβα, ούτε βαρετή Facebook Twitter
0

Στις 26 Μαΐου μια ντίβα του καμπαρέ επιστρέφει ξανά στην Αθήνα. Η Ute Lemper, μοναδική χορεύτρια, ερμηνεύτρια και ηθοποιός  θα παρουσιάσει μια παράσταση-αφήγηση στο Μέγαρο Μουσικής, με τίτλο Last Tango in Berlin. Η παράσταση ταξίδι στο χρόνο και στην επαφή της Λέμπερ με τις διαφορετικές κουλτούρες όλα αυτά τα χρόνια μιας αστραφτερής και αξιοθαύμαστης καριέρας στις πόλεις του κόσμου. Νέα Υόρκη, Βερολίνο. Παρίσι, Μπουένος Άιρες, Βιέννη, Σίδνεϊ.

Όταν μιλάμε για καμπαρέ, οι σταρς του είδους μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Αναμφίβολα ένα από αυτά τα ονόματα σε αυτή την μικρή λίστα είναι της Ούτε Λέμπερ. Οι ερμηνείες της στα τραγούδια των Μπρεχτ και Βαϊλ την έκαναν διάσημη παγκοσμίως, αλλά δεν περιορίστηκε ποτέ μέσα σε αυτό. Αρκούν ελάχιστα λεπτά για να καταλάβει κανείς το μεγάλο ταλέντο της. Η παρουσία της είναι καθηλωτική. Όπως συμβαίνει με τις μεγάλες προσωπικότητες του θεάματος και μόνο η πληθωρική της παρουσία στη σκηνή μαγνητίζει το κοινό με την πολύπλευρη καλλιτεχνική της προσωπικότητα.

 

Είμαι Νεοϋορκέζα με την Ευρώπη πάντα στην καρδιά μου. Δε νοιώθω καθόλου Αμερικανίδα. Η ευρωπαϊκή κληρονομιά είναι ο θησαυρός μου. Αυτή την ταυτότητα θέλω να μεταφέρω κάθε φορά με τις παραστάσεις μου.

«Και ενώ θα είναι πάντα αυτά τα τραγούδια που καθορίζουν την καριέρα μου, θεωρώ τον εαυτό μου εντελώς απελευθερωμένο καλλιτεχνικά», λέει. «Αυτό που με εμπνέει είναι βασικά η ζωή. Έχω δημιουργήσει μια τόσο πλούσια ζωή με έναν πολύ προσωπικό τρόπο, με τα παιδιά μου και τη ζωή μου στη Νέα Υόρκη. Νομίζω ότι δεν είμαι παθιασμένη για κάτι συγκεκριμένο, έχω πάθος για τα πάντα. Για την ίδια τη ζωή, την αγάπη και την εμπειρία».


Της στείλαμε ένα μέιλ, όπως την προηγούμενη φορά που είχε έρθει στην Αθήνα. Το πρωί βρήκαμε στο μειλ τις απαντήσεις της. Εκτός από σοβαρός επαγγελματίας η Ούτε Λέμπερ είναι ένας άνθρωπος με τον οποίο μπορείς να συζητήσεις για πολλά.


«Ο τίτλος «Τελευταίο Τανγκό στο Βερολίνο» είναι συμβολικός», γράφει. «Μιλά για την στιγμή της τελευταίας ελευθερίας πριν από την Έξοδο, για το όνειρο πριν από τη σκοτεινή εποχή, αλλά και για τη συλλογική επιθυμία του πάθους και της αποπλάνησης με ορμή και χωρίς λογοκρισία. Στην παράσταση αυτή υπάρχουν τα τραγούδια που με συνόδευαν στο ταξίδι της ζωής μου από αυτά της Πιάφ και του Πιατσόλα μέχρι τα δικά μου. Είναι με τη σειρά του ένα συμβολικό ταξίδι μέσα στον αιώνα και μέσα από τη ζωή μου, που αντικατοπτρίζει τις χώρες που έχω ζήσει και την έμπνευση που μου έχουν δώσει».

— Μπορείτε να ξεχωρίσετε ένα πολιτικό γεγονός ή μια πολιτική περίοδο που άσκησαν μεγάλη επιρροή σε εσάς καλλιτεχνικά;

 

Φυσικά. Γεννήθηκα 15 χρόνια μετά τον Β Παγκόσμιο πόλεμο. Αυτή ήταν μια περίπλοκη ταυτότητα. Είχα πολλά αναπάντητα ερωτήματα στην καρδιά μου και μέχρι σήμερα δεν έχω κατορθώσει να δώσω όλες τις απαντήσεις. Η Δημοκρατία της Βαϊμάρης ήταν μια απίστευτα σημαντική στιγμή για τη Γερμανία, με όραμα και πολλούς ταλαντούχους και σπουδαίους καλλιτέχνες που μετανάστευσαν για να τροφοδοτήσουν τον πολιτισμό άλλων λαών, ως επί το πλείστον τις ΗΠΑ. Αν εξετάσουμε τους καλλιτέχνες αυτούς μέσα στο πολιτικό πλαίσιο της Βαϊμάρης, θα δούμε ότι το προοδευτικό πνεύμα και έργο που ανέπτυξαν δε θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε οποιαδήποτε άλλη χώρα με τόσο μεγάλη ένταση, σε κανέναν άλλο πολιτικό ορίζοντα. Έτσι όταν μετανάστευσαν άφησαν πίσω το καινοτόμο και επαναστατικό έργο τους ως παρελθόν, για να δημιουργήσουν μια νέα πιο ήμερη ταυτότητα. Εμένα προσωπικά, η πτώση του τείχους του Βερολίνου, είναι ένα γεγονός που με έχει σημαδέψει με απόλυτο τρόπο. Όμως περισσότερο, με σημάδεψε η ζωή μου, εδώ στη Νέα Υόρκη. Εδώ και 18 χρόνια ζω σε ένα τόπο μεγάλης ποικιλομορφίας και είναι το πιο απελευθερωτικό και εμπνευστικό πράγμα που θα μπορούσε να μου συμβεί.

— Αισθάνεστε σαν Ευρωπαία στη Νέα Υόρκη ή σαν πολίτης του κόσμου, σχεδόν δίχως μνήμη;

 

Είμαι Νεοϋορκέζα με την Ευρώπη πάντα στην καρδιά μου. Δε νοιώθω καθόλου Αμερικανίδα. Η ευρωπαϊκή κληρονομιά είναι ο θησαυρός μου. Αυτή την ταυτότητα θέλω να μεταφέρω κάθε φορά με τις παραστάσεις μου.

— Τα τελευταία χρόνια ασχολείσθε πολύ με την ποίηση, την ερωτική ποίηση και τη λογοτεχνία και τα μεταφέρετε στη σκηνή. Γιατί ανατρέχετε σε αυτές τις πηγές;

 

Η ποίηση είναι σαν ένα κρυστάλλινο πρίσμα. Αντανακλά τη ζωή και όλα τα χρώματα που συμπεριλαμβάνει. Η ποίηση είναι μια συγκέντρωση όσων υπάρχουν γύρω μας, θραύσματα των συναισθημάτων, πτυχές των οραμάτων και της ομορφιάς , μια ανάσα ζωής . Μπορεί να είναι μια στιγμή ακινησίας ή μια στιγμή καταιγίδας και πάθους. Η μουσική για μένα πρέπει να υπηρετεί την ακεραιότητα της ποίησης, να μη την διαταράσσει. Αυτό κάνω όταν έχω μπροστά μου για παράδειγμα τους στίχους της ποίησης του Νερούδα. Με την ίδια περίσκεψη σκύβω επάνω σε κάθε λογοτεχνικό κείμενο. Το θέμα της αγάπης, του έρωτα συνδέεται πάντα με πολύ μουσική.

— Αν ανατρέξετε στην καριέρα σας, ποιές στιγμές θεωρείτε πιο σημαντικές;

 

 Νομίζω οι ερμηνείες μου και η αναβίωση της μουσικής του Βάιλ και των άλλων συνθετών της εποχής της Βαϊμάρης. Ήταν απαραίτητο η μεταπολεμική Γερμανία να αντιμετωπίσει τις ερωτήσεις σχετικά με το παρελθόν της και να ανοίξει ένα διάλογο για την περίπλοκη ταυτότητά της. Τα κομμάτια μιας σχετικά "εμπορικής" μου διαδρομής  στα μιούζικαλς όπως το Καμπαρέ και το Σικάγο, ακόμα και αν δεν ήμουν ποτέ εντελώς χαρούμενη όταν έκανα αυτές τις ερμηνείες. Οι συναυλίες που έχουν σαν περιεχόμενο, αυτό ακριβώς που μου αρέσει να κάνω στη μουσική: να συνδέω και να φέρνω το παλιό ρεπερτόριο στον καινούργιο αιώνα. Είναι το πιο δημιουργικό κομμάτι της δουλειάς μου και το πιο ερευνητικό.

  

— Ποια τραγούδια σας αγαπάτε περισσότερο και ποια είναι αυτά που πάντα ζητά το κοινό σας;

 

Είναι το Sourabaya Johnny , το Ballad of Mack the Knife, το Dans le port d' Amsterdam και το Ne me quitte pas. Αυτά είναι τα πιο αγαπημένα μου και τα πιο αγαπημένα του κοινού μου. Δεν παραλείπω να τα λέω στα live.

 

 

Info: 

Ute Lemper – Last Tango in Berlin
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

26 Μαΐου 2015

Ώρα Έναρξης: 20:30

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ