Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη

0

 Η προσφορά του Herbie Hancock, στην τζαζ κατ’ αρχάς, υπήρξε/είναι τεράστια. Δεν είναι μόνο το γεγονός πως της έδωσε μερικά από τα πιο σημαντικά, σύγχρονα να τα πούμε, στάνταρντ της, όπως για παράδειγμα τα περίφημα “Watermelon man” (1962) και “Cantaloupe island” (1964) είναι και το γεγονός πως έφερε την τζαζ, από πολύ νωρίς, σ’ επαφή με το fusion, το funk (ή το jazz-funk) και τα σύνθια γενικότερα, δημιουργώντας με το “Rockit” (1983) ένα μνημείο του electro-funk, που ακόμη και σήμερα ακούγεται εντελώς φρέσκο και προχωρημένο – και έτοιμο για το… δεν-ξέρω-πιο… χιλιοστό-τόσο mix του. Δημιουργός πολυσύνθετος και με σημαντική δραστηριότητα στο θέαμα, το κινηματογραφικό βασικά (και όχι μόνο ως συνθέτης), ο 76χρονος Herbie Hancock είναι ένας εν ζωή μύθος.

Δημιουργός πολυσύνθετος και με σημαντική δραστηριότητα στο θέαμα, το κινηματογραφικό βασικά (και όχι μόνο ως συνθέτης), ο 76χρονος Herbie Hancock είναι ένας εν ζωή μύθος.

1.

Γεννημένος στο Σικάγο το 1940, ο Herbie Hancock μελετά κλασική μουσική και πιάνο από μικρός, και μόλις στα έντεκά του είναι ένα «παιδί θαύμα». Στα διπλά χρόνια του, στα 22, είναι κι ένα «τζαζ θαύμα», γιατί τότε ηχογραφεί το “Takin’ Off” [Blue Note, 1962]. Tο άλμπουμ αυτό (στο οποίο συμμετέχει και ο θρύλος τενόρο σαξοφωνίστας Dexter Gordon) περιλαμβάνει το “Watermelon man”, ένα κομμάτι του hard bop που θ’ αφήσει άφωνους απαξάπαντες. Και για τη μελωδία, αλλά και για τον σπάνιο αρμονικό πλούτο του. Οι εκατοντάδες(!) ηχογραφημένες διασκευές του το αποδεικνύουν.

2.

Το 1963 ο Herbie Hancock μπαίνει στο συγκρότημα (κουιντέτο) του Miles Davis και μαζί ηχογραφούν τα άλμπουμ “E.S.P.” [Columbia, 1965], “Miles Smiles” [Columbia, 1967], “Sorcerer” [Columbia, 1967], “Nefertiti” [Columbia, 1968], ενώ με προσθήκες και άλλων μουσικών τα “Miles in the Sky” [Columbia, 1968] και “Filles de Kilimanjaro” [Columbia, 1968/69]. Από τους τίτλους και μόνο αντιλαμβανόμαστε όλοι περί τίνος πρόκειται. Ένα μεγάλο κομμάτι τού… βιβλίου της τζαζ των sixties έχει να κάνει μ’ αυτά τα άλμπουμ, με το κουιντέτο του Miles (Wayne Shorter τενόρο, Herbie Hancock πιάνο, Ron Carter κοντραμπάσο, Tony Williams ντραμς, Miles Davis τρομπέτα) να αποτελεί έκτοτε ένα από τα δυο-τρία σημαντικότερα γκρουπ στην τζαζ ιστορία.

3.

Ο Hancock βεβαίως ηχογραφεί και προσωπικούς δίσκους την ίδια εποχή – πέραν του κουιντέτου τού Miles. Έτσι, αυτή την περίοδο δίνει τα επίσης συναρπαστικά άλμπουμ “Empyrean Isles” [Blue Note, 1964] στο οποίο ακούγεται το“Cantaloupe island” και “Maiden Voyage” [Blue Note, 1966] με το φερώνυμο κομμάτι να σπάει κόκκαλα. Είναι η εποχή όπου ο Herbie Hancock γίνεται ήρωας και για την ποπ, αφού γράφει το σάουντρακ για την ταινία του Michelangelo Antonioni Blow-Up (1966/67). Όποιοι γουστάρουν τους Yardbirds να τα σπάνε και αρέσκονται να βλέπουν τους «χαμένους» στην πραγματικότητα ή τις παραισθήσεις τους πρωταγωνιστές στο Λονδίνο της εποχής (το swinging London), ακούν την ίδια στιγμή και τα φοβερά θέματα του αμερικανού πιανίστα.

Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter
Ο Hancock νοιώθει να περιορίζεται μέσα σ’ ένα ακραιφνές jazz label, όπως ήταν η Blue Note, αποφασίζοντας να μεταπηδήσει στην πολυσυλλεκτική Warner Bros...

4.

Το τελευταίο άλμπουμ τού Herbie Hancock στην Blue Note και σίγουρα το πιο πολιτικό του είναι το “The Prisoner”, που κυκλοφόρησε το 1969. Ο Hancock έχει αποχωρήσει πια από το γκρουπ του Miles Davis και εισπράττοντας το κλίμα της «μαύρης συνείδησης», τον πολύπλευρο αγώνα δηλαδή των Αφροαμερικανών για την εξάλειψη του ρατσιστικού μίσους, δημιουργεί ένα πυκνό έργο αφιερωμένο κατά βάση στον Martin Luther King Jr. (είχε δολοφονηθεί ένα χρόνο πριν). Το συγκρότημά του είναι πλέον πολυμελές (συνήθως από εννέα έως έντεκα άτομα). Μ’ αυτό το team ο Hancock δηλώνει τις τρανές αναφορές του, στις οποίες, πέραν των διακριτικών πιανιστικών (Bill Evans) και των μελωδικο-αρμονικών (Miles Davis), προστίθενται και οι ενορχηστρωτικές (επιρροή από το έργο του Gil Evans).
 

5.

Ο Hancock νοιώθει να περιορίζεται μέσα σ’ ένα ακραιφνές jazz label, όπως ήταν η Blue Note, αποφασίζοντας να μεταπηδήσει στην πολυσυλλεκτική Warner Bros. Μέχρι το 1972 θα ηχογραφήσει εκεί τρία άλμπουμ, τα οποία θα αποτελέσουν μνημεία ενός καινούριου «ολιστικού» ήχου, που στέκεται σε ίσες αποστάσεις ανάμεσα στην jazz, την soul και το funk, το rock, το fusion και την ηλεκτρονική, δημιουργώντας ανεπανάληπτα δεδομένα. Τα άλμπουμ αυτά ήταν τα: “Fat Albert Rotunda” (1970), “Mwandishi” (1971) και “Crossings” (1972). Ουσιαστικά, η περίοδος αυτή θα κλείσει με το “Sextant” (1973), που σηματοδοτεί και την αρχή της συνεργασίας του με την Columbia. Βαριά avant, ηλεκτρονική τζαζ με τον Herbie Hancock να ομνύει υπέρ του electro εξοπλισμού (Fender Rhodes, Moog synthesizer, Hohner D6 Clavinet, mellotron κ.λπ.).

6.

Το 1973 καθορίζεται από το ξεκίνημα των Headhunters – του άλμπουμ “Head Hunters”, αλλά και του φερώνυμου συγκροτήματος. Ο Herbie Hancock βρίσκεται σε μεγάλη δημιουργική φόρμα, παράγοντας μουσική που θ’ ακούγεται το ίδιο συναρπαστική και ζωντανή 40 plus χρόνια μετά. Το funk έχει πλέον εισχωρήσει βαθειά στη συνείδησή του με αποτέλεσμα οι συνθέσεις του να φλερτάρουν όλο και πιο πολύ με την εξέλιξη της λεγόμενης «μαύρης μουσικής», μεταβαίνοντας σταδιακά από το dope funk του Sly Stone στην πρώιμη disco. Η τζαζ μπορεί να περιμένει…

7.

Το 1974 ο Herbie Hancock γράφει μουσική για τη σκληρή ταινία του Michael Winner “Death Wish” (Ο Εκτελεστής της Νύχτας), στην οποία πρωταγωνιστούσε ο Charles Bronson. Ο Hancock βιώνει την περίοδο τής... αφάνας και της (ωραίας) σαβούρας του blaxploitation, παράγοντας ένα score που βρίθει από μελοδραματικά strings (πολλά strings), space αντηχήσεις και «κακόγουστα» bleeps λειαίνοντας κι αυτός από τη μεριά του το δρόμο για το σάρωμα της disco, που τότε άρχιζε σιγά-σιγά να ξεμυτίζει.

Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter
Το 1973 o Herbie Hancock βρίσκεται σε μεγάλη δημιουργική φόρμα, παράγοντας μουσική που θ’ ακούγεται το ίδιο συναρπαστική και ζωντανή 40 plus χρόνια μετά...

8.

Το V.S.O.P. κουιντέτο είναι το επόμενο σχήμα-όχημα του Herbie Hancock. Με μεγάλα ονόματα ανάμεσα (Wayne Shorter, Ron Carter, Tony Williams, Freddie Hubbard), ο Hancock με τους V.S.O.P. θα πρωταγωνιστήσει στις jazz-funk σκηνές στο δεύτερο μισό των seventies. Η μουσική του μπορεί να γίνεται πιο απλή στη σύνθεση και την εκφορά της, αποκτά όμως τεράστια δημοτικότητα – κάτι που πάντα ενδιέφερε τον αμερικανό πιανίστα και keyboard player.

9.

Την πιο καθαρόαιμη ας-την-πούμε-έτσι disco ο Herbie Hancock θα την υπηρετήσει με διάφορα άλμπουμ, όπως το “Sunlight” [Columbia, 1978] ή το “Feets, Don’t Fail Me Now” [Columbia, 1979] μέσα από τα οποία θα ξεπεταχθούν και κάποιες… ψιλοεπιτυχίες, αν και το πράγμα έδειχνε πως κάπου είχε κολλήσει… Και κάπως έτσι έρχεται σαν καθαρό νεράκι το… τζαζ-τζαζ άλμπουμ του “Quartet” [Columbia, 1982], στο οποίο εντυπωσιάζει ο νεαρός τότε τρομπετίστας Wynton Marsalis.

10.

Τo 1983 είναι μια χρονιά σταθμός στην μέχρι τότε πορεία του Herbie Hancock. Κυκλοφορεί τον Αύγουστο το άλμπουμ του “Future Shock” [Columbia], με το “Rockit” να αλωνίζει σαν 45άρι από τον Ιούνιο. Το κομμάτι ήταν συντεθιμένο από τους Herbie Hancock, Bill Laswell (Material κ.λπ.) και Michael Beinhorn (προγραμματιστής και… πληκτράς γενικώς) και αποτελεί, όπως γράψαμε και στην αρχή, ένα opus του electro-funk με χιπ-χοπάδικο και σκρατσάδικο αέρα, που και σήμερα… συγκινεί. Μνημειώδες και το (βραβευμένο) video-clip των Godley & Creme, που το βλέπαμε συνέχεια τότε, στην Ελλάδα, στο Μουσικόραμα.

Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter
Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter

11.

Η πορεία του Herbie Hancock στον κινηματογράφο έχει σταθμούς και στα eighties – και ο πρώτος είναι το Round Midnight (1986) του Bertrand Tavernier. Μια τζαζ ταινία στην οποία πρωταγωνιστούσε ένας «άσσος» του τενόρο σαξοφώνου, ο Dexter Gordon (Hancock-Gordon είχαν συνεργαστεί και το ’62, όπως γράψαμε στην αρχή). Πρωταγωνιστούσε και ο Hancock όμως στο Round Midnight, ο οποίος είχε γράψει και τη μουσική – μια μουσική που βραβεύτηκε με Oscar, παρακάμπτοντας άδικα άλλα scores, όπως για παράδειγμα εκείνο του Ennio Morricone για την «Αποστολή» του Roland Joffé. Λέμε «άδικα» επειδή το soundtrack τού “Round Midnight” περιείχε σχεδόν αποκλειστικά ενορχηστρώσεις του Hancock σε παλιά κομμάτια (“Round midnight” του Thelonious Monk, “How long has this been going on?” των Gershwins κ.ά.) και όχι πρωτότυπη μουσική.

Το 1988 ο Herbie Hancock γράφει το soundtrack στη σκληρή ταινία του Dennis Hopper Colors (Τα Χρώματα της Βίας) με τον Sean Penn και τον Robert Duvall.
 

12.

Στα nineties ο Hancock απολαύει ακόμη μεγαλύτερης φήμης, δημοσιότητας και αναγνώρισης, δηλώνοντας παρόν στις νέες χορευτικές κατευθύνσεις (acid jazz κ.λπ.), μέσω των Us3 και του “Cantaloop (Flip fantasia)” (με το σαμπλαρισμένο “Cantaloupe island”), δίνοντας κι ένα άλμπουμ, κάπως ακαδημαϊκό για την περίπτωσή του, που τον εκτόξευσε όμως και σε άλλα ακροατήρια. Ήταν το “Gershwin’s World” [Verve, 1998], στο οποίο συνεργάστηκε με τους Stevie Wonder, Wayne Shorter, Joni Mitchell, Chick Corea κ.ά.

Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter

 

13.

Στη δεκαετία του 2000 συνεχίζεται η ίδια διαδρομή, με τον Hancock να μετατρέπεται κάπως σε ποπ-σταρ συνεργαζόμενος με δεκάδες επωνύμους. Μόνο στο “Possibilities” [Vector, 2005] τον ακούμε δίπλα στους Santana, Christina Aguilera, Leon Russell, Paul Simon, Annie Lennox, Sting, Stevie Wonder και πολλούς άλλους. Είναι όμως και η δεκαετία τού “River: The Joni Letters” [Verve, 2007], στο οποίο διασκευάζει μοναδικά τραγούδια της παλιάς του φίλης Joni Mitchell, έχοντας δίπλα του, και γι’ άλλη μια φορά, τοπ μπάντα συνοδείας (Wayne Shorter σαξόφωνα, Lionel Loueke κιθάρα, Dave Holland μπάσο, Vinnie Colaiuta ντραμς). Το άλμπουμ κερδίζει Grammy, φθάνει στη θέση #5 στο Billboard 200, ενώ γίνεται «επιτυχία» και στην Ευρώπη.

14.

Οι τιμές και οι βραβεύσεις συνεχίζονται και στα 2010s. Ο Herbie Hancock δεν πολυ-ηχογραφεί πια, καθώς το stardom στο οποίο βρίσκεται (Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO κ.λπ.) τον έχει πάει και αλλού. Φυσικά θα ήταν παράλογο, αν ζητούσε κανείς περισσότερα από έναν άνθρωπο που άλλαξε (όσο ελάχιστοι άλλοι) την πορεία της τζαζ, του funk και της ποπ τον τελευταίο μισό αιώνα.

Και στην Ελλάδα…

15.

Την 25η Νοεμβρίου 2008 ο Herbie Hancock με το συγκρότημά του (Terence Blanchard τρομπέτα, Grégoire Maret φυσαρμόνικα, Lionel Loueke κιθάρα, James Genus μπάσο, Kendrick Scott ντραμς) εμφανίστηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αυτό ήταν το βασικό μενού. Το απεριτίφ όμως είχε σερβιριστεί μια νύχτα νωρίτερα στο Half Note, όταν ο Hancock (που βρισκόταν ήδη στην Αθήνα) είχε πάει στο κλαμπ της Τριβωνιανού για να δει και ν’ ακούσει τον παλιό του συνεργάτη ντράμερ Al Foster. Η συνάντηση υπήρξε αναπάντεχη –οδηγώντας σ’ ένα jam με “Cantaloupe island” κ.λπ.– μένοντας αξέχαστη σε όσους είχαν την τύχη να βρίσκονται την πιο κατάλληλη ώρα στο πιο σωστό μέρος. 

Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter
Herbie Hancock, Al Foster – Αθήνα, Half Note Jazz Club 24/11/2008. Πηγή: περιοδικό Jazz & Τζαζ (#189, 12/2008)
Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter
Herbie Hancock ηλεκτρικό πιάνο, Buster Williams κοντραμπάσο, Billy Hart ντραμς, την εποχή του “Mwandishi” (1971)
Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter
Ο Herbie Hancock στη γειτονιά μας (Βελιγράδι) το 1972. Τόσο παλιά…
Herbie Hancock: 15 σταθμοί στην πορεία ενός μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Facebook Twitter
Εξώφυλλα από τα άλμπουμ του Herbie Hancock. Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM