H νεκρανάσταση παλιών κομματιών μέσα από το TikTok

H νεκρανάσταση παλιών κομματιών μέσα από το TikTok Facebook Twitter
Η Kate Bush είναι η «βασίλισσα» των comeback, αφού με τον έναν ή τον άλλο τρόπο βρίσκεται διαρκώς στην μουσική επικαιρότητα με τραγούδια που ερμήνευσε πριν από δεκαετίες.
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΟΚΤΩ χρόνια, όταν η Jain έγραφε το «Makeba», που βρίσκεται στο ντεμπούτο-άλμπουμ της, το «Zanaka», σίγουρα δεν περίμενε ότι το 2023 θα γινόταν παγκόσμιο χιτ χάρη στο TikTok. Πρωτοβγήκε το 2015 και τότε είχε γνωρίσει μέτρια επιτυχία. Δεν είναι κάτι που δεν έχει ξαναγίνει, δηλαδή ένα παλιό κομμάτι να επανέρχεται στο προσκήνιο μέσα από τη δημοφιλή πλατφόρμα. Κανείς, όμως, μέχρι σήμερα δεν μπορεί να εξηγήσει ακριβώς τον λόγο και τον τρόπο που κάποια τραγούδια το καταφέρνουν αυτό.

Τα ελάχιστα άρθρα που υπάρχουν στο διαδίκτυο και προσπαθούν να ερευνήσουν το συγκεκριμένο φαινόμενο δημιουργούν περισσότερο μπέρδεμα. Π.χ. το ΝΜΕ επικαλείται τη γνώμη ψυχολόγων και μουσικών, ζητώντας τους να που τη δική τους εκδοχή, κι αυτό το λες και κάπως τραβηγμένο.

Τα παραδείγματα είναι άπειρα, τα τραγούδια που πρωταγωνιστούν στην πλατφόρμα, παλιά ή νέα, επιλέγονται ως σάουντρακ σε βίντεο κυρίως για τη διάθεση που βγάζουν και όχι απαραίτητα λόγω των αναμνήσεων που φέρνουν από το παρελθόν.

Πάντως, πιο πολύ έχει να κάνει με την επένδυση της εφαρμογής σε μουσικούς καταλόγους από το παρελθόν παρά με τη νοσταλγία που δεν λειτουργεί τόσο εδώ πέρα, όσο ρομαντικό κι αν ακούγεται. Στην περίπτωση του «Dreams» των Fleetwood Mac, π.χ., που ξαναέζησε στιγμές δόξας στο TikTok, η πλειοψηφία των χρηστών του δεν είχε γεννηθεί ακόμη το 1977, όταν κυκλοφόρησε. Από την άλλη, όπως σχολιάζουν στο NME, το TikTok δεν θεωρείται πια ως μια πλατφόρμα που αφορά αποκλειστικά την Generation Z και ότι η νοσταλγία αφορά τους γονείς (sic). 

Σε αυτό το πλαίσιο, όμως, δεν εξηγείται απόλυτα η viral επιτυχία του «Makeba», ενός τραγουδιού που δεν μετράει πάνω από μια 20ετία, ή του «Heat Waves» των Glass Animals που κυκλοφόρησε το 2020 και ξαφνικά, δύο χρόνια μετά, το 2022, έγινε φαινόμενο, πάλι λόγω του TikTok, ή του «Τruth Hurts» της Lizzo από το 2017, που την έκανε όμως σταρ πέντε χρόνια μετά. Τα παραδείγματα είναι άπειρα, τα τραγούδια που πρωταγωνιστούν στην πλατφόρμα, παλιά ή νέα, επιλέγονται ως σάουντρακ   κυρίως για τη διάθεση που βγάζουν και όχι απαραίτητα λόγω των αναμνήσεων που φέρνουν από το παρελθόν.

Το TikTok, το οποίο αρκετοί κάποτε χλεύαζαν ως ένα χαζό application για εφήβους που μοιράζονταν αυτοσχέδια χορευτικά βίντεο, έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε βασικό εργαλείο για τη διαμόρφωση των σύγχρονων τάσεων στη μουσική βιομηχανία. Μάλιστα, φέτος τον Σεπτέμβριο το Billboard λάνσαρε το TikTok Billboard Top 50, το πρώτο επίσημο τσαρτ στην Αμερική που διαμορφώνεται αποκλειστικά από τα πενήντα πιο δημοφιλή τραγούδια που ακούγονται στην εφαρμογή, είτε στη δημιουργία βίντεο, στην αλληλεπίδραση μεταξύ των χρηστών ή στον αριθμό προβολών που μαζεύουν.

Και αν κάτι βγαίνει απ’ όλα αυτά είναι ότι οι TikTokers δεν ενδιαφέρονται πότε κυκλοφόρησε ένα κομμάτι, το 1985 ή το 2012, αρκεί να είναι πιασάρικο και να ταιριάζει, όπως είπαμε παραπάνω, στην εκάστοτε διάθεση. Ιδού μερικά:

Jain – Makeba (2015)

Το Makeba είναι αυτό το κομμάτι που στο ρεφρέν η 31χρονη Γαλλίδα τραγουδά «Ooohe, Makeba, Makeba ma qué bella / Can I get a “oohe?” Makeba / Makes my body dance for you». Αν και ο ρυθμός του είναι απόλυτα χορευτικός, οι στίχοι του αναφέρονται στη σημαντική Νοτιοαφρικανή μουσικό και ακτιβίστρια Miriam Makeba, γνωστή ως Mama Africa.

Jain - Makeba

Fleetwood Mac – Dreams (1977)

Το «Dreams» είχε πάει στο Νο1 όταν κυκλοφόρησε και από τότε ανήκει στην κατηγορία των κλασικών κομματιών. Μέχρι που το 2020 ο Nathan Apodaca ανέβασε ένα απλό βίντεο που έκανε skateboard, πίνοντας χυμό βατόμουρο και κάνοντας lip-syncing το συγκεκριμένο κομμάτι. Το βίντεο έκανε πάνω από 86 εκατομμύρια προβολές και ξανανέβηκε στο Billboard Hot 100. Μάλιστα, μετά από αυτό η Stevie Nicks και ο Mick Fleetwood έκαναν λογαριασμό στην πλατφόρμα και ανέβαζαν τις δικές τους εκδοχές του κομματιού.

Fleetwood Mac - Dreams

Pino d’Angiò - Ma quale idea (1981)

Αμφιβάλλω αν θυμάται κανείς αυτό το obscure ιταλο-ντίσκο κομμάτι και αν ήταν ευρέως γνωστό έξω από τα σύνορα της χώρας του. Η übercool crooner εικόνα του Pino d’Angiò με ένα τσιγάρο στο χέρι απ’ ό,τι φαίνεται περνάει μέχρι σήμερα, ιδανικά σε βίντεο όπου μαγειρεύουν ή αλλάζουν ρούχα.

Pino D'Angiò - Ma quale idea

Kate Bush – Babooshka (1980)

Διακόσιες χιλιάδες βίντεο χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο κομμάτι της Kate Bush, ανάμεσα τους και μια μέταλ εκδοχή του ηθοποιού και μουσικού Tobee Paik. Στο θρυλικό βίντεο του κομματιού η Bush εμφανίζεται με εξωφρενικά σύνολα και σήμα κατατεθέν αυτό της αμαζόνας βγαλμένης από το Mad Max. Ήταν ιδανικό σάουντρακ για το WitchTok, δηλαδή για βίντεο με ταρό, και gothic βίντεο που μιμούνται το ορίτζιναλ βίντεο.

Kate Bush - Babooshka

Life Without Buildings - The Leanover (2001)

Μετά από 20 χρόνια περίπου και οι Life Without Buildings έπαθαν αυτό που λέμε TikTok effect. Το συγκρότημα σχηματίστηκε στη Γλασκώβη το 1999, αλλά δεν ευδοκίμησε. Διαλύθηκαν μετά από τρία χρόνια, κυκλοφορώντας μόνο ένα άλμπουμ. Ακόμη θυμάμαι τι γραφόταν γι’ αυτούς τότε – όχι τα καλύτερα, κυριολεκτικά τους έθαβαν. Κοίτα να δεις όμως που η καριέρα τους εκτοξεύτηκε δικαίως, έστω και ετεροχρονισμένα.

Life Without Buildings - The Leanover

Lady Gaga – Bloody Mary (2011)

Ψάχνω, αλλά δεν βρίσκω ποιος είχε την φαεινή ιδέα να βάλει αυτό το κομμάτι της Gaga από το 2011 –σε sped-up εκδοχή‒ να συνοδεύει τον διάσημο χορό της Jenny Ortega στη σειρά «Wednesday». Τo ορίτζιναλ κομμάτι που ακουγόταν στη σκηνή ήταν το «Goo Goo Muck» των Cramps, αλλά κάπως ήρθε και έδεσε το «Bloody Mary» περισσότερο ‒ σε σημείο που να νομίζεις ότι ακούγεται και στη σειρά. Η ίδια καταχάρηκε και ανέβασε ένα ασπρόμαυρο βίντεο με τον τίτλο «Bloody Wednesday» στο οποίο χόρευε σαν little monster.

Lady Gaga – Bloody Mary

Alice Deejay - Better off alone (1997)

Τεράστια επιτυχία τη δεκαετία του ’90, το eurodance hit «Better off alone» συνδέθηκε αποκλειστικά με το ομώνυμο trend στο TikTok, στο οποίο κινηματογραφούσες τον εαυτό σου σε διάφορες αστείες στάσεις και με όσο περισσότερο κόσμο το κάνεις παρέα, τόσο καλύτερα.

Alice Deejay - Better off alone

The Caretaker – Everywhere at the End of Time (2016)

Το πιο κουλό viral που έχει γίνει ποτέ στην εφαρμογή. Τo πρότζεκτ του Leyland James Kirby aka Caretake τροποποιεί παλιά ballroom κομμάτια για να αποτυπώσει τα συναισθήματα των ασθενών από τη νόσο του Αλτσχάιμερ και το πώς θυμούνται τη μουσική της νιότης τους. Είναι ένα σπαρακτικό έργο που εκτείνεται σε μια σειρά από άλμπουμ, με τελευταίο το «Everywhere at the end of time» που διαρκεί 6μισι ώρες και εξερευνά τα διάφορα στάδια της άνοιας. Έθεσε κάτι σαν πρόκληση ανάμεσα σε διάφορους TikTokers, οι οποίοι για 6μισι ώρες άκουγαν τη μουσική σερί χωρίς διαλείμματα, εξιστορώντας την εμπειρία τους.

The Caretaker – Everywhere at the End of Time

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ