Γκουστάβο Ντουνταμέλ: Ο 40χρονος «ποπ σταρ» της κλασικής μουσικής, νέος μαέστρος της Όπερας του Παρισιού

Ο 40χρονος σούπερ σταρ της κλασικής μουσικής Γκουστάβο Ντουνταμέλ νέος μαέστρος της Όπερας του Παρισιού Facebook Twitter
Ο Γκουστάβο Ντουνταμέλ στην Όπερα του Παρισιού | © Julien Mignot, Paris Opera 2021
0

Ο κύβος ερρίφθη και ο 47χρονος Alexander Neef, διευθυντής της Όπερας του Παρισιού, ανακοίνωσε το όνομα του επόμενου μαέστρου της Όπερας, μετά από μια «δημοκρατική διαδικασία» και ρωτώντας τους μουσικούς: είναι αυτό του σούπερ σταρ της κλασικής μουσικής, μαέστρου της Φιλαρμονικής του Λος Άντζελες από το 2009, 40χρονου Γκουστάβο Ντουνταμέλ.

Ο Ντουνταμέλ, ίσως το πιο μεγάλο αστέρι στον χώρο της κλασικής μουσικής και ο μεγαλύτερος ποπ σταρ της συγχρόνως, θα πάρει το αγαπημένο του βιβλίο, τις «Εξομολογήσεις» του Ζαν Ζακ Ρουσό που είχε διαβάσει όταν ήταν έφηβος και από τότε έχει πάντα μαζί του και θα κατευθυνθεί στη γαλλική πρωτεύουσα και στο ίδρυμα των 353 ετών, που με το δεύτερο κάτω από τα 50 χρόνια στέλεχός του σε κορυφαία θέση δείχνει την πρόθεσή του για ανανέωση και εκσυγχρονισμό. Ο Ντουνταμέλ έχει αρχικό συμβόλαιο για έξι σεζόν από τον Αύγουστο του 2021.

Ο Γκουστάβο Ντουνταμέλ γεννήθηκε στο Μπαρκισιμέντο της Βενεζουέλας το 1981 και είναι παιδί ενός βιολονίστα και δάσκαλου φωνητικής. Η «ανακάλυψη» του Κλαούντιο Αμπάντο άρχισε να παίζει βιολί από τα δέκα του χρόνια και είναι «παιδί» του Εl Sistema, του συστήματος μουσικής του μαέστρου και συνθέτη Χοσέ Αντόνιο Αμπρέου που εκπόνησε ένα πρωτότυπο σύστημα εκπαίδευσης, το οποίο με όχημα τη μουσική επιχειρούσε να καταπολεμήσει την εγκληματικότητα και τις ανισότητες οι οποίες κυριολεκτικά μάστιζαν τη χώρα του.

Για τον Ντουνταμέλ μεγαλύτερο «κατόρθωμα» ήταν η δουλειά του με μη προνομιούχα παιδιά του Λος Άντζελες στο πρόγραμμα ΥΟLΑ (Ορχήστρα Νέων Λος Αντζελες). «Πρέπει να έχουμε πίστη για ορισμένα πράγματα και να εργαζόμαστε για τους άλλους ανθρώπους και τις επόμενες γενιές. Είναι το μόνο που έχει πραγματικά σημασία» είχε πει στους Times.

Ένα από τα παιδιά αυτού του Εθνικού Συστήματος Παιδικών και Νεανικών Ορχηστρών της χώρας ήταν ο Ντουνταμέλ, που άρχισε να παίζει βιολί σε ηλικία 10 ετών, ενώ στα 12 άρχισε να ενδιαφέρεται για τη διεύθυνση ορχήστρας.

Στα 18 του έγινε μουσικός διευθυντής της νεανικής ορχήστρας «Σιμόν Μπολιβάρ», ενός συνόλου από παιδιά και εφήβους μουσικούς με καταγωγή από τις φτωχογειτονιές της Βενεζουέλας που θεωρούνται από τις πιο βίαιες της Λατινικής Αμερικής. Η ορχήστρα που διηύθυνε γρήγορα ξεπέρασε τα σύνορα της χώρας του και ο Ντουνταμέλ έγινε ένα πρότυπο ανάλογο των ροκ σταρ και των αστέρων του αθλητισμού.

Με 200 μουσικούς ηλικίας 12 έως 26 ετών η ορχήστρα «Σιμόν Μπολιβάρ» έχει διακριθεί σε πολλές χώρες του εξωτερικού και ηχογραφεί πλέον με την Deutsche Grammophon. Άνοιξε τον δρόμο και στον Ντουνταμέλ, που εκτοξεύτηκε κυριολεκτικά στο διεθνές στερέωμα όταν στα 26 του χρόνια, το 2007, έγινε ο νεότερος διευθυντής στη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λος Αντζελες.

Η εμφάνιση του Ντουνταμέλ με την Ορχήστρα Νέων του Λος Άντζελες και τους Coldplay στο Super Bowl του 2016.

Για τον Ντουνταμέλ μεγαλύτερο «κατόρθωμα» ήταν η δουλειά του με μη προνομιούχα παιδιά του Λος Άντζελες στο πρόγραμμα ΥΟLΑ (Ορχήστρα Νέων Λος Αντζελες). «Πρέπει να έχουμε πίστη για ορισμένα πράγματα και να εργαζόμαστε για τους άλλους ανθρώπους και τις επόμενες γενιές. Είναι το μόνο που έχει πραγματικά σημασία» είχε πει στους Times.

Με μια ζωή σαν παραμύθι ο Ντουνταμέλ δεν σταμάτησε ποτέ να ασχολείται με τους φτωχούς και ως εξαίρεση στον ελιτίστικο κόσμο της κλασικής μουσικής έγινε «ήρωας» στο παρκέ των Λέικερς που του χάρισαν μια φανέλα με το όνομά του, ενώ η Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης σπάζοντας τον άγραφο κανόνα της, του επέτρεψε να διευθύνει με την μπαγκέτα του Λέοναρντ Μπερνστάιν.

Στο Super Bowl του 2016, ο Ντουνταμέλ και η Youth Orchestra Los Angeles (YOLA) συνόδευσαν τους Coldplay και τραγούδησαν μαζί με τους Chris Martin, Beyoncé και Bruno Mars, ενώ το 2011 εμφανίστηκε στο εμπνευσμένο από τη ζωή του ντοκιμαντέρ «Dudamel, Let the Children Play» σε σκηνοθεσία του Alberto Arvelo.

Οι επιτυχίες και οι διακρίσεις του Ντουνταμέλ είναι αμέτρητες. Μέσα μόνο σε μια χρονιά, από το 2014 μέχρι το 2015, κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Μουσικής Διεύθυνσης Gustav Μahler στο Μπάμπεργκ της Γερμανίας και διηύθυνε τη Ρhilarmonia Οrchestra στο Λονδίνο και την Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ, από τις πιο απαιτητικές παγκοσμίως. 

Μπορεί να ταξιδεύει διευθύνοντας τις μεγαλύτερες ορχήστρες σε ολόκληρο τον κόσμο, από τη Σκάλα του Μιλάνου μέχρι τη Φιλαρμονική της Βιέννης που διηύθυνε σε ηλικία μόλις 35 ετών, στην παραδοσιακή συναυλία της Πρωτοχρονιάς, αλλά συνεχίζει να διατηρεί τη θέση του στην Εθνική Ορχήστρα Νέων Σιμόν Μπολιβάρ.

Τον Δεκέμβριο του 2018 έκανε το ντεμπούτο του στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, διευθύνοντας τον Οθέλλο του Βέρντι. Μουσικός της χρονιάς από το Gramophone το 2011, νικητής ενός Grammy για την ηχογράφηση της συμφωνίας του Brahms No. 4, τιμημένος με το Leonard Bernstein Lifetime Award και το βραβείο Longy για την προώθηση της μουσικής στα σχολεία, ο νέος μαέστρος της ορχήστρας του Παρισιού είναι ένα φαινόμενο.

Όταν το 2019 απέκτησε το δικό του αστέρι στο Hollywood Walk of Fame είπε ότι το βραβείο του ανήκει στη Βενεζουέλα, τη χώρα από την οποία προέρχεται.

Dudamel & Simon Bolivar Orchestra

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ