«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Η περιοδεία Blond Ambition έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πιο αμφιλεγόμενες τουρνέ όλων των εποχών.
1

H παγκόσμια περιοδεία με τίτλο Blond Ambition ήταν η τρίτη μεγάλη τουρνέ στην καριέρα της Madonna και πραγματοποιήθηκε προς υποστήριξη του τέταρτου άλμπουμ της (Like a Prayer) που είχε κυκλοφορήσει στα τέλη του 1989. Αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι ο μέγας χορηγός της περιοδείας θα ήταν η Pepsi, με την οποία – σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής – η τραγουδίστρια είχε υπογράψει συμφωνία ύψους 5 εκατομμυρίων δολαρίων για την χρήση του τραγουδιού "Like a Prayer" σε τηλεοπτική διαφήμιση του αναψυκτικού.

Μεσολάβησε όμως η εμφάνιση του μουσικού βίντεο για το ομώνυμο κομμάτι του άλμπουμ, η προκλητική εικονογραφία του οποίου – καιόμενοι σταυροί, η Καθολικών συμβόλων και μια ονειρική σκηνή ερωτικής συνεύρεσης με έναν μαύρο άγιο / Χριστό – προκάλεσε την οργή και την καταδίκη εκ μέρους του Βατικανού. Πολλές θρησκευτικές οργανώσεις ζήτησαν την απαγόρευση της διαφήμισης και το μποϊκοτάζ των προϊόντων της εταιρείας και των θυγατρικών της, υποχρεώνοντας την Pepsι να αποσύρει την διαφήμιση και να ακυρώσει το συμβόλαιο χορηγίας.

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Ένα εκρηκτικό μίγμα μόδας, ροκ συναυλίας, θεατρικότητας του Μπρόντγουεϊ και performance art.

Εκείνες οι συναυλίες και η εν γένει διαχείριση της σεξουαλικότητάς της από την Madonna αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους που στη συνέχεια και μέχρι τις μέρες μας, οι γυναίκες στο mainstream ποπ στερέωμα ένιωσαν επιτέλους άνετα να τραγουδήσουν για το σεξ και την ερωτική επιθυμία από την δική τους οπτική.

Κι αυτά ήταν μόνο τα προεόρτια μιας άκρως επεισοδιακής περιοδείας. Στο Τορόντο, η Madonna υποδυόταν επί σκηνής ότι αυνανίζεται σ΄ ένα βελούδινο κρεβάτι υπό το βλέμμα Καναδών αστυνομικών που την απείλησαν με άμεση σύλληψη αν συνεχιζόταν στο ίδιο «ύφος» η παράστασή της. Στην Ιταλία, διάφορα συνδικάτα δήλωσαν από κοινού ότι θα προχωρήσουν σε γενική απεργία αν δεν ματαιώνονταν οι εμφανίσεις της, ενώ ο Πάπας Ιωάννης Παύλος Β' χαρακτήρισε την συναυλία της ως «μια από τις πιο σατανικές εκδηλώσεις στην ιστορία της ανθρωπότητας». Η περιοδεία Blond Ambition έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πιο αμφιλεγόμενες τουρνέ όλων των εποχών.

Μοιάζει παράδοξη στις μέρες μας τόση φασαρία και τέτοιο σκάνδαλο για κάποιες «προκλητικές», υπαινικτικές σκηνές ερωτισμού επί σκηνής στο πλαίσιο ενός σόου. Το 1990 όμως επικρατούσε ακόμα ένας σχετικός καθωσπρεπισμός στην mainstream ποπ κουλτούρα, ο οποίος διαταράχτηκε έντονα με την φιλοδοξία της Madonna να «προκαλέσει» συνειδητά και να «διαλύσει άχρηστα ταμπού», παρουσιάζοντας στην περιοδεία της ένα εκρηκτικό μίγμα μόδας, ροκ συναυλίας, θεατρικότητας του Μπρόντγουεϊ και performance art. Ο στόχος της επετεύχθη. Ο περίφημα «κωνικός κορσές» του Jean Paul Gaultier που φόρεσε στη σκηνή χαρακτηρίστηκε ως «φροϋδικός εφιάλτης» ενώ μια γενιά εφήβων άρχισαν να ρωτούν τους γονείς τους τι σημαίνει S&M.

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Η πιο σημαντική κληρονομιά του θεάματος που παρουσίασε η Madonna στην περιοδεία υπήρξε το γεγονός ότι η γυναικεία σεξουαλικότητα εμφανιζόταν ως μέσο χειραφέτησης αντί για εργαλείο ερεθισμού
«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter

Συγχρόνως, τα θεματικά σκηνικά της παράστασης – θρησκεία, γερμανικός εξπρεσιονισμός, art deco, η ταινία Dick Tracy στην οποία συμμετείχε η Madonna και ως ηθοποιός και ως δημιουργός του soundtrack και είχε μόλις βγει στις αίθουσες – έθεσαν νέα υψηλά πρότυπα για τις την θεατρικότητα και τις τακτικές πρόκλησης των επερχόμενων σταρ της μουσικής και του θεάματος, όπως ο Marilyn Manson ή η Lady Gaga.

Η πιο σημαντική όμως κληρονομιά του θεάματος που παρουσίασε η Madonna στην περιοδεία Blond Ambition υπήρξε το γεγονός ότι η γυναικεία σεξουαλικότητα εμφανιζόταν ως μέσο χειραφέτησης αντί για εργαλείο ερεθισμού. Εκείνες οι συναυλίες και η εν γένει διαχείριση της σεξουαλικότητάς της από την Madonna αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους που στη συνέχεια και μέχρι τις μέρες μας, οι γυναίκες στο mainstream ποπ στερέωμα ένιωσαν επιτέλους άνετα να τραγουδήσουν για το σεξ και την ερωτική επιθυμία από την δική τους οπτική.

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Ο περίφημας «κωνικός κορσές» του Jean Paul Gaultier που φορούσε η Madonna στη σκηνή χαρακτηρίστηκε ως «φροϋδικός εφιάλτης»

Μέχρι που η κατάσταση έφτασε στο άλλο άκρο και το παιχνίδι ξαναπέρασε στα χέρια των πάσης φύσεως μάνατζερ και συμβούλων των νεαρών καλλιτεχνών. Στις δεκαετίες που μεσολάβησαν, η απροκάλυπτη σεξουαλικότητα εξελίχθηκε σε νόρμα και σε αυτοσκοπό τουλάχιστον μέχρι τον ερχομό της Billie Eilish, η οποία συνειδητά εξέθεσε με την «καλυμμένη» εικόνα της την υπερσεξουαλικότητα που κυριαρχούσε πλέον στην σύγχρονη ποπ, καταγγέλλοντας συγχρόνως το "bodyshaming" σε όλες του τις μορφές. Στην ουσία του όμως, το μήνυμα που περνάει είναι αντίστοιχο με εκείνο που κατόρθωσε να επιβάλλει πριν από τριάντα χρόνια η Madonna: δική μου η εικόνα, δικό μου το σώμα, δικοί μου οι κανόνες.

 

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Η τουρνέ αυτή άλλαξε τον τρόπο που γίνονται οι συναυλίες. Υπάρχουν οι προ ΒΑ τουρνέ και οι μετά ΒΑ τουρνέ. Η θεατρικότητα, τα σκηνικά, τα κοστούμια, όλα μα όλα ήταν τόσο καινοτόμα για την εποχή τους. Και μια Μαντόνα στα πιο όμορφά της, με φουλ αυτοπεποίθηση. Είχε όλο τον κόσμο (και έχει ακόμα δλδ) στο ένα της χέρι. Απίστευτη αμεσότητα και γκελ με το κοινό. Αυτό έχει κάνει τη Μαντόνα αυτό που είναι. Μας λείπει αυτή η Μαντόνα...