«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Η περιοδεία Blond Ambition έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πιο αμφιλεγόμενες τουρνέ όλων των εποχών.
1

H παγκόσμια περιοδεία με τίτλο Blond Ambition ήταν η τρίτη μεγάλη τουρνέ στην καριέρα της Madonna και πραγματοποιήθηκε προς υποστήριξη του τέταρτου άλμπουμ της (Like a Prayer) που είχε κυκλοφορήσει στα τέλη του 1989. Αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι ο μέγας χορηγός της περιοδείας θα ήταν η Pepsi, με την οποία – σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής – η τραγουδίστρια είχε υπογράψει συμφωνία ύψους 5 εκατομμυρίων δολαρίων για την χρήση του τραγουδιού "Like a Prayer" σε τηλεοπτική διαφήμιση του αναψυκτικού.

Μεσολάβησε όμως η εμφάνιση του μουσικού βίντεο για το ομώνυμο κομμάτι του άλμπουμ, η προκλητική εικονογραφία του οποίου – καιόμενοι σταυροί, η Καθολικών συμβόλων και μια ονειρική σκηνή ερωτικής συνεύρεσης με έναν μαύρο άγιο / Χριστό – προκάλεσε την οργή και την καταδίκη εκ μέρους του Βατικανού. Πολλές θρησκευτικές οργανώσεις ζήτησαν την απαγόρευση της διαφήμισης και το μποϊκοτάζ των προϊόντων της εταιρείας και των θυγατρικών της, υποχρεώνοντας την Pepsι να αποσύρει την διαφήμιση και να ακυρώσει το συμβόλαιο χορηγίας.

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Ένα εκρηκτικό μίγμα μόδας, ροκ συναυλίας, θεατρικότητας του Μπρόντγουεϊ και performance art.

Εκείνες οι συναυλίες και η εν γένει διαχείριση της σεξουαλικότητάς της από την Madonna αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους που στη συνέχεια και μέχρι τις μέρες μας, οι γυναίκες στο mainstream ποπ στερέωμα ένιωσαν επιτέλους άνετα να τραγουδήσουν για το σεξ και την ερωτική επιθυμία από την δική τους οπτική.

Κι αυτά ήταν μόνο τα προεόρτια μιας άκρως επεισοδιακής περιοδείας. Στο Τορόντο, η Madonna υποδυόταν επί σκηνής ότι αυνανίζεται σ΄ ένα βελούδινο κρεβάτι υπό το βλέμμα Καναδών αστυνομικών που την απείλησαν με άμεση σύλληψη αν συνεχιζόταν στο ίδιο «ύφος» η παράστασή της. Στην Ιταλία, διάφορα συνδικάτα δήλωσαν από κοινού ότι θα προχωρήσουν σε γενική απεργία αν δεν ματαιώνονταν οι εμφανίσεις της, ενώ ο Πάπας Ιωάννης Παύλος Β' χαρακτήρισε την συναυλία της ως «μια από τις πιο σατανικές εκδηλώσεις στην ιστορία της ανθρωπότητας». Η περιοδεία Blond Ambition έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πιο αμφιλεγόμενες τουρνέ όλων των εποχών.

Μοιάζει παράδοξη στις μέρες μας τόση φασαρία και τέτοιο σκάνδαλο για κάποιες «προκλητικές», υπαινικτικές σκηνές ερωτισμού επί σκηνής στο πλαίσιο ενός σόου. Το 1990 όμως επικρατούσε ακόμα ένας σχετικός καθωσπρεπισμός στην mainstream ποπ κουλτούρα, ο οποίος διαταράχτηκε έντονα με την φιλοδοξία της Madonna να «προκαλέσει» συνειδητά και να «διαλύσει άχρηστα ταμπού», παρουσιάζοντας στην περιοδεία της ένα εκρηκτικό μίγμα μόδας, ροκ συναυλίας, θεατρικότητας του Μπρόντγουεϊ και performance art. Ο στόχος της επετεύχθη. Ο περίφημα «κωνικός κορσές» του Jean Paul Gaultier που φόρεσε στη σκηνή χαρακτηρίστηκε ως «φροϋδικός εφιάλτης» ενώ μια γενιά εφήβων άρχισαν να ρωτούν τους γονείς τους τι σημαίνει S&M.

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Η πιο σημαντική κληρονομιά του θεάματος που παρουσίασε η Madonna στην περιοδεία υπήρξε το γεγονός ότι η γυναικεία σεξουαλικότητα εμφανιζόταν ως μέσο χειραφέτησης αντί για εργαλείο ερεθισμού
«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter

Συγχρόνως, τα θεματικά σκηνικά της παράστασης – θρησκεία, γερμανικός εξπρεσιονισμός, art deco, η ταινία Dick Tracy στην οποία συμμετείχε η Madonna και ως ηθοποιός και ως δημιουργός του soundtrack και είχε μόλις βγει στις αίθουσες – έθεσαν νέα υψηλά πρότυπα για τις την θεατρικότητα και τις τακτικές πρόκλησης των επερχόμενων σταρ της μουσικής και του θεάματος, όπως ο Marilyn Manson ή η Lady Gaga.

Η πιο σημαντική όμως κληρονομιά του θεάματος που παρουσίασε η Madonna στην περιοδεία Blond Ambition υπήρξε το γεγονός ότι η γυναικεία σεξουαλικότητα εμφανιζόταν ως μέσο χειραφέτησης αντί για εργαλείο ερεθισμού. Εκείνες οι συναυλίες και η εν γένει διαχείριση της σεξουαλικότητάς της από την Madonna αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους που στη συνέχεια και μέχρι τις μέρες μας, οι γυναίκες στο mainstream ποπ στερέωμα ένιωσαν επιτέλους άνετα να τραγουδήσουν για το σεξ και την ερωτική επιθυμία από την δική τους οπτική.

«Φροϋδικός εφιάλτης»: 30 χρόνια από την σκανδαλώδη Blond Ambition Tour της Madonna Facebook Twitter
Ο περίφημας «κωνικός κορσές» του Jean Paul Gaultier που φορούσε η Madonna στη σκηνή χαρακτηρίστηκε ως «φροϋδικός εφιάλτης»

Μέχρι που η κατάσταση έφτασε στο άλλο άκρο και το παιχνίδι ξαναπέρασε στα χέρια των πάσης φύσεως μάνατζερ και συμβούλων των νεαρών καλλιτεχνών. Στις δεκαετίες που μεσολάβησαν, η απροκάλυπτη σεξουαλικότητα εξελίχθηκε σε νόρμα και σε αυτοσκοπό τουλάχιστον μέχρι τον ερχομό της Billie Eilish, η οποία συνειδητά εξέθεσε με την «καλυμμένη» εικόνα της την υπερσεξουαλικότητα που κυριαρχούσε πλέον στην σύγχρονη ποπ, καταγγέλλοντας συγχρόνως το "bodyshaming" σε όλες του τις μορφές. Στην ουσία του όμως, το μήνυμα που περνάει είναι αντίστοιχο με εκείνο που κατόρθωσε να επιβάλλει πριν από τριάντα χρόνια η Madonna: δική μου η εικόνα, δικό μου το σώμα, δικοί μου οι κανόνες.

 

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Η τουρνέ αυτή άλλαξε τον τρόπο που γίνονται οι συναυλίες. Υπάρχουν οι προ ΒΑ τουρνέ και οι μετά ΒΑ τουρνέ. Η θεατρικότητα, τα σκηνικά, τα κοστούμια, όλα μα όλα ήταν τόσο καινοτόμα για την εποχή τους. Και μια Μαντόνα στα πιο όμορφά της, με φουλ αυτοπεποίθηση. Είχε όλο τον κόσμο (και έχει ακόμα δλδ) στο ένα της χέρι. Απίστευτη αμεσότητα και γκελ με το κοινό. Αυτό έχει κάνει τη Μαντόνα αυτό που είναι. Μας λείπει αυτή η Μαντόνα...