«Έρχεται σούστα, βρείτε ταίρι!»

«Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;» Facebook Twitter
Μπράτσα τεντώνονται σε αγκαλιές, το αίμα παίρνει πάλι να κυλάει στις φλέβες, τα μέλη ξεμουδιάζουν.
0


ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΟΝ ΓΑΜΟ της βλάχας. Κάποια στιγμή αρχίζω ξαφνικά την γκρίνια. «Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;». Δεν μπορώ να καταλάβω τη χορογραφία του τσάμικου. Τρία βήματα μπροστά, δύο πίσω. Εγώ να επιμένω, «γιατί γυρνάνε πίσω;», κι η μάνα μου να προσπαθεί να με ηρεμήσει: «Έτσι είναι ο χορός». Εγώ συνεχίζω την γκρίνια κι αυτή αποκαμωμένη με απειλεί: «Άλλη φορά θα σ’ αφήνω σπίτι με τη γιαγιά».

Αυτό το περιστατικό θυμήθηκα το περασμένο Παρασκευοσάββατο, βλέποντας τόσον κόσμο να χορεύει ασταμάτητα στο Ρίζες Φεστ, στην Τεχνόπολη. Κι εκείνη η παιδική μου απορία άρχισε να παίρνει πια άλλες διαστάσεις στο ενήλικο μυαλό μου.

Αλήθεια, πού θέλουν να πάνε όλοι αυτοί; Γιατί για άλλη μια χρονιά στήθηκε στο κέντρο της Αθήνας ένα διήμερο νεανικό γλέντι παραδοσιακής μουσικής; Γιατί όλο και περισσότεροι σύγχρονοι άνθρωποι γυρνάνε προς τα πίσω;

Γιατί για άλλη μια χρονιά στήθηκε στο κέντρο της Αθήνας ένα διήμερο νεανικό γλέντι παραδοσιακής μουσικής; Γιατί όλο και περισσότεροι σύγχρονοι άνθρωποι γυρνάνε προς τα πίσω;

«Το τραγούδι πέθανε». Είναι ο απαισιόδοξος τίτλος ενός ανέκδοτου τραγουδιού των Παιδιών της Παλαιότητας. Εγώ δεν θα ’λεγα ότι πέθανε αλλά ότι δυσκολεύεται πάρα πολύ να γεννηθεί. Τα τελευταία χρόνια μοιάζει να ’χουν χωρίσει η μουσική κι ο στίχος. Οι δυο γεννήτορες του τραγουδιού βρίσκονται σε διάσταση. Παρά τις πολύ λίγες εξαιρέσεις, τραγούδι που να αφορά τους πολλούς είναι πολύ δύσκολο πια να γραφτεί.

«Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;» Facebook Twitter
Φωτ.: Άρης Καμαρώτος

Έτσι, οι σύγχρονοι άνθρωποι είτε στρέφονται στο παραδοσιακό τραγούδι, που έχει σπουδαία μουσική αλλά οι στίχοι του αφορούν περισσότερο τις σχέσεις των ανθρώπων στη φεουδαρχία, είτε στρέφονται στη ραπ, όπου η μουσική λειτουργεί περισσότερο ως υπόκρουση στους στίχους, που αφορούν όμως τις σχέσεις στον καπιταλισμό.

Το περασμένο Παρασκευοσάββατο πάντως ο κόσμος τού ’δωσε και κατάλαβε. Δύο τετράωρες συναυλίες με τραγούδια της στεριάς και της θάλασσας μάς θύμισαν ότι το Γκάζι λεγόταν κάποτε Γκαζοχώρι. Μοναχικά λικνίσματα, κυκλικοί χοροί, κι ένα ενθουσιώδες παράγγελμα από μικροφώνου: «Έρχεται σούστα, βρείτε ταίρι!».

Χούφτες αδειάζουν από το τζάμι κι εφαρμόζουν σ’ άλλες χούφτες, μπράτσα τεντώνονται σε αγκαλιές, το αίμα παίρνει πάλι να κυλάει στις φλέβες, τα μέλη ξεμουδιάζουν. Ο άνθρωπος, σκυφτός κάθε μέρα τόσες ώρες στην οθόνη του (ήδη οι γιατροί μιλάνε για σύνδρομο πτώσης κεφαλής), ξαναβρίσκει το χαμένο μπόι του.

Τελικά παράδοση δεν είναι ούτε αυτό που μας παραδίνεται ούτε αυτό που παραδίνουμε. Είναι η κατάσταση κατά την οποία αφηνόμαστε και παραδινόμαστε στη χαρά και στη λύπη που περνάνε στους αιώνες.

Τα Λεφτοκάρυα, τα Κιντέρια, το Φυστικί Σαλόνι και τα Μπρατίμια παίξανε την Παρασκευή, οι Αγκινάρες, οι Κανβινήτισσες και οι Λάσκα το Σάββατο. Όλα τα σχήματα είχαν ψευδώνυμα εκτός από το τελευταίο, που έκλεισε το φεστιβάλ, και που είχε δυο ονοματεπώνυμα: Νίκος Οικονομίδης και Κυριακή Σπανού.

«Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;» Facebook Twitter
Φωτ.: Άρης Καμαρώτος

Από τις πρώτες νότες του «Γλεντιού» όλοι τινάζονται και ορμάνε στον χορό. Συγκλονιστική στιγμή. Όλοι ένα. Ο παλαίμαχος μα καθόλου απόμαχος βιολιτζής παίζει το τραγούδι του, που μπορεί να το κυκλοφόρησε πριν από κάπου είκοσι χρόνια μα τελευταία έγινε μεγάλη επιτυχία, ιδίως μέσα από τη φωνή της Ιουλίας Καραπατάκη. Ένα νεονησιώτικο με μεθυστική μελωδία και στίχους γραμμένους σε φυσική, λαϊκή γλώσσα: «Ωχ αμάν και πώς μ’ αρέσει / να σε βλέπω μες στη μέση / να χορεύεις, να στροφάρεις / και εμένα να κορτάρεις».

Μετά από οχτώ ώρες τραγούδι και χορό πιστεύω πως έλυσα κάπως εκείνο τον παιδικό μου γρίφο που ξανάρθε και σφήνωσε στο μυαλό μου στα καλά καθούμενα. Για να πας ένα βήμα μπροστά πρέπει να κάνεις τρία μπροστά και δύο πίσω. Όπως στο τσάμικο.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT