Eminem: Είχαμε καιρό να δούμε τέτοιο δυναμικό comeback

Eminem: Είχαμε καιρό να δούμε τέτοιο δυναμικό comeback Facebook Twitter
Κι αν η Minaj έχει φάει τα μούτρα της φέτος επειδή δεν το έκανε τόσο πετυχημένα, ο Eminem καταφέρνει να ανοίξει συζητήσεις για το μέλλον του χιπ-χοπ με πολύ πιο εύστοχο τρόπο (αν και σε ορισμένες φάσεις αρκετά αμφιλεγόμενο) Φωτο: Craig McDean
5

Κάτι σίγουρα πάει στραβά με τη μουσική τη νέα χιλιετία. Φαίνεται πως οι millennials δεν ενδιαφέρονται τόσο γι' αυτή όσο για τα διάσημα δράματα, τα κουτσομπολιά και τα βρισίδια στο Διαδίκτυο που τη συνοδεύουν. Όχι ότι αυτό είναι καινούργιο φαινόμενο, αλλά, πλέον, τα social media και η δυνατότητα να αντιπαρατεθείς με τους ίδιους τους σταρ έχουν ξεχειλώσει αυτή την κατάσταση.


Γίνεται μια αναβίωση του σκληρού beef – της κόντρας στο χιπ-χοπ. Αυτό ήταν καλό όταν οι ράπερ σέρνανε τα εξ αμάξης ο ένας στον άλλον μέσα από diss τραγούδια, με στίχους, όχι με γροθιές.


Βέβαια, εξαιτίας ενός beef που παραχόντρυνε χάθηκαν πρόωρα δύο από τους μεγαλύτερους ράπερ της δεκαετίας του '90, ο Tupac και ο Notorious BIG. Η νέα γενιά των ράπερ θέλει να αφήσει το στίγμα της, αλλά με τι τίμημα;

Η πιο βλάσφημη κίνησή του είναι ότι αντέγραψε το διάσημο εξώφυλλο των Beastie Boys. Στην ουσία το ίδιο είναι, με κάποιες αλλαγές στη γραμματοσειρά. Με το χιούμορ που τους χαρακτηρίζει, οι Beastie Boys απάντησαν ότι ελπίζουν να μην τους βρίζει κιόλας. Δεν το κάνει φυσικά, μάλιστα είναι οι μόνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται ότι τη βγάζουν καθαρή.


Όταν βλέπεις ακρότητες, όπως η πρόσφατη περίπτωση με τη Minaj και την Cardi B, δεν ξέρεις τι να περιμένεις. Οι βετεράνοι ράπερ πάγωσαν για μια στιγμή. Ο μουσικός Τύπος ή, καλύτερα, τα media, επειδή πλέον μιλάμε για online εκδόσεις, τρέφουν αυτές τις εντάσεις, αλλά αυτή η κατάσταση φαίνεται ότι προβληματίζει αρκετούς παλιούς, όπως, π.χ. ο Eminem, που κυκλοφόρησε ένα αρκετά οργισμένο άλμπουμ, εντελώς απροειδοποίητα.


Το «Kamikaze» είναι το δέκατο κατά σειρά άλμπουμ, μια επίθεση προς πάσα κατεύθυνση. Αν συγκρίνεται με κάτι, είναι με το «Queen» της Minaj. Και τα δύο άλμπουμ επιχειρούν να κριτικάρουν τη μουσική βιομηχανία.


Κι αν η Minaj έχει φάει τα μούτρα της φέτος επειδή δεν το έκανε τόσο πετυχημένα, ο Eminem καταφέρνει να ανοίξει συζητήσεις για το μέλλον του χιπ-χοπ με πολύ πιο εύστοχο τρόπο (αν και σε ορισμένες φάσεις αρκετά αμφιλεγόμενο).


Επίσης, ανέβηκε κατευθείαν στην κορυφή των τσαρτ, που σημαίνει ότι μετράει ακόμα πολύ, κι ας έχει μεγαλώσει.

 

Eminem - Fall


Το «Kamikaze» έρχεται έναν χρόνο μετά το «Revival», που μπορεί να είχε εμπορική επιτυχία, αλλά οι κριτικοί το έθαψαν. Η κυριότερη κριτική που του έκαναν ήταν ότι έχει καταντήσει ένας πλούσιος μεσήλικας ράπερ που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα.


 Γιατί το αναφέρω αυτό; Ένα χρόνο μετά δείχνει ότι πήρε το μάθημα του. Το νέο του άλμπουμ είναι πιο μικρό σε διάρκεια, έχει λιγότερα κομμάτια από έναν τυπικό χιπ-χοπ δίσκο – π.χ. έχει μόνο 13 κομμάτια, σε αντίθεση με άλμπουμ-σιδηρόδρομους, με πάνω από 20 κομμάτια. Είναι έξυπνη κίνηση που δίνει στο εγχείρημα περισσότερη συνοχή.

Η πιο βλάσφημη κίνησή του είναι ότι αντέγραψε το διάσημο εξώφυλλο των Beastie Boys. Στην ουσία το ίδιο είναι, με κάποιες αλλαγές στη γραμματοσειρά. Με το χιούμορ που τους χαρακτηρίζει, οι Beastie Boys απάντησαν ότι ελπίζουν να μην τους βρίζει κιόλας. Δεν το κάνει φυσικά, μάλιστα είναι οι μόνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται ότι τη βγάζουν καθαρή.

Από κει κι έπειτα, τα βάζει με όλους, η λίστα είναι ατελείωτη, από το mumble rap και όλους τους Lil μέχρι τα Grammys και το Pitchfork.

Φυσικά, δεν λείπουν δύο πρόσωπα που λατρεύει να μισεί, ο Ντόναλντ Τραμπ και η πρώην του. Εκεί που τα χαλάει λίγο είναι με τον Tyler, the creator. Το σχόλιό του είναι περισσότερο ομοφοβικό απ' όσο αντέχει το στομάχι του σύγχρονου ακροατή.

 

Eminem - Lucky You ft. Joyner Lucas


Ο Eminem είναι πλέον 45 χρονών κι αν κάτι βγαίνει από όλη αυτή την οργή είναι ότι ωριμάζει ως καλλιτέχνης. Δείχνει ότι παρακολουθεί πολύ στενά τη σκηνή και ακούει πράγματα. Οι μόνοι που παραδέχεται είναι ο Kendrick Lamar, o J Cole και ο Joyner Luca.


Αυτό που τον κάνει σπουδαίο όμως ‒και πάντα τον έκανε‒ είναι ο αυτοσαρκασμός του. Όπως ραπάρει στο «Steppin Stone» («One minute you're bodyin' shit, but then your audience splits / You can already sense the climate is startin' to shift / To these kids you no longer exist»), φαίνεται να έχει απόλυτη επίγνωση της θέσης του στο παιχνίδι.


Τι μένει λοιπόν; Τους κριτικούς μπορεί να μην τους κέρδισε ούτε με αυτό το άλμπουμ. Τους σκυλοβρίζει εξάλλου ‒ αλλά τι σημασία έχει! Το «Kamikaze» είναι φωτιά και, ειλικρινά, τέτοιο δυναμικό comeback, που να το συζητούν όλοι την επομένη της κυκλοφορίας του, είχαμε καιρό να δούμε από οποιονδήποτε καλλιτέχνη. Το ότι είναι από τον Eminem ίσως να σημαίνει κάτι παραπάνω.

Μουσική
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM