Eminem: Είχαμε καιρό να δούμε τέτοιο δυναμικό comeback

Eminem: Είχαμε καιρό να δούμε τέτοιο δυναμικό comeback Facebook Twitter
Κι αν η Minaj έχει φάει τα μούτρα της φέτος επειδή δεν το έκανε τόσο πετυχημένα, ο Eminem καταφέρνει να ανοίξει συζητήσεις για το μέλλον του χιπ-χοπ με πολύ πιο εύστοχο τρόπο (αν και σε ορισμένες φάσεις αρκετά αμφιλεγόμενο) Φωτο: Craig McDean
5

Κάτι σίγουρα πάει στραβά με τη μουσική τη νέα χιλιετία. Φαίνεται πως οι millennials δεν ενδιαφέρονται τόσο γι' αυτή όσο για τα διάσημα δράματα, τα κουτσομπολιά και τα βρισίδια στο Διαδίκτυο που τη συνοδεύουν. Όχι ότι αυτό είναι καινούργιο φαινόμενο, αλλά, πλέον, τα social media και η δυνατότητα να αντιπαρατεθείς με τους ίδιους τους σταρ έχουν ξεχειλώσει αυτή την κατάσταση.


Γίνεται μια αναβίωση του σκληρού beef – της κόντρας στο χιπ-χοπ. Αυτό ήταν καλό όταν οι ράπερ σέρνανε τα εξ αμάξης ο ένας στον άλλον μέσα από diss τραγούδια, με στίχους, όχι με γροθιές.


Βέβαια, εξαιτίας ενός beef που παραχόντρυνε χάθηκαν πρόωρα δύο από τους μεγαλύτερους ράπερ της δεκαετίας του '90, ο Tupac και ο Notorious BIG. Η νέα γενιά των ράπερ θέλει να αφήσει το στίγμα της, αλλά με τι τίμημα;

Η πιο βλάσφημη κίνησή του είναι ότι αντέγραψε το διάσημο εξώφυλλο των Beastie Boys. Στην ουσία το ίδιο είναι, με κάποιες αλλαγές στη γραμματοσειρά. Με το χιούμορ που τους χαρακτηρίζει, οι Beastie Boys απάντησαν ότι ελπίζουν να μην τους βρίζει κιόλας. Δεν το κάνει φυσικά, μάλιστα είναι οι μόνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται ότι τη βγάζουν καθαρή.


Όταν βλέπεις ακρότητες, όπως η πρόσφατη περίπτωση με τη Minaj και την Cardi B, δεν ξέρεις τι να περιμένεις. Οι βετεράνοι ράπερ πάγωσαν για μια στιγμή. Ο μουσικός Τύπος ή, καλύτερα, τα media, επειδή πλέον μιλάμε για online εκδόσεις, τρέφουν αυτές τις εντάσεις, αλλά αυτή η κατάσταση φαίνεται ότι προβληματίζει αρκετούς παλιούς, όπως, π.χ. ο Eminem, που κυκλοφόρησε ένα αρκετά οργισμένο άλμπουμ, εντελώς απροειδοποίητα.


Το «Kamikaze» είναι το δέκατο κατά σειρά άλμπουμ, μια επίθεση προς πάσα κατεύθυνση. Αν συγκρίνεται με κάτι, είναι με το «Queen» της Minaj. Και τα δύο άλμπουμ επιχειρούν να κριτικάρουν τη μουσική βιομηχανία.


Κι αν η Minaj έχει φάει τα μούτρα της φέτος επειδή δεν το έκανε τόσο πετυχημένα, ο Eminem καταφέρνει να ανοίξει συζητήσεις για το μέλλον του χιπ-χοπ με πολύ πιο εύστοχο τρόπο (αν και σε ορισμένες φάσεις αρκετά αμφιλεγόμενο).


Επίσης, ανέβηκε κατευθείαν στην κορυφή των τσαρτ, που σημαίνει ότι μετράει ακόμα πολύ, κι ας έχει μεγαλώσει.

 

Eminem - Fall


Το «Kamikaze» έρχεται έναν χρόνο μετά το «Revival», που μπορεί να είχε εμπορική επιτυχία, αλλά οι κριτικοί το έθαψαν. Η κυριότερη κριτική που του έκαναν ήταν ότι έχει καταντήσει ένας πλούσιος μεσήλικας ράπερ που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα.


 Γιατί το αναφέρω αυτό; Ένα χρόνο μετά δείχνει ότι πήρε το μάθημα του. Το νέο του άλμπουμ είναι πιο μικρό σε διάρκεια, έχει λιγότερα κομμάτια από έναν τυπικό χιπ-χοπ δίσκο – π.χ. έχει μόνο 13 κομμάτια, σε αντίθεση με άλμπουμ-σιδηρόδρομους, με πάνω από 20 κομμάτια. Είναι έξυπνη κίνηση που δίνει στο εγχείρημα περισσότερη συνοχή.

Η πιο βλάσφημη κίνησή του είναι ότι αντέγραψε το διάσημο εξώφυλλο των Beastie Boys. Στην ουσία το ίδιο είναι, με κάποιες αλλαγές στη γραμματοσειρά. Με το χιούμορ που τους χαρακτηρίζει, οι Beastie Boys απάντησαν ότι ελπίζουν να μην τους βρίζει κιόλας. Δεν το κάνει φυσικά, μάλιστα είναι οι μόνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται ότι τη βγάζουν καθαρή.

Από κει κι έπειτα, τα βάζει με όλους, η λίστα είναι ατελείωτη, από το mumble rap και όλους τους Lil μέχρι τα Grammys και το Pitchfork.

Φυσικά, δεν λείπουν δύο πρόσωπα που λατρεύει να μισεί, ο Ντόναλντ Τραμπ και η πρώην του. Εκεί που τα χαλάει λίγο είναι με τον Tyler, the creator. Το σχόλιό του είναι περισσότερο ομοφοβικό απ' όσο αντέχει το στομάχι του σύγχρονου ακροατή.

 

Eminem - Lucky You ft. Joyner Lucas


Ο Eminem είναι πλέον 45 χρονών κι αν κάτι βγαίνει από όλη αυτή την οργή είναι ότι ωριμάζει ως καλλιτέχνης. Δείχνει ότι παρακολουθεί πολύ στενά τη σκηνή και ακούει πράγματα. Οι μόνοι που παραδέχεται είναι ο Kendrick Lamar, o J Cole και ο Joyner Luca.


Αυτό που τον κάνει σπουδαίο όμως ‒και πάντα τον έκανε‒ είναι ο αυτοσαρκασμός του. Όπως ραπάρει στο «Steppin Stone» («One minute you're bodyin' shit, but then your audience splits / You can already sense the climate is startin' to shift / To these kids you no longer exist»), φαίνεται να έχει απόλυτη επίγνωση της θέσης του στο παιχνίδι.


Τι μένει λοιπόν; Τους κριτικούς μπορεί να μην τους κέρδισε ούτε με αυτό το άλμπουμ. Τους σκυλοβρίζει εξάλλου ‒ αλλά τι σημασία έχει! Το «Kamikaze» είναι φωτιά και, ειλικρινά, τέτοιο δυναμικό comeback, που να το συζητούν όλοι την επομένη της κυκλοφορίας του, είχαμε καιρό να δούμε από οποιονδήποτε καλλιτέχνη. Το ότι είναι από τον Eminem ίσως να σημαίνει κάτι παραπάνω.

Μουσική
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ