Eminem: Είχαμε καιρό να δούμε τέτοιο δυναμικό comeback

Eminem: Είχαμε καιρό να δούμε τέτοιο δυναμικό comeback Facebook Twitter
Κι αν η Minaj έχει φάει τα μούτρα της φέτος επειδή δεν το έκανε τόσο πετυχημένα, ο Eminem καταφέρνει να ανοίξει συζητήσεις για το μέλλον του χιπ-χοπ με πολύ πιο εύστοχο τρόπο (αν και σε ορισμένες φάσεις αρκετά αμφιλεγόμενο) Φωτο: Craig McDean
5

Κάτι σίγουρα πάει στραβά με τη μουσική τη νέα χιλιετία. Φαίνεται πως οι millennials δεν ενδιαφέρονται τόσο γι' αυτή όσο για τα διάσημα δράματα, τα κουτσομπολιά και τα βρισίδια στο Διαδίκτυο που τη συνοδεύουν. Όχι ότι αυτό είναι καινούργιο φαινόμενο, αλλά, πλέον, τα social media και η δυνατότητα να αντιπαρατεθείς με τους ίδιους τους σταρ έχουν ξεχειλώσει αυτή την κατάσταση.


Γίνεται μια αναβίωση του σκληρού beef – της κόντρας στο χιπ-χοπ. Αυτό ήταν καλό όταν οι ράπερ σέρνανε τα εξ αμάξης ο ένας στον άλλον μέσα από diss τραγούδια, με στίχους, όχι με γροθιές.


Βέβαια, εξαιτίας ενός beef που παραχόντρυνε χάθηκαν πρόωρα δύο από τους μεγαλύτερους ράπερ της δεκαετίας του '90, ο Tupac και ο Notorious BIG. Η νέα γενιά των ράπερ θέλει να αφήσει το στίγμα της, αλλά με τι τίμημα;

Η πιο βλάσφημη κίνησή του είναι ότι αντέγραψε το διάσημο εξώφυλλο των Beastie Boys. Στην ουσία το ίδιο είναι, με κάποιες αλλαγές στη γραμματοσειρά. Με το χιούμορ που τους χαρακτηρίζει, οι Beastie Boys απάντησαν ότι ελπίζουν να μην τους βρίζει κιόλας. Δεν το κάνει φυσικά, μάλιστα είναι οι μόνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται ότι τη βγάζουν καθαρή.


Όταν βλέπεις ακρότητες, όπως η πρόσφατη περίπτωση με τη Minaj και την Cardi B, δεν ξέρεις τι να περιμένεις. Οι βετεράνοι ράπερ πάγωσαν για μια στιγμή. Ο μουσικός Τύπος ή, καλύτερα, τα media, επειδή πλέον μιλάμε για online εκδόσεις, τρέφουν αυτές τις εντάσεις, αλλά αυτή η κατάσταση φαίνεται ότι προβληματίζει αρκετούς παλιούς, όπως, π.χ. ο Eminem, που κυκλοφόρησε ένα αρκετά οργισμένο άλμπουμ, εντελώς απροειδοποίητα.


Το «Kamikaze» είναι το δέκατο κατά σειρά άλμπουμ, μια επίθεση προς πάσα κατεύθυνση. Αν συγκρίνεται με κάτι, είναι με το «Queen» της Minaj. Και τα δύο άλμπουμ επιχειρούν να κριτικάρουν τη μουσική βιομηχανία.


Κι αν η Minaj έχει φάει τα μούτρα της φέτος επειδή δεν το έκανε τόσο πετυχημένα, ο Eminem καταφέρνει να ανοίξει συζητήσεις για το μέλλον του χιπ-χοπ με πολύ πιο εύστοχο τρόπο (αν και σε ορισμένες φάσεις αρκετά αμφιλεγόμενο).


Επίσης, ανέβηκε κατευθείαν στην κορυφή των τσαρτ, που σημαίνει ότι μετράει ακόμα πολύ, κι ας έχει μεγαλώσει.

 

Eminem - Fall


Το «Kamikaze» έρχεται έναν χρόνο μετά το «Revival», που μπορεί να είχε εμπορική επιτυχία, αλλά οι κριτικοί το έθαψαν. Η κυριότερη κριτική που του έκαναν ήταν ότι έχει καταντήσει ένας πλούσιος μεσήλικας ράπερ που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα.


 Γιατί το αναφέρω αυτό; Ένα χρόνο μετά δείχνει ότι πήρε το μάθημα του. Το νέο του άλμπουμ είναι πιο μικρό σε διάρκεια, έχει λιγότερα κομμάτια από έναν τυπικό χιπ-χοπ δίσκο – π.χ. έχει μόνο 13 κομμάτια, σε αντίθεση με άλμπουμ-σιδηρόδρομους, με πάνω από 20 κομμάτια. Είναι έξυπνη κίνηση που δίνει στο εγχείρημα περισσότερη συνοχή.

Η πιο βλάσφημη κίνησή του είναι ότι αντέγραψε το διάσημο εξώφυλλο των Beastie Boys. Στην ουσία το ίδιο είναι, με κάποιες αλλαγές στη γραμματοσειρά. Με το χιούμορ που τους χαρακτηρίζει, οι Beastie Boys απάντησαν ότι ελπίζουν να μην τους βρίζει κιόλας. Δεν το κάνει φυσικά, μάλιστα είναι οι μόνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται ότι τη βγάζουν καθαρή.

Από κει κι έπειτα, τα βάζει με όλους, η λίστα είναι ατελείωτη, από το mumble rap και όλους τους Lil μέχρι τα Grammys και το Pitchfork.

Φυσικά, δεν λείπουν δύο πρόσωπα που λατρεύει να μισεί, ο Ντόναλντ Τραμπ και η πρώην του. Εκεί που τα χαλάει λίγο είναι με τον Tyler, the creator. Το σχόλιό του είναι περισσότερο ομοφοβικό απ' όσο αντέχει το στομάχι του σύγχρονου ακροατή.

 

Eminem - Lucky You ft. Joyner Lucas


Ο Eminem είναι πλέον 45 χρονών κι αν κάτι βγαίνει από όλη αυτή την οργή είναι ότι ωριμάζει ως καλλιτέχνης. Δείχνει ότι παρακολουθεί πολύ στενά τη σκηνή και ακούει πράγματα. Οι μόνοι που παραδέχεται είναι ο Kendrick Lamar, o J Cole και ο Joyner Luca.


Αυτό που τον κάνει σπουδαίο όμως ‒και πάντα τον έκανε‒ είναι ο αυτοσαρκασμός του. Όπως ραπάρει στο «Steppin Stone» («One minute you're bodyin' shit, but then your audience splits / You can already sense the climate is startin' to shift / To these kids you no longer exist»), φαίνεται να έχει απόλυτη επίγνωση της θέσης του στο παιχνίδι.


Τι μένει λοιπόν; Τους κριτικούς μπορεί να μην τους κέρδισε ούτε με αυτό το άλμπουμ. Τους σκυλοβρίζει εξάλλου ‒ αλλά τι σημασία έχει! Το «Kamikaze» είναι φωτιά και, ειλικρινά, τέτοιο δυναμικό comeback, που να το συζητούν όλοι την επομένη της κυκλοφορίας του, είχαμε καιρό να δούμε από οποιονδήποτε καλλιτέχνη. Το ότι είναι από τον Eminem ίσως να σημαίνει κάτι παραπάνω.

Μουσική
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT