Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Από αριστερά: Τσαρλς Μίνγκους, Ρόι Χέινς, Τελόνιους Μονκ, Τσάρλι Πάρκερ

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ;

0

Χωρίς να του αποκαλύψει τίποτα παραπάνω, ένας φίλος του φωτογράφου Μπομπ Πάρεντ του είχε πει απλά να βρίσκεται την Κυριακή το βράδυ στο κλαμπ Open Door στη West 3rd Street του Μανχάταν.

Ο Πάρεντ είχε έτσι κι αλλιώς το χάρισμα να βρίσκεται στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή και δεν χρειαζόταν και πολύ για να ακολουθήσει την οδηγία και να είναι από νωρίς στο μαγαζί εκείνο το βράδυ της 13ης Σεπτεμβρίου 1953. Ήταν μια ασυνήθιστα για την εποχή κρύα μέρα και στο πρωτοσέλιδο των New York Times δέσποζε ο γάμος του γερουσιαστή Τζον Φ. Κένεντι με την Τζακλίν Μπουβιέ.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Το κλαμπ Open Door

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο αυτής της μαγικής βραδιάς. Η μόνη καταγραφή αυτού του μοναδικού κουαρτέτου επί σκηνής είναι οι φωτογραφίες από την Pressman Speed Graphic φωτογραφική κάμερα του Μπομπ Πάρεντ.

Σύμφωνα με τη μαρκίζα, στη σκηνή θα εμφανιζόταν το Τρίο του Τελόνιους Μονκ. Ο Μονκ στα 35 του ήταν ήδη ένας πρωτοποριακός συνθέτης και πιανίστας αλλά θα μεσολαβούσε μια δεκαετία ακόμα μέχρι η Αμερική να εκτιμήσει πλήρως την ιδιοφυία του. Στο μπάσο ήταν ο 31χρονος τότε Τσαρλς Μίνγκους και στα κρουστά ο ταλαντούχος 28χρονος ντράμερ Ρόι Χέινς.

Το Open Door ήταν ένα μικρό σκοτεινό κλαμπάκι το οποίο αργότερα ο Χέινς θα χαρακτήριζε «αχούρι», ο ιστορικός της τζαζ όμως Νταν Μόργκενστερν ήταν πιο γενναιόδωρος στην περιγραφή του: «Ήταν ένα περίεργο μέρος που είχε όμως σπουδαία μουσική».

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Charlie Parker

Η παρουσία των τριών μουσικών προμήνυε ότι κάτι μαγικό θα συνέβαινε εκείνο το ψυχρό βράδυ στο μισογεμάτο κλαμπ, η φήμη όμως που είχε αρχίσει να εξαπλώνεται ότι θα ανέβει μαζί τους στη σκηνή και ο Τσάρλι Πάρκερ, ο υπερβατικός σαξοφωνίστας του bebop, που στα 33 του περνούσε άλλη μια ζόρικη προσωπική φάση, έμοιαζε να προαναγγέλλει μια ιστορική βραδιά για την τζαζ. Και πράγματι ήταν, και με το παραπάνω.

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο αυτής της μαγικής βραδιάς. Η μόνη καταγραφή αυτού του μοναδικού κουαρτέτου επί σκηνής είναι οι φωτογραφίες από την Pressman Speed Graphic φωτογραφική κάμερα του Μπομπ Πάρεντ.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Roy Haynes

Μια από αυτές τις εικόνες που τράβηξε εκείνη τη νύχτα στο Open Door έχει γίνει το απόλυτο τζαζ έμβλημα. Όρθιος δεξιά ο Τσάρλι Πάρκερ με το διάσημο του King brass άλτο σαξόφωνο. Στα αριστερά του, ο Τελόνιους Μονκ στο πιάνο με το μικρόφωνο να κρέμεται από πάνω. Δεξιά του είναι ο Τσαρλς Μίνγκους σκυμμένος στο μπάσο του και στο βάθος ο Ρόι Χέινς, με το βλέμμα του εστιασμένο στους υπόλοιπους ενώ τον ίδιο μοιάζουν να παρατηρούν δύο μυστηριώδεις γοργόνες στην τοιχογραφία πίσω του.

Η φωτογραφία που τράβηξε ο Μπομπ Πάρεντ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 1987, έχει συχνά χαρακτηριστεί ως η «πιο σημαντική στην ιστορία της τζαζ».

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Ο Roy Haynes σήμερα στα 93 του.

Στα 93 του πλέον, ο Ρόι Χέινς είναι ο μόνος επιζών από εκείνο το μαγικό κουαρτέτο, και θυμάται ακόμα με συγκίνηση εκείνη τη βραδιά: «Ήταν τόσο όμορφα και ήμουν τόσο νέος και τυχερός να παίζω με τόσο σημαντικούς ανθρώπους».

Υπάρχει όμως και μια άλλη φωτογραφία από εκείνο το βράδυ, η οποία έχει προκαλέσει ένα μυστήριο και ένα αναπάντητο ερώτημα. Σε ένα από τα τραπέζια μπροστά στη σκηνή, διακρίνεται να κάθεται ένας άντρας με σκούρο πουκάμισο και μαύρα μαλλιά ενώ καπνίζει ένα τσιγάρο. Είναι ο άντρας αυτός ο Τζακ Κέρουακ; Εδώ και δεκαετίες περιφέρεται αυτό το ερώτημα, αλλά ουδείς έχει καταφέρει να δώσει μια πειστική απάντηση.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Είναι ο τύπος με το σκούρο πουκάμισο στο μεσαίο τραπέζι ο Τζακ Κέρουακ; Δε θα μάθουμε ποτέ με βεβαιότητα

Η στιγμή που η Νέα Υόρκη ήταν η αδιαμφισβήτητη παγκόσμια πρωτεύουσα της τζαζ έχει χαθεί προ πολλού, όπως και ο Μίνγκους, ο Μονκ και ο "Bird". Ακόμα και το Open Door είναι μια μακρινή ανάμνηση. Κατεδαφίστηκε πριν πολλά χρόνια για να δώσει τη θέση του στη βιβλιοθήκη Bobst του New York University.

 

BONUS

Charlie Parker with Thelonious Monk " Well You Needn't " 1948

 

Με στοιχεία από τους New York Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ