Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Από αριστερά: Τσαρλς Μίνγκους, Ρόι Χέινς, Τελόνιους Μονκ, Τσάρλι Πάρκερ

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ;

0

Χωρίς να του αποκαλύψει τίποτα παραπάνω, ένας φίλος του φωτογράφου Μπομπ Πάρεντ του είχε πει απλά να βρίσκεται την Κυριακή το βράδυ στο κλαμπ Open Door στη West 3rd Street του Μανχάταν.

Ο Πάρεντ είχε έτσι κι αλλιώς το χάρισμα να βρίσκεται στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή και δεν χρειαζόταν και πολύ για να ακολουθήσει την οδηγία και να είναι από νωρίς στο μαγαζί εκείνο το βράδυ της 13ης Σεπτεμβρίου 1953. Ήταν μια ασυνήθιστα για την εποχή κρύα μέρα και στο πρωτοσέλιδο των New York Times δέσποζε ο γάμος του γερουσιαστή Τζον Φ. Κένεντι με την Τζακλίν Μπουβιέ.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Το κλαμπ Open Door

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο αυτής της μαγικής βραδιάς. Η μόνη καταγραφή αυτού του μοναδικού κουαρτέτου επί σκηνής είναι οι φωτογραφίες από την Pressman Speed Graphic φωτογραφική κάμερα του Μπομπ Πάρεντ.

Σύμφωνα με τη μαρκίζα, στη σκηνή θα εμφανιζόταν το Τρίο του Τελόνιους Μονκ. Ο Μονκ στα 35 του ήταν ήδη ένας πρωτοποριακός συνθέτης και πιανίστας αλλά θα μεσολαβούσε μια δεκαετία ακόμα μέχρι η Αμερική να εκτιμήσει πλήρως την ιδιοφυία του. Στο μπάσο ήταν ο 31χρονος τότε Τσαρλς Μίνγκους και στα κρουστά ο ταλαντούχος 28χρονος ντράμερ Ρόι Χέινς.

Το Open Door ήταν ένα μικρό σκοτεινό κλαμπάκι το οποίο αργότερα ο Χέινς θα χαρακτήριζε «αχούρι», ο ιστορικός της τζαζ όμως Νταν Μόργκενστερν ήταν πιο γενναιόδωρος στην περιγραφή του: «Ήταν ένα περίεργο μέρος που είχε όμως σπουδαία μουσική».

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Charlie Parker

Η παρουσία των τριών μουσικών προμήνυε ότι κάτι μαγικό θα συνέβαινε εκείνο το ψυχρό βράδυ στο μισογεμάτο κλαμπ, η φήμη όμως που είχε αρχίσει να εξαπλώνεται ότι θα ανέβει μαζί τους στη σκηνή και ο Τσάρλι Πάρκερ, ο υπερβατικός σαξοφωνίστας του bebop, που στα 33 του περνούσε άλλη μια ζόρικη προσωπική φάση, έμοιαζε να προαναγγέλλει μια ιστορική βραδιά για την τζαζ. Και πράγματι ήταν, και με το παραπάνω.

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο αυτής της μαγικής βραδιάς. Η μόνη καταγραφή αυτού του μοναδικού κουαρτέτου επί σκηνής είναι οι φωτογραφίες από την Pressman Speed Graphic φωτογραφική κάμερα του Μπομπ Πάρεντ.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Roy Haynes

Μια από αυτές τις εικόνες που τράβηξε εκείνη τη νύχτα στο Open Door έχει γίνει το απόλυτο τζαζ έμβλημα. Όρθιος δεξιά ο Τσάρλι Πάρκερ με το διάσημο του King brass άλτο σαξόφωνο. Στα αριστερά του, ο Τελόνιους Μονκ στο πιάνο με το μικρόφωνο να κρέμεται από πάνω. Δεξιά του είναι ο Τσαρλς Μίνγκους σκυμμένος στο μπάσο του και στο βάθος ο Ρόι Χέινς, με το βλέμμα του εστιασμένο στους υπόλοιπους ενώ τον ίδιο μοιάζουν να παρατηρούν δύο μυστηριώδεις γοργόνες στην τοιχογραφία πίσω του.

Η φωτογραφία που τράβηξε ο Μπομπ Πάρεντ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 1987, έχει συχνά χαρακτηριστεί ως η «πιο σημαντική στην ιστορία της τζαζ».

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Ο Roy Haynes σήμερα στα 93 του.

Στα 93 του πλέον, ο Ρόι Χέινς είναι ο μόνος επιζών από εκείνο το μαγικό κουαρτέτο, και θυμάται ακόμα με συγκίνηση εκείνη τη βραδιά: «Ήταν τόσο όμορφα και ήμουν τόσο νέος και τυχερός να παίζω με τόσο σημαντικούς ανθρώπους».

Υπάρχει όμως και μια άλλη φωτογραφία από εκείνο το βράδυ, η οποία έχει προκαλέσει ένα μυστήριο και ένα αναπάντητο ερώτημα. Σε ένα από τα τραπέζια μπροστά στη σκηνή, διακρίνεται να κάθεται ένας άντρας με σκούρο πουκάμισο και μαύρα μαλλιά ενώ καπνίζει ένα τσιγάρο. Είναι ο άντρας αυτός ο Τζακ Κέρουακ; Εδώ και δεκαετίες περιφέρεται αυτό το ερώτημα, αλλά ουδείς έχει καταφέρει να δώσει μια πειστική απάντηση.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Είναι ο τύπος με το σκούρο πουκάμισο στο μεσαίο τραπέζι ο Τζακ Κέρουακ; Δε θα μάθουμε ποτέ με βεβαιότητα

Η στιγμή που η Νέα Υόρκη ήταν η αδιαμφισβήτητη παγκόσμια πρωτεύουσα της τζαζ έχει χαθεί προ πολλού, όπως και ο Μίνγκους, ο Μονκ και ο "Bird". Ακόμα και το Open Door είναι μια μακρινή ανάμνηση. Κατεδαφίστηκε πριν πολλά χρόνια για να δώσει τη θέση του στη βιβλιοθήκη Bobst του New York University.

 

BONUS

Charlie Parker with Thelonious Monk " Well You Needn't " 1948

 

Με στοιχεία από τους New York Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
«Έπαθα νευρολογική διαταραχή, είχα αυτοκτονικές σκέψεις» - Κι εκεί γεννήθηκε ο Ivy Robins

Μουσική / Πέτρος Βεντουρής: «Έγραψα τραγούδια για να μην πεθάνω»

Όταν ο Πέτρος Βεντουρής βυθίστηκε στη σιωπή της κατάθλιψης λόγω μιας νευρολογικής ασθένειας, γεννήθηκε ένας άλλος εαυτός, ο Ivy Robins. Περνώντας μέσα από το σκοτάδι, την απώλεια και την ψυχοθεραπεία, βρήκε στη μουσική τον τρόπο να ξανασταθεί στα πόδια του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ