Blue Lips: Ο έντεχνος θρίαμβος του gangsta rap

ScHoolboy Q, Blue Lips  Facebook Twitter
Πέντε χρόνια μετά το υπέροχο «Crash Talk», που επιχείρησε ένα πιο mainstream καλλιτεχνικό άνοιγμα, το hiatus βρίσκει τον Q πιο δημιουργικό και πιο «πεινασμένο» από ποτέ.
0


ΤΟ 2024 ΦΑΙΝΟΤΑΝ ΠΩΣ ΘΑ
 ήταν η χρονιά της δισκογραφικής επιστροφής του ScHoolboy Q. Έτσι, πριν καν ανακοινωθεί η ημερομηνία κυκλοφορίας του «Blue Lips», είχα ξεκινήσει τη σωματική και πνευματική γυμναστική, ώστε να υπερασπιστώ αυτόν τον δίσκο, ακόμα κι αν ήταν η μεγαλύτερη απογοήτευση του αιώνα – βέβαια ο ίδιος ο Q δεν μου άφησε πολλά περιθώρια.

Από το «Setbacks», το ντεμπούτο του το 2011, μας είχε συνηθίσει η εισαγωγή να είναι ένα κομμάτι που δίνει τον τόνο της αφήγησης του υπόλοιπου δίσκου. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, έχουμε ένα πατροπαράδοτο intro, που ξεκαθαρίζει εξαρχής πως δεν πρόκειται για ακόμα ένα άλμπουμ του Q, αλλά για ΤΟ άλμπουμ του Q.

Πέντε χρόνια μετά το υπέροχο «Crash Talk», που επιχείρησε ένα πιο mainstream καλλιτεχνικό άνοιγμα, το hiatus βρίσκει τον Q πιο δημιουργικό και πιο «πεινασμένο» από ποτέ. Απευθύνεται στο mainstream, όχι διεκδικώντας κάποιο ραδιοφωνικό airplay ή θέση στις συζητήσεις casual fratbros ακροατών περί goats αλλά ως ένας καλά εδραιωμένος καλλιτέχνης που δεν έχει ανάγκη να ακολουθήσει φόρμουλες στην τέχνη του.

Όπως με το «Chronic» το 1992 το g-funk συστήθηκε μαζικά στον πλανήτη, εδώ έχουμε την εμφάνιση της gangsta jazz, γιατί η ροή του δίσκου είναι τέτοια. Πρόκειται για ένα free jazz κονσέρτο από τον εκπρόσωπο της σημαντικότερης ανεξάρτητης big band του ραπ εδώ και δύο δεκαετίες.

Το «Blue Lips» είναι ο έντεχνος θρίαμβος του gangsta rap, το σπάσιμο των φραγμών που ακολουθούσαν το είδος για χρόνια· οι μόνοι που κατάφεραν να επαναδιαπραγματευτούν τους όρους του στο παρελθόν ήταν ο Dr. Dre και ο Vince Staples. Είναι ένα love letter ακόμα πιο παθιασμένο από το «Blank Face», στην παράδοση της Δυτικής Ακτής, χωρίς να εκβιάζει το influence με επιτηδευμένο namedropping σαν τον The Game. Είναι η αποκρυστάλλωση του ραπ που έχτισε ο Q σε ένα προϊόν αθεράπευτα καινοτόμο, προερχόμενο από έναν φαν που απευθύνεται σε όλους τους άλλους φαν, έχοντας τον δρόμο ως δημιουργικό πυρήνα και όχι ως αυτοσκοπό.

ScHoolboy Q - «Yeern 101» (Official Music Video)

Όπως με το «Chronic» το 1992 το g-funk συστήθηκε μαζικά στον πλανήτη, εδώ έχουμε την εμφάνιση της gangsta jazz, γιατί η ροή του δίσκου είναι τέτοια. Πρόκειται για ένα free jazz κονσέρτο από τον εκπρόσωπο της σημαντικότερης ανεξάρτητης big band που έχει το ραπ εδώ και δύο δεκαετίες. Αποδεικνύει πως η αρχή και το τέλος της TDE δεν ήταν ποτέ ο Kendrick Lamar, ήταν απλώς μία ακόμα σημαντική συμβολή σε ένα ρόστερ που θα ζήλευε μέχρι και η Death Row τα χρόνια της δόξας της.

ScHoolboy Q - Love Birds ft. Devin Malik & Lance Skiiiwalker

Οι συμμετοχές είναι μετρημένες και αν και μου έλειψαν ορισμένα ονόματα, όπως οι Tyler The Creator, Isaiah Rashad, Zacari, Jay Rock, Larry June ιδανικά, αντί για Gibbs, στο «oHio», αυτό έχει να κάνει καθαρά με πινελιές που θα πρόσθεταν στον δίσκο, αλλά η απουσία τους δεν του αφαιρεί κάτι.

ScHoolboy Q - «Funny Guy»

Δεν υπάρχει κάτι πιο όμορφο από έναν καλλιτέχνη που βρίσκεται στο peak της καριέρας του, το ξέρει και το εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το ραπ δεν σταμάτησε το 1999, οι major καλλιτέχνες δεν είναι όλοι type rappers και δεν είναι όλα τα label ο διάβολος. Οι γενικεύσεις δεν χαρακτηρίζουν σίγουρα έναν ακροατή, πόσο μάλλον κάποιον που έχει πάθος για την κουλτούρα.

Ένας δίσκος must listen.

ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ BLUE LIPS ΕΔΩ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ