Grime: Η μουσική που προετοίμασε το έδαφος για το drill στη Βρετανία

Εισαγωγή στο grime Facebook Twitter
Οι απαρχές του grime βρίσκονται στο vision αυτών των ανθρώπων όπως εκφράστηκε σε επίσημους και πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς σαν τον Rinse, τον Delight και τον Mission.
0


Η HOUSE ΜΟΥΣΙΚΗ και η rave κουλτούρα ευρύτερα είναι ουσιαστικά στοιχεία για να καταλάβεις την ταυτότητα του λονδρέζικου ήχου, τη σκηνή της πόλης και τις subcultures της, ιδιαίτερα το ξαδελφάκι αυτής της μουσικής, το UK Garage.

Ενώ οι επιρροές του UKG, έχοντας άμεση συγγένεια με τις ρίζες της house, είναι η soul και το R&B, αλλά και το dancehall λόγω της ιδιαίτερης κοινωνιολογίας του Λονδίνου με την ηχηρή τζαμαϊκανή κοινότητα, υπήρξαν καλλιτέχνες που πειραματίστηκαν σχεδόν αλχημιστικά σε πιο αργά και σκοτεινά beats, συνδέοντας στίχους από πάνω.

Οι απαρχές του grime βρίσκονται ακριβώς εκεί, στο vision αυτών των ανθρώπων όπως εκφράστηκε σε επίσημους και πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς σαν τον Rinse, τον Delight και τον Mission και από καλλιτέχνες όπως οι κολεκτίβες των So Solid Crew (μέλος των οποίων είναι ο Asher D, γνωστός και ως Dushane Hill στο «Top Boy») και Pay As U Go, αλλά και ο Wiley με τον Dizzee Rascal.

Σήμερα η κατάσταση παραμένει πάνω κάτω η ίδια, με το είδος να έχει μουδιάσει, δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν κυκλοφορεί ακόμα εξαιρετική μουσική.

Όσοι γνωρίζουν, δεν συμφωνούν ποιο ακριβώς ήταν το πρώτο grime κομμάτι, πολλοί καλλιτέχνες διεκδικούν τον τίτλο του originator. Ωστόσο, είτε είναι το «Know We» των Pay As U Go, το «Dilemma» των So Solid Crew, το περίφημο «Eskimo» του Wiley ή το «Pulse X» του Youngstar, το grime είναι κάτι συλλογικό που κατάφερε να εκφράσει μια ολόκληρη γενιά.

Τα επόμενα χρόνια ήταν πολύ-πολύ πλούσια για το είδος. Αναπτύχθηκε ραγδαία, διεκδίκησε και κέρδισε τη θέση του όχι απλώς στα λονδρέζικα rave αλλά και στη mainstream σφαίρα. Είχε μπει σε μια δημιουργική τροχιά, βγάζοντας συνεχώς ράπερ που δεν είχαν να ζηλέψουν τίποτα από τους Αμερικανούς συναδέλφους τους, αυτή την τροχιά όμως ήρθε να ανακόψει η επέλαση της dance μουσικής στα late ’00s-early ’10s. Πολλοί εμβληματικοί καλλιτέχνες και κολεκτίβες του είδους δοκίμασαν την τύχη τους σε αυτόν τον νέο ήχο, από τον Tinchy Stryder των ιστορικών Ruff Sqwad και τον Skepta ως τους Roll Deep.

Όμως σύντομα κατάλαβαν και οι ίδιοι πως δεν τραβούσε, έτσι ξεκίνησαν τα πέτρινα χρόνια της σκηνής που κράτησαν λίγο χάρη στο όραμα του Meridian Dan και την κυκλοφορία του «German Whip» το 2014, του οποίου η εκρηκτική επιτυχία αναθέρμανε το ενδιαφέρον των εταιρειών, αλλά πολύ περισσότερο του ίδιου του ακροατηρίου. Έτσι οδηγηθήκαμε σε μια χρυσή εποχή για το είδος, με τη σημαντικότερη κατάκτησή του να είναι η παγκόσμια εξάπλωσή του σε Ευρώπη, Αμερική και Ωκεανία.

Τη λήξη αυτής της χρυσής εποχής σήμανε το drill, που στα τέλη της περασμένης δεκαετίας έχτισε ένα μοναδικό ηχητικό μονοπώλιο κυριαρχώντας στο ραπ ενδιαφέρον των Βρετανών, με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί έντονα το grime και να γίνει κάπως εσωστρεφές. Σήμερα η κατάσταση παραμένει πάνω κάτω η ίδια, με το είδος να έχει μουδιάσει, δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν κυκλοφορεί ακόμα εξαιρετική μουσική. Περιμένουμε απλώς τον νέο «German Whip» που θα ξαναχαράξει πορεία για το πιο ιδιαίτερο ηχόχρωμα που συσχετίστηκε ποτέ με το ραπ.

Σκοπός αυτού του αφιερώματος είναι να αναδείξει το συγκεκριμένο είδος και να το συστήσει σε περισσότερο κόσμο. Αυτό όμως μπορεί να το κάνει καλύτερα από το κείμενο η μουσική.

Αυτοί είναι οι 5 ιστορικότεροι δίσκοι του πρώιμου grime, κατά τη γνώμη μου, και μια ιδανική εισαγωγή στην urban μουσική σκηνή του Λονδίνου γενικότερα.

Dizzee Rascal - Boy In Da Corner (2003)

Το προσωπικό μου gateway στο grime, αλλά και πολλών φίλων και γνωστών μου. Ο ιδανικός δίσκος-πείραμα για να καταλάβει κανείς εάν αυτός ο ήχος τού κάνει.

Dizzee Rascal - Brand New Day

Kano - Home Sweet Home (2005)

Ο Kano, προτού γίνει γνωστός ευρύτερα ως Sully από το «Top Boy», ήταν ήδη ένας εμβληματικός καλλιτέχνης της σκηνής και ένας από τους σημαντικότερους στιχουργούς που γέννησε η Αγγλία.

Kano - Home Sweet Home

Wiley - Race Against Time (2009)

Ο Wiley είναι ο αναμφισβήτητος νονός του grime, προτού καν ονομαστεί έτσι, ένας άνθρωπος με μουσικό όραμα και τεράστιο ερμηνευτικό και στιχουργικό ταλέντο που άλλαξε τη rave σκηνή της πόλης για πάντα.

Wiley - Race Against Time

JME - Famous? (2008)

Ο προσωπικός Βρετανός goat μου, ταγμένος σε αυτόν τον ήχο και στο originality του μέχρι και σήμερα.

JME - Famous

Roll Deep - In At The Deep End (2005)

Ίσως η σημαντικότερη grime κολεκτίβα που υπήρξε ποτέ, έχοντας φιλοξενήσει στους κόλπους της ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της σκηνής.

Flying Away feat. Alex Mills - Roll Deep - In At The Deep End

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ