ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Beatles εναντίον Stones: ‘Εφτασε στο τέλος της η κορυφαία αντιπαλότητα στην ιστορία του ροκ;

Beatles εναντίον Stones: ‘Εφτασε στο τέλος της η κορυφαία αντιπαλότητα στην ιστορία του ροκ; Facebook Twitter
Ο Πολ Μακάρτνεϊ με τον Μικ Τζάγκερ στο σιδηροδρομικό σταθμό του Euston στο Λονδίνο, 1967.
0

Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα, η πιο παραδοσιακή αντιπαλότητα στην ιστορία του ροκ τερματίστηκε με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο. Μετά από εξήντα χρόνια «διαμάχης», οι (εναπομείναντες) Beatles και οι Stones έθαψαν το τσεκούρι του πολέμου και δημιουργούν μαζί μουσική. Όπως γράφτηκε στο Variety, o Πολ Μακάρτνεϊ συμμετείχε με το μπάσο του στις ηχογραφήσεις του επερχόμενου άλμπουμ των Rolling Stones, στο οποίο «θα παίξει» επίσης και ο Ρίνγκο Σταρ.  

Η είδηση δεν είναι απολύτως ακριβής. Πράγματι, ο Μακάρτνεϊ συμμετείχε σε ηχογράφηση σε στούντιο του Λος Άντζελες μαζί με τον Μικ Τζάγκερ, τον Κιθ Ρίτσαρντς και τον Ρόνι Γουντ, η συνάντηση όμως ήταν τυχαία. Πρόκειται όμως για ένα μόνο κομμάτι, ενώ οι φήμες περί συμμετοχής του Ρίνγκο είναι μάλλον ανυπόστατες.  

Όσο περιορισμένης κλίμακας όμως κι αν είναι αυτή η διασύνδεση Beatles-Stones, εξακολουθεί να αποτελεί μεγάλη είδηση, δεδομένης της ιστορίας των δύο συγκροτημάτων. Σύμφωνα με την στερεοτυπική αφήγηση, οι Beatles ήταν τα καλά παιδιά της διπλανής πόρτας, ενώ οι Stones ήταν τα κακά αγόρια, οι Beatles ήταν ποπ, οι Stones ήταν ροκ, κλπ. Σε ποιο βαθμό όμως η αντιπαλότητα ήταν αληθινή; Αντιπαθούσαν πραγματικά τα συγκροτήματα το ένα το άλλο; Ή μήπως ήταν μια διαμάχη που μαγειρεύτηκε για να δημιουργηθούν πρωτοσέλιδα και εντυπώσεις καθώς το ποπ marketing απογειωνόταν μαζί τους τη δεκαετία του 1960; Η απάντηση είναι ένα μείγμα των δύο: Το κεφάλαιο «Beatles εναντίον Stones» είναι 80 % μυθοπλασία και 20% πραγματικότητα.

Σε συνέντευξή του στο περιοδικό Esquire το 2015, ο Ρίτσαρντς αποκάλεσε το κλασικό άλμπουμ των Beatles, Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, «ένα συνονθύλευμα σκουπιδιών», υποστηρίζοντας ότι δεν υπήρχαν «ρίζες» στη μουσική του συγκροτήματος.

Η άνοδος των δύο θρυλικών συγκροτημάτων υπήρξε παράλληλη σχεδόν. Οι Beatles κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο single τους Love Me Do τον Οκτώβριο του 1962, ενώ οι Stones κυκλοφόρησαν το δικό τους, Come On, τον Ιούνιο του 1963. (Το "σχεδόν" είναι κρίσιμο εν προκειμένω –  υπήρχε πάντα στη σχέση τους το στοιχείο του μικρότερου αδελφού που θαύμαζε τον μεγαλύτερο αδελφό του). Η πρώιμη αντιπαλότητα των συγκροτημάτων ήταν γνήσια και έμοιαζε με θέατρο σκιών που διαδραματιζόταν ανάμεσα στους μάνατζέρ τους. Ο  μάνατζερ των Stones, Άντριου Όλνταμ, είχε συνεργαστεί με τον μάνατζερ των Beatles Μπράιαν Έπσταϊν, βοηθώντας στη διαμόρφωση της εικόνας των παιδιών από το Λίβερπουλ, μετά από έναν έντονο καυγά όμως μεταξύ τους, ο Έπσταϊν τον απέλυσε. «Γίναμε το εργαλείο εκδίκησης του Όλνταμ απέναντι στον Έπσταϊν», θα έγραφε δεκαετίες αργότερα ο Κιθ Ρίτσαρντς στην αυτοβιογραφία του.

Αρχικά ο Όλνταμ είχε επιχειρήσει να ανταγωνιστεί τους Beatles στο δικό τους γήπεδο,  βάζοντας τους Stones να φορέσουν κοστούμια παρόμοια με τους ανταγωνιστές τους. Όταν το γκρουπ αντέδρασε έντονα στην ιδέα, τότε αποφάσισε να ακολουθήσει την αντίθετη κατεύθυνση: Οι Stones θα έπρεπε να είναι οι αντι-Beatles. Οι Stones καλλιέργησαν μια ατημέλητη εμφάνιση, δεν χαμογελούσαν ποτέ στις φωτογραφίες, δεν ντύνονταν ποτέ ομοιόμορφα, δεν είχαν ποτέ ασορτί κούρεμα.

Δεν ήταν όμως μόνο η εικόνα, ήταν και η ίδια η μουσική. Σε συνέντευξή του στο περιοδικό Esquire το 2015, ο Ρίτσαρντς αποκάλεσε το κλασικό άλμπουμ των Beatles, Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, «ένα συνονθύλευμα σκουπιδιών», υποστηρίζοντας ότι δεν υπήρχαν «ρίζες» στη μουσική του συγκροτήματος. Ακόμα πιο πρόσφατα, το 2021, σε μια ισχυρή ένδειξη ότι η έριδα καλά κρατούσε, ο Πολ Μακάρτνεϊ χαρακτήρισε τους Stones «μια μπάντα μπλουζ διασκευών», δηλώνοντας στο New Yorker ότι «τα δίχτυα μας ήταν πιο ανοιχτά από τα δικά τους».  

Συχνά επίσης οι Beatles παραπονιόντουσαν ότι οι Stones τους αντέγραφαν συστηματικά. Σε μια συνέντευξή του στο Rolling Stone το 1970, ένας φανερά εκνευρισμένος Τζον Λένον ήταν ιδιαίτερα καυστικός για το «ψυχεδελικό» άλμπουμ των Stones, Their Satanic Majesties Request, το οποίο κυκλοφόρησε λίγο μετά το Sgt Pepper. «Κάθε γαμημένο πράγμα που κάναμε εμείς, αμέσως μετά ο Μικ και η παρέα του έκαναν ακριβώς το ίδιο», δήλωνε, προσθέτοντας ότι οι Stones «απλά δεν είναι στην ίδια κατηγορία μ’ εμάς». Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι τα δύο καλύτερα ίσως άλμπουμ των Stones –  το Sticky Fingers του 1971 και το Exile on Main St. της επόμενης χρονιάς – κυκλοφόρησαν μετά τη διάλυση των Beatles. Από την πλευρά του, ο Τζάγκερ είχε κατακεραυνώσει κάποτε τους Beatles για την «μοχθηρία» που χαρακτήρισε τη διάλυσή τους. Ερωτηθείς το 1970 αν οι Stones θα χωρίσουν ποτέ, είχε πει: «Μπα. Αν το κάναμε όμως, δεν θα ήμασταν τόσο κακότροποι ο ένας με τον άλλον».

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει πλήθος στοιχείων που δείχνουν ότι τα δύο συγκροτήματα υπήρξαν συχνά συνοδοιπόροι, φίλοι και συνεργάτες. Λέγεται ότι ο Τζορτζ Χάρισον ήταν εκείνος που είχε προτείνει τους Stones στη Decca (τη δισκογραφική εταιρεία που ως γνωστόν απέρριψε τους Beatles το 1962), ενώ το δεύτερο single των Stones, το I Wanna Be Your Man, φέρει την υπογραφή Lennon – McCartney.

Οι συνεργασίες θα συνεχίζονταν όσο τα δύο συγκροτήματα βρίσκονταν μαζί στο προσκήνιο. Οι Λένον και Μακάρτνεϊ  τραγούδησαν το 1967 στο We Love You των Stones, ο Τζάγκερ με τον Ρίτσαρντς Jagger συμμετείχαν στη ζωντανή δορυφορική μετάδοση του All You Need Is Love την ίδια χρονιά, ενώ την επόμενη ο Λένον και η Γιόκο Όνο Εν τω μεταξύ, ο Lennon και η Yoko Ono εμφανίστηκαν στο Rock and Roll Circus των Stones

Το γεγονός είναι ότι οι Beatles και οι Stones κινήθηκαν (και εξακολουθούν να κινούνται) σε μια παρόμοια τροχιά, μια τροχιά εξαιρετικά αραιοκατοικημένη που περιλαμβάνει μόνο την απόλυτη ελίτ του rock & roll συστήματος. Έμοιαζαν να έχουν ανάγκη οι μεν τους δε, για να εμπνέονται, να ανταγωνίζονται και να θέτουν αναμεταξύ τους νέες προκλήσεις. Ο Τζάγκερ είχε συνοψίσει τη σχέση τους στην ομιλία του κατά την τελετή ένταξης των Stones στο Hall of Fame το 1988: «Περάσαμε κάποιες πολύ περίεργες εποχές», έλεγε για τους Beatles. «Είχαμε ένα είδος μεγάλης αντιπαλότητας εκείνα τα πρώτα χρόνια, και κάποιες προστριβές, αλλά πάντα καταλήγαμε φίλοι».

Με στοιχεία από The Telegraph

Μουσική
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τόλγκα Τουζούν

Μουσική / Τόλγκα Τουζούν: «Ξέρω ότι η μουσική που γράφω δεν θα γίνει ποτέ δημοφιλής»

Ο δημιουργός του ορατορίου «Φάλαινα στην πόλη ή Γιατί το έκανες αυτό;» που παρουσιάζεται στο 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής μιλάει για τη σχέση του με τη σύγχρονη μουσική σκηνή τόσο στη χώρα του, την Τουρκία, όσο και διεθνώς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ