Aya Nakamura: Η πιο διάσημη Γαλλίδα μουσικός των τελευταίων ετών

Aya Nakamura Facebook Twitter
Η Nakamura έγινε η πιο διάσημη Γαλλίδα μουσικός των τελευταίων χρόνων και η μόνη Γαλλίδα που έχει τα περισσότερα streams παγκοσμίως. 
0



ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ τον πολιτιστικό αντίκτυπο ενός κομματιού, εκτός κι αν μένεις στον τόπο στον οποίο το τραγουδάνε. Το «Djadja» της Aya Nakamura είναι ένα τέτοιο τραγούδι. 

Από το 2018, που πρωτοκυκλοφόρησε, ακουγόταν παντού στη Γαλλία. Μάλιστα, δεν έμεινε εκεί αλλά κατάφερε να περάσει τα σύνορα της χώρας του και να το κάνει διασκευή μέχρι και ο Maluma – στα ισπανικά. 

Η Nakamura έγινε η πιο διάσημη Γαλλίδα μουσικός των τελευταίων χρόνων και η μόνη Γαλλίδα που έχει τα περισσότερα streams παγκοσμίως. Στην Ολλανδία έγινε το πρώτο γαλλικό κομμάτι που ανέβηκε στα τσαρτ, μετά το «Non, je ne regrette rien» της Eντίθ Πιαφ τo 1961. 

Σήμερα, το βίντεο στο YouTube έχει φτάσει πάνω από 750 εκατομμύρια views, νούμερο αστρονομικό για γαλλόφωνο τραγούδι, ενώ ο απόηχός του παραμένει. Έχει αυτό το μαγικό συστατικό, χάρη στο οποίο δύσκολα θα το βαρεθείς, όσες φορές κι αν το ακούσεις.

Πάνω απ' όλα, αναφέρεται στην εμπειρία των μαύρων γυναικών στη Γαλλία του εικοστού πρώτου αιώνα με ειλικρίνεια και ευθύτητα. Αυτό το στοιχείο, όπως και ο σεβασμός που απαιτεί μέσα από τους στίχους της, ακόμη και στα ερωτικά, τα πιο απαλά κομμάτια της, κάνει τις γυναίκες να ταυτίζονται μαζί της, ανεξάρτητα από το χρώμα τους. 

Ωστόσο, τίποτε από όλα αυτά δεν έχει σημασία, όσο ο τρόπος που ο κόσμος αντιδρά στο άκουσμά του. Ένα καλοκαίρι, λίγα χρόνια πριν, την εποχή που τα μπαρ ήταν ανοιχτά, έτυχε να το συμπεριλάβω σε ένα DJ set μου και ένας τύπος –Γάλλος, απ' ό,τι μάθαμε στη συνέχεια– δάκρυσε από τη συγκίνηση, σαν να μιλούσε μέσα του. 

Δεν ήταν η μόνη περίπτωση ατόμου που εκφραζόταν είτε με ενθουσιασμό είτε με έκπληξη όταν το άκουγε, ήταν όμως η πιο ιδιαίτερη. Ήταν απρόσμενη μια τέτοια αντίδραση, ειδικά από έναν άνδρα, για ένα κομμάτι που στα περίπου τρία λεπτά που διαρκεί καταφέρνει να αποτυπώσει ιδανικά το τι σημαίνει γυναικεία ενδυνάμωση.

Ακόμα κι αν η ίδια δεν θεωρεί τα τραγούδια της φεμινιστικά ή, όπως ισχυρίζεται, δεν έχει κάποια τέτοιου είδους ατζέντα όταν τα γράφει, το πόστερ της ήταν στις διαδηλώσεις που έγιναν στη Γαλλία, καταδικάζοντας τη βία κατά των γυναικών, και το «Djadja» έγινε κάτι σαν φεμινιστικός ύμνος. 

Djadja

Στο κομμάτι αναφέρεται σε έναν πρώην φίλο της –το όνομά του είναι Djadja– που καυχιέται, διαδίδοντας ψέματα στην παρέα του ότι κοιμήθηκε μαζί της. «Tu penses à moi, je pense à faire de l'argent /J'suis pas ta daronne, j'te ferais pas la morale» (Με σκέφτεσαι, ενώ εγώ σκέφτομαι πώς θα βγάλω λεφτά / Δεν είμαι η μητέρα σου / Δεν πρόκειται να σου κάνω κήρυγμα) του απαντά, τραγουδώντας, η Nakamura, αγέρωχα και ειρωνικά. 

Είναι μια τρομερή γλυκόπικρη μπαλάντα που μόνο αργή δεν είναι, με τη μελωδία της χτισμένη πάνω σε afro-caribbean ρυθμούς και στίχους της γαλλικής αργκό των παιδιών της διασποράς: μια μείξη αγγλικών, αραβικών και Bambara, η διάλεκτος που μιλάνε οι γονείς της. Τραγουδά όπως μιλούν τα παιδιά και οι έφηβοι που μεγαλώνουν αυτήν τη στιγμή στη Γαλλία, όπως συζητά με τις φίλες της. 

Την ίδια θεματική έχει και το επόμενο Νο1 της, το «Copines», ένα τέλειο afro-pop κομμάτι. Σε αυτό έρχεται αντιμέτωπη με έναν άνδρα που, ενώ βγαίνει μαζί της, ταυτόχρονα φλερτάρει και με τις φίλες της.  

Copines

Πάνω απ' όλα αναφέρεται στην εμπειρία των μαύρων γυναικών στη Γαλλία του εικοστού πρώτου αιώνα με ειλικρίνεια και ευθύτητα. Αυτό το στοιχείο, όπως και ο σεβασμός που απαιτεί μέσα από τους στίχους της, ακόμη και στα ερωτικά, τα πιο απαλά κομμάτια της, κάνει τις γυναίκες να ταυτίζονται μαζί της, ανεξάρτητα από το χρώμα τους. 

Η Nakamura, ως μια ψηλή, μαύρη γυναίκα, ξεφεύγει από τη γαλλική αντίληψη για την ενζενί ή από τα στερεότυπα της μουσικής βιομηχανίας, που είναι γνωστή για τις διακρίσεις που κάνει υπέρ των καλλιτεχνών με πιο ανοιχτόχρωμο δέρμα. Παρά τη δημοτικότητά της, η 25χρονη σταρ συνεχίζει να δέχεται ρατσιστικές επιθέσεις και καυστικά σχόλια για την εμφάνισή της και συχνά την κατηγορούν ότι είναι σνομπ ή εχθρική.

«Ο κόσμος έχει αυτή την εικόνα για τις μαύρες γυναίκες, ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν τα πάντα, αλλά είμαστε όπως όλοι» λέει.

Γράφουν στην «Guardian» ότι δεν έχει καμία σχέση με άλλους Γάλλους καλλιτέχνες που κατά καιρούς γνωρίζουν αναγνώριση στη διεθνή αγορά. Δεν είναι λευκή σαν την Christine and the Queens, ούτε μιγάδα ή αραβικής καταγωγής, όπως οι Blaze ή οι PNL. Πέρσι τον Νοέμβριο κυκλοφόρησε το τρίτο της άλμπουμ με τίτλο «Aya» και συνεργασίες με τους Βρετανούς γείτονές της Stormzy και Ms Banks, με ένα ακόμη hit που ανέβηκε στην κορυφή των γαλλικών τσαρτ, το «Jolie Nana». 

Jolie Nana

Η Aya Dianoko, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στο Μάλι. Το ψευδώνυμο Nakamura το πήρε από έναν ήρωα της αγαπημένης της σειράς «Heroes». Η οικογένειά της μετανάστευσε στη Γαλλία όταν ήταν ακόμη μωρό, σε ένα από τα πιο βίαια προάστια του Παρισιού. 

Η μητέρα της είναι griotte, κάτι σαν βάρδος που διατηρεί τα έθιμα και την ιστορία του Μάλι μέσα από τον προφορικό λόγο, είτε με την ποίηση είτε με το τραγούδι. «Αν προέρχεσαι από οικογένεια griots, αυτόματα σε κατατάσσουν σε αυτή την κατηγορία. Αφηγούνται τις ιστορίες των ανθρώπων των χωριών και βασικά λειτουργούν σαν τα μίντια για τις προηγούμενες γενιές.

Τις Κυριακές όλη η οικογένεια μαζευόταν γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι για να φάει και αν κάποιος παντρευόταν, η μητέρα μου τραγουδούσε στον γάμο» εξηγεί η Nakamura, μιλώντας για την καταγωγή της. Η παιδική της ηλικία είναι γεμάτη αναμνήσεις από τους θείους και τις θείες της να της μαθαίνουν την κουλτούρα της, αλλά δεν θεωρεί ότι ακολουθεί τη συγκεκριμένη παράδοση. Ως πρότυπο έχει την Oumou Sangaré, μια διάσημη ερμηνεύτρια από το Μάλι, που μεσουρανούσε στα '90s. Ένα από τα πρώτα της κομμάτια είναι αφιερωμένο σε αυτήν. 

Η καριέρα της ξεκίνησε σε ηλικία 19 χρονών, όταν ανέβασε στο YouTube το zouk κομμάτι «J’ai mal».  Παράλληλα, μεγαλώνει την πεντάχρονη κόρη της.  

Πέρα από την προσωπική και επαγγελματική επιτυχία, ένα ακόμη από τα επιτεύγματά της είναι ότι έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια γυναικεία afro-pop σκηνή στη Γαλλία και να εμπνεύσει γυναίκες καλλιτέχνιδες της διασποράς με το παράδειγμά της. 

«Μεγάλωσα χωρίς μαύρα γαλλικά γυναικεία πρότυπα» αναφέρει. «Είναι καιρός να αλλάξει αυτό. Είναι κουλ να μπορείς να εκπροσωπείς τις μαύρες γυναίκες στη Γαλλία» δηλώνει στις συνέντεύξεις της, «αλλά έχω τον δικό μου τρόπο να λειτουργώ. Είναι προβληματικό όταν ο κόσμος λέει ότι "εισαι η μόνη μαύρη γυναίκα", επειδή υπάρχουν κι άλλες».

Fly

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ