Ατραπός

Ατραπός Facebook Twitter
0

Στον κύκλο «Απογεύματα στο φουαγέ» του θεάτρου Ολύμπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, θα δοθεί μια συναυλία με ιδιαίτερο χαρακτήρα και τον τίτλο Ατραπός – έργα για όμποε και πιάνο των Χίντεμιτ, Χάας, Μπρίτεν, Δραγατάκη. Συμμετέχουν ο Σπύρος Κοντός (όμποε) και η Λητώ Θώμου (πιάνο).

Τα έργα του προγράμματος της συναυλίας συνδέονται μεταξύ τους ως προς την περίοδο κατά την οποία προέκυψαν (1936-1939), αλλά επίσης και ως «στοιχειωμένα τεκμήρια» μουσικών ατραπών, εν μέσω μιας ολοένα και πιο ζοφερής περιόδου πολιτικών και πολιτιστικών εντάσεων: της περιόδου που οδηγεί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι συνθέτες της συναυλίας: ένας Γερμανός, ένας Τσέχος, ένας Βρετανός και ένας Έλληνας, συνθέτουν θα έλεγε κανείς το κάδρο της ευρωπαϊκής ηπείρου.

Η Sonate (1938) του Paul Hindemith αντικατοπτρίζει την εσωτερίκευση και την τεχνική απάθεια, και γράφτηκε πριν την αποδημία του από τη ναζιστική Γερμανία. Ο εβραϊκής καταγωγής Pavel Haas ήταν λιγότερο τυχερός: συνελήφθη στην κατεχόμενη Πράγα και οδηγήθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης (το 1944 πλέον είχε σταλεί στο Άουσβιτς, όπου και πέθανε). Το έργο του Suite (1939) γράφτηκε ακριβώς τις μέρες που ξέσπασε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και είναι μια ευφυής διαμαρτυρία ενάντια στην προσάρτηση της Τσεχοσλοβακίας. Ο Benjamin Britten συνέθεσε το Temporal Variations (1936) σε μια εποχή που τα ημερολόγιά του καταγράφουν αγωνία για τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο. Αυτό εμφανίζεται στα εννέα σύντομα μέρη του έργου, τα οποία περιλαμβάνουν παρωδίες των στρατιωτικών μαρς και αναγκαστικών ασκήσεων, που οδηγούν στο μέρος "Commination" – ένα σημάδι θεϊκής απειλής εναντίον των αμαρτωλών. Το Νανούρισμα του Δημήτρη Δραγατάκη είναι ένα από τα πρώιμα αχρονολόγητα έργα του συνθέτη, ο οποίος κατά τη διάρκεια του πολέμου συμμετείχε ενεργά στην εθνική αντίσταση.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Paul Hindemith (1895-1963) Sonate (1938)

Pavel Haas (1899-1944) Suite op. 17 (1939)

Benjamin Britten (1913-1976) Temporal Variations (1936)

Δημήτρης Δραγατάκης (1914-2001) Νανούρισμα

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ