«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική»

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
0

Ο Βρετανός βιολονίστας Daniel Hope έχει γυρίσει τον κόσμο ως βιρτουόζος σολίστας για 25 χρόνια και είναι γνωστός για τη μουσική του πολυμορφία και για την αφοσίωσή του σε ανθρωπιστικούς σκοπούς. Νικητής του Ευρωπαϊκού Βραβείου Πολιτισμού για τη Μουσική το 2015, με προκατόχους τον Daniel Barenboim, τον Plácido Domingo και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου, ο Hope εμφανίζεται ως σολίστας με τις μεγαλύτερες ορχήστρες και μαέστρους του κόσμου, ενώ διευθύνει και πολλά ανσάμπλ από το βιολί. Αποκλειστικός καλλιτέχνης της Deutsche Grammophon από το 2007,  ο Hope θα είναι από τη σαιζόν 2016/2017, ο μουσικός διευθυντής της Ορχήστρας Δωματίου της Ζυρίχης, διαδεχόμενος τον Sir Roger Norrington.

Οι ηχογραφήσεις του έχουν κερδίσει το βραβείο Deutsche Schallplattenpreis, το Diapason d'Or της χρονιάς, το Κλασσικό Βραβείο Edison, έξι Βραβεία ECHO-Klassik και ήταν πολλές φορές υποψήφιος για το βραβείο Γκράμμυ. Το άλμπουμ του Κοντσέρτο Βιολιού και Οκταφωνία του Μέντελσον, με την Ευρωπαϊκή Ορχήστρα Δωματίου, βραβεύθηκε ως το καλύτερο της χρονιάς από τους Τάιμς της Νέας Υόρκης.  Επίσης, η ηχογράφηση του έργου "Recomposed by Max Richter: Vivaldi - The Four Seasons", ήταν νούμερο 1 στις πωλήσεις κλασικής μουσικής σε περισσότερες από 22 χώρες και με 130.000 κομμάτια, είναι μια από τις πιο επιτυχημένες ηχογραφήσεις κλασσικής μουσικής της σύγχρονης εποχής.

(O Daniel Hope και η Συμφωνική Ορχήστρα του Gothenburg ερμηνεύουν την επανασύνθεση του Max Richter στις Τέσσερις Εποχές του Βιβάλντι)

 

  

Ο Hope, που πλέον δίνει παραστάσεις στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών και στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου: από το Carnegie Hall στο Concertgebouw του Amsterdam, από το Σάλτσμπουργκ στο Σλέσβιγκ-Χόλσταϊν, από το Άσπεν στο BBC Proms και το Tanglewood, συνεργάστηκε με μαέστρους όπως ο Kurt Masur, ο Kent Nagano και ο Christian Thielemann, καθώς επίσης και με τις μεγαλύτερες συμφωνικές ορχήστρες του κόσμου. 

Τώρα έρχεται στην Ελλάδα για να εμφανιστεί στο Sani Festival στις 13 Αυγούστου, με στόχο να αφηγηθεί το ταξίδι της μπαρόκ μουσικής, με το σύνολο AIR - ένα σύνολο εξαίρετων σολίστ της baroque μουσικής, μεταξύ των οποίων και ο πολυβραβευμένος Θεσσαλονικιός Σίμος Παπάνας με τη διεθνή σολιστική καριέρα στο baroque βιολί και εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, o Emanuele Forni (κλασική κιθάρα), ο Michael Metzelr (κρουστά) και ο Nicola Mosca (τσέλο). Όλοι μαζί θα παρουσιάσουν την ιστορία του βιολιού και την ανάδειξη του οργάνου στην περίοδο του baroque, βασισμένοι στο ομώνυμο, βραβευμένο δισκογραφικό έργο του Hope στη Deutsche Grammophon. 

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
«Η λέξη Baroque βγαίνει απ' το πορτογαλέζικο barroco, που σημαίνει "παραμορφωμένο μαργαριτάρι". Βρίσκω αυτή τη μουσική εξαιρετικά ζωηρή, σχεδόν άγρια και επαναστατική...»
 

«Γεννήθηκα στη Νότιο Αφρική», μας λέει ο Daniel Hope, αλλά δε θυμάμαι τίποτα από εκεί. Φύγαμε όταν ήμουν ακόμη μωρό...»

—Και πήγατε στο Λονδίνο...

Οι πρώτες αναμνήσεις μου είναι απ' το Λονδίνο, να περνάω κάθε μέρα στο σπίτι του Yehudi Menuhin, όταν πήγαινε η μητέρα μου στη δουλειά. [Ο Γεχούντι Μενουχίν, Βαρώνος Μενουχίν (1916 - 1999), ήταν Αμερικανός βιολονίστας και διευθυντής κλασικής ορχήστρας, μέλος του Τάγματος της Αξίας και ιππότης-διοικητής του Τάγματος της Βρετανικής αυτοκρατορίας.] Σ' εκείνη την ηλικία άκουγα πολλά βιολιά και μουσική δωματίου, παιγμένη από εξαιρετικούς μουσικούς που έρχονταν στο σπίτι του Μενουχίν. 

 

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
Το Φεβρουάριο του 2016 η Deutsche Grammophon εξέδωσε το 10ο άλμπουμ του Hope σ' αυτήν, ένα βαθιά προσωπικό αφιέρωμα στον μέντορα του Hope, που θα γιόρταζε τα 100 του χρόνια στις 22 Απριλίου του 2016 και που μαζί του ο Hope έδωσε πάνω από 200 παραστάσεις, μεταξύ των οποίων και η τελευταία εμφάνιση του Menuhin στις 7 Μαρτίου του 1999.
  

—Όταν ήσασταν παιδί, τι ονειρευόσασταν να γίνετε όταν μεγαλώσετε;

Όταν ήμουν τεσσάρων ετών, ανακοίνωσα με περηφάνια στους γονείς μου πως σκοπεύω να γίνω βιολονίστας. 

 

—Πότε πρωτακούσατε σύγχρονη μουσική;

Θυμάμαι πως άκουσα ένα τραγούδι των Police όταν ήμουν περίπου 7 ετών. Αυτή ήταν η πρώτη φορά στη ζωή μου που άκουσα ροκ μουσική, και πραγματικά με άφησε άναυδο! Μέχρι τότε είχα ακούσει μόνο κλασική μουσική ή τραγούδια παλαιότερων δεκαετιών όπως αυτά του Έλβις που άκουγε ο πατέρας μου. 

 

—Πέρα απ' το ότι μεγαλώσατε ουσιαστικά στο σπίτι του Μενουχίν, τι άλλο σας τράβηξε στο βιολί;

Νομίζω πως ήταν ο εκπληκτικός ήχος που βγάζει το όργανο, ειδικά στα χέρια κάποιου όπως ήταν ο Μενουχίν. Είναι όργανο με απίστευτο εύρος, απ' τους χαμηλούς μέχρι τους υψηλότερους ήχους. Οι μελωδικές του ικανότητες με εντυπωσιάζουν ακόμα και σήμερα. 

 

 Γνωρίζουμε απ' την μουσικοθεραπεία τις συγκλονιστικές θεραπευτικές ιδιότητες που έχει η μουσική. Και ως μουσικός γνωρίζω ότι η μουσική μπορεί να αγγίξει τους ανθρώπους και να τους επηρεάσει. Πάντως το περισσότερο που μπορούμε να ελπίσουμε είναι πως η μουσική θα κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν.

 

—Το βιολί σας είναι το "ex-Lipinski, 1737" του Guarneri. Μπορείτε να μου πείτε μερικά πράγματα γι' αυτό αλλά και για τη σχέση σας μαζί του;

Για να είμαι ακριβής, πρέπει να πω πως πρόσφατες εργαστηριακές εξετάσεις απέδειξαν πως το βιολί φτιάχτηκε το 1742, παρότι στην ετικέτα του λέει 1737. Είναι ένα συγκλονιστικό βιολί, φτιαγμένο απ' τον αγαπημένο μου κατασκευαστή. Ο Guarneri, γνωστός και ως "Del Gesù" δημιούργησε αριστουργήματα που, κατά τη γνώμη μου, ξεπερνούν και τα βιολιά του Στραντιβάριους. Μου το αγόρασε μια οικογένεια στη Γερμανία και μου το προσέφερε. Ονομάστηκε ex-Lipinski απ' τον μεγάλο βιρτουόζο του 19ου αιώνα Karol Lipinski, που είχε νικήσει ακόμα και τον Paganini σε μονομαχία βιολιών. Ο Lipinski έπαιξε με αυτό το βιολί μαζί με τους Schumann και Liszt! Όταν σκέφτομαι πως το όργανο που έχω μοιράστηκε τη σκηνή με τέτοιους τιτάνες, νιώθω ταυτόχρονα ένα αίσθημα ταπεινότητας αλλά και αγαλλίασης. 

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
«Ο Lipinski έπαιξε με αυτό το βιολί μαζί με τους Schumann και Liszt! Όταν σκέφτομαι πως το όργανο που έχω μοιράστηκε τη σκηνή με τέτοιους τιτάνες, νιώθω ταυτόχρονα ένα αίσθημα ταπεινότητας αλλά και αγαλλίασης.»

 —Φέτος θα διαδεχθείτε τον Sir Roger Norrington ως Μουσικός Διευθυντής της Zurich Chamber Orchestra (ZKO). Ποια είναι τα σχέδιά σας; 

Η Ορχήστρα Δωματίου της Ζυρίχης ήταν η πρώτη ορχήστρα που άκουσα ποτέ, όταν ήμουν παιδάκι. Το να έχω την τιμή να τους διευθύνω με κάνει να νιώθω σα να επιστρέφω στο σπίτι μου, και στην παιδική μου ηλικία.

Σκοπεύουμε να γυρίσουμε όλο τον κόσμο δίνοντας συναυλίες, και να ηχογραφήσουμε δίσκους για την Deutsche Grammophon, με την οποία έχω αποκλειστικό συμβόλαιο εδώ και περίπου μια δεκαετία. Επιπροσθέτως, ανακοινώσαμε το πρόγραμμα της πρώτης μας σεζόν με υπέροχους μουσικούς και ενδιαφέροντα πρότζεκτ. Ως πρώτο μας Artist-in-Residence κάλεσα τον σπουδαίο Αυστριακό ηθοποιό Klaus Maria Brandauer. Και τέλος, στις 30 φετινές μας συναυλίες θα δοθεί έμφαση και στη σειρά συναυλιών για παιδιά και βρέφη. 

 

—Ήσασταν ο παρουσιαστής του ντοκιμαντέρ "The Secrets of the Violin" που βγήκε το 2013. Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον πράγμα που μάθατε απ' αυτό;

Το πιο συναρπαστικό ήταν πως είχα την ευκαιρία να παίξω με τόσα διαφορετικά, σπουδαία βιολιά: Guarneri, Stradivari, Amati... Μίλησα επίσης με κατασκευαστές βιολιών που αφιερώνουν ολόκληρη τη ζωή τους στη δημιουργία των οργάνων. Έμαθα πολλά για τον αδίστακτο κόσμο των dealers βιολιών, και τον τρόπο που οι αγοραπωλησίες βιολιών λειτουργούν ως επένδυση για κάποιους. Η όλη εμπειρία ήταν εξαιρετικά διαφωτιστική. 

  

—Τι αγαπάτε πιο πολύ στην μπαρόκ μουσική; 

Θα σας απαντήσω, παίρνοντας αφορμή τη συναυλία που θα παίξουμε στο Sani Festival, «Air - A Baroque Journey» όπου ανάμεσα στα κομμάτια θα αφηγούμαι την ιστορία του μπαρόκ, των συνθετών και του ταξιδιού τους. Καταρχάς το σύνολο με το οποίο θα παίξουμε είναι απ' τα πιο συναρπαστικά σύνολα μπαρόκ που ξέρω - και επειδή οι μουσικοί του είναι εκπληκτικοί βιρτουόζοι, και επειδή παρουσιάζεται η μπαρόκ μουσική αλλιώς. Η λέξη "Baroque" βγαίνει απ' το πορτογαλέζικο barroco, που σημαίνει «παραμορφωμένο μαργαριτάρι». Η μουσική αυτή είναι πολύ ζωηρή, σχεδόν άγρια και επαναστατική. Αυτό που μ' αρέσει πιο πολύ είναι πως αναμιγνύει τις πιο απλές και ενίοτε πιο πρωτόγονες μορφές χορευτικής μουσικής με τις πλέον επιτηδευμένες και επαναστατικές συνθέσεις της εποχής.

 

—Πιστεύετε ότι η μουσική μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους;

Ναι, το πιστεύω, αν και δε νομίζω ότι η μουσική μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Γνωρίζουμε απ' την μουσικοθεραπεία τις συγκλονιστικές θεραπευτικές ιδιότητες που έχει η μουσική. Και ως μουσικός γνωρίζω ότι η μουσική μπορεί να αγγίξει τους ανθρώπους και να τους επηρεάσει. Πάντως το περισσότερο που μπορούμε να ελπίσουμε είναι πως η μουσική θα κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν. Ίσως μάλιστα η μουσική να ανοίξει ένα διάλογο, και ξέρουμε όλοι πόσο απαραίτητος είναι ο διάλογος στον ταλαιπωρημένο μας πλανήτη...

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter

—Εσείς προσωπικά προτιμάτε την ηχογράφηση δίσκων ή τις συναυλίες;

Τίποτα δεν ξεπερνά τις ζωντανές εμφανίσεις. Το κονσέρτο σού δίνει την ευκαιρία της άμεσης επαφής και της επικοινωνίας με τους ανθρώπους. Καθώς παίζω μπροστά σε κόσμο, βιώνω μια απίστευτη εμπειρία: Βλέπω και νιώθω τη μουσική να φεύγει από μένα και να απλώνεται στο χώρο. Γι' αυτό κάνουμε αυτό που κάνουμε - γι' αυτό έγινα μουσικός. 

Βέβαια, μ' αρέσει και να ηχογραφώ μουσική και να μένει κάτι στην αιωνιότητα. Έχω βγάλει 25 δίσκους και κάθε ένας απ' αυτούς με κάνει εξαιρετικά υπερήφανο. Μάλιστα το τελευταίο μου άλμπουμ "My Tribute to Yehudi Menuhin" είναι η πιο προσωπική μου ηχογράφηση: Λέει την ιστορία μου, αλλά ταυτόχρονα αποτίει φόρο τιμής στον μέντορά μου. 

 

—Έχετε έρθει ποτέ στην Ελλάδα; Τι να περιμένουμε απ' τη συναυλία σας;

Α, έχω έρθει πολλές φορές. Λατρεύω την Ελλάδα, την ιστορία, την ατμόσφαιρα, και φυσικά το φαγητό! Είμαι ενθουσιασμένος που επιστρέφω. Από τη συναυλία να περιμένετε καλή μουσική και πολλή διασκέδαση - αυτό μπορώ να σας το εγγυηθώ!

 


*Daniel Hope / Air - A Baroque Journey: Σάββατο 13/8 στο Λόφο της Σάνης στην Χαλκιδική

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT