«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική»

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
0

Ο Βρετανός βιολονίστας Daniel Hope έχει γυρίσει τον κόσμο ως βιρτουόζος σολίστας για 25 χρόνια και είναι γνωστός για τη μουσική του πολυμορφία και για την αφοσίωσή του σε ανθρωπιστικούς σκοπούς. Νικητής του Ευρωπαϊκού Βραβείου Πολιτισμού για τη Μουσική το 2015, με προκατόχους τον Daniel Barenboim, τον Plácido Domingo και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου, ο Hope εμφανίζεται ως σολίστας με τις μεγαλύτερες ορχήστρες και μαέστρους του κόσμου, ενώ διευθύνει και πολλά ανσάμπλ από το βιολί. Αποκλειστικός καλλιτέχνης της Deutsche Grammophon από το 2007,  ο Hope θα είναι από τη σαιζόν 2016/2017, ο μουσικός διευθυντής της Ορχήστρας Δωματίου της Ζυρίχης, διαδεχόμενος τον Sir Roger Norrington.

Οι ηχογραφήσεις του έχουν κερδίσει το βραβείο Deutsche Schallplattenpreis, το Diapason d'Or της χρονιάς, το Κλασσικό Βραβείο Edison, έξι Βραβεία ECHO-Klassik και ήταν πολλές φορές υποψήφιος για το βραβείο Γκράμμυ. Το άλμπουμ του Κοντσέρτο Βιολιού και Οκταφωνία του Μέντελσον, με την Ευρωπαϊκή Ορχήστρα Δωματίου, βραβεύθηκε ως το καλύτερο της χρονιάς από τους Τάιμς της Νέας Υόρκης.  Επίσης, η ηχογράφηση του έργου "Recomposed by Max Richter: Vivaldi - The Four Seasons", ήταν νούμερο 1 στις πωλήσεις κλασικής μουσικής σε περισσότερες από 22 χώρες και με 130.000 κομμάτια, είναι μια από τις πιο επιτυχημένες ηχογραφήσεις κλασσικής μουσικής της σύγχρονης εποχής.

(O Daniel Hope και η Συμφωνική Ορχήστρα του Gothenburg ερμηνεύουν την επανασύνθεση του Max Richter στις Τέσσερις Εποχές του Βιβάλντι)

 

  

Ο Hope, που πλέον δίνει παραστάσεις στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών και στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου: από το Carnegie Hall στο Concertgebouw του Amsterdam, από το Σάλτσμπουργκ στο Σλέσβιγκ-Χόλσταϊν, από το Άσπεν στο BBC Proms και το Tanglewood, συνεργάστηκε με μαέστρους όπως ο Kurt Masur, ο Kent Nagano και ο Christian Thielemann, καθώς επίσης και με τις μεγαλύτερες συμφωνικές ορχήστρες του κόσμου. 

Τώρα έρχεται στην Ελλάδα για να εμφανιστεί στο Sani Festival στις 13 Αυγούστου, με στόχο να αφηγηθεί το ταξίδι της μπαρόκ μουσικής, με το σύνολο AIR - ένα σύνολο εξαίρετων σολίστ της baroque μουσικής, μεταξύ των οποίων και ο πολυβραβευμένος Θεσσαλονικιός Σίμος Παπάνας με τη διεθνή σολιστική καριέρα στο baroque βιολί και εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, o Emanuele Forni (κλασική κιθάρα), ο Michael Metzelr (κρουστά) και ο Nicola Mosca (τσέλο). Όλοι μαζί θα παρουσιάσουν την ιστορία του βιολιού και την ανάδειξη του οργάνου στην περίοδο του baroque, βασισμένοι στο ομώνυμο, βραβευμένο δισκογραφικό έργο του Hope στη Deutsche Grammophon. 

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
«Η λέξη Baroque βγαίνει απ' το πορτογαλέζικο barroco, που σημαίνει "παραμορφωμένο μαργαριτάρι". Βρίσκω αυτή τη μουσική εξαιρετικά ζωηρή, σχεδόν άγρια και επαναστατική...»
 

«Γεννήθηκα στη Νότιο Αφρική», μας λέει ο Daniel Hope, αλλά δε θυμάμαι τίποτα από εκεί. Φύγαμε όταν ήμουν ακόμη μωρό...»

—Και πήγατε στο Λονδίνο...

Οι πρώτες αναμνήσεις μου είναι απ' το Λονδίνο, να περνάω κάθε μέρα στο σπίτι του Yehudi Menuhin, όταν πήγαινε η μητέρα μου στη δουλειά. [Ο Γεχούντι Μενουχίν, Βαρώνος Μενουχίν (1916 - 1999), ήταν Αμερικανός βιολονίστας και διευθυντής κλασικής ορχήστρας, μέλος του Τάγματος της Αξίας και ιππότης-διοικητής του Τάγματος της Βρετανικής αυτοκρατορίας.] Σ' εκείνη την ηλικία άκουγα πολλά βιολιά και μουσική δωματίου, παιγμένη από εξαιρετικούς μουσικούς που έρχονταν στο σπίτι του Μενουχίν. 

 

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
Το Φεβρουάριο του 2016 η Deutsche Grammophon εξέδωσε το 10ο άλμπουμ του Hope σ' αυτήν, ένα βαθιά προσωπικό αφιέρωμα στον μέντορα του Hope, που θα γιόρταζε τα 100 του χρόνια στις 22 Απριλίου του 2016 και που μαζί του ο Hope έδωσε πάνω από 200 παραστάσεις, μεταξύ των οποίων και η τελευταία εμφάνιση του Menuhin στις 7 Μαρτίου του 1999.
  

—Όταν ήσασταν παιδί, τι ονειρευόσασταν να γίνετε όταν μεγαλώσετε;

Όταν ήμουν τεσσάρων ετών, ανακοίνωσα με περηφάνια στους γονείς μου πως σκοπεύω να γίνω βιολονίστας. 

 

—Πότε πρωτακούσατε σύγχρονη μουσική;

Θυμάμαι πως άκουσα ένα τραγούδι των Police όταν ήμουν περίπου 7 ετών. Αυτή ήταν η πρώτη φορά στη ζωή μου που άκουσα ροκ μουσική, και πραγματικά με άφησε άναυδο! Μέχρι τότε είχα ακούσει μόνο κλασική μουσική ή τραγούδια παλαιότερων δεκαετιών όπως αυτά του Έλβις που άκουγε ο πατέρας μου. 

 

—Πέρα απ' το ότι μεγαλώσατε ουσιαστικά στο σπίτι του Μενουχίν, τι άλλο σας τράβηξε στο βιολί;

Νομίζω πως ήταν ο εκπληκτικός ήχος που βγάζει το όργανο, ειδικά στα χέρια κάποιου όπως ήταν ο Μενουχίν. Είναι όργανο με απίστευτο εύρος, απ' τους χαμηλούς μέχρι τους υψηλότερους ήχους. Οι μελωδικές του ικανότητες με εντυπωσιάζουν ακόμα και σήμερα. 

 

 Γνωρίζουμε απ' την μουσικοθεραπεία τις συγκλονιστικές θεραπευτικές ιδιότητες που έχει η μουσική. Και ως μουσικός γνωρίζω ότι η μουσική μπορεί να αγγίξει τους ανθρώπους και να τους επηρεάσει. Πάντως το περισσότερο που μπορούμε να ελπίσουμε είναι πως η μουσική θα κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν.

 

—Το βιολί σας είναι το "ex-Lipinski, 1737" του Guarneri. Μπορείτε να μου πείτε μερικά πράγματα γι' αυτό αλλά και για τη σχέση σας μαζί του;

Για να είμαι ακριβής, πρέπει να πω πως πρόσφατες εργαστηριακές εξετάσεις απέδειξαν πως το βιολί φτιάχτηκε το 1742, παρότι στην ετικέτα του λέει 1737. Είναι ένα συγκλονιστικό βιολί, φτιαγμένο απ' τον αγαπημένο μου κατασκευαστή. Ο Guarneri, γνωστός και ως "Del Gesù" δημιούργησε αριστουργήματα που, κατά τη γνώμη μου, ξεπερνούν και τα βιολιά του Στραντιβάριους. Μου το αγόρασε μια οικογένεια στη Γερμανία και μου το προσέφερε. Ονομάστηκε ex-Lipinski απ' τον μεγάλο βιρτουόζο του 19ου αιώνα Karol Lipinski, που είχε νικήσει ακόμα και τον Paganini σε μονομαχία βιολιών. Ο Lipinski έπαιξε με αυτό το βιολί μαζί με τους Schumann και Liszt! Όταν σκέφτομαι πως το όργανο που έχω μοιράστηκε τη σκηνή με τέτοιους τιτάνες, νιώθω ταυτόχρονα ένα αίσθημα ταπεινότητας αλλά και αγαλλίασης. 

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter
«Ο Lipinski έπαιξε με αυτό το βιολί μαζί με τους Schumann και Liszt! Όταν σκέφτομαι πως το όργανο που έχω μοιράστηκε τη σκηνή με τέτοιους τιτάνες, νιώθω ταυτόχρονα ένα αίσθημα ταπεινότητας αλλά και αγαλλίασης.»

 —Φέτος θα διαδεχθείτε τον Sir Roger Norrington ως Μουσικός Διευθυντής της Zurich Chamber Orchestra (ZKO). Ποια είναι τα σχέδιά σας; 

Η Ορχήστρα Δωματίου της Ζυρίχης ήταν η πρώτη ορχήστρα που άκουσα ποτέ, όταν ήμουν παιδάκι. Το να έχω την τιμή να τους διευθύνω με κάνει να νιώθω σα να επιστρέφω στο σπίτι μου, και στην παιδική μου ηλικία.

Σκοπεύουμε να γυρίσουμε όλο τον κόσμο δίνοντας συναυλίες, και να ηχογραφήσουμε δίσκους για την Deutsche Grammophon, με την οποία έχω αποκλειστικό συμβόλαιο εδώ και περίπου μια δεκαετία. Επιπροσθέτως, ανακοινώσαμε το πρόγραμμα της πρώτης μας σεζόν με υπέροχους μουσικούς και ενδιαφέροντα πρότζεκτ. Ως πρώτο μας Artist-in-Residence κάλεσα τον σπουδαίο Αυστριακό ηθοποιό Klaus Maria Brandauer. Και τέλος, στις 30 φετινές μας συναυλίες θα δοθεί έμφαση και στη σειρά συναυλιών για παιδιά και βρέφη. 

 

—Ήσασταν ο παρουσιαστής του ντοκιμαντέρ "The Secrets of the Violin" που βγήκε το 2013. Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον πράγμα που μάθατε απ' αυτό;

Το πιο συναρπαστικό ήταν πως είχα την ευκαιρία να παίξω με τόσα διαφορετικά, σπουδαία βιολιά: Guarneri, Stradivari, Amati... Μίλησα επίσης με κατασκευαστές βιολιών που αφιερώνουν ολόκληρη τη ζωή τους στη δημιουργία των οργάνων. Έμαθα πολλά για τον αδίστακτο κόσμο των dealers βιολιών, και τον τρόπο που οι αγοραπωλησίες βιολιών λειτουργούν ως επένδυση για κάποιους. Η όλη εμπειρία ήταν εξαιρετικά διαφωτιστική. 

  

—Τι αγαπάτε πιο πολύ στην μπαρόκ μουσική; 

Θα σας απαντήσω, παίρνοντας αφορμή τη συναυλία που θα παίξουμε στο Sani Festival, «Air - A Baroque Journey» όπου ανάμεσα στα κομμάτια θα αφηγούμαι την ιστορία του μπαρόκ, των συνθετών και του ταξιδιού τους. Καταρχάς το σύνολο με το οποίο θα παίξουμε είναι απ' τα πιο συναρπαστικά σύνολα μπαρόκ που ξέρω - και επειδή οι μουσικοί του είναι εκπληκτικοί βιρτουόζοι, και επειδή παρουσιάζεται η μπαρόκ μουσική αλλιώς. Η λέξη "Baroque" βγαίνει απ' το πορτογαλέζικο barroco, που σημαίνει «παραμορφωμένο μαργαριτάρι». Η μουσική αυτή είναι πολύ ζωηρή, σχεδόν άγρια και επαναστατική. Αυτό που μ' αρέσει πιο πολύ είναι πως αναμιγνύει τις πιο απλές και ενίοτε πιο πρωτόγονες μορφές χορευτικής μουσικής με τις πλέον επιτηδευμένες και επαναστατικές συνθέσεις της εποχής.

 

—Πιστεύετε ότι η μουσική μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους;

Ναι, το πιστεύω, αν και δε νομίζω ότι η μουσική μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Γνωρίζουμε απ' την μουσικοθεραπεία τις συγκλονιστικές θεραπευτικές ιδιότητες που έχει η μουσική. Και ως μουσικός γνωρίζω ότι η μουσική μπορεί να αγγίξει τους ανθρώπους και να τους επηρεάσει. Πάντως το περισσότερο που μπορούμε να ελπίσουμε είναι πως η μουσική θα κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν. Ίσως μάλιστα η μουσική να ανοίξει ένα διάλογο, και ξέρουμε όλοι πόσο απαραίτητος είναι ο διάλογος στον ταλαιπωρημένο μας πλανήτη...

«Αγαπώ την μπαρόκ μουσική γιατί είναι σχεδόν άγρια, σχεδόν επαναστατική» Facebook Twitter

—Εσείς προσωπικά προτιμάτε την ηχογράφηση δίσκων ή τις συναυλίες;

Τίποτα δεν ξεπερνά τις ζωντανές εμφανίσεις. Το κονσέρτο σού δίνει την ευκαιρία της άμεσης επαφής και της επικοινωνίας με τους ανθρώπους. Καθώς παίζω μπροστά σε κόσμο, βιώνω μια απίστευτη εμπειρία: Βλέπω και νιώθω τη μουσική να φεύγει από μένα και να απλώνεται στο χώρο. Γι' αυτό κάνουμε αυτό που κάνουμε - γι' αυτό έγινα μουσικός. 

Βέβαια, μ' αρέσει και να ηχογραφώ μουσική και να μένει κάτι στην αιωνιότητα. Έχω βγάλει 25 δίσκους και κάθε ένας απ' αυτούς με κάνει εξαιρετικά υπερήφανο. Μάλιστα το τελευταίο μου άλμπουμ "My Tribute to Yehudi Menuhin" είναι η πιο προσωπική μου ηχογράφηση: Λέει την ιστορία μου, αλλά ταυτόχρονα αποτίει φόρο τιμής στον μέντορά μου. 

 

—Έχετε έρθει ποτέ στην Ελλάδα; Τι να περιμένουμε απ' τη συναυλία σας;

Α, έχω έρθει πολλές φορές. Λατρεύω την Ελλάδα, την ιστορία, την ατμόσφαιρα, και φυσικά το φαγητό! Είμαι ενθουσιασμένος που επιστρέφω. Από τη συναυλία να περιμένετε καλή μουσική και πολλή διασκέδαση - αυτό μπορώ να σας το εγγυηθώ!

 


*Daniel Hope / Air - A Baroque Journey: Σάββατο 13/8 στο Λόφο της Σάνης στην Χαλκιδική

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ