40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων» Facebook Twitter
Το ‘Last Christmas’ ήταν προορισμένο για να γίνει επιτυχία, αλλά επίσης όλοι πίστευαν ότι θα είχε σύντομη διάρκεια ζωής.
0

ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ, αλλά και το βίντεο κλιπ που συνόδευε το Last Christmas και εκ πρώτης όψεως έμοιαζε σαν το αντίστοιχο του Club Tropicana, αλλά στο χιόνι αυτή τη φορά. Αφού ξεφαντώσουν έξω στο χιονισμένο τοπίο, οι Wham! με την παρέα τους επιστρέφουν στο πολυτελές σαλέ τους για να απολαύσουν ένα πλούσιο εορταστικό γεύμα. Όλοι φαίνονται να περνάνε τέλεια εκτός από τον Τζορτζ που ρίχνει κλεφτές ματιές στην πρώην του, πνίγοντας τη ζήλια και το τραύμα στο αλκοόλ (κυριολεκτικά, καθώς στα γυρίσματα του βίντεο καταναλώθηκε πραγματικό αλκοόλ, και μάλιστα μπόλικο). Την επομένη των γυρισμάτων, ο George Michael θα επέστρεφε στο Λονδίνο για να προσφέρει κι αυτός τα φωνητικά του στο Do They Know It's Christmas, το «φιλανθρωπικό» τραγούδι που συγκέντρωνε την αφρόκρεμα της βρετανική σκηνής υπό την ονομασία Band Aid.

Το Last Christmas είχε γραφτεί από τον George Michael στην εφηβική του κρεβατοκάμαρά, στο σπίτι των γονιών του που έλειπαν εκείνη την ώρα, ενώ ο Andrew Ridgeley ήταν κάτω και έβλεπε ποδόσφαιρο στην τηλεόραση. Τα μόνα άτομα στο στούντιο όταν ηχογραφήθηκε το κομμάτι λίγο καιρό αργότερα, τον Αύγουστο του 1984 στα Advision Studios ήταν ο μηχανικός ήχου του Michael, Chris Porter, και δύο βοηθοί. Αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο. Ο Michael είχε αποκτήσει τόση αυτοπεποίθηση ώστε ήδη είχε βρει το «θράσος» να απορρίψει μια εκδοχή του Careless Whisper σε παραγωγή του διάσημου παραγωγού Jerry Wexler, ενώ το Everything She Wants το ηχογράφησε σχεδόν ολομόναχος σ’ ένα στούντιο στο Παρίσι.

Αλλά και η σχέση του ίδιου του George Michael με το Last Christmas ήταν προβληματική –  φοβόταν ότι θα ήταν το μόνο πράγμα για το οποίο θα τον θυμόντουσαν και δεν το είχε αποδεχτεί παρά μόνο πολύ αργότερα στην καριέρα του.

Προκειμένου να δημιουργηθεί η απαιτούμενη ατμόσφαιρα, το στούντιο είχε στολιστεί αυγουστιάτικα με σπαράγματα χριστουγεννιάτικης διακόσμησης. Το Advision δεν ήταν και το πιο προηγμένο στούντιο. Δεν υπήρχε κανένα ίχνος του σύντομα πανταχού παρόντος sampler ή της σύγχρονης τεχνολογίας που σχετιζόταν με την ποπ μουσική εκείνη την εποχή. Το Last Christmas ηχογραφήθηκε μόνο με τη χρήση ένος drum machine και ένος Roland Juno-60 synth – πρακτικά ήταν ένα synthpop κομμάτι με πρόσθετα γιορτινά κουδούνια έλκυθρου. Αυτό ήταν αρκετό για τον Michael, ο οποίος τεχνικά δεν ήταν μουσικός, και η απογυμνωμένη από φωνητικά, ορχηστρική εκδοχή του κομματιού αποκάλυπτε πόσο απλό αλλά αποτελεσματικό ήταν. Μοιάζει σαν ευτελή μαγεία – σαν ένα τραγούδι που ήταν πάντα εκεί έξω στον αιθέρα, το οποίο βρήκε και συνέλαβε ο George Michael.

Το Last Christmas δεν είχε να κάνει με τη λάμψη ή τη μουσικότητα, αλλά περισσότερο με το φωνητικό συναίσθημα του σπαραγμού και της λαχτάρας που εκφράζει ο George Michael. Είναι ένα δείγμα της γλυκόπικρης φύσης που χαρακτηρίζει την ιδανική ποπ – ακούγεται σχεδόν χαρούμενο παρότι αντικατοπτρίζει το πένθος μιας διαλυμένης σχέσης. Υπάρχει μια δόση εμμονικής διάθεσης στους στίχους, ειδικά στην στροφή «this year to save me from tears, I’ll give it to someone special». Το συναίσθημα είναι σκιώδες και σχεδόν απειλητικό, κι όμως ακούγεται σα να σου χαϊδεύει κάποιος απαλά τα μαλλιά. Γνωρίζοντας αυτά που ξέρουμε τώρα, αναφερόταν τελικά σε μια κρυφή σχέση, με τον «κάποιον ξεχωριστό» να είναι άντρας;

40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων» Facebook Twitter
Το ‘Last Christmas’ δεν είχε να κάνει με τη λάμψη ή τη μουσικότητα, αλλά περισσότερο με το φωνητικό συναίσθημα του σπαραγμού και της λαχτάρας που εκφράζει ο George Michael.

Το Last Christmas ήταν προορισμένο για να γίνει επιτυχία, αλλά επίσης όλοι πίστευαν ότι θα είχε σύντομη διάρκεια ζωής. Οι πέντε εβδομάδες του ως «παράνυμφος» του Band Aid, που το κράτησε τότε μια θέση πίσω από την κορυφή των επιτυχιών στη Βρετανία, ήταν αρκετές για να το καταστήσουν το νούμερο δύο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών. Από τότε όμως, αρνείται να εξαφανιστεί.

Δεν υπάρχει τίποτα πιο οδυνηρό από τον θάνατο ενός δημιουργού μιας μεγάλης χριστουγεννιάτικης επιτυχίας, που συμβαίνει στο τέλος της χρονιάς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Fairytale Of New York με τον Shane MacGowan (πέθανε στις 30 Νοεμβρίου 2023) και την Kirsty MacColl (18 Δεκεμβρίου 2000), το It's Beginning To Look A Lot Like Christmas του Dean Martin (25 Δεκεμβρίου 1995), το Santa Baby της Eartha Kitt (25 Δεκεμβρίου 2008) ή το Happy Xmas (War Is Over) του John Lennon (8 Δεκεμβρίου 1980). Και φυσικά, το Last Christmas του George Michael, ο οποίος πέθανε ανήμερα Χριστουγέννων του 2016. Καμιά «χριστουγεννιάτικη» απώλεια δεν φάνηκε ποτέ πιο θλιβερή. Καθ' όλη τη διάρκεια εκείνης της ημέρας ακουγόταν σε όλο τον κόσμο το Last Christmas, καθώς ο τραγουδιστής του άφηνε την τελευταία του πνοή.

Αλλά και η σχέση του ίδιου του George Michael με το Last Christmas ήταν προβληματική –  φοβόταν ότι θα ήταν το μόνο πράγμα για το οποίο θα τον θυμόντουσαν και δεν το είχε αποδεχτεί παρά μόνο πολύ αργότερα στην καριέρα του. Κι όμως, το τραγούδι είναι πάντα εδώ, ξανά και ξανά, έχοντας επιβιώσει από μια σειρά από διασκευές, από την Dalida μέχρι την Taylor Swift. Κατά καιρούς έχει εμπλακεί σε «εορταστικές» μάχες με το All I Want For Christmas is You της Mariah Carey, φτάνοντας επιτέλους στο νούμερο ένα τον Ιανουάριο του 2021, επιστρέφοντας και πάλι στην κορυφή το επόμενο έτος για να ολοκληρώσει πέρσι την πραγματική του αποστολή, κατακτώντας το νούμερο ένα ανήμερα των Χριστουγέννων το 2023.

Wham! - Last Christmas

Με στοιχεία από The Quietus

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT