«You and AI»: Πρώτες εικόνες από τη μεγάλη έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη στο Πεδίον του Άρεως

The Substitute 2 Facebook Twitter
0

Οι πρώτες εικόνες από τη μεγάλη έκθεση «You and AI», με τα έργα και τις εγκαταστάσεις που ήδη έχουν στηθεί στο Πεδίον του Άρεως, είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακές. Σε αυτό το φεστιβάλ που διοργανώνει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η τεχνητή νοημοσύνη είναι στο επίκεντρο όχι ως μελλοντική πιθανότητα, αλλά ως καθημερινή πραγματικότητα.

Από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία μέσω αλγορίθμων επιλέγουν το περιεχόμενο που θα δούμε και θα ακούσουμε, τους φίλους μας και τα μέρη που θα βγούμε, μέχρι τους ψηφιακούς χάρτες που μας προτείνουν πώς και πού να πάμε, ή ακόμα και τους επεξεργαστές κειμένου στις κινητές μας συσκευές, που συμπληρώνουν τις λέξεις μας και γράφουν μαζί μας, η τεχνητή νοημοσύνη είναι πάνω στο ίδιο μας το σώμα.

«Το "You and AI – Η τεχνητή νοημοσύνη κι εσύ" είναι μια έκθεση που ασχολείται με την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά στην πραγματικότητα ασχολείται με το πώς εμείς αλλάζουμε σε σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη» εξηγεί ο Πρόδρομος Τσιαβός, διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας στο Ίδρυμα Ωνάση.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 18 Ιουλίου και η επιλογή του Πεδίου του Άρεως έγινε ακριβώς επειδή πρόκειται για έναν χώρο που είναι δημόσιος, ο οποίος δίνει την αίσθηση φυσικού περιβάλλοντος, αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα τεχνητό πάρκο.

Η έκθεση απαρτίζεται από τρεις θεματικές περιοχές (και αντίστοιχες τοποθεσίες) που εξετάζουν το πώς ακριβώς υπάρχουμε εμείς και η τεχνητή νοημοσύνη. Το πρώτο κομμάτι αφορά τον τρόπο με τον οποίον διαμορφώνει η τεχνητή νοημοσύνη τον δημόσιο χώρο, τη συμμετοχή και τη δημοκρατία, το δεύτερο έχει να κάνει με το πώς βλέπουμε τον αλγόριθμο και πώς μας βλέπει αυτός και το τρίτο εστιάζει στη σχέση της τεχνητής νοημοσύνης με τη φύση.

Από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία μέσω αλγορίθμων επιλέγουν το περιεχόμενο που θα δούμε και θα ακούσουμε, τους φίλους μας και τα μέρη που θα βγούμε, μέχρι τους ψηφιακούς χάρτες που μας προτείνουν πώς και πού να πάμε, ή ακόμα και τους επεξεργαστές κειμένου στις κινητές μας συσκευές, που συμπληρώνουν τις λέξεις μας και γράφουν μαζί μας, η τεχνητή νοημοσύνη είναι πάνω στο ίδιο μας το σώμα.

Τεχνητή νοημοσύνη, πολιτικός χώρος, συμμετοχή & δημοκρατία

The Wandering Mind: You start to wonder whether it's a dream

slow immediate (2020)

The Wandering Mind Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Θα αφήσετε την τεχνητή νοημοσύνη να σας μεταφέρει σε ένα δαιδαλώδες, ονειρικό ταξίδι; Ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης δημιουργεί ένα δαιδαλώδες ονειρικό ταξίδι για κοιμώμενα κοινά, αναμειγνύοντας και ανασυνθέτοντας θραύσματα ήχων από όλο τον κόσμο, τα οποία αντλήθηκαν από ηχογραφήσεις πεδίου που βρίσκει κανείς στο Διαδίκτυο.

The Normalizing Machine

Mushon Zer-Aviv, Dan Stavy, Eran Weissenstern (2018)

The Normalizing Machine Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Ποιος είναι αυτός που ορίζει τι είναι «φυσιολογικό»; Και τι συμβαίνει όταν η μηχανή σε βλέπει ως μελλοντικό εγκληματία; Το πειραματικό έργο The Normalizing Machine διερευνά τους τρόπους με τους οποίους οι μηχανές ορίζουν το «φυσιολογικό». Ποιες επικίνδυνες μεροληψίες θα μπορούσαν να κληρονομήσουν οι μηχανές από εμάς, τους δασκάλους τους; 

Insulae [Of the Island]

Nye Thompson (2019)

Insulae Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Τι αποκρύπτεται όταν η τεχνητή νοημοσύνη ξαναγράφει την κοινωνική ιστορία μας; Το Insulae [Of the Island] είναι ένας ψηφιακά ανακατασκευασμένος διάπλους των παράκτιων υδάτων της βρετανικής ακτογραμμής. Το έργο, που δημιουργήθηκε με τη χρήση του Google Earth, στοχάζεται τον αντίκτυπο της νησιωτικής γεωγραφίας στην εθνική ταυτότητα, και την πλαστότητα των ιστορικών αφηγήσεων.

Abra

Hiba Ali (2018)

Abra Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Άραγε, εμείς ελέγχουμε τη μηχανή ή η μηχανή εμάς; Στο Abra, η καλλιτέχνις συζητά με την Peccy, τη μασκότ της Amazon που έχει εμμονή με την εξυπηρέτηση πελατών. Καθώς συζητούν για τις συνθήκες εργασίας της εργατικής τάξης, για την επιτήρηση και τις φούσκες, η κουβέντα τους χρωματίζει το βίντεο πορτοκαλί. 

Voicing Erasure

Algorithmic Justice League (2020)

Voicing Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Είναι αποδεκτό οι μηχανές να παρουσιάζουν τις γυναίκες ως υποτακτικές ή οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας να συλλέγουν δεδομένα χωρίς να το γνωρίζουμε; Ένα ποιητικό έργο που απαγγέλλεται από κορυφαίες φωνές της γυναικείας ενδυνάμωσης και από σημαντικές ερευνήτριες ζητημάτων φυλής, φύλου και τεχνολογίας.

Before the bullet hits the body

Bill Balaskas & Stop LAPD Spying Coalition (2021)

Before the bullet Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Παπαχαραλάμπους

Τι θα συνέβαινε εάν ένας αλγόριθμος σας χαρακτήριζε άδικα εγκληματία βάσει της φυλής, ή της καταγωγής σας;  Επισκεφθείτε το site της Στέγης για να ανακαλύψετε μια επιμελημένη παρουσίαση της δουλειάς του Stop LAPD Spying Coalition και μια σειρά διαδικτυακών συζητήσεων. Ένας αλγόριθμος περιγράφει την πρόβλεψη του ρυθμού εγκληματικής δραστηριότητας που έχει κάνει για μια περιοχή, η οποία έχει προκύψει από τον ιστορικό μέσο όρο των εγκλημάτων, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες τάσεις του. Τα εγκληματολογικά δεδομένα εκτίθενται ως ένα κοινωνικό κατασκεύασμα που αποσκοπεί στη συμμόρφωση, τον έλεγχο και την ποινικοποίηση των μαύρων, των ισπανόφωνων και των φτωχών κοινοτήτων.

Epigraph for non-physical entities spirits that exist outside material cultures

Κατερίνα Κανά (2020)

Epigraph Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Κι αν τελικά οι αλγόριθμοι διαμορφώνουν τις ίδιες τις πεποιθήσεις μας; Η μαρμάρινη επιγραφή τιμά αυτό που έχει γίνει κεντρικό στοιχείο του σύγχρονου πολιτισμού: τους υπολογιστές. Μια μεγάλη μεταβολή συμβαίνει στην κουλτούρα μας, καθώς οι αλγόριθμοι διαμορφώνουν νέα πρότυπα πεποιθήσεων.

Όταν βλέπουμε & μας βλέπουν μέσα από αλγόριθμους

Zizi - Queering the dataset

Jake Elwes (2019)

Queering the Dataset Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Τι θα συνέβαινε αν η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορούσε να αναγνωρίσει ένα πρόσωπο όπως το δικό σας; Το Zizi - Queering the Dataset στιγματίζει την έλλειψη αντιπροσώπευσης και πολυμορφίας στα σύνολα δεδομένων που χρησιμοποιούνται συχνά από τα συστήματα αναγνώρισης προσώπων. Το βίντεο δημιουργήθηκε μετά από τη διατάραξη τέτοιων συστημάτων και την επανεκπαίδευσή τους, με την προσθήκη παρενδυτικών και διεμφυλικών προσώπων.

Learning to see

Memo Akten (2017)

Learning to see Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Μπορούμε να δούμε τον κόσμο διαφορετικά μέσα από τα μάτια της μηχανής; Ένα τεχνητό νευρωνικό δίκτυο αντικρίζει τον κόσμο και προσπαθεί να κατανοήσει αυτό που βλέπει. Αλλά ο μόνος τρόπος να δει είναι διαμέσου όσων ήδη γνωρίζει. Ακριβώς όπως κι εμείς. Δεν βλέπουμε τον κόσμο σύμφωνα με το πώς είναι εκείνος, αλλά σύμφωνα με το πώς είμαστε εμείς οι ίδιοι.

Deep Meditations: A brief history of everything in 60 minutes

Memo Akten (2019)

Deep Meditations 2 Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Με τι μοιάζει η αγάπη; Με τι μοιάζει η πίστη; Το τελετουργικό; Η λατρεία; Με τι μοιάζει ο Θεός; Θα μπορούσαμε να διδάξουμε σε μια μηχανή αυτές τις πολύ αφηρημένες, και υποκειμενικές ανθρώπινες έννοιες; Ένα πνευματικό ταξίδι μέσα από αργές, στοχαστικές, διαρκώς εξελισσόμενες εικόνες και ήχους, με αφηγητή τη φαντασία ενός βαθιού τεχνητού νευρωνικού δικτύου. Ένας ύμνος στη ζωή, στην φύση, στο σύμπαν, και στην υποκειμενική μας εμπειρία. 

Τεχνητή & φυσική νοημοσύνη

The substitute

Alexandra Daisy Ginsberg (2019)

The Substitute 2 Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Μπορεί ποτέ η τεχνητή νοημοσύνη να υποκαταστήσει ένα χαμένο είδος; Ο εκλιπών λευκός ρινόκερος του Βορρά επαναφέρεται ψηφιακά στη ζωή μέσω της τεχνητής νοημοσύνης. Αυτός ο τεχνητός ρινόκερος περιφέρεται σε έναν εικονικό κόσμο και γίνεται όλο και πιο «πραγματικός», όσο εγκλιματίζεται στον χώρο του. 

Excerpts from asunder

Tega Brain, Julian Oliver & Bengt Sjölén (2019)

Excerpts from Asunder Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να σώσει τον πλανήτη, κι εμάς μαζί του; Ένας «περιβαλλοντικός μάνατζερ» τεχνητής νοημοσύνης προσομοιώνει ιδέες μεταβολής του πλανήτη, ως απάντηση σε κρίσιμες περιβαλλοντικές προκλήσεις. Συχνά, τα αποτελέσματα που φέρνει είναι απαράδεκτα, ή και παράδοξα ακόμα.

Παράλληλη δράση

It's not YOU, it's me

Ilan Manouach (2021)

It's not you Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Τζέτζιας

Θα μπορούσε η τεχνητή νοημοσύνη να οδηγήσει σε έναν κόσμο όπου δεν θα διακρίνουμε την πραγματικότητα από την προσομοίωση; Ανέβασε στo Instagram μία selfie σου με hashtag #greece2021 και δες τον εαυτό σου αλλιώς.  Το It’s Not YOU, It’s Me, που λαμβάνει χώρα σε διάφορες πλατφόρμες, εικονικές και φυσικές, διερευνά πώς η νοημοσύνη αλλάζει τη δυναμική της αυτοαναπαράστασης, της ταυτότητας και της σχέσης μεταξύ πραγματικότητας και προσομοίωσης. Σε επιμέλεια του José Luis de Vicente.

You and AI

Πεδίον του Άρεως

24/6-18/7

Με ελεύθερη είσοδο.

Μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:

Memo Akten // Algorithmic Justice League // Hiba Ali // Bill Balaskas & Stop LAPD Spying Coalition // Tega Brain, Julian Oliver, Bengt Sjölén // Catherine D’Ignazio, Lauren F. Klein, Marcia Diaz Agudelo // Stephanie Dinkins // Jake Elwes // Entangled Others (Sofia Crespo & Feileacan McCormick) // Alexandra Daisy Ginsberg // Κυριακή Γονή // Εύη Καλογηροπούλου // Κατερίνα Κανά // Egor Kraft // Ilan Manouach // Μανώλης Μανουσάκης & Αφροδίτη Παναγιωτάκου  // Naho Matsuda // Helena Nikonole // Anna Ridler // slow immediate (Gershon Dublon & Xin Liu) // Jenna Sutela // Nye Thompson // Mushon Zer-Aviv, Dan Stavy, Eran Weissenstern

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ