Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 6

Αφροδίτη 6 Facebook Twitter
0

Tα πιο παλιά κτίρια μέσα στο Πεδίον είναι κτίρια λατρείας. Η εκκλησία των Ταξιαρχών είναι η πιο παλιά, αλλά η εκκλησία του Αγίου Χαραλάμπους που έχει εικονογραφήσει ο Κόντογλου το 1955 η πιο ενδιαφέρουσα. Να πας κι εκεί. Σπουδαίος καλλιτέχνης. Ο Κόντογλου. Όχι ο Άγιος Χαράλαμπος. Κάποτε είχαν στήσει μια πολυγωνική εξέδρα κοντά στον ναό των Ταξιαρχών και επειδή όλοι έλεγαν «στο πολύγωνο», ονομάστηκε έτσι η κοντινή περιοχή του Πολυγώνου. Στον ναό γίνονται όλα τα μυστήρια, εκτός από κηδείες. Όλη η ομάδα λέγαμε ότι απαγορεύονται επειδή το πάρκο είναι τόπος χαράς. Τελικά, το θέμα είναι ότι δεν υπάρχει νεκροταφείο. Αλλά, εγώ κρατάω την πρώτη εκδοχή. 

Προσεύχεται πολύς κόσμος στο Πεδίον. Άλλοι στην εκκλησία, κι άλλοι στρώνουν το χαλί και προσεύχονται προς τη Μέκκα, προς την ανατολή. Ακούγονται οι ψαλμωδίες και ερχόμαστε σε αυτό που λέμε «I don’t believe in God, but I need him»

Αυτό το ανάμεσα που λέμε και ξαναλέμε, αυτός ο μη-τόπος, ο μη-χρόνος, ακουμπάει και σε αυτή την πνευματική κατάσταση ανάμεσα στον ορθολογισμό και στο μεταφυσικό. Θέλεις να το πεις πνευματικότητα; Χάσιμο; Θέλεις να πεις ότι δεν προσεύχεσαι αλλά ανοίγεις τα τσάκρα σου και καθαρίζεις ενέργειες; Θέλεις να αγκαλιάζεις τα δέντρα και να επικοινωνείς με τις ψυχές; Κάνε ό,τι θέλεις. Ό,τι σε παρηγορεί. Το Πεδίον θεραπεύει.

«Προσεύχεται πολύς κόσμος στο Πεδίον. Άλλοι στην εκκλησία, κι άλλοι στρώνουν το χαλί και προσεύχονται προς τη Μέκκα, προς την ανατολή. Ακούγονται οι ψαλμωδίες και ερχόμαστε σε αυτό που λέμε“I don’t believe in God, but I need him”». 

Οι Kalos&Klio δημιούργησαν μια θεότητα-προστάτη του πάρκου. Ένα σαμανικό πλάσμα, ένα τοτέμ που ενώνει τα όντα και θέλει να προσφέρει φροντίδα και παρηγοριά για τις σκληρές μνήμες: λουλούδια και αεροσκάφη, πουλιά και πύραυλοι, το δέντρο της ζωής, κλεψύδρες στο μυαλό και ο Κρόνος στο στομάχι του. Έχει κάτι το παγανιστικό αυτή η χρήση πανάρχαιων στοιχείων. Νομίζω ότι το «The keeper of the garden», το πνεύμα του τόπου, θα μας φροντίσει κι εμάς που θα το συναντήσουμε. Έτσι, ελπίζω, τουλάχιστον. Δεν πειράζει, δεν θα κλονιστεί η εικόνα μου ως ορθολογιστή πολίτη έτσι και το πιστέψω.

Ο Pierre-Christophe Gam είναι επίσης ένας από τους καλλιτέχνες του ΟΝΧ/AiR που στο «The Sanctuary of Dreams» δημιουργεί έναν αφροφουτουριστικό ναό σχεδιασμένο ως ιερό ονείρων, ως τόπο για να ονειρευτούμε συλλογικά το πώς θέλουμε να τρώμε, να ζούμε, να παίζουμε και να ερωτευόμαστε στο μέλλον. 

Αφροδίτη 6 Facebook Twitter
Eγκατάσταση μεικτών μέσων. Noemi Inglesias Barrios, The Falling City (2025). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Υπάρχει ένα έργο που είναι πάρα πολύ συντονισμένο με το τώρα, το έργο της Martyna Marciniak, μια κατασκευασμένη ΑΙ φωτογραφία του Πάπα Φραγκίσκου τυλιγμένου σε ένα puffer jacket, που έμεινε στην ιστορία ως «Balenciaga Pope». Το έργο ανήκει και στο κομμάτι το πνευματικό, αλλά έχει κι αυτό το κλείσιμο ματιού σε σχέση με το τι ζούμε αυτήν τη στιγμή. Είναι σαν να ρίχνουμε μια ματιά στην κουζίνα όπου κατασκευάζεται η αλήθεια του σήμερα. Ακόμη κι αν δεν είναι πραγματική. Υπ’ όψιν ότι όταν το είχαμε επιλέξει δεν είχε πεθάνει ο προηγούμενος Πάπας. 

Στο πάρκο έχουν τοποθετηθεί μνημεία και προτομές από διαφορετικές περιόδους της νεοελληνικής ιστορίας, από ήρωες της Επανάστασης έως κενοτάφια του 20ού αιώνα. Είναι κατασκευασμένο όπως και η ίδια η Ελληνική Ιστορία, το ελληνικό κράτος.

Το κυπαρίσσι στη μικρή πλατεία έχει πίσω του μια λαϊκή ιστορία, ένα μικρό legend: μια γυναίκα φύτεψε αρχικά δύο κυπαρίσσια, ένα για τον εαυτό της και ένα για τον πεθαμένο άντρα της ως σημείο προσωπικής μνήμης. Αλλά, μια μέρα, προφανώς βροχερή, έπεσε ένας κεραυνός και έκαψε το ένα και σήμερα έχει μείνει το άλλο. Δεν ξέρω ποιον από τους δύο έκαψε ο όποιος θεός. Έχει μια ωραία ιστορία και το ίδιο το έργο της Noemi Iglesias Barrios, «The Falling City», που περιβάλλει το κυπαρίσσι. Η Noemi ήρθε στην Ελλάδα, ερωτεύθηκε την Αθήνα και έμεινε εδώ τελικά. Η Noemi, λοιπόν, έχει κάνει αυτή την υπέροχη εγκατάσταση με γυάλινα γλυπτά, τα οποία παίρνουν ενέργεια για να φωτιστούν από ανθρώπους που αγκαλιάζονται. Όσο περισσότερη ώρα αγκαλιαστούν, πιαστούν χέρι-χέρι ή φιληθούν, τόσο πιο πολύ θα φωτίζονται. Αγκαλιαστείτε γιατί καιγόμαστε. 

Αφροδίτη 6 Facebook Twitter
Βιντεο-εγκατάσταση. Martyna Marciniak, Anatomy of Non-Fact. Chapter 1: AI Hyperrealism (2024). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi
Αφροδίτη 6 Facebook Twitter
Βιντεο-εγκατάσταση. Martyna Marciniak, Anatomy of Non-Fact. Chapter 1: AI Hyperrealism (2024). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi
Αφροδίτη 6 Facebook Twitter
3D animation. Kalos&Klio, The Keeper of the Garden (2025)Ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για την έκθεση. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM