Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

2ο κομμάτι Αφροδίτη Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi
0

Φέτος τα Plāsmata είναι πιο γιορτή. Είναι ωραία λέξη, απλώς επειδή η γιορτή παραπέμπει σε κάτι μεγαλόφωνο, η δικιά μας είναι από αυτές τις γιορτές που είσαι πιο χαλαρός. Δηλαδή δεν έχει βάσανο, δεν πρέπει ντε και καλά να χορέψεις, δεν πρέπει ντε και καλά να πιεις, δεν πρέπει ντε και καλά να μιλήσεις με όλον τον κόσμο. Αυτό κάνει ο δημόσιος χώρος. Συνυπάρχουν όλοι και όλα.

Εκεί κοντά στον έφιππο Κωνσταντίνο έχουμε στήσει τη δική μας παιδική χαρά. Εκεί θα δεις τον Yoann Bourgeois να κοροϊδεύει τη βαρύτητα με τη σκάλα που δεν οδηγεί πουθενά. Εμείς κάτι έχουμε με τις σκάλες που δεν οδηγούν πουθενά, έχουμε τέτοιες στο Onassis Ready, στην ταράτσα, γιατί αυτό το πουθενά προς τον ουρανό έχει μια ωραία παράνοια. «I’m on the road to nowhere, come on inside», όπως έλεγε ο David Byrne. Ο χορευτής-ακροβάτης του Bourgeois στη ζωντανή performance του πέφτει και επανέρχεται, ξαναπέφτει και ξανανεβαίνει. Αν το δεις από λίγο πιο μακριά νομίζεις ότι είναι ΑΙ, λες «δεν μπορεί να το κάνει πραγματικά αυτό, δεν γίνεται».

Και σ’ αυτό το ίδιο σημείο έχουμε μια μεγάλη κολόνα του Ανδρέα Αγγελιδάκη, μια πουφοκολόνα, που λες «αυτό τώρα είναι έργο; Κάθομαι; Δεν κάθομαι; Κάθομαι και ξαπλώνω».

«Μου αρέσει πάρα πολύ που σε πολλά από τα έργα έχεις το δικαίωμα να σκαρφαλώσεις, να τ’ ακουμπήσεις, να τα πειράξεις, δεν έχουν αυτή την ιερότητα την οποία έτσι κι αλλιώς εμείς δεν επιθυμούμε. Οικειότητα θέλουμε. Το έργο το ίδιο δεν είναι ιερό. Πρακτικό είναι το θέμα. Δεν το ακουμπάς για να μην το χαλάσεις, αν δεν χαλάει, ακούμπα το».

Μου αρέσει πάρα πολύ που σε πολλά από τα έργα έχεις το δικαίωμα να σκαρφαλώσεις, να τ’ ακουμπήσεις, να τα πειράξεις, δεν έχουν αυτή την ιερότητα την οποία έτσι κι αλλιώς εμείς δεν επιθυμούμε. Οικειότητα θέλουμε. Το έργο το ίδιο δεν είναι ιερό. Πρακτικό είναι το θέμα. Δεν το ακουμπάς για να μην το χαλάσεις, αν δεν χαλάει, ακούμπα το.

Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2 Facebook Twitter
Παράσταση Τσίρκου/ Χορού, Yoann Bourgeois, Approach 17 Opening (2023). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Εκεί στον παιδότοπο, λοιπόν, όσο κάποιοι γυμνάζονται, εμείς βλέπουμε σινεμά, τρώμε φαγητό από την Αίγυπτο, την Γκάνα, την Αιθιοπία, τον Λίβανο, το Μαρόκο, μπέργκερ και φαλάφελ από τα εστιατόρια της γειτονιάς και τη Γαρδένια του πάρκου, πίνουμε και αναλύουμε τη ζωή χαζεύοντας τα σκυλιά που είναι όσα και οι άνθρωποι στο Πεδίον.

Φανταστικά πλάσματα κι αυτά. Πάλι εκεί κοντά, στο θέατρο Αλίκη, η χαλαρή γιορτή συνεχίζεται. Βλέπεις ανάμεσα στα δέντρα το μνημείο που κάτι έχει από Παρθενώνα και θα μπορούσε να είναι εκεί από πάντα και πλησιάζεις να δεις τι συμβαίνει. Είναι ο «Punkthenon» των The Callas. Ένας Παρθενώνας φτιαγμένος από σπασμένα μάρμαρα αθηναϊκών πεζοδρομίων, με το μηχανικό δαιμόνιο του Δημήτρη Κορρέ.

2ο κομμάτι Αφροδίτη Facebook Twitter
Γλυπτό, The Callas / Λάκης & Άρης Ιωνάς, Punkthenon (2023) Το έργο ανήκει στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Αράζεις στο γρασίδι ή στις σεζλόνγκ και ακούς Stegi.Radio. Οι άνθρωποι στη γειτονιά έχουν τρελαθεί από τη βαβούρα, οπότε δεν πάμε να τους τρελάνουμε κι εμείς. Δεν χρειάζεται. Ας ξαπλώσουμε και ας τρανσάρουμε με ψυχεδελικές, chill μουσικές. Πρώτα οι κάτοικοι. Όλα αυτά πρώτα απ’ όλα γίνονται για τη γειτονιά, δεν γίνονται για τους τουρίστες. Γίνονται πρώτα για τους ανθρώπους που ζουν γύρω απ’ το πάρκο και μετά για τους ανθρώπους που καλό είναι να γνωρίσουν το Πεδίον, να γνωρίσουν αυτές τις γειτονιές της Αθήνας και μετά να γνωρίσουν και τα Plāsmata και να δουν και τη δουλειά που κάνουμε κι εμείς. Αλλά όλα αυτά είναι ανάμεικτα. 

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ