Τζάσπερ Τζονς: Δύο μουσεία κήρυξαν πόλεμο για χάρη του σπουδαίου Αμερικανού καλλιτέχνη

Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
0

Ο Τζάσπερ Τζονς, ο σπουδαιότερος εν ζωή Αμερικανός καλλιτέχνης, στα ενενήντα ένα του τιμάται με δύο μεγάλες εκθέσεις. Ο τίτλος είναι κοινός, «Jasper Johns: Mind/Mirror», και οι εκθέσεις ανοίγουν στις 29 Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Γουίτνεϊ Αμερικανικής Τέχνης στο Μανχάταν και στο Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας.

To άνοιγμα γίνεται με καθυστέρηση ενός έτους λόγω της πανδημίας και το κουτσομπολιό στο οποίο δεν θέλει να αναφερθεί ο Τζονς είναι ότι οι επιμελητές των δύο μουσείων διαφώνησαν και συγκρούστηκαν σχετικά με τον τρόπο που θα παρουσίαζαν τον μοναχικό καλλιτέχνη, που προτιμά να παρακολουθεί μια διαμάχη που δεν τον αφορά, όπως λέει στους ΝΥΤ, με ολύμπια ηρεμία, από απόσταση, δηλώνοντας ότι η έκθεση δεν είναι ιδέα του, και φροντίζοντας τα δέντρα και τα φυτά του κήπου του, που είναι το μεγάλο του πάθος.

Ο Σκοτ Ρόθκοφ, του Μουσείου Γουίτνεϊ, και ο Κάρλος Μπασουάλντο, του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφειας, όχι μόνο βλέπουν διαφορετικά το έργο του Τζονς αλλά, μέσα σε ένα κλίμα ανταγωνισμού και διαφορετικού οράματος, θέλουν να αποδείξουν, ο καθένας για λογαριασμό του μουσείου που εκπροσωπεί, ότι έκαναν την καλύτερη προσέγγιση στο έργο του μεγάλου Αμερικανού καλλιτέχνη.

Ο 43χρονος Ρόθκοφ υποστηρίζει ότι το Γουίτνεϊ είναι μεγαλύτερο και με την έκθεση αυτή θέλει να προσεγγίσει τις νέες γενιές αλλά και το Μουσείο της Φιλαδέλφειας είναι ένα από τα πιο αξιόλογα της Αμερικής, με σημαντικές συλλογές και έναν σημαντικό αριθμό έργων του Τζονς στην κατοχή του. Αλλά αυτό μοιάζει σαν τον καβγά για το πάπλωμα – αυτές δεν είναι οι πρώτες σημαντικές εκθέσεις που τιμούν τον Τζονς, αυτό συνέβη πρόσφατα με μια καταπληκτική έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου (2017), στο Μουσείο Broad στο Λος Άντζελες (2018) και στην γκαλερί Matthew Marks στο Μανχάταν (2019).

Ο Τζονς είναι περισσότερο γνωστός ως η ριζοσπαστική φιγούρα της οποίας οι πίνακες με σημαίες και στόχους επιτάχυναν το τέλος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού τη δεκαετία του '50 και βοήθησαν να εκτοξευτεί η ποπ αρτ τη δεκαετία του '60.  Το «Two Flags» ήταν ένα από τα πολλά έργα του που ανέδειξαν σύμβολα, στόχους, χάρτες που αμφισβήτησαν τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό.

Ο κόσμος που παρακολουθεί τη μάχη των δύο μουσείων αναρωτιέται πόσο αποκαλυπτική θα μπορούσε να είναι μια προσέγγιση του έργου του Τζονς, το οποίο έχει αναλυθεί όσο λίγων καλλιτεχνών. Το πρόβλημα που προέκυψε ανάμεσα στα δύο μουσεία αφορούσε το «Good Time Charley» (1961), ένα πρώιμο αριστούργημα του Τζονς που το Μουσείο της Φιλαδέλφειας δανείζεται από το 1997 από τον Μαρκ Λάνκαστερ, έναν Βρετανό καλλιτέχνη και πρώην βοηθό του.

Ο ίδιος ζήτησε να μεταφερθεί ο πίνακας στην έκθεση του Γουίτνεϊ με σκοπό να τον δουν περισσότεροι θεατές. Ο επιμελητής του μουσείου στη Φιλαδέλφεια Κάρλος Μπαλσουάντο αρνήθηκε σθεναρά να δώσει τον πίνακα – το μουσείο είχε πληρώσει για να τον ασφαλίσει για περισσότερα από είκοσι χρόνια. Ο ιδιοκτήτης του έργου έγραψε στο μουσείο ότι θα προτιμούσε να δει το «Good Time Charley» κρεμασμένο «στο μπάνιο του Γουίτνεϊ» παρά στις γκαλερί του Μουσείου της Φιλαδέλφειας. Και ζήτησε να του επιστραφεί ο πίνακας.

Ο Σκοτ Ρόθκοφ, του Μουσείου Γουίτνεϊ, και ο Κάρλος Μπαλσουάλντο, του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφειας, μιλούν για την έκθεση «Jasper Johns: Mind/Mirror».

Τον Οκτώβριο του 2019 ο πίνακας έφτασε στο διαμέρισμά του στο Μαϊάμι Μπιτς και ήταν σε ένα κιβώτιο στην κουζίνα του. Με αρκετούς μήνες καθυστέρησης και ενώ εν τω μεταξύ ο Λάνκαστερ είχε πεθάνει, το έργο ταξίδεψε για το Γουίτνεϊ.

Ο επιμελητής του Μουσείου της Φιλαδέλφειας Μπαλσουάντο, που είναι ποιητής και πιο χαμηλών τόνων, μακριά από τον νεοϋορκέζικο ανταγωνισμό, δεν έδωσε συνέχεια σε αυτή την εχθρική κίνηση του Γουίτνεϊ, αλλά ο πόλεμος είχε ξεκινήσει και όλοι ξέρουν την αφετηρία, το μάρκετινγκ του Γουίτνεϊ.

Ο Μπαλσουάντο πιστεύει πολύ στην έκθεση που θα γίνει στη Φιλαδέλφεια και γνωρίζει ότι οι δύο εκθέσεις, που θα είναι και εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, απευθύνονται σε εξίσου διαφορετικά ακροατήρια: του Γουίτνεϊ θα είναι μια χρονολογική έκθεση, ενώ της Φιλαδέλφειας ένας συνδυασμός τριάντα τεσσάρων εκτυπώσεων σε μια τυχαία εγκατάσταση βασισμένη σε σύνθεση του Τζον Κέιτζ, ο οποίος υποστήριξε τις τυχαίες πράξεις και ήταν επίσης ο πρώτος υποστηρικτής του Τζονς.

Κάθε μουσείο θα αναδείξει ένα γεωγραφικό μέρος που τον διαμόρφωσε. Το Γουίτνεϊ θα επικεντρωθεί στη Νότια Καρολίνα, όπου μεγάλωσε ο Τζονς ως γιος Σκωτσέζων-Ιρλανδών αγροτών με ρίζες στην Αμερικανική Επανάσταση. Η Φιλαδέλφεια θα επικεντρωθεί στην Ιαπωνία, όπου ο Τζονς υπηρέτησε ως στρατιώτης στον πόλεμο της Κορέας, της οποίας η πολυεπίπεδη και τελετουργική κουλτούρα του προσέφερε μια απόδραση από τις δυτικές προοπτικές. Και τα δυο μουσεία θα επικεντρωθούν στην αφθονία των διπλών εικόνων στο έργο του Τζονς, που αντιπροσωπεύουν μια πράξη κοινωνικής ενσυναίσθησης, ταύτισης με τον Άλλο.

Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Ο Τζάσπερ Τζονς παρασημοφορείται από τον Ομπάμα, 2017. Φωτό: Charles Dharapak / AP

Ο Τζονς είναι περισσότερο γνωστός ως η ριζοσπαστική φιγούρα της οποίας οι πίνακες με σημαίες και στόχους επιτάχυναν το τέλος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού τη δεκαετία του '50 και βοήθησαν να εκτοξευτεί η ποπ αρτ τη δεκαετία του '60.  Το «Two Flags» ήταν ένα από τα πολλά έργα του που ανέδειξαν σύμβολα, στόχους, χάρτες και αμφισβήτησαν τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό.

Ωστόσο, η δραματική και πολυσυζητημένη ιστορία της επιρροής του σε άλλους καλλιτέχνες επισκίασε κατά κάποιον τρόπο το έργο του, το οποίο αφορά την υπομονή, τη διαδικασία και την εσωτερικότητα, την κατασκευή και επέκταση μιας εικαστικής γλώσσας σε διάστημα έξι δεκαετιών. Και η ουσία της έγκειται στη χρήση των διπλών εικόνων που μοιάζουν μεταξύ τους, αλλά δεν είναι πανομοιότυπες.

Οι ιστορικοί της τέχνης τείνουν να βλέπουν την τάση του Τζονς για την επανάληψη των μορφών ως μια φιλοσοφική έρευνα, μια άρνηση να καταλήξει σε ένα σταθερό μήνυμα. Μια πιο προσωπική ανάγνωση θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι η διπλή εικόνα του είναι η έκφραση ενός ανθρώπου διχασμένου έναντι του εαυτού του.

Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Jasper Johns, Map, 1961. MoMA, Gift of Mr. and Mrs. Robert C. Scull. © 2021 Jasper Johns / Licensed by VAGA, New York

Ο Τζονς γεννήθηκε στη Νότια Καρολίνα και μεγάλωσε με τους παππούδες του. Τα παιδικά του χρόνια στη μικρή πόλη Άλεντεϊλ ήταν μια οδυνηρή εμπειρία, καθώς εγκαταλείφθηκε εκεί από τους γονείς του, που είχαν χωρίσει. Ίσως αυτός ο εσωτερικός διχασμός και η δυσπιστία τον ώθησαν, ενώ ο αμερικανικός εξπρεσιονισμός ήταν στο ζενίθ του, να διαμορφώσει το δικό του ύφος, κάνοντας έργα πολύ διαφορετικά απ' οτιδήποτε είχε υπάρξει μέχρι τότε.

Αφηγούμενος αυτή την πρώτη περίοδο της ζωής του, λέει ότι στο μέρος όπου μεγάλωσε δεν υπήρχαν ούτε καλλιτέχνες ούτε τέχνη, γι’ αυτό πραγματικά δεν ήξερε τι σήμαινε αυτό. Απλώς νόμιζε ότι ήταν μια διαφορετική κατάσταση από αυτή στην οποία βρισκόταν.

Τζάσπερ Τζονς
Ο Τζάσπερ Τζονς στο στούντιό του το 1958. Robert Rauschenberg, Jasper - Studio N.Y.C., 1958, printed 1981. Φωτό: Collection SFMOMA © Robert Rauschenberg Foundation

Σπούδασε για τρία εξάμηνα στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας και στη συνέχεια μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1949, όπου σπούδασε για λίγο στο Parsons School of Design, έναν χρόνο πριν φύγει για τον πόλεμο της Κορέας.

Το 1954, μετά την επιστροφή του στη Νέα Υόρκη, ο Τζονς συνάντησε τον Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ και έγιναν εραστές. Ο ένας επηρέασε βαθιά τον άλλο στη διερεύνηση της καλλιτεχνικής σκηνής και την ανάπτυξη των ιδεών, ενώ παράλληλα επηρεάστηκαν από ένα άλλο ζευγάρι δημιουργών, τον χορογράφο Μερς Κάνιγχαμ και τον συνθέτη Τζον Κέιτζ.

Το 1958 ο θρυλικός γκαλερίστας Λίο Καστέλι ανακάλυψε τον Τζονς και του έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση, ενώ ο τότε διευθυντής του ΜοΜΑ Άλφρεντ Μπαρ αγόρασε τέσσερα έργα του για λογαριασμό του μουσείου.

Ο Τζονς καθιερώθηκε γρήγορα ως μία από τις μεγάλες δυνάμεις της αμερικανικής καλλιτεχνικής σκηνής στα τέλη της δεκαετίας του ’50. Το έργο του συνδυάζει «ψυχρή λογική και προσωπική παρόρμηση». Η καινοτόμος παρουσία του γίνεται το 1954, με την αμερικανική σημαία ως συγκεκριμένο εικονογραφούμενο αντικείμενο.

Ο κόσμος της τέχνης εντυπωσιάστηκε από τις επιλογές του, που σε λίγο έγιναν περισσότερο σύνθετες με χρήση αλφαβητικών και αριθμητικών ακολουθιών σε δίκτυα, καθώς και συγκεκριμένων αντικειμένων.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960, ένας παγωμένος, σκοτεινός και θλιβερός τόνος εισβάλλει στο έργο του Τζονς. Αυτή την περίοδο η εμφάνιση σημάτων, διαγραμματικών οδηγιών και επιγραφών στα θέματά του είναι το αποτέλεσμα της επίδρασης του εικαστικού και θεωρητικού έργου του Γάλλου Μαρσέλ Ντισάν. Θεωρείται πρωτίστως νεο-ντανταϊστής και δευτερευόντως καλλιτέχνης της ποπ αρτ.

Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Jasper Johns, “Untitled” (2016). Courtesy Jasper Johns/Licensed by VAGA, New York, NY

Το 1961 ο Τζονς εισήγαγε ένα σημαντικό μοτίβο στο έργο του, τον χάρτη των Ηνωμένων Πολιτειών. Εκεί συνδυάζονται πολλά από τα στοιχεία της τεχνοτροπίας που ακολουθείται αυτή την εποχή: σκοτεινές αποχρώσεις, επιγραφές, ανεικονικά στοιχεία. Φτάνουμε έτσι σε μια εικονογραφική αποδόμηση του χάρτη, ανάλογη ίσως με εκείνη που επιχείρησε ο θεωρητικός της χαρτογραφίας Χάρλεϊ με το έργο του.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ο Τζονς ενσωμάτωσε στο έργο του φωτεινές εκδόσεις διαφόρων υπαρκτών αντικειμένων και γνωστών εικόνων ή συμβόλων. Η απήχηση του έργου του επηρεάζει κάθε καλλιτεχνική κίνηση από το ’50 μέχρι σήμερα. Η δουλειά του σαρώνει τις τιμές στις δημοπρασίες, ενώ τα νοήματα κάθε πίνακα και η επίδειξη του συνεχώς μεταβαλλόμενου στυλ του γίνεται και πεδίο έντονων αντιπαραθέσεων μεταξύ των ανθρώπων της τέχνης.

Ενώ η πορεία του υπήρξε έμπνευση για πολλούς νεότερους, με τον Ρίτσαρντ Πρινς να λέει ότι το έργο του Τζονς τον έκανε να δει την αφαίρεση με καινούργια ματιά, η κριτική που ασκήθηκε από τους ομοτέχνους στο έργο του δεν ήταν πάντα εγκωμιαστική. Ο Μαρκ Ρόθκο απέρριψε τις έννοιες του Τζονς, λέγοντας ότι αυτά είναι πια ξεπερασμένα πράγματα, και μετά πολλοί κριτικοί τον κατηγόρησαν ως «αυτομυθολογούμενο» ή «υπερβολικά εγκεφαλικό».

Ο ίδιος αρκείται να λέει ότι: «Ήδη είναι κάτι πολύ σημαντικό το να δει κανείς οτιδήποτε καθαρά, γιατί δεν βλέπουμε τίποτα καθαρά». Πριν από μερικά χρόνια εξαπατήθηκε από έναν άνθρωπο που ήταν δεξί του χέρι επί είκοσι επτά χρόνια. Ο Τζέιμς Μέγιερ, βοηθός και γραμματέας του, του έκλεψε τουλάχιστον είκοσι δύο έργα και τα πούλησε σε γκαλερί της Νέας Υόρκης για 6,5 εκατομμύρια δολάρια.

Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Jasper Johns, Untitled (From the Color Numeral Series), 1969.
Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Jasper Johns, Figure 7 from Color Numeral Series, 1969. Heis Gallery

Το πιο γνωστό έργο του Τζάσπερ Τζονς είναι η «Σημαία», η οποία έχει εκτιμηθεί στα 110 εκατομμύρια δολάρια. Το ζωγράφισε σε ηλικία 24 ετών, το 1955, δύο χρόνια αφότου τελείωσε τη στρατιωτική του θητεία. Σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης.

Ο Τζάσπερ Τζονς είναι από τους καλλιτέχνες που δεν επιθυμούν να ερμηνεύσουν το έργο τους. Η «Σημαία» είναι τόσο χαρακτηριστικό έργο της τέχνης του και εικόνα της ποπ κουλτούρας όσο το κουτί της σούπας Κάμπελ του Άντι Γουόρχολ. Η αμερικανική σημαία, που αποτέλεσε γι’ αυτόν μια σημαντική πηγή έμπνευσης, παρουσιάζεται σε μια αφύσικη θέση. Δεν κυματίζει, αλλά μοιάζει απλωμένη σε μια οριζόντια επιφάνεια ή καρφωμένη πολύ προσεκτικά από την πάνω οριζόντια πλευρά. Πρόκειται για έναν αντισυμβατικό τρόπο αναπαράστασης του εθνικού συμβόλου της πατρίδας του καλλιτέχνη.

Εκτός από ζωγράφος, ο Τζονς είναι ένας πρωτοποριακός χαράκτης. Η συμβολή του στη χαρακτική και τη λιθογραφία έχει φέρει επανάσταση στον χώρο των εκτυπώσεων. Μαζί με τους Πικάσο, Ρέμπραντ, Γκόγια, Μουνκ και Ντίρερ, κατατάσσεται στους καλύτερους χαράκτες στην ιστορία της τέχνης. Στις 15 Φεβρουαρίου του 2011, ο Τζονς παρασημοποιήθηκε από τον Μπαράκ Ομπάμα, λαμβάνοντας την υψηλότερη διάκριση στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας.

Σήμερα ο Τζονς παραμένει στην πρώτη γραμμή της αμερικανικής τέχνης και το έργο του εκπροσωπείται σχεδόν σε κάθε μεγάλη μουσειακή συλλογή. Η εμπορική του αξία παραμένει άθικτη εδώ και δεκαετίες. Το 1980, το Μουσείο Γουίτνεϊ της Νέας Υόρκης πλήρωσε 1 εκατομμύριο δολάρια για το έργο του «Τρεις σημαίες», το υψηλότερο ποσό για έργο εν ζωή καλλιτέχνη. Το 1988 το έργο του «Λάθος ξεκίνημα», του 1959, πουλήθηκε αντί 17 εκατομμυρίων δολαρίων από τον οίκο Σόθεμπις στον Ντέιβιντ Γκέφεν, που το 2006 το πούλησε σε έναν άλλο μεγιστάνα, στο Σικάγο, για 80 εκατομμύρια.

Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Usuyuki, 1982, by Jasper Johns (American, born 1930) (Sezon Museum of Modern Art, Nagano, Japan) © Jasper Johns/Licensed by VAGA at Artists Rights Society (ARS), New York
Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Jasper Johns, Alphabet, 1968. Φωτο: Met, Florence and Joseph Singer Collection, 1972
Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Jasper Johns, Target, 1974. © Jasper Johns/Licensed by VAGA at Artists Rights Society (ARS), New York
Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Jasper Johns, Ale Cans (ULAE 20), 1964, Sotheby's.
Τζάσπερ Τζονς: Για την έκθεση του σπουδαιότερου εν ζωή Αμερικανού καλλιτέχνη δυο μουσεία κήρυξαν πόλεμο Facebook Twitter
Flag, 1954–55, by Jasper Johns (American, born 1930) (The Museum of Modern Art, New York: Gift of Philip Johnson in honor of Alfred H. Barr, Jr., 106.1973) © Jasper Johns/Licensed by VAGA at Artists Rights Society (ARS), New York
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Εικαστικά / Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Η κληρονομιά τους συνεχίζει να αντηχεί στον κόσμο της μόδας, της τέχνης και της διακόσμησης αποδεικνύοντας τη δύναμη της καλλιτεχνικής φαντασίας τους, την εντυπωσιακή τους γνώση της τεχνικής και τη διαρκή οπτική ελκυστικότητα των έργων τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εικαστικά

Fall Preview 2021 / 20 εκθέσεις και ένα μεγάλο εικαστικό γεγονός που ξεκινούν προσεχώς

Με μια άλλου είδους ψυχραιμία και αυτοπεποίθηση απέναντι στην πανδημία, ο κόσμος της τέχνης προγραμματίζει για τη νέα σεζόν έναν εντυπωσιακό αριθμό εκθέσεων που υπόσχονται πλήρη εκτόνωση και αποβολή του συνδρόμου στέρησης που βιώσαμε πέρυσι.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ