Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
0

Πώς, αλήθεια, φανταζόμαστε την Κόλαση; Σκεφτόμαστε φωτιές, καπνούς, διαβόλους να περιφέρονται γύρω από αμαρτωλούς που βασανίζονται φρικτά για τα κρίματά τους; Και για τον Παράδεισο, τι εικόνες πλάθουμε με τη φαντασία μας; Καταπράσινα λιβάδια, τρεχούμενα νερά, φρούτα, λουλούδια, μουσικές και αγγελούδια; Αυτές οι εικόνες, που κυριαρχούν στη χριστιανική Δύση, έχουν σε μεγάλο βαθμό τις ρίζες τους στην Αγία Γραφή. Ωστόσο, υπάρχει άλλο ένα κείμενο που επηρέασε τις αντιλήψεις σχετικά με τη μετά θάνατον ζωή, η «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, του ποιητή από τη Φλωρεντία, που γεννήθηκε το 1265 και πέθανε το 1321.

Η εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» από τον Μποτιτσέλι ήταν ένα εξαιρετικά φιλόδοξο και πρωτότυπο σχέδιο. Ενώ οι προηγούμενοι καλλιτέχνες είχαν εικονογραφήσει χειρόγραφα της «Θείας Κωμωδίας», συνήθως με μικρές εικόνες από μερικές βασικές σκηνές που εμφανίζονταν στην ίδια σελίδα με το κείμενο, ο Μποτιτσέλι αποφάσισε να εικονογραφήσει καθεμία από τις εκατό, συνολικά, ωδές.

Στη «Θεία Κωμωδία» ο Δάντης δημιουργεί μια φανταστική εκδοχή του εαυτού του που ταξιδεύει στον Άδη με οδηγούς τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη και, μέσω της Κόλασης και του Καθαρτηρίου, φθάνει εν τέλει στον Παράδεισο. Πολλές λεπτομέρειες που περιγράφει γι’ αυτό το ταξίδι άφησαν ανεξίτηλα το σημάδι τους στη δυτική φαντασία για περισσότερο από μισή χιλιετία. Στην πραγματικότητα, η μάλλον στερεότυπη εικόνα της μετά θάνατον ζωής περιλαμβάνεται ολόκληρη στο έργο του. Οι γλαφυρές περιγραφές του τράβηξαν αμέσως το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών και περισσότερα από σαράντα εικονογραφημένα χειρόγραφα της «Θείας Κωμωδίας» δημιουργήθηκαν πριν από την έλευση της τυπογραφίας, στα τέλη του 15ου αιώνα.

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Dante and Beatrice in the second planetary sphere of Paradise (Divine Comedy, Paradiso VI), around 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,5 x 47,6 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard

Ανάμεσα στους ζωγράφους που αναμετρήθηκαν με το αριστούργημα του Δάντη ήταν ο Σάντρο Μποτιτσέλι, που εικονογράφησε σε περγαμηνή το έργο για τον Lorenzo των Μεδίκων –κάτοχο, επίσης, της περίφημης «Άνοιξης»– ανάμεσα στο 1490 και στο 1496. Τριάντα από τα εξαίσια σχέδιά του πρόκειται να εκτεθούν στην Courtauld Gallery, στο Λονδίνο, από τις 18 Φεβρουαρίου, κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Μποτιτσέλι και Θησαυροί από τη Συλλογή Hamilton». Η έκθεση θα περιλαμβάνει και άλλα εικονογραφημένα χειρόγραφα, πολλά από αυτά της εποχής του Μποτιτσέλι, που ανήκουν στη συλλογή η οποία πουλήθηκε από τον 12ο δούκα του Hamilton στο Kupferstichkabinett του Βερολίνου και από τότε δεν έχει επιστρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ανάμεσά τους συναντάμε την περίφημη Αγία Γραφή του Hamilton, που θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα εικονογραφημένα χειρόγραφα στον κόσμο και απεικονίζεται στο πορτρέτο του Πάπα Λέοντα Ι’, του Ραφαήλ. Παρά τις προσπάθειες της βασίλισσας Βικτώριας, το 1882 πάνω από 700 αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας ταξίδεψαν στο Βερολίνο, ώστε να εξοφλήσει ο δούκας τα τεράστια χρέη του και η έστω προσωρινή επιστροφή τμήματος της συλλογής έχει κινητοποιήσει τους φιλότεχνους Λονδρέζους και όχι μόνο.

Ο Giorgio Vasari, η πιο σημαντική πηγή του παρελθόντος για τον Μποτιτσέλι, έγραψε το 1550: «Όταν ο Μποτιτσέλι σπούδαζε, έγραψε ένα σχόλιο για ένα απόσπασμα του ποιήματος του Δάντη και αφού εικονογράφησε την Κόλαση, τύπωσε το έργο». Αναφέρεται στα σχέδια του Μποτιτσέλι για τα χαρακτικά του Baccio Baldini που κοσμούν την πρώτη έκδοση της «Θείας Κωμωδίας» η οποία κυκλοφόρησε στη Φλωρεντία το 1481, με σχολιασμό από τον Cristoforo Landino. Ο Μποτιτσέλι είχε ζωγραφίσει κι ένα πορτρέτο του Δάντη, γεγονός που αποδεικνύει την αναβίωση του ενδιαφέροντος για τον ποιητή στα τέλη του 15ου αιώνα στη Φλωρεντία. Ένας ανώνυμος συγγραφέας, γράφοντας περίπου το 1540, μας πληροφορεί ότι ο Μποτιτσέλι «έχει ζωγραφίσει και εικονογραφήσει έναν Δάντη σε περγαμηνή για τον Lorenzo di Pierfrancesco των Μεδίκων, έργο το οποίο θεωρήθηκε θαυμάσιο». Ο Lorenzo, γόνος της μεγάλης φλωρεντινής δυναστείας, λόγιος και ποιητής, ήταν φίλος και προστάτης του Μποτιτσέλι, ο οποίος είχε ζωγραφίσει το πορτρέτο όχι μόνο του ίδιου αλλά επίσης του πατέρα και του παππού του.

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Alexander the Great visits the bottom of the sea in a diving-bell (in the Romance of Alexander), Northern France, around 1290–1300 book illumination and gold on parchment, 26,0 x 18,8 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Jörg P. Anders

Η εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» από τον Μποτιτσέλι ήταν ένα εξαιρετικά φιλόδοξο και πρωτότυπο σχέδιο. Ενώ οι προηγούμενοι καλλιτέχνες είχαν εικονογραφήσει χειρόγραφα της «Θείας Κωμωδίας», συνήθως με μικρές εικόνες από μερικές βασικές σκηνές που εμφανίζονταν στην ίδια σελίδα με το κείμενο, ο Μποτιτσέλι αποφάσισε να εικονογραφήσει καθεμία από τις εκατό, συνολικά, ωδές. Επιπλέον, τα σχέδια ήταν πολύ μεγάλα, τοποθετημένα οριζοντίως –αντίθετα με τα περισσότερα βιβλία– και κάλυπταν ολόκληρη την ομαλή πλευρά της περγαμηνής. Αρχικά, μπορούσε κανείς να δει τις εικόνες μαζί με το κείμενο, γραμμένο από τον Niccolò Mangona στην πίσω πλευρά της περγαμηνής. Από το έργο αυτό 92 φύλλα περγαμηνής έχουν επιβιώσει, μοιρασμένα ανάμεσα στο Βερολίνο και στο Βατικανό, 30 από τα οποία –10 για κάθε μέρος του έργου– θα μπορέσει να θαυμάσει ο επισκέπτης της έκθεσης.

Ο Μποτιτσέλι ολοκλήρωσε τα εξωτερικά περιγράμματα για όλες σχεδόν τις ωδές, αλλά πρόσθεσε χρώματα μόνο σε λίγα. Η λεπτότητα που χαρακτηρίζει τον ζωγράφο καθώς και τα αρχαϊκά στοιχεία που χρησιμοποιεί είναι παρόντα και σε αυτό το έργο. Ο Μποτιτσέλι, περισσότερο από τους συγχρόνους του, ήταν εξαιρετικά πιστός στο κείμενο του Δάντη και αποδεικνύεται προσεκτικός αναγνώστης και στοχαστικός εικονογράφος. Ειδικά για το μέρος της «Κόλασης», οι εικόνες περιλαμβάνουν έναν μεγάλο αριθμό σκηνών για κάθε ωδή. Για το «Καθαρτήριο», ο Μποτιτσέλι ήταν κάπως πιο επιλεκτικός και έκανε μεγαλύτερη χρήση της «ορθολογικής» προοπτικής, ενώ για τον «Παράδεισο» τα απλοποιημένα σχέδιά του συλλαμβάνουν την αιθέρια φύση του κειμένου. Επιπλέον, ο Μποτιτσέλι ζωγράφισε έναν πολύ λεπτομερή χάρτη του Κάτω Κόσμου, μαζί με ένα τρομακτικό πορτρέτο του Σατανά σε ένα περίφημο διπλό φύλλο. Ο χάρτης της Κόλασης είναι η πιο ακριβής αναπαράσταση της δομής της «Κόλασης» του Δάντη και έχει ερμηνευθεί με πολλούς τρόπους κατά τη διάρκεια των αιώνων. Μερικοί λένε ότι εξακολουθεί να κρύβει κάτι, που ακόμα να ανακαλυφθεί...

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cristoforo Orimina. Genesis (in the so called “Hamilton-Bible”), around 1350-60book illumination and gold on parchment, 37,5 x 26,5 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Jörg P. Anders
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Francesco Binasco (?) Ruinous wall adorned with scenes of the lifes of Paulo and Daria (in: Gaspare Visconti, De Paulo e Daria amanti), after 1492 book illumination on parchment, 27,0 x 17,8 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Jörg P. Anders
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Beatrice explains to Dante the order of the cosmos (Divine Comedy, Paradiso II), around 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,4 x 47,4 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Beatrice and Dante ascending to the heaven of fire (Divine Comedy, Paradiso II), ca. 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,4 x 47,6 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Punishment of the corrupt in the eighth circle (Divine Comedy, Inferno XXII), ca. 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,9 x 47,1 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Centre of Hell. The full figure of Lucifer (Divine Comedy, Inferno XXXIV,2), around 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 63,2 x 46,3 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ