Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
0

Πώς, αλήθεια, φανταζόμαστε την Κόλαση; Σκεφτόμαστε φωτιές, καπνούς, διαβόλους να περιφέρονται γύρω από αμαρτωλούς που βασανίζονται φρικτά για τα κρίματά τους; Και για τον Παράδεισο, τι εικόνες πλάθουμε με τη φαντασία μας; Καταπράσινα λιβάδια, τρεχούμενα νερά, φρούτα, λουλούδια, μουσικές και αγγελούδια; Αυτές οι εικόνες, που κυριαρχούν στη χριστιανική Δύση, έχουν σε μεγάλο βαθμό τις ρίζες τους στην Αγία Γραφή. Ωστόσο, υπάρχει άλλο ένα κείμενο που επηρέασε τις αντιλήψεις σχετικά με τη μετά θάνατον ζωή, η «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, του ποιητή από τη Φλωρεντία, που γεννήθηκε το 1265 και πέθανε το 1321.

Η εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» από τον Μποτιτσέλι ήταν ένα εξαιρετικά φιλόδοξο και πρωτότυπο σχέδιο. Ενώ οι προηγούμενοι καλλιτέχνες είχαν εικονογραφήσει χειρόγραφα της «Θείας Κωμωδίας», συνήθως με μικρές εικόνες από μερικές βασικές σκηνές που εμφανίζονταν στην ίδια σελίδα με το κείμενο, ο Μποτιτσέλι αποφάσισε να εικονογραφήσει καθεμία από τις εκατό, συνολικά, ωδές.

Στη «Θεία Κωμωδία» ο Δάντης δημιουργεί μια φανταστική εκδοχή του εαυτού του που ταξιδεύει στον Άδη με οδηγούς τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη και, μέσω της Κόλασης και του Καθαρτηρίου, φθάνει εν τέλει στον Παράδεισο. Πολλές λεπτομέρειες που περιγράφει γι’ αυτό το ταξίδι άφησαν ανεξίτηλα το σημάδι τους στη δυτική φαντασία για περισσότερο από μισή χιλιετία. Στην πραγματικότητα, η μάλλον στερεότυπη εικόνα της μετά θάνατον ζωής περιλαμβάνεται ολόκληρη στο έργο του. Οι γλαφυρές περιγραφές του τράβηξαν αμέσως το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών και περισσότερα από σαράντα εικονογραφημένα χειρόγραφα της «Θείας Κωμωδίας» δημιουργήθηκαν πριν από την έλευση της τυπογραφίας, στα τέλη του 15ου αιώνα.

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Dante and Beatrice in the second planetary sphere of Paradise (Divine Comedy, Paradiso VI), around 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,5 x 47,6 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard

Ανάμεσα στους ζωγράφους που αναμετρήθηκαν με το αριστούργημα του Δάντη ήταν ο Σάντρο Μποτιτσέλι, που εικονογράφησε σε περγαμηνή το έργο για τον Lorenzo των Μεδίκων –κάτοχο, επίσης, της περίφημης «Άνοιξης»– ανάμεσα στο 1490 και στο 1496. Τριάντα από τα εξαίσια σχέδιά του πρόκειται να εκτεθούν στην Courtauld Gallery, στο Λονδίνο, από τις 18 Φεβρουαρίου, κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Μποτιτσέλι και Θησαυροί από τη Συλλογή Hamilton». Η έκθεση θα περιλαμβάνει και άλλα εικονογραφημένα χειρόγραφα, πολλά από αυτά της εποχής του Μποτιτσέλι, που ανήκουν στη συλλογή η οποία πουλήθηκε από τον 12ο δούκα του Hamilton στο Kupferstichkabinett του Βερολίνου και από τότε δεν έχει επιστρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ανάμεσά τους συναντάμε την περίφημη Αγία Γραφή του Hamilton, που θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα εικονογραφημένα χειρόγραφα στον κόσμο και απεικονίζεται στο πορτρέτο του Πάπα Λέοντα Ι’, του Ραφαήλ. Παρά τις προσπάθειες της βασίλισσας Βικτώριας, το 1882 πάνω από 700 αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας ταξίδεψαν στο Βερολίνο, ώστε να εξοφλήσει ο δούκας τα τεράστια χρέη του και η έστω προσωρινή επιστροφή τμήματος της συλλογής έχει κινητοποιήσει τους φιλότεχνους Λονδρέζους και όχι μόνο.

Ο Giorgio Vasari, η πιο σημαντική πηγή του παρελθόντος για τον Μποτιτσέλι, έγραψε το 1550: «Όταν ο Μποτιτσέλι σπούδαζε, έγραψε ένα σχόλιο για ένα απόσπασμα του ποιήματος του Δάντη και αφού εικονογράφησε την Κόλαση, τύπωσε το έργο». Αναφέρεται στα σχέδια του Μποτιτσέλι για τα χαρακτικά του Baccio Baldini που κοσμούν την πρώτη έκδοση της «Θείας Κωμωδίας» η οποία κυκλοφόρησε στη Φλωρεντία το 1481, με σχολιασμό από τον Cristoforo Landino. Ο Μποτιτσέλι είχε ζωγραφίσει κι ένα πορτρέτο του Δάντη, γεγονός που αποδεικνύει την αναβίωση του ενδιαφέροντος για τον ποιητή στα τέλη του 15ου αιώνα στη Φλωρεντία. Ένας ανώνυμος συγγραφέας, γράφοντας περίπου το 1540, μας πληροφορεί ότι ο Μποτιτσέλι «έχει ζωγραφίσει και εικονογραφήσει έναν Δάντη σε περγαμηνή για τον Lorenzo di Pierfrancesco των Μεδίκων, έργο το οποίο θεωρήθηκε θαυμάσιο». Ο Lorenzo, γόνος της μεγάλης φλωρεντινής δυναστείας, λόγιος και ποιητής, ήταν φίλος και προστάτης του Μποτιτσέλι, ο οποίος είχε ζωγραφίσει το πορτρέτο όχι μόνο του ίδιου αλλά επίσης του πατέρα και του παππού του.

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Alexander the Great visits the bottom of the sea in a diving-bell (in the Romance of Alexander), Northern France, around 1290–1300 book illumination and gold on parchment, 26,0 x 18,8 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Jörg P. Anders

Η εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» από τον Μποτιτσέλι ήταν ένα εξαιρετικά φιλόδοξο και πρωτότυπο σχέδιο. Ενώ οι προηγούμενοι καλλιτέχνες είχαν εικονογραφήσει χειρόγραφα της «Θείας Κωμωδίας», συνήθως με μικρές εικόνες από μερικές βασικές σκηνές που εμφανίζονταν στην ίδια σελίδα με το κείμενο, ο Μποτιτσέλι αποφάσισε να εικονογραφήσει καθεμία από τις εκατό, συνολικά, ωδές. Επιπλέον, τα σχέδια ήταν πολύ μεγάλα, τοποθετημένα οριζοντίως –αντίθετα με τα περισσότερα βιβλία– και κάλυπταν ολόκληρη την ομαλή πλευρά της περγαμηνής. Αρχικά, μπορούσε κανείς να δει τις εικόνες μαζί με το κείμενο, γραμμένο από τον Niccolò Mangona στην πίσω πλευρά της περγαμηνής. Από το έργο αυτό 92 φύλλα περγαμηνής έχουν επιβιώσει, μοιρασμένα ανάμεσα στο Βερολίνο και στο Βατικανό, 30 από τα οποία –10 για κάθε μέρος του έργου– θα μπορέσει να θαυμάσει ο επισκέπτης της έκθεσης.

Ο Μποτιτσέλι ολοκλήρωσε τα εξωτερικά περιγράμματα για όλες σχεδόν τις ωδές, αλλά πρόσθεσε χρώματα μόνο σε λίγα. Η λεπτότητα που χαρακτηρίζει τον ζωγράφο καθώς και τα αρχαϊκά στοιχεία που χρησιμοποιεί είναι παρόντα και σε αυτό το έργο. Ο Μποτιτσέλι, περισσότερο από τους συγχρόνους του, ήταν εξαιρετικά πιστός στο κείμενο του Δάντη και αποδεικνύεται προσεκτικός αναγνώστης και στοχαστικός εικονογράφος. Ειδικά για το μέρος της «Κόλασης», οι εικόνες περιλαμβάνουν έναν μεγάλο αριθμό σκηνών για κάθε ωδή. Για το «Καθαρτήριο», ο Μποτιτσέλι ήταν κάπως πιο επιλεκτικός και έκανε μεγαλύτερη χρήση της «ορθολογικής» προοπτικής, ενώ για τον «Παράδεισο» τα απλοποιημένα σχέδιά του συλλαμβάνουν την αιθέρια φύση του κειμένου. Επιπλέον, ο Μποτιτσέλι ζωγράφισε έναν πολύ λεπτομερή χάρτη του Κάτω Κόσμου, μαζί με ένα τρομακτικό πορτρέτο του Σατανά σε ένα περίφημο διπλό φύλλο. Ο χάρτης της Κόλασης είναι η πιο ακριβής αναπαράσταση της δομής της «Κόλασης» του Δάντη και έχει ερμηνευθεί με πολλούς τρόπους κατά τη διάρκεια των αιώνων. Μερικοί λένε ότι εξακολουθεί να κρύβει κάτι, που ακόμα να ανακαλυφθεί...

Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cristoforo Orimina. Genesis (in the so called “Hamilton-Bible”), around 1350-60book illumination and gold on parchment, 37,5 x 26,5 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Jörg P. Anders
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Francesco Binasco (?) Ruinous wall adorned with scenes of the lifes of Paulo and Daria (in: Gaspare Visconti, De Paulo e Daria amanti), after 1492 book illumination on parchment, 27,0 x 17,8 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Jörg P. Anders
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Beatrice explains to Dante the order of the cosmos (Divine Comedy, Paradiso II), around 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,4 x 47,4 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Beatrice and Dante ascending to the heaven of fire (Divine Comedy, Paradiso II), ca. 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,4 x 47,6 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Punishment of the corrupt in the eighth circle (Divine Comedy, Inferno XXII), ca. 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 32,9 x 47,1 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Τριάντα σχέδια του Μποτιτσέλι για την εικονογράφηση της «Θείας Κωμωδίας» επιστρέφουν (για λίγο) στο Λονδίνο Facebook Twitter
Sandro Botticelli. Centre of Hell. The full figure of Lucifer (Divine Comedy, Inferno XXXIV,2), around 1481-1495, Pen and brown ink over metal pen on parchment, 63,2 x 46,3 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Philipp Allard
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ