Καλαμάτα Facebook Twitter
Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ), "Γεώργιος Καραϊσκάκης", 1919.

Θησαυροί ζωγραφικής στην Καλαμάτα από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης της Ρόδου

0

Η «καρδιά» της εμβληματικής συλλογής του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου θα χτυπά για τέσσερις εβδομάδες στην Καλαμάτα. Η έκθεση «Θησαυροί ζωγραφικής στην Καλαμάτα από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου», που φιλοξενείται στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, εγκαινιάστηκε την Κυριακή 9 Οκτωβρίου από τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνο Τασούλα, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη.

Η δημιουργική όσο και πρωτοποριακή συνεργασία δύο δήμων, Καλαμάτας και Ρόδου, έδωσε τη δυνατότητα να εκτεθούν στον πρότυπο χώρο του Μεγάρου Χορού αριστουργήματα από την ιστορική Πινακοθήκη Ρόδου, που είναι μία από τις σημαντικότερες και παλαιότερες πινακοθήκες της χώρας.

Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, του οποίου οι συλλογές ζωγραφικής, γλυπτικής, σχεδίων και κατασκευών σήμερα στεγάζονται σε τέσσερα αυτόνομα κτίρια, ξεκίνησε το 1960 ως Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, τα επίσημα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το 1964.

Αν αναζητήσουμε μια φράση που να συμπυκνώνει αυτό που εισπράττει ο επισκέπτης φτάνοντας στην είσοδο της αίθουσας που φιλοξενεί την έκθεση, την οποία επιμελήθηκε ο ιστορικός τέχνης Τάκης Μαυρωτάς, αυτή είναι πράγματι «η χαρά της ζωής».

Καλαμάτα Facebook Twitter
Αλέξης Ακριθάκης, "Μπόσα Νόβα" 1β’, 1971.

Εμπνευστής και ουσιαστικά δημιουργός της υπήρξε ο τότε νομάρχης Δωδεκανήσου, ο νομικός Ανδρέας Ιωάννου. Ο Ιωάννου, πνευματική προσωπικότητα της εποχής, λογοτέχνης και μελετητής της νεοελληνικής ζωγραφικής, έθεσε ως βασική προτεραιότητά του την πνευματική ανάπτυξη της Ρόδου.

Η Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου στεγάστηκε στον πρώτο όροφο του μεγάρου της Ιονικής Τράπεζας, στην πλατεία Σύμης, και στόχος του Ανδρέα Ιωάννου ήταν η συλλογή να επικεντρωθεί στον εικοστό αιώνα και να γίνει πόλος έλξης για όσους ενδιαφέρονται για τη σύγχρονη νεοελληνική ζωγραφική  – χαρακτηριστική της τόλμης του είναι η απόφασή του να αφήσει πίσω του τη Σχολή του Μονάχου, παρότι οι εκπρόσωποί της στην Ελλάδα έχαιραν και χαίρουν μεγάλης αναγνώρισης.

Στις 19 Ιουνίου 1964, όταν ο Ιωάννου αναχώρησε από τη Ρόδο, καθώς τοποθετήθηκε στη θέση του νομάρχη Κορινθίας, η εφημερίδα «Ροδιακή» έγραψε χαρακτηριστικά: «Δεν πρέπει να λησμονείται ότι ο κ. Ιωάννου αφήνει και ένα μέγα έργον εις την Ρόδον, ένα έργον το οποίον θα διατηρηθή ανά τους αιώνας και θα επιβεβαιοί τη δραστηριότητά του εις τον τομέαν που έκρινε ότι εχρειάζετο δραστηριότης: Πρόκειται περί της Πινακοθήκης».

Καλαμάτα Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης, "Παρέλαση", 1974.

«Τα έργα, ειδικά της γενιάς του 1930, είναι έργα τα οποία διαφοροποιούν την ελληνική τέχνη του εικοστού αιώνα από την τέχνη του δέκατου ένατου – η οποία ήταν περισσότερο ηρωική. Η τέχνη της γενιάς του 1930, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, γαντζώνεται στη χαρά της ζωής. Επηρεάζεται και από τα ρεύματα της Belle Époque αλλά και από την ανάγκη να συνδυαστούν αυτά τα ρεύματα με την ελληνικότητα, με τις ρίζες μας – αυτή η χαρά της ζωής είναι η καλλιτεχνική έκφανση της νέας Μεγάλης Ιδέας, η οποία χτίστηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, όταν η αλυτρωτική Μεγάλη Ιδέα, η οποία γαλούχησε επί αιώνες τους Έλληνες και τις Ελληνίδες, έπρεπε να θέσει το τέρμα της και να ξεκινήσουμε για τη νέα Μεγάλη Ιδέα: για τη χαρά της ζωής, για την προκοπή, για την ανάπτυξη της χώρας, τα πρώτα σημάδια της οποίας μας έδωσε και η τέχνη μέσα από πίνακες που θα απολαύσουμε στην έκθεση», τόνισε ο πρόεδρος της Βουλής στην ομιλία του κατά τη διάρκεια των εγκαινίων.

Αν αναζητήσουμε μια φράση που να συμπυκνώνει αυτό που εισπράττει ο επισκέπτης φτάνοντας στην είσοδο της αίθουσας που φιλοξενεί την έκθεση, την οποία επιμελήθηκε ο ιστορικός τέχνης Τάκης Μαυρωτάς, αυτή είναι πράγματι «η χαρά της ζωής». Προσωπογραφίες, τοπιογραφίες, συνθέσεις και νεκρές φύσεις μέσα από διαφορετικές αισθητικές αποτυπώσεις καλλιτεχνών διαφορετικών γενεών, από το 1863 έως και σήμερα, εντυπωσιάζουν με την ένταση και τα χρώματά τους, προκαλώντας ψυχική ευφορία.

Καλαμάτα Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, "Διαμαρτυρίες", 1979.

Όπως ανέφερε η κ. Μενδώνη, το υπουργείο Πολιτισμού επένδυσε περίπου 800.000 ευρώ από το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης για να προχωρήσει στη συντήρηση και περαιτέρω ανάδειξη των συλλογών της Πινακοθήκης της Ρόδου, η οποία είναι «πολιτιστικός οργανισμός εθνικής εμβέλειας» και «έχει τον πλούτο και τη δυνατότητα να διδάξει τη νεοελληνική τέχνη σε εθνικό επίπεδο».

Στην Καλαμάτα γίνεται το πρώτο τολμηρό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, με την αγαστή συνεργασία δύο δημάρχων, του Θανάση Βασιλόπουλου και του Αντώνη Καμπουράκη, που εμπιστεύθηκαν για την υλοποίηση της έκθεσης τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εικαστικού Τομέα της «Φάρις» και εμπνευστή της ιδέας, γλύπτη Παναγιώτη Λαμπρινίδη, και τον πρόεδρο του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου, Σέργιο Αϊβάζη, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους κατοίκους της Μεσσηνίας, και όχι μόνο, να δουν από κοντά έργα των μεγαλύτερων Ελλήνων ζωγράφων του εικοστού αιώνα.

Η έκθεση φιλοξενεί σημαντικούς πίνακες ζωγραφικής των Θεόφιλου, Κωνσταντίνου Παρθένη, Κωνσταντίνου Μαλέα, Μιχαήλ Οικονόμου, Γιώργου Μπουζιάνη, Φώτη Κόντογλου, Γιάννη Τσαρούχη, Βάλιας Σεμερτζίδη, Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Γιάννη Μόραλη, Γιώργου Σικελιώτη, Ναυσικάς Πάστρα, Γιάννη Γαΐτη, Χρήστου Καρά, Ρένας Παπασπύρου, Μάκη Θεοφυλακτόπουλου, Γιάννη Μπουτέα, Γιάννη Ψυχοπαίδη, Δημήτρη Κούκου, Πάνου Χαραλάμπους, Μιχάλη Αρφαρά, Μάριου Σπηλιόπουλου κ.ά.

Καλαμάτα Facebook Twitter
Μιχαήλ Οικονόμου, "Σπίτια στην Αίγινα".
Καλαμάτα Facebook Twitter
Σπύρος Παπαλουκάς, "Κόκκινες Στέγες στη Λέσβο", 1925.
Καλαμάτα Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, "Γυναίκα με Λουλούδια", 1950.
Καλαμάτα Facebook Twitter
Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ), "Αντάμωση Ερωτόκριτου και Αρετούσας".
Καλαμάτα Facebook Twitter
Μάριος Σπηλιόπουλος, "Πατριδογνωσία", 1991.
Καλαμάτα Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, "Παίχτης του μπάσκετ", 1949.
Καλαμάτα Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας, "Η Ακρόπολη από την Πνύκα", 1914-17.
Καλαμάτα Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Παρθένης, "Νεκρή φύση με ρόδι", 1909-1914.
Καλαμάτα Facebook Twitter
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, "Τοπίο με Καταρράκτες", 1943.
Καλαμάτα Facebook Twitter
Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ), "Γεώργιος Καραϊσκάκης", 1919.

«Θησαυροί ζωγραφικής στην Καλαμάτα από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου»
Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
Διάρκεια έκθεσης: 9 Οκτωβρίου 2022 - 7 Νοεμβρίου 2022
Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ. 9:00-21:00
Είσοδος ελεύθερη

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM