Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Marit in It. Ο Thomas Dambo δημιουργεί γίγαντες από παλιοσίδερα, παλιές παλέτες, κλαδιά και συντρίμμια. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo
0

Παλιοσίδερα, κλαδιά, παλιές παλέτες και συντρίμμια είναι τα υλικά που χρησιμοποιεί ο Thomas Dambo για τους γίγαντές του, τα διάσημα τρολ του δάσους και πέντε από αυτούς που δημιούργησε ο καλλιτέχνης που ανακυκλώνει στη δουλειά του τα υλικά παρουσιάστηκαν και εγκαταστάθηκαν στους Βοτανικούς Κήπους του παράκτιου Maine.

Είναι τα νέα του έργα που προστίθενται σε δεκάδες άλλα που υπάρχουν σε βουνά, δάση και πάρκα σε όλο τον κόσμο, από την Κίνα έως το Πουέρτο Ρίκο. Κατασκευασμένα από θραύσματα ξύλου με ύψος 15 έως 30 πόδια έχουν χαρίσει στον Dambo τον τίτλο ενός από τους πιο διακεκριμένους καλλιτέχνες ανακύκλωσης στον κόσμο.

Η κατασκευή τους γίνεται από εκατοντάδες κομμάτια ξύλου διαφόρων σχημάτων και μεγεθών που προέρχεται από απορρίμματα ξυλείας και βρίσκονται παντού: από πεταμένες παλέτες, οικιακή ξυλεία που περισσεύει, από πεσμένα δέντρα. Οι γενιάδες τους έχουν σμιλευτεί από πεσμένα κλαδιά και οι ιστορίες τους πλάθονται από τους επισκέπτες που θα τους ανακαλύψουν στα αστικά δάση. Προσκαλούν σύμφωνα με τον καλλιτέχνη τους επισκέπτες σε μια εξερεύνηση της φύσης για μια διαφορετική εμπειρία, για να κατανοήσουν ότι τα σκουπίδια μπορεί να μετατραπούν σε κάτι μεγάλο και όμορφο.

Τα τρολ του μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε απροσδόκητα μέρη σε μονοπάτια πεζοπορίας και το μόνο πρόβλημα είναι πως τα έργα του έχουν γίνει τόσο δημοφιλή που οι άνθρωποι φτάνουν με αυτοκίνητα για να τα δούν ρυπαίνοντας το γύρω περιβάλλον.

"Μου αρέσει να πιστεύω ότι η τέχνη μου μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή της προοπτικής των ανθρώπων. Από τα σκουπίδια που δεν έχουν αξία, σε κάτι που έχει μεγάλη αξία", λέει ο Ντάμπο που μετά το Μέιν θα εγκαταστήσει νέα τρολ στην Αυστραλία και την Ασία.

Ο Ντάμπο είναι σήμερα 41 ετών, πρώην ράπερ και όταν φοιτούσε στο Design School Kolding της Δανίας, ξεκίνησε να κάνει σπιτάκια για τα πουλιά ένα έργο που ονόμαζε Happy City Birds. Έκτοτε έχει κάνει περισσότερα από 3.000 από αυτά. Του θυμίζουν την παιδική του ηλικία, όταν ανακάλυπτε νέους κόσμους και ήθελε να εξερευνήσει τα πάντα. Αποδίδει την περιέργεια και το ενδιαφέρον του στα υλικά της ανακύκλωσης στους γονείς του. Η μητέρα του έφτιαχνε θεατρικά κοστούμια και ο πατέρας του σιδηρουργός που έφτιαχνε παλιά ποδήλατα και τα πουλούσε από το υπόγειο του σπιτιού τους.

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Isak Heartstone. Βρίσκεται στο Breckenridge του Κολοράντο. Είναι θύμα της επιτυχίας του καθώς το δημοτικό συμβούλιο της πόλης ψήφισε να τον διαλύσει αφού οι ντόπιοι βαρέθηκαν με τις χιλιάδες τουρίστες που έρχονταν για να το δούνε. Credits Julian Lynch/Thomas Dambo

Όταν ξεκινά ένα έργο ζητά τη βοήθεια εθελοντών από την κοινότητα και όπως λέει όλοι θέλουν να γίνουν μέρος της κατασκευής ενός έργου.

Τα τρολ του μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε απροσδόκητα μέρη σε μονοπάτια πεζοπορίας και το μόνο πρόβλημα είναι πως τα έργα του έχουν γίνει τόσο δημοφιλή που οι άνθρωποι φτάνουν με αυτοκίνητα για να τα δούν ρυπαίνοντας το γύρω περιβάλλον. Μάλιστα σε μια περίπτωση οι ίδιοι οι κάτοικοι που είχαν βοηθήσει στο έργο ζήτησαν να απομακρυνθεί και διαμαρτυρήθηκαν για την υπέρβαση και την επιβάρυνση της περιοχής τους από τουρίστες.

Τα έργα του, σύμφωνα με την Marion Hourdequin, καθηγήτρια φιλοσοφίας και περιβαλλοντικής επιστήμης στο Colorado College, βάζουν το επίκαιρο ζήτημα της επιστροφής μας στη φύση χωρίς να την καταστρέψουμε αναζητώντας τρόπο να εξισορροπήσουμε και να προστατεύσουμε τα όντα που την κατοικούν και τα οικοσυστήματα. «Θέλουμε να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να βγουν στα μονοπάτια και θέλουμε να ενθαρρύνουμε την εκτίμηση για το περιβάλλον, αλλά με τρόπο που το προστατεύει επίσης. Αυτό είναι κάτι που έχουμε δει επίσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας: τη βιασύνη των ανθρώπων που θέλουν να βγουν και αποστασιοποιούνται στα βουνά, αλλά και μια τεράστια αύξηση στα σκουπίδια που δημιουργούν».

Ο καλλιτέχνης πιστεύει ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες σε μια πολιτεία της Αμερικής είναι διαφορετικές από αυτές της Κίνας γιαυτό και θέλει να βρίσκει τον μαγικό τρόπο ώστε τα έργα του να συνδέουν τους ανθρώπους με τη φύση και να λένε μια ιστορία για το πώς πρέπει όλοι να παίξουμε το ρόλο μας για να φροντίσουμε το τοπίο γύρω μας. 

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Mikil of The 7 Trolls and the Magical Tower. Βρίσκεται στο Βέλγιο. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Joen and the Giant Beetle at the Wynwood Walls. Βρίσκεται στο Μαιάμι. Credits Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Hector el Protector. Φτιάχτηκε αρχικά το 2014. Καταστράφηκε από τον τυφώνα Μαρία το 2017 και δημιουργήθηκε ξανά το 2019. Credits Tobias Rahim/Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Guardians of the Seeds. Βρίσκεται στους Βοτανικούς Κήπους στο Maine των ΗΠΑ. Credits Tory Paxson/Coastal Maine Botanical Gardens
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Thomas Dambo. Η δημιουργία τεράστιων τρολ συνδυάζει το πάθος του Ντάμπο για κρυφές περιπέτειες, σκανδιναβικά παραμύθια και ανακύκλωση. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τα troll του Τόμας Ντάμπο στο www.trollmap.com.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ