ΦΩΤΙΑ ΤΩΡΑ

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Marit in It. Ο Thomas Dambo δημιουργεί γίγαντες από παλιοσίδερα, παλιές παλέτες, κλαδιά και συντρίμμια. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo
0

Παλιοσίδερα, κλαδιά, παλιές παλέτες και συντρίμμια είναι τα υλικά που χρησιμοποιεί ο Thomas Dambo για τους γίγαντές του, τα διάσημα τρολ του δάσους και πέντε από αυτούς που δημιούργησε ο καλλιτέχνης που ανακυκλώνει στη δουλειά του τα υλικά παρουσιάστηκαν και εγκαταστάθηκαν στους Βοτανικούς Κήπους του παράκτιου Maine.

Είναι τα νέα του έργα που προστίθενται σε δεκάδες άλλα που υπάρχουν σε βουνά, δάση και πάρκα σε όλο τον κόσμο, από την Κίνα έως το Πουέρτο Ρίκο. Κατασκευασμένα από θραύσματα ξύλου με ύψος 15 έως 30 πόδια έχουν χαρίσει στον Dambo τον τίτλο ενός από τους πιο διακεκριμένους καλλιτέχνες ανακύκλωσης στον κόσμο.

Η κατασκευή τους γίνεται από εκατοντάδες κομμάτια ξύλου διαφόρων σχημάτων και μεγεθών που προέρχεται από απορρίμματα ξυλείας και βρίσκονται παντού: από πεταμένες παλέτες, οικιακή ξυλεία που περισσεύει, από πεσμένα δέντρα. Οι γενιάδες τους έχουν σμιλευτεί από πεσμένα κλαδιά και οι ιστορίες τους πλάθονται από τους επισκέπτες που θα τους ανακαλύψουν στα αστικά δάση. Προσκαλούν σύμφωνα με τον καλλιτέχνη τους επισκέπτες σε μια εξερεύνηση της φύσης για μια διαφορετική εμπειρία, για να κατανοήσουν ότι τα σκουπίδια μπορεί να μετατραπούν σε κάτι μεγάλο και όμορφο.

Τα τρολ του μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε απροσδόκητα μέρη σε μονοπάτια πεζοπορίας και το μόνο πρόβλημα είναι πως τα έργα του έχουν γίνει τόσο δημοφιλή που οι άνθρωποι φτάνουν με αυτοκίνητα για να τα δούν ρυπαίνοντας το γύρω περιβάλλον.

"Μου αρέσει να πιστεύω ότι η τέχνη μου μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή της προοπτικής των ανθρώπων. Από τα σκουπίδια που δεν έχουν αξία, σε κάτι που έχει μεγάλη αξία", λέει ο Ντάμπο που μετά το Μέιν θα εγκαταστήσει νέα τρολ στην Αυστραλία και την Ασία.

Ο Ντάμπο είναι σήμερα 41 ετών, πρώην ράπερ και όταν φοιτούσε στο Design School Kolding της Δανίας, ξεκίνησε να κάνει σπιτάκια για τα πουλιά ένα έργο που ονόμαζε Happy City Birds. Έκτοτε έχει κάνει περισσότερα από 3.000 από αυτά. Του θυμίζουν την παιδική του ηλικία, όταν ανακάλυπτε νέους κόσμους και ήθελε να εξερευνήσει τα πάντα. Αποδίδει την περιέργεια και το ενδιαφέρον του στα υλικά της ανακύκλωσης στους γονείς του. Η μητέρα του έφτιαχνε θεατρικά κοστούμια και ο πατέρας του σιδηρουργός που έφτιαχνε παλιά ποδήλατα και τα πουλούσε από το υπόγειο του σπιτιού τους.

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Isak Heartstone. Βρίσκεται στο Breckenridge του Κολοράντο. Είναι θύμα της επιτυχίας του καθώς το δημοτικό συμβούλιο της πόλης ψήφισε να τον διαλύσει αφού οι ντόπιοι βαρέθηκαν με τις χιλιάδες τουρίστες που έρχονταν για να το δούνε. Credits Julian Lynch/Thomas Dambo

Όταν ξεκινά ένα έργο ζητά τη βοήθεια εθελοντών από την κοινότητα και όπως λέει όλοι θέλουν να γίνουν μέρος της κατασκευής ενός έργου.

Τα τρολ του μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε απροσδόκητα μέρη σε μονοπάτια πεζοπορίας και το μόνο πρόβλημα είναι πως τα έργα του έχουν γίνει τόσο δημοφιλή που οι άνθρωποι φτάνουν με αυτοκίνητα για να τα δούν ρυπαίνοντας το γύρω περιβάλλον. Μάλιστα σε μια περίπτωση οι ίδιοι οι κάτοικοι που είχαν βοηθήσει στο έργο ζήτησαν να απομακρυνθεί και διαμαρτυρήθηκαν για την υπέρβαση και την επιβάρυνση της περιοχής τους από τουρίστες.

Τα έργα του, σύμφωνα με την Marion Hourdequin, καθηγήτρια φιλοσοφίας και περιβαλλοντικής επιστήμης στο Colorado College, βάζουν το επίκαιρο ζήτημα της επιστροφής μας στη φύση χωρίς να την καταστρέψουμε αναζητώντας τρόπο να εξισορροπήσουμε και να προστατεύσουμε τα όντα που την κατοικούν και τα οικοσυστήματα. «Θέλουμε να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να βγουν στα μονοπάτια και θέλουμε να ενθαρρύνουμε την εκτίμηση για το περιβάλλον, αλλά με τρόπο που το προστατεύει επίσης. Αυτό είναι κάτι που έχουμε δει επίσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας: τη βιασύνη των ανθρώπων που θέλουν να βγουν και αποστασιοποιούνται στα βουνά, αλλά και μια τεράστια αύξηση στα σκουπίδια που δημιουργούν».

Ο καλλιτέχνης πιστεύει ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες σε μια πολιτεία της Αμερικής είναι διαφορετικές από αυτές της Κίνας γιαυτό και θέλει να βρίσκει τον μαγικό τρόπο ώστε τα έργα του να συνδέουν τους ανθρώπους με τη φύση και να λένε μια ιστορία για το πώς πρέπει όλοι να παίξουμε το ρόλο μας για να φροντίσουμε το τοπίο γύρω μας. 

Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Mikil of The 7 Trolls and the Magical Tower. Βρίσκεται στο Βέλγιο. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Joen and the Giant Beetle at the Wynwood Walls. Βρίσκεται στο Μαιάμι. Credits Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Hector el Protector. Φτιάχτηκε αρχικά το 2014. Καταστράφηκε από τον τυφώνα Μαρία το 2017 και δημιουργήθηκε ξανά το 2019. Credits Tobias Rahim/Thomas Dambo
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Guardians of the Seeds. Βρίσκεται στους Βοτανικούς Κήπους στο Maine των ΗΠΑ. Credits Tory Paxson/Coastal Maine Botanical Gardens
Τα τρολ της φύσης, τα έργα της ανακύκλωσης του Thomas Dambo Facebook Twitter
Ο Thomas Dambo. Η δημιουργία τεράστιων τρολ συνδυάζει το πάθος του Ντάμπο για κρυφές περιπέτειες, σκανδιναβικά παραμύθια και ανακύκλωση. Credits Jacob Keinicke/Thomas Dambo

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τα troll του Τόμας Ντάμπο στο www.trollmap.com.

Εικαστικά
0

ΦΩΤΙΑ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες, λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες με μια ιστορική έκθεση

Εικαστικά / Λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες που έσπασαν τα όρια

Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες Βρετανίδες καλλιτέχνιδες, με έργα από το 1520 μέχρι το 1920, σε μια ιστορική έκθεση αφιερωμένη σε εκείνες που ξεπέρασαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO