Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Αγία Καικιλία, 1885, Gustav Klimt. Croatian National Theatre Ivan pl. Zajc, Rijeka. Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka
0

Μια μοναδική έκθεση παρουσιάζει τα πρώιμα έργα ενός από τους πιο διάσημους καλλιτέχνες στην ιστορία της τέχνης, του Γκούσταβ Κλιμτ, που έχουν αποκατασταθεί και εκτίθενται αποκλειστικά στο πρόσφατα ανακαινισμένο παλάτι του 18ου αιώνα στο οποίο μετεγκαθίσταται το Μουσείο Πόλης της Ριέκα.

Η έκθεση θα παρουσιάσει το πρώιμο, παραμελημένο έργο μιας από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ευρωπαϊκής τέχνης, που παραμένει σε μεγάλο βαθμό άγνωστο στο ευρύ κοινό.

Για πρώτη φορά από το 1885, όταν τα έργα τέχνης εκτέθηκαν στο Εθνικό Θέατρο της Ριέκα, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν και τους εννέα πίνακες από κοντά. Εκτός από τους τρεις μεγάλους καμβάδες, που είχαν παραχθεί από τον Γκούσταβ Κλιμτ, τα άλλα έργα δημιουργήθηκαν από τον αδερφό του, Έρνστ Κλιμτ, και τον συνεργάτη του, Φραντς Ματς.

Ο Αυστριακός ζωγράφος Γκούσταβ Κλιμτ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης της Βιέννης που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αρ Νουβό. Πολύ πριν γίνει διάσημος με το περίφημο «Φιλί» το 1907, είχε πίσω του μια καρποφόρα καριέρα δεκαετιών. Ήδη από το 1879 είχε ιδρύσει μια εταιρεία μαζί με τον αδελφό του, Ερνστ Κλιμτ, και τον Φραντς Ματς και φιλοτεχνούσαν κυρίως δημόσια και διακοσμητικά έργα.

Ο Αυστριακός ζωγράφος Γκούσταβ Κλιμτ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης της Βιέννης που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αρ Νουβό.

Τα πρώιμα έργα του υπήρξαν περισσότερο συμβατικά, ακολουθώντας τα καθιερωμένα αισθητικά πρότυπα της εποχής και με έντονες επιρροές από το έργο του ακαδημαϊκού Χανς Μάκαρτ, ηγετικής φυσιογνωμίας του βιεννέζικου ιστορικισμού. Το έργο τους ήταν γνωστό σε όλη την πρώην Αυστροουγγρική αυτοκρατορία.

Στην πόλη της Ριέκα, στην Κροατία, φιλοτέχνησαν ένα έργο για το θέατρο της πόλης που σχεδιάστηκε από τους Βιεννέζους αρχιτέκτονες Ferdinand Fellner και Hermann Helmer στο διακριτικό νεοκλασικό τους στυλ. Το θέατρο άνοιξε το 1885 και οι αρχιτέκτονες ανέθεσαν τη διακόσμηση του θεάτρου σε τρεις νέους Βιεννέζους, τους αδερφούς Κλιμτ και τον Ματς.

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Μάρκος Αντώνιος και Κλεοπάτρα, 1885, Gustav Klimt. Croatian National Theatre Ivan pl. Zajc, Rijeka. Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka

Οι αρχιτέκτονες ανέθεσαν στους ζωγράφους να ολοκληρώσουν εννέα μεγάλους καμβάδες για το αμφιθέατρο του θεάτρου, που απεικονίζουν μυθικές και ιστορικές σκηνές. Τρεις ολοκληρώθηκαν από τον ίδιο τον Γκούσταβ Κλίμτ, η Αγία Καικιλία, ο Ορφέας και η Ευρυδίκη και ο Μαρκος Αντώνιος και η Κλεοπάτρα. Τα έργα παρέμειναν στο αμφιθέατρο μέχρι σήμερα και μόνο οι μελετητές του Κλιμτ είχαν ασχοληθεί.

Με τη Ριέκα, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2020 και μετά από πολλές αναβολές λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η πόλη φιλοξενεί την έκθεση «Unknown Klimt - Love, Death, Ecstasy», που προσφέρει την ευκαιρία να δούμε και τους εννέα πίνακες από κοντά. Τα έργα εκτίθενται συντηρημένα στο Sugar Refinery Palace, ένα μεγάλο, μπαρόκ κτίριο, που χτίστηκε τον 18ο αιώνα ως εργοστάσιο ζάχαρης και πρόσφατα ανακαινίστηκε για να στεγάσει το City Museum, το οποίο μετακόμισε εκεί τον Νοέμβριο του περασμένου έτους.

Πιθανώς οι αδερφοί Κλιμτ και ο Ματς ζωγράφισαν τα έργα σε ένα στούντιο στη Βιέννη, αλλά οι επιμελητές δεν αποκλείουν οι ζωγράφοι να επισκέφθηκαν τη Ριέκα. Δεν υπάρχουν πολλοί πρώιμοι πίνακες του Κλιμτ στη Βιέννη, αντίθετα υπάρχουν στις τσεχικές πόλεις του Κάρλοβι Βάρι και του Λίμπερετς και στο ρουμανικό βασιλικό κάστρο του Πέλες. Υποστηρίζουν ακόμα ότι οι πίνακες από τη Ριέκα ξεχωρίζουν για τη βελτίωση της μεταχείρισης των γυναικείων προσώπων, όπως μαρτυρούν οι πρωταγωνίστριες των έργων τους, Ευρυδίκη, Αγία Καικιλία και Κλεοπάτρα.

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Ορφέας και Ευριδίκη (1885), Gustav Klimt. Teatro Comunale, Rijeka. Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka

Ο Alfred Weidinger, διευθυντής του μουσείου OÖ Landes-Kultur εξηγεί γιατί οι νέοι καλλιτέχνες βρήκαν δουλειά εκτός της αυστριακής πρωτεύουσας. Μετά την κατασκευή του Ringstrasse και των εμβληματικών κτιρίων του στα μέσα του 19ου αιώνα, οι ζωγράφοι που διακοσμούσαν στη Βιέννη βρέθηκαν σε μεγάλη ζήτηση. Οι νέοι καλλιτέχνες μπόρεσαν να παραδώσουν γρήγορα και ήταν προσιτοί. Για τον Κλιμτ ήταν μια μαθητεία για τα μετέπειτα έργα μεγάλης κλίμακας όπως η μεγάλη τοιχογραφία του μεγάρου Στόκλετ.

Η συντήρηση των έργων κράτησε πολύ καιρό με τους ειδικούς να απομακρύνουν τη βρομιά και να διορθώνουν προηγούμενες προσπάθειες συντήρησης του πίνακα. Η συντηρήτρια Ana Rušin Bulić λέει ότι «Ο Κλιμτ ζωγράφισε αυτούς τους πίνακες σε πολύ νεαρή ηλικία με εξαιρετική ευκολία και αυτοπεποίθηση. Είναι ενδιαφέρον να αναγνωρίσει κάποιος σε αυτά τη μεγαλοφυΐα ενός ζωγράφου που ετοιμαζόταν να ξεπεράσει τα όρια της εποχής του».

Η έκθεση «Unknown Klimt - Love, Death, Ecstasy» στο Δημοτικό Μουσείο της Ριέκα θα διαρκέσει έως τις 20 Οκτωβρίου.

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Ο θόλος του αμφιθεάτρου
Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka
Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM