Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν

Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
0

Ο Sergei M. Eisenstein υπήρξε  ένας κορυφαίος θεωρητικός του κινηματογράφου και βέβαια ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της έβδομης τέχνης. Το Θωρηκτό Ποτέμκιν και ο Οκτώβρης: Δέκα Μέρες που Συγκλόνισαν τον Κόσμο επηρέασαν όσο ελάχιστα άλλες σκηνοθέτες όπως τους Alfred Hitchcock, Jean-Luc Godard και Brian De Palma. Οι σινεφίλ γνωρίζουν τον κινηματογραφιστή και θεωρητικό Αϊζενστάιν αλλά λίγοι τον ξέρουν ως σκιτσογράφο. Από την μπουρζουάδικη εφηβεία του ακόμα στην Ρίγα της Λετονίας, ο Αϊζενστάιν σχεδίαζε συνεχώς και το σύνολο των έργων του καθ' όλη της διάρκεια της ζωής του ξεπερνάνε τα 5.000. Ζωγράφιζε διαρκώς με μια παύση μόνο στην δεκαετία του 1920 όταν και έκανε την πρώτη του ταινία. Σχεδίασε την διαδικασία δημιουργίας των ταινιών, το τσίρκο (ένα μεγάλο του πάθος), σενάρια από τις ταινίες του καθώς και διάφορες σεξουαλικές σκηνές που δεν περιορίζονταν μόνο σε ανθρώπινες.

 Η έκθεση Sergei Eisenstein: Drawings 1931–1948 στο Alexander Gray Associates αποτελείται από μια μικρή μερίδα των "σεξουαλικών σκίτσων" του όπως τα ονομάζει η ιστορικός Joan Neuberger στο άρθρο της "το παράξενο τσίρκο" (2012). Απεικονίζουν άντρες και γυναίκες να κάνουν σεξ, αλλά και άντρες με άντρες, ζώα με ανθρώπους, φανταστικά πλάσματα με ανθρώπους καθώς και ανθρώπους με άψυχα αντικείμενα (μάσκες, μπουκάλια, κηροπήγια). Τα σεξουαλικά σκίτσα του Αϊζενστάιν είναι αστεία, βίαια, «ανώμαλα», βλάσφημα. Είναι άμεσα, εντυπωσιακά και κενά κάθε πραγματικού περιεχομένου με τις άγαρμπες μαύρες τους γραμμές που μερικές φορές φωτίζονται με κόκκινες και μπλε πινελιές. Τα χρώματα φέρνουν στο μυαλό την κόκκινη σημαία στο Θωρηκτό Ποτέμκιν ή το απόκοσμο κόκκινο και μπλε στο δεύτερο μέρος του Ιβάν ο Τρομερός (1958) - λαμπερές εκρήξεις σε μια κατά τα άλλα μονοχρωματική κινηματογραφική καριέρα. Τα σκίτσα του Eisenstein είναι ιδιωτικά σε αντίθεση με τις ταινίες του. Είναι δώρα ή αστεία για τον ίδιο και τους στενούς του φίλους και ως εκ τούτου η σημασία τους είναι σκοτεινή και αινιγματική.

Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled” (περ. 1931). Ιδιωτική συλλογή.

Στην πραγματική ζωή το σεξ ήταν κάτι σπάνιο για τον Eisenstein, ο οποίος ήταν bisexual. Την πρώτη του σεξουαλική εμπειρία την είχε στα 33 του στο Μεξικό, όπου βρισκόταν για τα γυρίσματα της ανολοκλήρωτης ταινίας του Que Viva México! (1931–32) και είχε μία σύντομη αλλά εκστατική ερωτική σχέση με τον οδηγό του Jorge Palomino y Cañedo ( την σχέση αυτή σκιαγράφησε ο Peter Greenaway στην τελευταία του ταινία Eisenstein in Guanajuato). Ωστόσο τα σχέδια μαρτυρούν ότι το είχε στο μυαλό του. Αυτά τα παιχνιδιάρικα διεστραμμένα σκίτσα αποκαλύπτουν την άγρια, λάγνα φαντασία του. Και εμφαίνουν ένα είδος σεξουαλικής ουτοπίας, απελευθερωμένη από το φύλο ή οποιαδήποτε άλλη μορφή περιορισμού ή ταμπού, στην οποία ο καθένας μπορεί να γαμήσει οποιονδήποτε ή οτιδήποτε.

Η έκθεση Sergei Eisenstein: Drawings 1931–1948 συνεχίζεται στο Alexander Gray Associates (510 West 26 Street, Chelsea, Manhattan) μέχρι τι 11 Φεβρουαρίου. 

 

Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled”. Ιδιωτική συλλογή.
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled”. Ιδιωτική συλλογή.
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled”. Ιδιωτική συλλογή.


0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ