ΑΘΗΝΑ

Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Ηέκθεση θέτει καίρια ερωτήματα για το μέλλον της ανθρωπότητας σε έναν κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται και διαμορφώνεται από τους αλγόριθμους και τις ψηφιακές τεχνολογίες. Φωτ.: ©Γιούλα και Όλγα Παπαδοπούλου
0

Καθώς ανεβαίνεις τα σκαλιά του Παλιού Χημείου –σήμερα βιβλιοθήκη της Νομικής– το βλέμμα σου τραβάει αριστερά στον περίβολο μια εγκατάσταση από παλιά σιδερένια πλαίσια θρανίων στοιβαγμένα το ένα επάνω στο άλλο. Στα κάγκελα, ένα βίντεο δείχνει πολλές διαφορετικές εναλλαγές του ίδιου σιδερένιου σωρού. Πρόκειται για το έργο «Ανέφικτοι Ισχυρισμοί» του Θοδωρή Ζαφειρόπουλου που καλωσορίζει τους επισκέπτες στην έκθεση «Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Η ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης», η οποία αποτελεί την τρίτη σε επιμέλεια του δημοσιογράφου και μουσειολόγου Δημήτρη Τρίκα, μετά από αυτές στο Δρομοκαΐτειο και στον Ελαιώνα.

Φιλοξενείται σε τέσσερα ιστορικά κτίρια του κέντρου της Αθήνας, στο Μαράσλειο Διδασκαλείο, στο Μέγαρο Στάη, στο Γρυπάρειο Μέγαρο και το υπέροχο κτίριο του Τσίλερ της οδού Σόλωνος. Στο τελευταίο βρίσκονται τα 20 από τα 57 έργα καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ομάδων, συμπεριλαμβανομένων περφόρμανς, μουσικών δρωμένων αλλά και ενός δυναμικού δημόσιου προγράμματος και στρογγυλών τραπεζιών με περί τους 50 ομιλητές και ομιλήτριες.

Μπαίνοντας στο κτίριο, το πρώτο που αντικρίζεις στις σκάλες της εισόδου είναι τέσσερα γλυπτά –τρία ανθρωπόμορφα ρομποτοειδή και ένα ανάλογης οπτικής πρόβατο– της σειράς «Anamorphic Figure» του Γιώργου Τσεριώνη. Η έκθεση ξεκινάει από το ισόγειο, στα δύο αίθρια του οποίου προβάλλονται δυο τρομερά ενδιαφέροντα βίντεο του Γιώργου Δρόσου· το ένα έχει θέμα τη διαφορετικότητα και τίτλο «Black sheep escape», ενώ το δεύτερο, το «Untitled *its about to start», έχει θέμα το ξέπλυμα χρήματος.

«Ο μετα-άνθρωπος, ένας όρος που έχει μπει στο λεξιλόγιό μας, είναι κάτι που δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει. Όλα σήμερα εξελίσσονται με τέτοια ταχύτητα που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε το μέλλον».

Ωστόσο, όλος ο όροφος κυριαρχείται από ψηφιακά έργα, π.χ. από το in situ τρίπτυχο του Βασίλη Ψαρρά HERMA, μια σειρά βίντεο από φοιτητές του ΑΠΘ όπως η διάδραση «Safari» του Δευκαλίωνα Νικόλα Παπαδόπουλου και του Δημήτρη Βαφειάδη και το «(Un)muted» της Νατάσας Χασάκιοϊλη με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό που παρακολουθείς με κάσκα virtual reality.

Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Δρόσος
ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Διβάρης

Ρωτάω τον Δημήτρη Τρίκα γιατί έστησε μια ολόκληρη εικαστική έκθεση με θέμα την τεχνητή νοημοσύνη. Μου εξηγεί: «Δεν με ενδιαφέρει το τι εκθαμβωτικά πράγματα μπορεί να κάνει η τεχνητή νοημοσύνη αλλά να θέσουμε ορισμένα ερωτήματα από την πλευρά του Ηomo sapiens που έχουμε την εντύπωση ότι διανύει τις τελευταίες του δεκαετίες ή την τελευταία του εκατονταετία. Ο μετα-άνθρωπος, ένας όρος που έχει μπει στο λεξιλόγιό μας, είναι κάτι που δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει.

Όλα σήμερα εξελίσσονται με τέτοια ταχύτητα που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε το μέλλον. Ο άνθρωπος θα έχει ηλεκτρονικά εμφυτεύματα σε όλο του το σώμα, κι αυτό δεν το λέω για να τρομοκρατήσω κανέναν αλλά ως διαπίστωση. Προσωπικά, δεν είμαι ούτε τεχνοφοβικός ούτε τεχνολάγνος αλλά είμαι υποχρεωμένος να θέσω κάποια ερωτήματα από την πλευρά του Ηomo sapiens. Αυτό επιχειρεί αυτή η έκθεση».

Η έκθεση, που έχει συγκεντρώσει όχι μόνο εικαστικούς αλλά πλειάδα ακαδημαϊκών, παίρνει αφορμή από την παρακαταθήκη δύο σπουδαίων προσωπικοτήτων του 20ού αιώνα, της Χάνα Άρεντ και του Φίλιπ Κ. Ντικ, πάνω στο θέμα της σχέσης του σύγχρονου ανθρώπου με την τεχνητή νοημοσύνη (AI) και τον τρόπο που αυτή απειλεί τη δημοκρατία. Η παρούσα έκθεση θέτει αυτά τα καίρια ερωτήματα για το μέλλον της ανθρωπότητας σε έναν κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται και διαμορφώνεται από τους αλγόριθμους και τις ψηφιακές τεχνολογίες. Ο Τρίκας εξηγεί το σκεπτικό της έκθεσης.

«Θεωρώ ότι είναι σημαντικό να συζητήσουμε για τη δημοκρατία, για τα ανθρώπινα δικαιώματα, για την απονομή της δικαιοσύνης και το πώς η τεχνητή νοημοσύνη τα επηρεάζει όλα αυτά. Σε διευκολύνει τρομακτικά χάρη στη συσσώρευση πληροφοριών, αλλά, από την άλλη, μπορεί να υποκαταστήσει τον σκεπτόμενο άνθρωπο, τον συγγραφέα και τον ερευνητή. Τι θα κάνει ο ερευνητής; Το αντιμετωπίζουν ήδη στα πανεπιστήμια. Ο Φίλιπ Ντικ ήταν από τους πρώτους που μαζί με τον Γκίμπσον έθεσαν το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης του μετα-ανθρώπου και του ψηφιακού πολιτισμού.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Christina Mitrentse

Είναι εντυπωσιακό το ότι το “Ηλεκτρονικό πρόβατο” του Ντικ (που ενέπνευσε και την περίφημη ταινία “Blade Runner” του Ρίντλεϊ Σκοτ) και ο “Νευρομάντης” του Γκίμπσον είναι δυο έργα-τομές στο φανταστικό, που βλέπουν το μέλλον. Ο Ντικ μιλάει για μια κοινωνία μετά την καταστροφή της Γης από τον άνθρωπο και τον εποικισμό του Άρη ως δώρο της παγκόσμιας κυβέρνησης. Όσον αφορά την Άρεντ, θέλω να υπενθυμίσω τα βασικά στοιχεία στα οποία στέκεται σχετικά την κατάσταση του ανθρώπου όπως η τάση του για εξέλιξη, η εργασία και ο μόχθος. Αυτά που χάνει ο άνθρωπος στον κόσμο του Φίλιπ Ντικ και που έχουν αναλάβει τα ανθρωποειδή για να τον εξυπηρετήσουν».

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο Χημείο, ανάμεσα σε βιντεο-εγκαταστάσεις και έργα εικαστικά, όπως ένας πίνακας της Μαρίας Μαυροπούλου με τον τίτλο «In their own image, in the image of God, they created them», η γλυπτική εγκατάσταση της Shekine Neidi «*Ούτου», η εγκατάσταση του Δημήτρη Κοντοδήμου «How can I help you today», προϊόν ερωταπαντήσεων μεταξύ του καλλιτέχνη και του ChatGPT, φτάνεις στο εξαιρετικό, αλλά παροπλισμένο αμφιθέατρο του 2ου ορόφου, όπου φιλοξενείται μια σειρά από έργα: ένα μηχανικό installation εν κινήσει του Απόστολου Καρακατσάνη με τίτλο «Targets», ένα ανθρωποειδές που κάθεται κουρασμένο στα θρανία του Τσεριώνη, μια σειρά από κεραμικά τοποθετημένα στην έδρα του καθηγητή με φόντο τον μαυροπίνακα, όπου αναγράφονται θεωρίες Φυσικής, μικρές γλυπτικές συνθέσεις του Μάριου Φούρναρη με τίτλο «Ante… Res Publica», ένα υπερμέγεθες ζευγάρι γυαλιών ηλίου του Kildi Drasa από χυτό αλουμίνιο και άλλα υλικά, με τον τίτλο «Derelicts».

Εκείνο που κυριαρχεί όμως είναι η προβολή ενός βίντεο γυρισμένου σε παλιό νταμάρι της Θεσσαλονίκης από τη Φανή Μπουντούρογλου, του «Untitled (Game bird)», όπου ένας ρομποτικός βραχίονας «ανασυνθέτει» έναν πεθαμένο φασιανό. Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το έργο του Μάνθου Σαντοριναίου με τίτλο «Μανιφέστο», ένα ψηφιακό τύπωμα επάνω σε μεταλλικό υπόστρωμα όπου περιγράφονται τα συμπεράσματα από τη δράση ενός μικρού πυρήνα καλλιτεχνών που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’80 στον Φούρνο. Πρόκειται για το δίκτυο Fournos Lab, που ήταν ταυτόχρονα καλλιτεχνική και πολιτική πρόταση.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Ιωάννης Χρηστάκος
ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Φανή Μπουντούρογλου

Στο αίθριο του Γρυπάρειου Μεγάρου το πρώτο που αντικρίζεις είναι η εγκατάσταση του Βασίλη Μπακάλη «Εrewhon has fallen», έργο βασισμένο στη σατιρική νουβέλα «Erewhon: or, Over the range» του Samuel Butler, γραμμένο το 1872, όπου τα φουτουριστικά στοιχεία μπερδεύονται με θρησκευτικές πρακτικές. Σε ψηλότερο σημείο του χώρου ο ίδιος καλλιτέχνης έχει τοποθετήσει ένα έργο-επιγραφή με τον τίτλο του θρυλικού βιβλίου του Ουίλιαμ Γκίμπσον, «Neuromancer».

Παραδίπλα ο Γιώργος Δρόσος προβάλλει ένα ακόμα βίντεο με τίτλο «Fireburnt cities» που εμπεριέχει το «WYSIWYG *what you see is what you get». Σε παραπλήσιο χώρο συναντάμε τη δουλειά της Ελευθερίας Προφητηλιώτη, ένα τρίπτυχο με τίτλο «Ο εαυτός ως ψευδαίσθηση», και τη βιντεο-εγκατάσταση «Prisoner’s Cinema». H Λήδα Ζαχαροπούλου στο έργο της «Haenyeo Memories» αποπειράται με τη συνδρομή της τεχνολογίας να μεταφέρει στο σήμερα εικόνες άλλων εποχών, γυναίκες δύτριες από την Ιαπωνία του περασμένου αιώνα.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Δρίβας

Όπως μου εξηγεί ο Δημήτρης Τρίκας, «στο γραφείο του Γληνού (σ.σ. στο νεοκλασικό κτίριο του Μαράσλειου) εκτίθενται τρία έργα, μια ηθελημένη “συγκατοίκηση” ενός έργου του 1973 του Δημήτρη Αληθεινού, που αναφέρεται στην έννοια του πανοπτικού, με ένα πρόσφατο έργο του και ένα ζωγραφικό έργο του Χάρη Βλάχου, τη σημερινή ματιά ενός 24άρη πάνω στο αίτημα της παρέμβασης για αλλαγή του κόσμου. Η συνομιλία ενός ισχυρού εκπροσώπου της παλιάς φρουράς με έναν πιτσιρικά που μπαίνει τώρα στα εικαστικά πράγματα στο γραφείο μιας ιστορικής προσωπικότητας όπως ο Δημήτρης Γληνός. Έχει σημασία να συνυπάρξουν αυτά τα δύο, να δεις το βλέμμα που έρχεται από το παρελθόν και είναι ακόμα σε ισχύ και τη φόρμα που επιλέγει ένας σημερινός καλλιτέχνης που μόλις τέλειωσε τη σχολή».

Εκτός από το γραφείο του Γληνού και τους διαδρόμους έχει χρησιμοποιηθεί και το παλιό παροπλισμένο γυμναστήριο αυτού του εξαιρετικά διατηρημένου κτιρίου γι’ αυτή την οραματική έκθεση που φιλοξενεί έργα 19 καλλιτεχνών. Η έκθεση ολοκληρώνεται με μικρότερο αριθμό καλλιτεχνών στο Μέγαρο Στάη επί της Σταδίου 5, όπου βρίσκεται το εικαστικό εργαστήριο του Παιδαγωγικού.

Οι ομιλίες και τα στρογγυλά τραπέζια που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα θα διεξαχθούν στο Μικρό Αμφιθέατρο του Παλαιού Χημείου και στο Αμφιθέατρο του Μαράσλειου Διδασκαλείου.

ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Γιώργος Δρόσος
ΕΠΕΞ Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Facebook Twitter
Φωτ.: ©Χριστόφορος Κατσαδιώτης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Η ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης» εδώ.

Εικαστικά
0

ΑΘΗΝΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ