«Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Εννοείται ότι συνδέομαι συναισθηματικά με τα έργα μου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Γίνεται κανείς να ζωγραφίζει τοπία που δεν έχει δει ποτέ αλλά να είναι σίγουρος πως είναι πραγματικά; Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez δεν έχει δει ποτέ κάκτους στην πατρίδα της, το Μεξικό, παρ’ όλα αυτά το έργο της είναι γεμάτο κάκτους και άνυδρες ερήμους και είναι βέβαιη πως όποια γραμμή και να τραβήξει και όποιο τοπίο και να φανταστεί, το αποτέλεσμα θα είναι πέρα για πέρα αληθινό.

Η Ximena Maldonado Sánchez πριν από δέκα χρόνια άφησε πίσω της το Μεξικό. Σήμερα ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες, αλλά οι εικόνες του Μεξικού μοιάζουν να μην την έχουν εγκαταλείψει ποτέ. Το έργο της παρουσιάζεται σε μία νέα έκθεση, με τον τίτλο «cardón, carmín y ola», που εγκαινιάζεται στις 8 Μαΐου, στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα. Ο τίτλος της έκθεσης αντλεί έμπνευση από τον διαρκή διάλογο ανάμεσα στη στεριά και τη θάλασσα, ο οποίος διατρέχει το έργο της. Η λέξη cardón αναφέρεται σε έναν κάκτο που ευδοκιμεί σε άνυδρα τοπία, κυρίως στη Λατινική Αμερική. Carmín είναι το βαθύ κόκκινο χρώμα, φορτισμένο με ένταση και συναίσθημα, ενώ η λέξη ola παραπέμπει στα κύματα της θάλασσας. Κάκτοι, βουνά, θάμνοι, λίμνες και υπόγεια νερά, άνυδρες έρημοι αναμειγνύονται και αποτελούν τη δική της, πολύ προσωπική τοπιογραφία, που φέρνει μνήμες από αγαπημένα τοπία. 

Η ζωγραφική μου έχει να κάνει με την αγάπη και την έγνοια που έχω για αυτές τις τοποθεσίες και τα στοιχεία που τράβηξαν την προσοχή μου. Κρατάω σημειώσεις όταν βρίσκομαι στη φύση, όχι μόνο για αυτά που βλέπω, αλλά για μυρωδιές, υφές, συναισθήματα.

«Ξεκίνησα να κάνω μαθήματα ζωγραφικής στο σχολείο αλλά παρόλο που στο Μεξικό έχουμε καταπληκτικά καλλιτεχνικά λύκεια, μόνο όταν έφτασα στο Βέλγιο έκανα σπουδές πάνω στο αντικείμενό μου. Οι Βρυξέλλες αποτελούν το ιδανικό περιβάλλον για να διαγράψεις μια καλλιτεχνική πορεία. Μου άνοιξαν τα μάτια από πολύ νωρίς. Καταρχάς μού έδειξαν τον δρόμο για μια επαγγελματική καριέρα στη ζωγραφική. Οι καθηγητές μου στη σχολή εικαστικών τεχνών La Cambre με ενθάρρυναν να πειραματιστώ και εκτός της ζωγραφικής, αλλά μετά το πτυχίο αποδείχτηκε ότι η ζωγραφική για εμένα είναι η πρωταρχική μου γλώσσα. 

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Ximena Maldonado Sánchez, Eresus Kollari, 2024, Acrylic and pastel on canvas, 70 x 60 cm. Credits: We Document Art

Η οικογένειά μου δεν έχει καμία σχέση με την τέχνη, αλλά όταν συζητώ μαζί τους αναγνωρίζουν το συναίσθημα που κρύβουν τα έργα μου. Ο παππούς μου με ρωτάει γιατί έχουν αυτά τα χρώματα τα βουνά μου. 

Δεν συνδέω τη ζωγραφική με συγκεκριμένους τόπους, τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες ή καρτ ποστάλ. Είναι ένα μείγμα διαφορετικών στοιχείων από διαφορετικές τοποθεσίες. Όταν ξεκινάω να ζωγραφίζω, έχω στο μυαλό μου μια ιδέα για το πώς θα είναι η σύνθεση, ίσως και τα χρώματα που συνδέονται με την εμπειρία μου από μια επίσκεψη στη φύση, αλλά δεν θέλω να επαναφέρω αυτό που είδα. Το βρίσκω βαρετό. Θέλω, όταν ολοκληρώσω ένα έργο, να αντικρίσω έναν τόπο που δεν έχω ξαναδεί. Χαίρομαι όταν μου λένε διάφοροι φίλοι ότι ένα έργο μου τούς θυμίζει κάτι, μέρη όπου δεν έχω πάει ποτέ. Ένας φίλος πρόσφατα μού είπε για ένα τοπίο μου ότι του θύμιζε το Νέο Μεξικό, όλα όσα έβλεπε από το παράθυρο του, το σχήμα των θάμνων, όλα όσα αποτελούσαν τις αναμνήσεις του. Εγώ πάντως δεν έχω πάει ποτέ στο Νέο Μεξικό.

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Αν ξέρω από την αρχή ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, πλήττω και δεν προχωράω σε ένα έργο. Θέλω να συνομιλώ με τον καμβά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η ζωγραφική μου έχει να κάνει με την αγάπη και την έγνοια που έχω για αυτές τις τοποθεσίες και τα στοιχεία που τράβηξαν την προσοχή μου. Κρατάω σημειώσεις όταν βρίσκομαι στη φύση, όχι μόνο για αυτά που βλέπω, αλλά για μυρωδιές, υφές, συναισθήματα. Οπότε, όταν επιστρέφω στο ατελιέ μου, φέρνω μαζί μου τα συναισθήματα που μου αποτυπώθηκαν. Εν τέλει περνάω περισσότερο χρόνο με όλα αυτά και έχω αναπτύξει άλλους τρόπους να προσεγγίζω τα τοπία που ζωγραφίζω. Άλλωστε το τελικό αποτέλεσμα δεν απεικονίζει συγκεκριμένες τοποθεσίες· μπορεί οι θάμνοι να είναι αναφορά σε ένα μέρος, τα χρώματα σε άλλο, τα βουνά από εντελώς αλλού.

Όλα αναμειγνύονται και το τελικό αποτέλεσμα υπάρχει μόνο στον καμβά. Μου αρέσει που τα όρια μεταξύ του αναπαραστατικού και του αφηρημένου δεν είναι διακριτά. Όπως και ότι σε κάποια έργα παίζω με τη διαφάνεια. Για μένα είναι σημαντικό να απολαμβάνω τη διαδικασία, και όταν επικεντρώνομαι σε αυτό η σχέση μου με το τοπίο ξεδιπλώνεται πιο ελεύθερα.  

Τα χρώματα συνεχώς μεταλλάσσονται στη δουλειά μου. Στην προηγούμενη έκθεσή μου στις Βρυξέλλες τα χρώματα ήταν πολύ πιο φωτεινά. Σε αυτή της Αθήνας επέλεξα μια διαφορετική παλέτα, με πιο προσωπικά χρώματα, που συνδέονται με τα μέταλλα. Υπάρχουν αναφορές σε βράχους και βουνά και στους υπόγειους χρωματισμούς· ανέκαθεν αυτές ήταν οι αναφορές μου. 

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Ximena Maldonado Sánchez, terracotta, 2025, Oil and acrylic on canvas, 180 x 130 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Με ενδιαφέρει πολύ η σχέση μεταξύ ανθρώπων και τοπίου και με όλα όσα βρίσκονται στον ενδιάμεσο χώρο. Στην παρούσα έκθεση λειτούργησε πολύ το ένστικτό μου, με την έννοια ότι ξεκίνησε με δύο κάκτους/κοράλλια, σαν να ήθελα να τοποθετήσω στο τοπίο δύο “φύλακες”. Συχνά βλέπουμε δύο θεόρατα δέντρα να περιβάλλουν ζωγραφικά τοπία και σου υποβάλλουν μια ηρεμία και ένα αίσθημα ασφάλειας. Από αυτό εμπνεύστηκα. Ακολούθησε η προσωπική μου σχέση με το υπόγειο υγρό στοιχείο και τα ερημικά τοπία. Οι κάκτοι κρατούν το νερό μέσα τους. Ως Μεξικανή, όλοι περιμένουν από μένα να ζωγραφίζω κάκτους, ως χαρακτηριστικό στοιχείο της πατρίδας μου, αν και δεν έχω δει κάκτους στο Μεξικό –μεγάλωσα στην πόλη– αλλά σε βοτανικούς κήπους στην Ευρώπη. Είναι αναφορά και στο αποικιοκρατικό μας παρελθόν και στην πολιτική.

Η πρώτη λέξη στον τίτλο της έκθεσης, “cardón”, αναφέρεται στα κακτοειδή φυτά, η λέξη “carmín” στο κόκκινο χρώμα που υποδηλώνει ένταση και το “ola” στα κύματα της θάλασσας. Μέσα από τις παραλλαγές του κόκκινου μπορώ να φανταστώ ξανά και να επαναφέρω στη μνήμη μου τα τοπία. Το “ola”, που σημαίνει το φούσκωμα της θάλασσας, έχει να κάνει με το νερό και την κίνησή του, το πώς τροφοδοτεί υπογείως τους κάκτους και πώς διαμορφώνει τα βουνά. 

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Ximena Maldonado Sánchez, Selva, 2022, Oil and acrylic on canvas, 180 x 130 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη.

Αν ξέρω από την αρχή ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, πλήττω και  παρατάω το έργο. Θέλω να συνομιλώ με τον καμβά. Ακόμα και όταν δεν έχεις χρόνο και πρέπει να παραδώσεις για μια έκθεση, έχει ενδιαφέρον να βρίσκεις λίγες στιγμές συνομιλίας με το έργο σου. Μπορεί τα έργα μου να έχουν ιδιαίτερη αισθητική και να είναι ευχάριστα στο μάτι χάρη στα χρώματά τους, ωστόσο μπορείς να δεις και άλλες πλευρές μέσα σε αυτά. Ένα πολύ όμορφο τοπίο μπορεί να μιλάει και για συγκρούσεις. Αν δεν γνωρίζεις πώς να το διαβάσεις αυτό, θα δεις μόνο ένα τοπίο. Συχνά σκέφτομαι ότι, όποια γραμμή και να τραβήξω, αυτό που θα προκύψει όλο και κάπου θα υπάρχει».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «cardón, carmín y ola» εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ