«Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Εννοείται ότι συνδέομαι συναισθηματικά με τα έργα μου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Γίνεται κανείς να ζωγραφίζει τοπία που δεν έχει δει ποτέ αλλά να είναι σίγουρος πως είναι πραγματικά; Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez δεν έχει δει ποτέ κάκτους στην πατρίδα της, το Μεξικό, παρ’ όλα αυτά το έργο της είναι γεμάτο κάκτους και άνυδρες ερήμους και είναι βέβαιη πως όποια γραμμή και να τραβήξει και όποιο τοπίο και να φανταστεί, το αποτέλεσμα θα είναι πέρα για πέρα αληθινό.

Η Ximena Maldonado Sánchez πριν από δέκα χρόνια άφησε πίσω της το Μεξικό. Σήμερα ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες, αλλά οι εικόνες του Μεξικού μοιάζουν να μην την έχουν εγκαταλείψει ποτέ. Το έργο της παρουσιάζεται σε μία νέα έκθεση, με τον τίτλο «cardón, carmín y ola», που εγκαινιάζεται στις 8 Μαΐου, στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα. Ο τίτλος της έκθεσης αντλεί έμπνευση από τον διαρκή διάλογο ανάμεσα στη στεριά και τη θάλασσα, ο οποίος διατρέχει το έργο της. Η λέξη cardón αναφέρεται σε έναν κάκτο που ευδοκιμεί σε άνυδρα τοπία, κυρίως στη Λατινική Αμερική. Carmín είναι το βαθύ κόκκινο χρώμα, φορτισμένο με ένταση και συναίσθημα, ενώ η λέξη ola παραπέμπει στα κύματα της θάλασσας. Κάκτοι, βουνά, θάμνοι, λίμνες και υπόγεια νερά, άνυδρες έρημοι αναμειγνύονται και αποτελούν τη δική της, πολύ προσωπική τοπιογραφία, που φέρνει μνήμες από αγαπημένα τοπία. 

Η ζωγραφική μου έχει να κάνει με την αγάπη και την έγνοια που έχω για αυτές τις τοποθεσίες και τα στοιχεία που τράβηξαν την προσοχή μου. Κρατάω σημειώσεις όταν βρίσκομαι στη φύση, όχι μόνο για αυτά που βλέπω, αλλά για μυρωδιές, υφές, συναισθήματα.

«Ξεκίνησα να κάνω μαθήματα ζωγραφικής στο σχολείο αλλά παρόλο που στο Μεξικό έχουμε καταπληκτικά καλλιτεχνικά λύκεια, μόνο όταν έφτασα στο Βέλγιο έκανα σπουδές πάνω στο αντικείμενό μου. Οι Βρυξέλλες αποτελούν το ιδανικό περιβάλλον για να διαγράψεις μια καλλιτεχνική πορεία. Μου άνοιξαν τα μάτια από πολύ νωρίς. Καταρχάς μού έδειξαν τον δρόμο για μια επαγγελματική καριέρα στη ζωγραφική. Οι καθηγητές μου στη σχολή εικαστικών τεχνών La Cambre με ενθάρρυναν να πειραματιστώ και εκτός της ζωγραφικής, αλλά μετά το πτυχίο αποδείχτηκε ότι η ζωγραφική για εμένα είναι η πρωταρχική μου γλώσσα. 

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Ximena Maldonado Sánchez, Eresus Kollari, 2024, Acrylic and pastel on canvas, 70 x 60 cm. Credits: We Document Art

Η οικογένειά μου δεν έχει καμία σχέση με την τέχνη, αλλά όταν συζητώ μαζί τους αναγνωρίζουν το συναίσθημα που κρύβουν τα έργα μου. Ο παππούς μου με ρωτάει γιατί έχουν αυτά τα χρώματα τα βουνά μου. 

Δεν συνδέω τη ζωγραφική με συγκεκριμένους τόπους, τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες ή καρτ ποστάλ. Είναι ένα μείγμα διαφορετικών στοιχείων από διαφορετικές τοποθεσίες. Όταν ξεκινάω να ζωγραφίζω, έχω στο μυαλό μου μια ιδέα για το πώς θα είναι η σύνθεση, ίσως και τα χρώματα που συνδέονται με την εμπειρία μου από μια επίσκεψη στη φύση, αλλά δεν θέλω να επαναφέρω αυτό που είδα. Το βρίσκω βαρετό. Θέλω, όταν ολοκληρώσω ένα έργο, να αντικρίσω έναν τόπο που δεν έχω ξαναδεί. Χαίρομαι όταν μου λένε διάφοροι φίλοι ότι ένα έργο μου τούς θυμίζει κάτι, μέρη όπου δεν έχω πάει ποτέ. Ένας φίλος πρόσφατα μού είπε για ένα τοπίο μου ότι του θύμιζε το Νέο Μεξικό, όλα όσα έβλεπε από το παράθυρο του, το σχήμα των θάμνων, όλα όσα αποτελούσαν τις αναμνήσεις του. Εγώ πάντως δεν έχω πάει ποτέ στο Νέο Μεξικό.

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Αν ξέρω από την αρχή ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, πλήττω και δεν προχωράω σε ένα έργο. Θέλω να συνομιλώ με τον καμβά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η ζωγραφική μου έχει να κάνει με την αγάπη και την έγνοια που έχω για αυτές τις τοποθεσίες και τα στοιχεία που τράβηξαν την προσοχή μου. Κρατάω σημειώσεις όταν βρίσκομαι στη φύση, όχι μόνο για αυτά που βλέπω, αλλά για μυρωδιές, υφές, συναισθήματα. Οπότε, όταν επιστρέφω στο ατελιέ μου, φέρνω μαζί μου τα συναισθήματα που μου αποτυπώθηκαν. Εν τέλει περνάω περισσότερο χρόνο με όλα αυτά και έχω αναπτύξει άλλους τρόπους να προσεγγίζω τα τοπία που ζωγραφίζω. Άλλωστε το τελικό αποτέλεσμα δεν απεικονίζει συγκεκριμένες τοποθεσίες· μπορεί οι θάμνοι να είναι αναφορά σε ένα μέρος, τα χρώματα σε άλλο, τα βουνά από εντελώς αλλού.

Όλα αναμειγνύονται και το τελικό αποτέλεσμα υπάρχει μόνο στον καμβά. Μου αρέσει που τα όρια μεταξύ του αναπαραστατικού και του αφηρημένου δεν είναι διακριτά. Όπως και ότι σε κάποια έργα παίζω με τη διαφάνεια. Για μένα είναι σημαντικό να απολαμβάνω τη διαδικασία, και όταν επικεντρώνομαι σε αυτό η σχέση μου με το τοπίο ξεδιπλώνεται πιο ελεύθερα.  

Τα χρώματα συνεχώς μεταλλάσσονται στη δουλειά μου. Στην προηγούμενη έκθεσή μου στις Βρυξέλλες τα χρώματα ήταν πολύ πιο φωτεινά. Σε αυτή της Αθήνας επέλεξα μια διαφορετική παλέτα, με πιο προσωπικά χρώματα, που συνδέονται με τα μέταλλα. Υπάρχουν αναφορές σε βράχους και βουνά και στους υπόγειους χρωματισμούς· ανέκαθεν αυτές ήταν οι αναφορές μου. 

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Ximena Maldonado Sánchez, terracotta, 2025, Oil and acrylic on canvas, 180 x 130 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Με ενδιαφέρει πολύ η σχέση μεταξύ ανθρώπων και τοπίου και με όλα όσα βρίσκονται στον ενδιάμεσο χώρο. Στην παρούσα έκθεση λειτούργησε πολύ το ένστικτό μου, με την έννοια ότι ξεκίνησε με δύο κάκτους/κοράλλια, σαν να ήθελα να τοποθετήσω στο τοπίο δύο “φύλακες”. Συχνά βλέπουμε δύο θεόρατα δέντρα να περιβάλλουν ζωγραφικά τοπία και σου υποβάλλουν μια ηρεμία και ένα αίσθημα ασφάλειας. Από αυτό εμπνεύστηκα. Ακολούθησε η προσωπική μου σχέση με το υπόγειο υγρό στοιχείο και τα ερημικά τοπία. Οι κάκτοι κρατούν το νερό μέσα τους. Ως Μεξικανή, όλοι περιμένουν από μένα να ζωγραφίζω κάκτους, ως χαρακτηριστικό στοιχείο της πατρίδας μου, αν και δεν έχω δει κάκτους στο Μεξικό –μεγάλωσα στην πόλη– αλλά σε βοτανικούς κήπους στην Ευρώπη. Είναι αναφορά και στο αποικιοκρατικό μας παρελθόν και στην πολιτική.

Η πρώτη λέξη στον τίτλο της έκθεσης, “cardón”, αναφέρεται στα κακτοειδή φυτά, η λέξη “carmín” στο κόκκινο χρώμα που υποδηλώνει ένταση και το “ola” στα κύματα της θάλασσας. Μέσα από τις παραλλαγές του κόκκινου μπορώ να φανταστώ ξανά και να επαναφέρω στη μνήμη μου τα τοπία. Το “ola”, που σημαίνει το φούσκωμα της θάλασσας, έχει να κάνει με το νερό και την κίνησή του, το πώς τροφοδοτεί υπογείως τους κάκτους και πώς διαμορφώνει τα βουνά. 

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola» Facebook Twitter
Ximena Maldonado Sánchez, Selva, 2022, Oil and acrylic on canvas, 180 x 130 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη.

Αν ξέρω από την αρχή ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, πλήττω και  παρατάω το έργο. Θέλω να συνομιλώ με τον καμβά. Ακόμα και όταν δεν έχεις χρόνο και πρέπει να παραδώσεις για μια έκθεση, έχει ενδιαφέρον να βρίσκεις λίγες στιγμές συνομιλίας με το έργο σου. Μπορεί τα έργα μου να έχουν ιδιαίτερη αισθητική και να είναι ευχάριστα στο μάτι χάρη στα χρώματά τους, ωστόσο μπορείς να δεις και άλλες πλευρές μέσα σε αυτά. Ένα πολύ όμορφο τοπίο μπορεί να μιλάει και για συγκρούσεις. Αν δεν γνωρίζεις πώς να το διαβάσεις αυτό, θα δεις μόνο ένα τοπίο. Συχνά σκέφτομαι ότι, όποια γραμμή και να τραβήξω, αυτό που θα προκύψει όλο και κάπου θα υπάρχει».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «cardón, carmín y ola» εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ