Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter
Εκτός από την ηλεκτρική μηχανή, τα εξαιρετικά, πρωτοποριακά του έργα και την καλή φήμη την οποία προσέδωσε στο επάγγελμά του, αρκετοί πιστεύουν ότι ο Macdonald ήταν εκείνος που πρόσθεσε στην χρωματική παλέτα των τατουάζ τα μπλε και τα πράσινα χρώματα.
0

 

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter

 

Στις 25 Ιουνίου 1860, γεννήθηκε ο Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής. Για πολλούς ο Macdonald, εκτός από πρωτοπόρος, είναι και ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες στην ιστορία της δερματοστιξίας. Λέγεται ότι για πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με τα τατουάζ τη δεκαετία του 1880, όταν ήταν στον Βρετανικό Στρατό. Φεύγοντας από το στρατό και όντας ήδη καλλιτέχνης, δεν δυσκολεύτηκε να πιάσει στα χέρια του τις βελόνες για τατουάζ. Στην αρχή χρησιμοποίησε χειροκίνητα εργαλεία και το 1894 εφηύρε μια ηλεκτρική μηχανή, για την οποία πήρε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας με τον αριθμό 3035, αν και μάλλον είχε πολλά κινητά μέρη για να θεωρηθεί πρακτική. Σύμφωνα με άρθρο του Gambier Bolton το 1897 στο περιοδικό Strand Magazine «για τη σκίαση ή τη βαριά δουλειά ο Macdonald χρησιμοποιούσε ακόμα ιαπωνικά εργαλεία, λαβές ελεφαντόδοντου και τα σχετικά».

Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε με μικρές, διακοσμητικές εικόνες και γρήγορα προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης. Ανάμεσά τους συναντάμε ιαπωνικούς δράκους, αντίγραφα ζωγραφικών έργων από καλλιτέχνες όπως ο William-Adolphe Bouguereau και απεικονίσεις της άγριας φύσης του Archibald Thorburn. Ενδεικτικό της μεγάλης του τέχνης είναι ότι ένας από τους πελάτες του είχε «χτυπήσει» στο σώμα του ολόκληρο τοπίο του John Constable!

Μετά το ταξίδι του Άγγλου εξερευνητή και θαλασσοπόρου Τζέιμς Κουκ στον Νότιο Ειρηνικό, όπου το πλήρωμά του ήρθε σε επαφή με την πολυνησιακή κουλτούρα του μελανιού, τα τατουάζ άρχισαν να διαδίδονται με μεγάλη ταχύτητα. Όσοι όμως ήθελαν να αποκτήσουν το δικό τους, από βασιλιάδες και μαχαραγιάδες μέχρι λιμενεργάτες, έπρεπε να πάνε στο επαγγελματικό στούντιο που άνοιξε το 1889 -μετά από το πρώτο του στο Aldershot- ο Sutherland Macdonald, στην οδό 76 Jermyn στο Λονδίνο, πάνω από ένα τουρκικό χαμάμ. Όταν κυκλοφόρησε το 1894, ο Κατάλογος των Ταχυδρομείων -ο αντίστοιχος Χρυσός Οδηγός της εποχής-, για να τον καταχωρήσει έπρεπε να προσθέσει μια νέα επαγγελματική κατηγορία στις σελίδες του, στην οποία για τα επόμενα τέσσερα χρόνια συναντάμε μόνο τον Macdonald: η λέξη που «γεννήθηκε» για να περιγράψει το επάγγελμά του είναι tattooist, ένας συνδυασμός των tattoo και artist.

Αφού ξεκίνησε κάνοντας τατουάζ, λόγω των γνωριμιών που είχε, σε αρκετούς νεαρούς αξιωματικούς, ο Macdonald άρχισε να αποκτά όλο και περισσότερους πελάτες, με πολλές διασημότητες και αριστοκράτες να συγκαταλέγονται ανάμεσά τους. Οι πλέον επιφανείς λέγεται ότι ήταν μερικοί από τους γιους της Βασίλισσας Βικτωρίας, καθώς και οι βασιλιάδες της Νορβηγίας και της Δανίας.  Η δερματοστιξία έγινε ακόμα πιο δημοφιλής, όταν ο βασιλιάς της Βρετανίας Εδουάρδος Ζ’ και ο γιος του Γεώργιος Ε’ απέκτησαν τατουάζ με την Ιερουσαλήμ και την Ιαπωνία, αντίστοιχα –η ευρωπαϊκή ελίτ έσπευσε να ακολουθήσει το παράδειγμά τους. Ο Macdonald, μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι είχε κάνει τατουάζ στον Γεώργιο Ε’ αλλά πιθανότατα κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter
Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter

Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε με μικρές, διακοσμητικές εικόνες και γρήγορα προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης. Ανάμεσά τους συναντάμε ιαπωνικούς δράκους, αντίγραφα ζωγραφικών έργων από καλλιτέχνες όπως ο William-Adolphe Bouguereau και απεικονίσεις της άγριας φύσης του Archibald Thorburn. Ενδεικτικό της μεγάλης του τέχνης είναι ότι ένας από τους πελάτες του είχε «χτυπήσει» στο σώμα του ολόκληρο τοπίο του John Constable! Οι φωτογραφίες που έχουν σωθεί με τα τατουάζ του και θα παρουσιάζονται μέχρι τις 7 Ιανουαρίου 2018 στην έκθεση «Tattoo: British Tattoo Art Revealed», στο Εθνικό Ναυτικό Μουσείο της Κορνουάλης, είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Εκτός από την ηλεκτρική μηχανή, τα εξαιρετικά, πρωτοποριακά του έργα και την καλή φήμη την οποία προσέδωσε στο επάγγελμά του, αρκετοί πιστεύουν ότι ο Macdonald ήταν εκείνος που πρόσθεσε στην χρωματική παλέτα των τατουάζ τα μπλε και τα πράσινα χρώματα.

Γράφει ο tattoo artist George Burchett στο βιβλίο του «Memoirs of a Tattooist» που κυκλοφόρησε το 1953: «Για σχεδόν σαράντα χρόνια, εστεμμένα κεφάλια και διάσημοι άνθρωποι ανέβαιναν τη στενή σκάλα στην οδό Jermyn για να επισκεφτούν τον Macdonald και να φύγουν φέροντας πάνω τους μερικά από τα πιο θαυμάσια στολίδια που έχουν εναποτεθεί ποτέ στο ανθρώπινο δέρμα. Ο Sutherland Macdonald, ο οποίος ήταν ευφραδής, ευφυής και ευγενικός, έκανε φίλους τους πελάτες του, που τον αντιμετώπιζαν ως ισότιμο». 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ