«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση

«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
0

«Το διαρκώς εξελισσόμενο εικαστικό τοπίο της Αθήνας με τους αναρίθμητους αυτοδιαχειριζόμενους χώρους καλλιτεχνών, τις διατομεακές συνεργασίες και εκδηλώσεις και την ασίγαστη ενέργεια, που έχει προσελκύσει πολλούς μη Έλληνες καλλιτέχνες να εγκατασταθούν εδώ» είναι η αφορμή για τον τίτλο της έκθεσης «Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές», σε επιμέλεια των Margot Norton και Natalie Bell.

Την οργάνωσή της έχει αναλάβει το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη. Με περισσότερους από τριάντα δημιουργούς κάθε ηλικίας και εθνικότητας, η έκθεση παρουσιάζει το πορτρέτο μιας πόλης της οποίας ο δυναμισμός συνεχίζει να ξεδιπλώνεται, καθώς οι καλλιτέχνες αναζητούν νέα μοντέλα δημιουργίας και ανταλλαγής.

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από τη ρήση του Ηράκλειτου «ποταμώ γαρ ουκ έστιν εμβήναι δις τω αυτώ» που σημαίνει ότι δεν μπορεί να μπει κανείς δύο φορές στον ίδιο ποταμό.


Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από τη ρήση του Ηράκλειτου «ποταμώ γαρ ουκ έστιν εμβήναι δις τω αυτώ» που σημαίνει ότι δεν μπορεί να μπει κανείς δύο φορές στον ίδιο ποταμό. Η ροή του ποταμού αποτελεί καλό παράδειγμα για τη διαρκή μεταμόρφωση που υφίσταται η εικαστική σκηνή της Αθήνας σήμερα και την αδυναμία να τη συλλάβει κανείς πλήρως σε μια δεδομένη στιγμή.


Συμμετέχουν οι εικαστικοί: Αμαλία Βεκρή, Νικόλας Βεντουράκης, Βαγγέλης Βλάχος, Ειρήνη Βουρλούμη, Εύα Γιαννακοπούλου, Αναστασία Δούκα, Neritan Zinxhiria, Delia Gonzalez, Λάκης & Άρης Ιωνάς/The Callas, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Εύη Καλογηροπούλου, Κατερίνα Κομιανού, Navine G. Khan-Dossos, Παναγιώτης Λουκάς, Πέτρος Μώρης, Ραλλού Παναγιώτου, Βασίλης Παπαγεωργίου, Άγγελος Παπαδημητρίου, Ρένα Παπασπύρου, Ευτύχης Πατσουράκης, Αναστασία Παύλου, Γιώργος Πρίνος, Κώστας Σαχπάζης, Βαλίνια Σβορώνου, Εύα Στεφανή, Σωκράτης Σωκράτους, Αλέξανδρος Τζάννης, Ίρις Τουλιάτου, Δημήτρης Τσουανάτος, Παύλος Φυσάκης, Ελένη Χριστοδούλου.

 

«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Σωκράτης Σωκράτους, Stolen Goods, 2009–15. Χρυσός, χαλκός, μπρούντζος και ασήμι, μεταβλητές διαστάσεις. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Delia Gonzalez, The Osiris Gate I & II, 2017. Γυψοσανίδα, 145 x 320 x 57 cm. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτο: Amedeo Benestante
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Πέτρος Μώρης, Idle Tunnel, 2018. Προβοή βίντεο υψηλής ευκρίνειας, αθηναϊκές σχιστολιθικές πλάκες, τσιμέντο, μεταλλικό χρώμα σπρέυ, μεταβλητές διαστάσεις. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Φωτο © Nicolas Joubard/Le Lieu unique
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Παναγιώτης Λουκάς, Perception vs Persuasion, 2017. Λάδι σε καμβά, 200 x 170 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτο: Κοσμάς Σταθόπουλος
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Εύα Στεφανή, Manuscript, 2017 (still).
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Λάκης & Άρης Ιωνάς / The Callas, Dance Me To The End, 2010. Κέντημα και περφόρμανς από The Callasettes; κέντημα: 80 x 30 cm. Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, Philosophers forming a human pyramid, 2014. Εφυαλωμένο κεραμικό, μπρούντζος, χαλκός, 120 x 160 x 40 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτο: Boris Kirpotin, Αθήνα
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Άγγελος Παπαδημητρίου, Farewell Art, 1991–92. Σίδηρος, λάδι, ακρυλικό χρώμα και καμβάς, 210 x 170 cm. Ευγενική παραχώρηση Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου. Φωτο: Νίκος Μάρκου
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Αναστασία Παύλου, Strawberry Cake, 2019. Ακρυλικό, ακρυλική κόλλα, μολύβι, κολάζ, και γύψος σε καμβά, 180 x 200 cm. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Βαλίνια Σβορώνου, Therapist office, 2018. High Tide Planetary Pull Απόσπασμα από βιβλίο κόμικς, μεταβλητές διαστάσεις. Courtesy the artist. Photo: Felix Potzch
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Λάκης & Άρης Ιωνάς / The Callas, The Go Go Boots, 2008. Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών. Φωτο: Άγγελος Καλτσης

Info

Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138.

Από 21/6 έως 22/9

Ώρες λειτουργίας: Πέμ.-Κυρ. 10:00-18:00, Παρ.-Σάβ. 10:00-22:00,

κλειστό Δευτ.-Τετ. & τον Αύγουστο,

Εισ.: 4-8 ευρώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM