Στα εγκαίνια της έκθεσης του Ιάννη Ξενάκη στο ΕΜΣΤ

Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Στους δύο ορόφους του ΕΜΣΤ, σε ένα περιβάλλον ιδανικό για να παρουσιαστεί το ευρύτατα αναγνωρισμένο έργο του, το ελληνικό κοινό έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τον άνθρωπο και τον δημιουργό σε μια έκθεση, τη μεγαλύτερη για τον Ξενάκη διεθνώς. Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
0

Είναι δύσκολο να περιγράψεις το έργο του Ιάννη Ξενάκη χωρίς κλισέ, είναι αδύνατο να χωρέσεις το πολυδιάστατο, διαχρονικά πρωτοποριακό έργο του σε μερικές λέξεις. Οι περισσότερες αναφορές στο περιεχόμενο της διπλής έκθεσης «Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες | Ο Ξενάκης και η Ελλάδα» που εγκαινιάστηκε χθες στο ΕΜΣΤ ξεκινούν κάπως έτσι, επειδή πραγματικά δεν ξέρεις σε ποια ιδιότητά του να επικεντρωθείς: υπήρξε πρωτοπόρος συνθέτης, θεωρητικός της μουσικής, αρχιτέκτονας, μηχανικός, μαθηματικός και ένας από τους πιο προοδευτικούς και δημιουργικούς στοχαστές του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.

Κατά τη δεκαετία του 1950 ο Ξενάκης έσπασε τους κώδικες της σύγχρονης μουσικής και δημιούργησε ένα μουσικό είδος απολύτως δικό του. Άμεσα αναγνωρισμένος, αλλά και σε διαρκή κατάσταση επανεφεύρεσης και επανάστασης, συνέθεσε μουσική που είναι ταυτόχρονα μια αναφορά στην αρχαιότητα, μια ωδή στη φύση και τα στοιχεία της, ένας φόρος τιμής στον μοντερνισμό στο ακρότατο σημείο του και ένα όραμα για τη χρήση της τεχνολογίας.

Με πλούσιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και επιστολές, η έκθεση καταγράφει τις πτυχές της πλούσιας μουσικής ζωής στην Ελλάδα τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, τις πρωτοβουλίες που προώθησαν τη μουσική πρωτοπορία και στήριξαν τους σύγχρονους συνθέτες, και φτάνει μέχρι την επιστροφή στη χώρα του Ξενάκη και τη διοργάνωση των μεγάλων ελληνικών έργων του.

Στους δύο ορόφους του ΕΜΣΤ, σε ένα περιβάλλον ιδανικό για να παρουσιαστεί το ευρύτατα αναγνωρισμένο έργο του, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τον άνθρωπο και τον δημιουργό σε μια έκθεση, τη μεγαλύτερη για τον Ξενάκη διεθνώς, που είναι συμπαραγωγή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Musée de la Musique-Philharmonie de Paris και έχουν επιμεληθεί η κόρη του, Μάχη Ξενάκη, ο Thierry Maniguet (Musée de la Musique-Philharmonie de Paris) και η Kατερίνα Γρέγου (Καλλιτεχνική Διευθύντρια του EMΣΤ).

Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Ο Ξενάκης πρωτοστάτησε στη χρήση μαθηματικών μοντέλων στη μουσική, όπως η θεωρία των παιγνίων. Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Η έκθεση παρουσιάζει πρωτότυπο υλικό από τα πολλαπλά στρώματα της δημιουργικότητάς του: φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, απεικονιστικές παρτιτούρες, μακέτες, βίντεο και ανέκδοτο ακουστικό υλικό. Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO

Ο Ξενάκης πρωτοστάτησε στη χρήση μαθηματικών μοντέλων στη μουσική, όπως η θεωρία των παιγνίων. Υπήρξε –και εξακολουθεί να είναι– μία από τις κορυφαίες επιρροές διεθνώς στην ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μουσικής και της μουσικής σύνθεσης από υπολογιστή. Η έκθεση παρουσιάζει πρωτότυπο υλικό από τα πολλαπλά στρώματα της δημιουργικότητάς του: φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, απεικονιστικές παρτιτούρες, μακέτες, βίντεο και ανέκδοτο ακουστικό υλικό.

Χωρισμένη σε έξι ενότητες, η έκθεση «Ηχητικές Οδύσσειες» του ισογείου επικεντρώνεται στο πιο σημαντικό και αντισυμβατικό κομμάτι του έργου του και ρίχνει φως στην προσωπική του ιστορία, όπως επίσης και στην εικαστική, λογοτεχνική και μουσική παραγωγή του. Ενσωματώνει τον συνθέτη στον καιρό του και στα πολιτικά και πολιτιστικά κινήματα που τον καθόρισαν ως καλλιτέχνη. Σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο, σχεδιασμένο από την Εύα Μανιδάκη και τον Θανάση Δεμίρη (Flux Office), o επισκέπτης καλείται να βυθιστεί στην πολυτάραχη προσωπική ιστορία του Ιάννη Ξενάκη, να ανακαλύψει το εύρος του έργου του και των ενδιαφερόντων του και να ταξιδέψει στο μοναδικό και πολυδιάστατο σύμπαν του.

Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να δει το Περίπτερο της Phillips, το πρώτο αξιοσημείωτο αρχιτεκτονικό έργο του Ξενάκη, και την αλληλένδετη με αυτό ορχηστρική του σύνθεση για 61 όργανα με τίτλο «Μεταστάσεις» που θεωρείται το πρώτο έργο της ωριμότητάς του. Μαζί με τη μακέτα του Περιπτέρου, μια προθήκη παραπέμπει στην έκθεση του 1958, σχεδιασμένη με εικόνες του Le Corbusier, και η μουσική του Varèse εναλλάσσεται με την ηλεκτρονική σύνθεση του Ξενάκη, «Concret PH», που ακουγόταν στην είσοδο.

Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Η τελευταία ενότητα της έκθεσης παρουσιάζει την εξερεύνηση του Ξενάκη στις μηχανές και την πληροφορική, ένα αναπόσπαστο μέρος της αέναης αναζήτησής του. Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO

Η έκθεση συνεχίζει με τα «Κράματα», μια ενότητα που θέτει σε προοπτική τη σχέση του με τον Γερμανό μαέστρο Hermann Scherchen, ο οποίος συνέβαλε στη δημόσια αναγνώρισή του, και αντιπαραβάλλει τα μεγάλα αρχιτεκτονικά έργα με τις στοχαστικές μουσικές συνθέσεις, για παράδειγμα τα γυάλινα πάνελ του μοναστηριού Sainte-Marie de La Tourette, που απηχούν τις μουσικές μήτρες των συνθέσεων «Αχορρίψεις» ή «Πιθοπρακτά».

Τα «Πολύτοπα» –τα πολυμεσικά χωρικά έργα που αποτελούσαν συγκερασμό ήχου, φωτισμών και ζωντανών επιτελέσεων– είναι επισφράγισμα της δημιουργικής ιδιοφυΐας του Ξενάκη, καθώς συνδυάζουν το σύνολο των δεξιοτήτων και των ενδιαφερόντων του. Θεωρούμενα ως μέρος του ώριμου έργου του, συνιστούν μια σύνθεση της ξενάκειας σκέψης.

Από το Γαλλικό Περίπτερο έως τη Διεθνή Έκθεση του Μόντρεαλ το 1967 και το Πολύτοπο των Μυκηνών ή το Διάτοπο στο Beaubourg –και τα δύο του 1978–, αυτά τα φιλόδοξα και πολύπλοκα έργα έδωσαν την ευκαιρία στον Ξενάκη να προσεγγίσει ένα ευρύτερο κοινό που ήρθε για να δει από κοντά αυτές τις χωροθετημένες παραστάσεις οι οποίες αναμείγνυαν ηλεκτρονικούς ή ενόργανους ήχους με φωτιστικές εγκαταστάσεις. Η συγκεκριμένη ενότητα συγκεντρώνει σχέδια και φωτογραφίες που ρίχνουν φως σε αυτά τα εμβληματικά έργα, τα οποία υπήρξαν πρόδρομοι της σημερινής τέχνης νέων μέσων ή της ψηφιακής τέχνης.

Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Η Κατερίνα Γρέγου, καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ. Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Η βραδιά των εγκαινίων ολοκληρώθηκε στην ταράτσα, με ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής μουσικής εμπνευσμένο από τον Ξενάκη. Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO

Στην ενότητα «Χώρος και Χρόνος» παρουσιάζονται έργα που αμφισβητούν ριζικά την ορθόδοξη χωροθέτηση του ήχου, είτε με την τοποθέτηση των ακροατών εντός της ίδιας της ορχήστρας, όπως για παράδειγμα στο έργο «Τερρέκτωρ», που γράφτηκε το 1966 για το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης της Ρουαγιάν, είτε με τη χρήση ενός περίπλοκου συστήματος ηχείων, όπως στο Hibiki Hana Ma, σύνθεση που έγινε για την Παγκόσμια Έκθεση του Τόκιο το 1970.

Η τελευταία ενότητα της έκθεσης παρουσιάζει την εξερεύνηση του Ξενάκη στις μηχανές και την πληροφορική, ένα αναπόσπαστο μέρος της αέναης αναζήτησής του για το τέλειο εργαλείο που να μπορεί να κάνει πολύπλοκους υπολογισμούς και συγχρόνως να αντιλαμβάνεται τη γραφική αναπαράσταση των ηχητικών φαινομένων. Ο Ξενάκης, π.χ., εφηύρε το υπολογιστικό σύστημα UPIC (γνωστό και ως «πολυαγωγία»), το οποίο δημιούργησε στο CEMAMu (Centre d’Etudes de Mathématique et Automatique Musicales), το 1972 ίδρυσε το Κέντρο Υπολογιστών Μουσικής Έρευνας σε συνεργασία με πανεπιστημιακούς από διάφορα επιστημονικά πεδία, ανάμεσά τους αισθητικοί, φιλόσοφοι, μαθηματικοί, επιστήμονες της πληροφορικής και ηλεκτρολόγοι μηχανικοί. Τα τεκμήρια και τα αρχεία σε αυτή την ενότητα αναδεικνύουν την καθοριστική συμβολή του Ξενάκη στην ηλεκτρονική ηχητική σύνθεση.

Παράλληλα, στον 3ο όροφο του μουσείου παρουσιάζεται μια νέα παραγωγή του ΕΜΣΤ, η έκθεση «Ο Ξενάκης και η Ελλάδα», σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών και το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) που ίδρυσε ο ίδιος ο Ιάννης Ξενάκης και στεγάζεται στο Ωδείο Αθηνών. Την έχουν επιμεληθεί ο Σταμάτης Σχιζάκης (ΕΜΣΤ) με τη Στέλλα Κουρμπανά (Ωδείο Αθηνών - ΚΣΥΜΕ) και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι της Εύας Μανιδάκη και του Θανάση Δεμίρη (Flux Office). Η έκθεση διερευνά την ταραγμένη και πολύπλοκη σχέση του Ξενάκη με την πρώτη του πατρίδα, από τα χρόνια στη Γαλλία μετά την καταδίκη του σε θάνατο έως την επιστροφή του στην Ελλάδα μετά από 27 χρόνια αυτοεξορίας, και την καταξίωσή του.

Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Στον δεύτερο όροφο, και μπροστά από το έργο του Γιάννη Κουνέλλη, ο αναγνωρισμένος σολίστ κρουστών Αλέξανδρος Γιοβάνος ερμήνευσε μία από τις διασημότερες συνθέσεις του Ξενάκη για σόλο κρουστά, το εμβληματικό έργο «Ψάπφα». Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO

Με πλούσιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και επιστολές, η έκθεση καταγράφει τις πτυχές της πλούσιας μουσικής ζωής στην Ελλάδα τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, τις πρωτοβουλίες που προώθησαν τη μουσική πρωτοπορία και στήριξαν τους σύγχρονους συνθέτες, και φτάνει μέχρι την επιστροφή του Ξενάκη και τη διοργάνωση των μεγάλων του ελληνικών έργων, όπως το «Πολύτοπο Μυκηνών». Μέσα από τις επιστολές φαίνεται η εκτίμηση που τρέφουν για το έργο του Ξενάκη σημαντικές προσωπικότητες της μουσικής όπως ο Γιάννης Γ. Παπαϊωάννου και ο Χατζιδάκις, ενώ μπορείς να διαβάσεις και το όραμά του για τη δημιουργία Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας στην επιστολή που είχε στείλει στον Κωνσταντίνο Καραμανλή.

Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO

Στον δεύτερο όροφο, και μπροστά από το έργο του Γιάννη Κουνέλλη, ο αναγνωρισμένος σολίστ κρουστών Αλέξανδρος Γιοβάνος ερμήνευσε μία από τις διασημότερες συνθέσεις του Ξενάκη για σόλο κρουστά, το εμβληματικό έργο «Ψάπφα» (αρχαϊκή μορφή του ονόματος «Σαπφώ»). Είναι ένα συναρπαστικό έργο που κορυφώνεται με μεταλλικά κρουστά και (η διπλή) παρουσίασή του ήταν το highlight της βραδιάς. Η «Ψάπφα» υπήρξε παραγγελία του αγγλικού φεστιβάλ Μπαχ και είναι αφιερωμένη στον Σιλβιό Γκουαλντά, πιστό συνεργάτη του συνθέτη, ο οποίος υπήρξε και ο πρώτος που ερμήνευσε το έργο στο Λονδίνο το 1976. Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στον Ιάννη Ξενάκη, σε συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Η βραδιά των εγκαινίων ολοκληρώθηκε στην ταράτσα με ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής μουσικής εμπνευσμένο από τον Ξενάκη με την επιμέλεια των Studio LABOUR – το Studio LABOUR αποτελείται από τους Farahnaz Hatam και Colin Hacklander που έχουν έδρα το Βερολίνο και δημιουργούν έργα βασισμένα στον ήχο. Το πρόγραμμα άνοιξε με μια επιλογή ηλεκτρονικών έργων του Ξενάκη από τον μελετητή του και συνθέτη Sergio Luque, ο οποίος παρουσίασε και τη δική του σύνθεση με τίτλο «Daisy». Στη συνέχεια, οι LABOUR παρουσίασαν μια διασκευή του έργου τους «sungazing». Ακολούθησαν οι Rashad Becker και JASSS b2b Juliana Huxtable. Το έργο του Ξενάκη με θέα την Ακρόπολη – δεν θα μπορούσε να βρεθεί καλύτερο σημείο.

Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στην έκθεση του Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στα εγκαίνια της έκθεσης του Ιάννη Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στα εγκαίνια της έκθεσης του Ιάννη Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στα εγκαίνια της έκθεσης του Ιάννη Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στα εγκαίνια της έκθεσης του Ιάννη Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO
Στα εγκαίνια της έκθεσης του Ιάννη Ξενάκη στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Παλαιολόγος/LiFO

Η έκθεση «ΙΑΝΝΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ. ΔΥΟ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΜΣΤ: Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες | Ο Ξενάκης και η Ελλάδα» στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων στο ισόγειο και στον 3ο όροφο θα είναι ανοιχτή μέχρι τις 7/1/24.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM