Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
0

Συνέντευξη στον Γιάννη Πανταζόπουλο

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Στη λιακάδα των φωτογραφιών άλλοι γυμνώνονται και άλλοι κρύβονται. Οι πρώτοι κερδίζουν. Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO

O φωτογράφος Βασίλης Γεροντάκος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε μαθηματικά, αστρονομία και φλάουτο. Όταν όμως ανακάλυψε ότι η φωτογραφία δεν είναι απλά μια καταγραφή, αλλά τέχνη, τον κέρδισε ολοκληρωτικά. Λίγο πριν ξεκινήσουμε την συζήτηση μας με τον Βασίλη Γεροντάκο, μιλάμε για διακοπές και εικόνες. «Σε ένα χωριό στα Κύθηρα, είχα πάει σε ένα εκθεσιακό χώρο, όπου πίσω από αυτόν, βρισκόταν ένα μικρό θεατράκι. Ανεβαίνω στην τελευταία και ψηλότερη θέση. Βλέπω μια κοπέλα να παίζει πιάνο. Κάτω, γκαζόν, ένας κατάλευκος μπουφές, ένα κυριλλάτο γκαρσόνι και κόσμος πουθενά. Συνειδητοποιώ, ότι αυτή η κοπέλα παίζει πιάνο μόνο για τον εαυτό της. Κάθομαι λοιπόν και την απολαμβάνω για μια ώρα. Όταν στην συνέχεια την ρώτησα γιατί το κάνει αυτό, η απάντηση της με κάλυψε: 'για μένα αυτό που κάνω είναι πολύ σημαντικό, αυτό με καλύπτει'». Ήδη με αυτή την αφήγηση είχα μεταπηδήσει στο φωτογραφικό του σύμπαν, ανακαλύπτοντας, πως τίποτα δεν είναι τυχαίο, και όταν αναζητάς κάτι, είναι σίγουρο ότι θα το βρεις.

Τι είναι επαναστατικό σήμερα και τι σύνθημα θα γράφατε σε ένα τοίχο;
Να πατάς το ένα πόδι σου στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν. Είναι παράξενο αλλά ο άνθρωπος σήμερα δεν εκμεταλλεύτηκε την παγκοσμιοποίηση για να αποκτήσει μια πλανητική συνείδηση αλλά για να αυξήσει ευκολότερα το εισόδημα του. Ως άνθρωπος που αγάπησε και μελέτησε την Αστρονομία και όχι την Αστρολογία, θεωρώ ό,τι πιο επαναστατικό να αποκτήσεις επίγνωση της θέσης σου στο σύμπαν και αυτό να το κάνεις κανόνα σου. Είναι αβάσταχτο, περνάς ξυστά από την τρέλα.
Στον τοίχο θα επαναλάμβανα ένα σύνθημα που πήρε το μάτι μου κάποια στιγμή στο κέντρο της Αθήνας, "Ladies and gentlemen we are floating in space".

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Θυμάμαι παλαιότερα τα λευκώματα που είχαμε και γράφαμε τα πιο προσωπικά μας θέματα, που σε περίπτωση που τα έβλεπε κάποιος άλλος, τον σκότωνες. Σήμερα, όλα τα βγάζουμε σε δημόσια θέα... Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Τι είναι η φωτογραφία, μια περιποιημένη όψη της ζωής;
Σε καμία περίπτωση. Είναι μια άλλη ζωή φωτογραφημένη, που είναι παρμένη από την πραγματικότητα αλλά που δεν έχει καμία σχέση με αυτήν, είναι ένας καινούργιος κόσμος. Μιλώ βέβαια για την περίπτωση που η φωτογραφία δεν έχει συγκεκριμένο στόχο δημοσιογραφικό, διαφημιστικό κ.λ.π αλλά μοναδικό της μέλημα είναι το φωτογραφικό γεγονός.


Ποια θεωρείτε την πιο ωραία φωτογραφία που έχετε βγάλει και γιατί;
Να το πω λίγο εξυπνακίστικα... η φωτογραφία που θα βγάλω αύριο. Όταν είσαι φωτογράφος δεν σε ενδιαφερει η μια φωτογραφία αλλά οι πολλές που φτιάχνουν αυτό το στολίδι που λέγεται κόσμος.


Η μαγεία της ανακάλυψης βρίσκεται σε αυτά που κρύβονται πίσω από τις κουρτίνες;
Σε αυτό που είναι μπροστά μας αλλά που για κάποιο λόγο αδυνατούμε να δούμε. Η φωτογραφία εξάλλου είναι η κατεξοχήν τέχνη που κάνει το ασήμαντο σημαντικό, αρκεί να μάθεις να βλέπεις.


Τι υλικά πρέπει να έχει μια φωτογραφία για να αφυπνίσει συνειδήσεις και να συγκινήσει τους ανθρώπους;
Συνταγή δεν υπάρχει, ο καθένας βάζει αυτό που έχει, αρκεί να είναι αληθινό. Στη λιακάδα των φωτογραφιών άλλοι γυμνώνονται και άλλοι κρύβονται. Οι πρώτοι κερδίζουν.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Έχω τις επιφυλάξεις μου με αυτό που λέγεται έμπνευση. Το υλικό μου είναι το στολίδι που λέγεται κόσμος... Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Πως εξηγείται όλο αυτό το φαινόμενο με τις selfies;
Είναι ένα είδος νεύρωσης σε μια εποχή που εκφράζεται από έναν ατελείωτο ατομισμό. Δεν με εντυπωσιάζει όλη αυτή η υστερία. Όλα τα βλέπουμε σαν να συμμετέχουμε σε ένα βίντεο, μια εικονική πραγματικότητα. Πριν πας οπουδήποτε έχεις δει τα πάντα. Ακόμα και τώρα στις διακοπές, όλοι ήδη έχουν δει αυτά που θα έπρεπε να θέλουν να ανακαλύψουν, χάνοντας όλη την μαγεία του ανεξερεύνητου. Έτσι καταλήγουμε να μπερδεύουμε αυτό που βλέπουμε με αυτό που ζούμε και όταν δεν ζεις κάτι, πρέπει να το πιστοποιήσεις. Θυμάμαι παλαιότερα τα λευκώματα που είχαμε και γράφαμε τα πιο προσωπικά μας θέματα, που σε περίπτωση που τα έβλεπε κάποιος άλλος, τον σκότωνες. Σήμερα, όλα τα βγάζουμε σε δημόσια θέα.


Θα δεχόσασταν να έμπαινε πρωτοσέλιδο, μια φωτογραφία που θα έδειχνε τον αποκεφαλισμό ενός δημοσιογράφου;
Ασφαλώς όχι, δεν το συζητώ.


Υπάρχουν θέματα που σας φορτίζουν συναισθηματικά;
Όχι θα έλεγα ότι υπάρχει κάτι πιο αφηρημένο, κάτι σαν τις εμμονές και γυρνάω ξανά και ξανά στα ίδια πράγματα που τελικά γίνονται και οι κινητήριες δυνάμεις μου.


Πότε νιώθει κανείς ελεύθερος;
Ο Leonardo da Vinci έλεγε ότι ο καλλιτέχνης μισεί την ελευθερία του. Πολλοί καλλιτέχνες ακόμη και όταν είναι ''χύμα'' θέτουν αυτοπεριορισμούς που τους βοηθάνε γιατί χρειάζεται μια λιτότητα μέσων για να παράξεις κάτι σημαντικό. Αν σου δώσουν τον ουρανό με τα άστρα δεν θα ξέρεις τι να τον κάνεις. Φτιάχνεις πιο εύκολα στο σκοτάδι άστρο. Εξάλλου το μέλημα ενός δημιουργού, είναι το χάος να το κάνει ιερή τάξη. Για μένα η ελευθερία δεν είναι ο αντίποδας των περιορισμών ούτε ένα δικαίωμα που έχει κατακτηθεί και τέρμα. Έχει να κάνει με μια συνεχή εγρήγορση και την δημιουργία ως λυτρωτική πράξη και αρμονίας που απορρέει από αυτήν.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Από που αντλείτε έμπνευση, από τους ανθρώπους ή τις καταστάσεις;
Έμπνευση; Η Αγία των παρεξηγήσεων, έχω τις επιφυλάξεις μου με αυτό που λέγεται έμπνευση. Θα το ξαναπώ. Το υλικό μου είναι το στολίδι που λέγεται κόσμος.


Περπατώντας καθημερινά στην Αθήνα, πείτε μου μερικά 'κλικ' που ζωντανεύουν την πόλη;
Δεν μπορώ να σας τα πω φωτογράφος είμαι να σας τα δείξω μόνο μπορώ. Η Αθήνα πάντως έχει μια ''αναρχία'' που την κάνει πολύ ενδιαφέρουσα γιατί έχεις την αίσθηση ότι όλα μπορεί να συμβούν.


«Η πόλη και οι άνθρωποι», ποιες σκέψεις σας έρχονται στο μυαλό σας;
Κοτέτσι, βαβέλ, μητρόπολη, φαντασμαγορία, το ουράνιο τόξο του Κυριτσόπουλου, το φεγγάρι αγκιστρωμένο στις κεραίες, μυρωδιές φρεσκοκούλουρο ξημερώματα μετά από ξενύχτι και jazz απαραιτήτως... jazz ειδικά αν πρόκειται από τον Theloniοus Monk.....


Μια εικόνα που δεν θα ξεχάσετε ποτέ και ποιο το ωραιότερο ταξίδι σας;
Με παράσυρε το ρέμα που λέει και ο Τσιτσάνης. Άπειρες εικόνες, ιλιγγιώδεις σειρήνες με τα όλα τους τόσα χρόνια πια, που να βρει την δύναμη μια και μόνη εικόνα να ξεπηδήσει από όλες τις άλλες; Ταξίδι; Μα αυτό που ζω τώρα.


Τι είναι ευτυχία για εσάς;
Κάπου λέει ο Ελύτης, απειροελάχιστες στιγμές που τις ενσωματώνεις μέσα στην ιδιωτική σου αιωνιότητα.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι δεν έχει νόημα η ζωή, θα έπρεπε να της δώσεις ένα νόημα για να την αντέξεις...Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Προτιμάτε το τέλος ή την αρχή;
Ανάλογα την κατάσταση που βρίσκομαι. Αν το καλοσκεφτείς όμως και τα δύο συνυπάρχουν. Χωρίς τέλος δεν υπάρχει αρχή.


Επιλέγετε να θυμάστε ή να ξεχνάτε;
Ο Μίκης είχε πει κάποια στιγμή κάτι που μου άρεσε. Υπάρχουν δύο ειδών μουσικές, μία για να ξεχνάς και μια για να θυμάσαι. Η μουσική που σε διασκεδάζει σε κάνει να ξεχνάς, ενώ οι μεγάλες μουσικές σε κάνουν να θυμάσαι...τον εαυτό σου..όλα χρειάζονται.


Νοσταλγείτε μέρες ή στιγμές;
Δεν νοσταλγώ, δεν μου πάει. Προτιμώ τις μελλοντικές αναμνήσεις μου.


Πότε αποκτά νόημα η ζωή του ανθρώπου;
Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι δεν έχει νόημα η ζωή, θα έπρεπε να της δώσεις ένα νόημα για να την αντέξεις.


Τι σημαίνει σήμερα 'να αγαπάς' και τι μορφή έχει ο αληθινός έρωτας;
Εννοείτε για τις σχέσεις. Ο έρωτας είναι άγριος, τυφλός, απελευθερωτικός, ένα ψέμα αληθινό και όταν γνωρίσει την μεγάλη του έκρηξη πριν να σβήσει, πρέπει η αγάπη σαν σταγόνα λάδι πάνω από το νερό να ξεχωρίσει και να επιπλεύσει, αλλιώς δεν γίνεται τίποτα. Ο έρωτας για τη ζωή όμως διαρκεί.


Πως φαντάζεστε το μέλλον και σε ποιους πιστεύετε ότι ανήκει;
Δεν το φαντάζομαι γιατί η πραγματικότητα ξεπερνά κάθε φαντασία.Το μέλλον ανήκει για να τελειώσω από εκεί που λέγαμε στην αρχή, σε αυτούς που πατάνε το ένα πόδι τους στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν.


Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που πατάνε το ένα πόδι τους στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν. Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO

http://www.photocircle.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ