Retro Bliss

Retro Bliss Facebook Twitter
3
Retro Bliss Facebook Twitter

Ο Κώστας Θεοχάρης είναι εικονογράφος. Η δουλειά του δανείζεται στοιχεία από την αισθητική των '50s και των '60s, τα πολωνικά κινούμενα σχέδια, τον Ροζ Πάνθηρα και τα παλιά παιδικά βιβλία. Τα σχέδιά του είναι με έναν περίεργο τρόπο μοντέρνα και ελληνικά, χωρίς τα στερεότυπα που η λέξη «ελληνικό» σου φέρνει στο μυαλό. «Μου αρέσουν πολύ τα κεραμικά της δεκαετίας '50-'60» μας λέει. «Έχω τρελαθεί με κεραμικά που έχω βρει στο Μιλάνο, στο Σαν Μαρίνο. Ήταν μια καλή εποχή τα '60s, γιατί δεν υπήρχε μία κατεύθυνση, ο καθένας έκανε ό,τι του άρεσε και έβρισκε το κοινό του. Όλες οι τέχνες ήταν κοντά η μία στην άλλη». Μας μιλάει για τον Φρέντυ Κάραμποτ («σπουδαίος γραφίστας, που δεν αναγνωρίστηκε εδώ όσο θα έπρεπε»), τον μοντερνισμό που λατρεύει, το μουσείο του Μιρό όπου χάζευε για ώρες τα έργα του.

Retro Bliss Facebook Twitter

«Μεγάλωσα στα Πετράλωνα του '80. Ξεκίνησα να σχεδιάζω στο καφενείο του πατέρα μου, πάνω στα χαρτιά που είχαμε για να γράφουν τα σκορ για την πρέφα. Από μικρό παιδί ζωγράφιζα, κι αν δεν είχα μαζί τα παιχνίδια μου, έφτιαχνα ιστορίες στο καφενείο, και λίγο μεγαλύτερος έφτιαχνα υπερ-ήρωες, μάχες. Ο πατέρας μου έσκιζε όλα τα χαρτάκια και τα κράταγε σε αρχείο. Έχω φάκελο με τα πάντα. Με συγκίνησε πολύ όταν τα βρήκα, δεν ήξερα ότι τα είχε κρατήσει. Και στο σχολείο αυτό έκανα. Όπου υπήρχε επιφάνεια κενή, ζωγράφιζα –θρανία, τετράδια, τοίχους, οπουδήποτε– με συγκατάθεση των καθηγητών και των δασκάλων. Δεν ήμουν ιδιαίτερα καλός μαθητής. Έκανα προετοιμασία για την Καλών Τεχνών, αλλά τα παράτησα έναν μήνα πριν δώσω εξετάσεις. Ήμουν πολύ μικρός τότε και η ακαδημαϊκή κατεύθυνση που δίνουν στις σχολές ήταν πολύ βαριά για μένα. Ήμουν στην εφηβεία και όλα ήταν ρευστά. Μετά πήγα σε ιδιωτική σχολή. Ήμασταν μια πολύ καλή παρέα, μια πολύ καλή γενιά εικονογράφων, δημιουργικοί και ταλαντούχοι. Στην ουσία ο ένας μάθαινε από τον άλλο. Ο ανταγωνισμός ανάμεσά μας έβγαλε τις πολύ καλές μονάδες».

«Ζω από εικονογραφήσεις και πάνω-κάτω, όπως όλοι, τα κουτσοβολεύω. Κάνω και κανένα DJ set. Δεν έχω παράπονο. Κάνω αυτό που μου αρέσει και βγάζω κάποια χρήματα» λέει. Μετά μιλάει για το παιδικό βιβλίο, την αδυναμία του. «Υπάρχουν κάποια κεφάλια που νομίζουν ότι ξέρουν τι θέλουν το παιδί και η αγορά και βάσει αυτών πορεύεται το παιδικό βιβλίο. Μου λείπει το στίγμα του καλλιτέχνη και όχι αυτό που θέλει η αγορά. Βάζω τον εαυτό μου στη θέση του παιδιού και προσπαθώ να καταλάβω τι θα του άρεσε». Ο Κώστας έχει φτιάξει ένα παιδικό βιβλίο με επαγγέλματα από την παλιά Αθήνα, ιδιότητες που έχουν εκλείψει. Δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα. «Πρόσφατα έκανα ένα βιβλίο που λέγεται Το ραβδί των καλικαντζάρων, που στην ουσία είναι μια μεταφορά της Αντιγόνης για παιδιά. Στην ιστορία του βιβλίου, που βασίζεται στην τραγωδία, δεν είναι τόσο προστατευμένα, επειδή στο τέλος η ηρωίδα χάνεται, πεθαίνει μόνη της» εξηγεί. «Το application ήταν πρόταση του φίλου μου του Ηλία που ήταν στη Βαρκελώνη. Θέλαμε κάτι που δεν θα ήταν το συνηθισμένο application, κάτι χωρίς κουμπιά και λέξεις. Θέλαμε να προσομοιάζει σε μια φανταστική πραγματικότητα». Στο application διαλέγεις πράγματα που μπορείς να βρεις στα ράφια ενός σούπερ μάρκετ και απλώς τα σύρεις με το δάχτυλό σου σε ένα καλάθι. Είναι μία εικονογραφημένη λίστα που σε βοηθάει να θυμηθείς τι θέλεις να αγοράσεις».

Άλλη μεγάλη του επιρροή είναι η μουσική. Πάρα πολύ των '60s, εξώφυλλα δίσκων, η «Λιλιπούπολη», η «Ντενεκεδούπολη», ό,τι είναι απλό και με αγάπη φτιαγμένο. «Έργα που είχαν οδηγό την αγάπη και όχι το εμπόριο. Αυτή ήταν η διαφορά» διευκρινίζει.

«Η ειλικρίνεια και η αγάπη είναι πολύ βασικά συστατικά, πιστεύω, για μια ευτυχισμένη ζωή. Και να μην εθελοτυφλείς σε κάποια πράγματα που σου συμβαίνουν ή συμβαίνουν στους ανθρώπους γύρω σου. Όπου μπορείς να αντιδράσεις, να το κάνεις. Πρέπει να βγούμε από το καβούκι μας. Είναι το αποτέλεσμα του μίσους αυτό που ζούμε σήμερα. Με σοκάρει αυτό που συμβαίνει. Μεγάλωσα σε μια γειτονιά που σεβόταν και αγαπούσε τους ξένους. Με όλα αυτά που συμβαίνουν τα τελευταία δυο χρόνια είχα αρχίσει να βάζω το μίσος μέσα μου και να το μεταφέρω αλλού, έτσι αποφάσισα να μην ασχοληθώ άλλο. Έπιανα τον εαυτό μου να είναι συνέχεια τσαντισμένος. Είναι πολύ δύσκολο πράγμα η αγάπη».

=====

Δείτε τη δουλειά του Κώστα στο www.costastheoharis.com

 

Εικαστικά
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ