Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα;

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
0

Το κουτί που πήραν 24 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο περιείχε ένα ποίημα του Γιώργου Σεφέρη (Γιασεμί), ένα κείμενο του Πέτρου Μάρκαρη (δύο κεφάλαια από το βιβλίο Η Αθήνα της μίας διαδρομής), ένα τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι (Μία πόλη μαγική), μία συνταγή για γεμιστά, καθώς και 12 αρχεία με ήχους της πόλης, αλλά κανένα οπτικό στοιχείο της Αθήνας.

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Amy Friend (γενν. 1974), φωτογράφος, ΚαναδάςΕκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΑσημακόπουλοςΣε ένα μέροςΕύαΗ ιστορία ζειΟ λόφος του ΛυκαβηττούΈτσι μπαίνει το φως

"Χρησιμοποίησα φωτογραφίες εποχής για να αναπλάσω την Αθήνα, έναν τόπο άγνωστο σε μένα, παίρνοντας έμπνευση από τη μνήμη και τις αφηγήσεις. Οι φωτογραφίες στοχεύουν εν γένει στην ανάκτηση του παρελθόντος μας, των βιωμάτων μας, των διακοπών μας. Προκαλούν τη μνήμη μας που μας κάνει να νοσταλγούμε τους τόπους και τις καταστάσεις στις οποίες έχουμε βρεθεί. Η τεχνική μου (pinhole) στοχεύει στο να υπονοήσει το ότι δεν μπορούμε ποτέ να βιώσουμε πλήρως μια στιγμή ή έναν τόπο και αυτό ίσως δημιουργεί μια αίσθηση μελαγχολίας. Η εικόνα μου για την Αθήνα, αν και δείχνει σαφής, εξακολουθεί να είναι εντελώς άγνωστη". 

Τι ανέδειξαν οι λέξεις, οι ήχοι και οι γεύσεις; Μια σειρά έργων που δημιουργήθηκαν μέσα από τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, το σχέδιο, νέες τεχνολογίες, και που -σε πρώτη ανάγνωση- πολύ μικρή σχέση έχουν με τις γραφικές απεικονίσεις της Αθήνας που ξέρουμε. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση προκαλούν τον επισκέπτη να ακολουθήσει τις βαθύτερες διαδρομές των έργων τους, να ανακαλύψει το σημείο συνάντησής τους με την πόλη και να δει πώς την βλέπουν οι άλλοι.

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Thomas Robson (γενν. 1958), graphic artist, Μεγάλη ΒρετανίαΨηφιακό κολάζ, εκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΖέφυροςΛευκό του τιτανίου στη βάση ναούΑθηναϊκό γαλάζιοΣφυρηλατημένα μέταλλα σε ένα τοπίο

"Ο ιστορικός και πολιτιστικός πλούτος της Αθήνας είναι παγκοσμίου φήμης και φέρνει στο νου εικόνες από μεγάλες μορφές του πνεύματος, ελληνικές θεότητες και αρχαία κειμήλια. Μολονότι όλα αυτά διατηρούνται πολύ έντονα στο μυαλό και τη φαντασία μας, όπως και η ίδια η πόλη άλλωστε, τελικά μας είναι άγνωστα.
Στο έργο μου έχω επανερμηνεύσει και, κατά συνέπεια, διακόψει το αναμενόμενο καλύπτοντας ή παραμορφώνοντας την τυπική εικονογραφία. Τα καλυμμένα πορτραίτα μου υποδηλώνουν τόσο το μυστηριώδες όσο και το άγνωστο, παροτρύνοντας τους επισκέπτες να φανταστούν τη δική τους κλασική εικονογραφία και να αναθεωρήσουν τις στερεοτυπικές προσδοκίες τους από αυτή την περίφημη πόλη στην οποία ζουν".

Στην περίπτωση των παράξενων πόλεων το περιεχόμενο δεν ήταν δεδομένο. Οι καλλιτέχνες προέρχονται από όλο τον κόσμο και από όλο το φάσμα των εικαστικών τεχνών, εργάζονται όχι μόνο ως εικαστικοί, αλλά και ως designers, ως illustrators. Μια εξερεύνηση στο πεδίο των applied arts που διαμορφώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό το οπτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε. Είναι καλλιτέχνες από το Σάο Πάολο, τη Σουηδία, τον Καναδά τις ΗΠΑ, την Ολλανδία την Τσεχία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, την Ολλανδία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία.

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
John Diebel (γενν. 1965), εικαστικός, ΗΠΑΨηφιακό κολάζ, εκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΧωρίς τίτλο

"Η Αθήνα μου άσκησε για πρώτη φορά μαγεία στα σχολικά μου χρόνια κυρίως για την αρχιτεκτονική της αρχαίας πόλης και τη μυθολογία που είχε γεννηθεί εκεί. Η άμεση σύνδεση που υπήρχε στην αθηναϊκή κοινωνία μεταξύ των εγκόσμιων και των κοσμολογικών θεμάτων είχε κυριεύσει τη φαντασία μου. Εντύπωση μου είχε κάνει επίσης το γεγονός ότι, στην ακμή της, η αρχαία Αθήνα ήταν μια από τις πιο προοδευτικές πόλεις του πλανήτη: εξωστρεφής, καλλιτεχνικά και τεχνολογικά προηγμένη και εμπορικά ακμάζουσα.
Η Αθήνα της δικής μας εποχής είναι ασφαλώς μια σύγχρονη πόλη με σύγχρονες ανέσεις και σύγχρονα προβλήματα. Φαντάζομαι όμως ότι πρέπει να υπάρχει μια εξαίρεση στην Αθήνα που είναι πιο έντονη απ' ό,τι στις περισσότερες άλλες πόλεις: η αρχαία πόλη εξακολουθεί να είναι ένα ζωτικό συστατικό της σύγχρονης. Θέλησα να ξανανοίξω μια πύλη προς το σύμπαν που συνδέει τη νεωτερικότητα της αρχαίας πόλης με αυτήν του κόσμου που φαντάζομαι ότι καταλαμβάνει σήμερα".

Το ερώτημα είναι απλό: Πώς με φαντάζεσαι; Έχουν ακούσει τόσες πολλές φορές τη λέξη Αθήνα τα τελευταία χρόνια και το ακούνε για μια πόλη που πάλλεται τα τελευταία χρόνια που τους έχει δημιουργηθεί περιέργεια. Απευθείας είναι λόγος ενδιαφέροντος. Πολλοί καλλιτέχνες θέλουν νάρθουν, θέλουν να τη ζήσουν, μπήκαν σε μια διαδικασία, σε μια διαδρομή εσωτερική για να προκύψουν αυτά τα έργα. Γιαυτό έχουν ενδιαφέρον και τα κείμενα που τα συνοδεύουν. Συμπέρασμα του τι είδαν; πολύ φως, δεν είδαν τόσα αρχαία μνημεία δεν είδαν μαυρίλα, είδαν ένταση. Συνδύασαν το φως με τις αισθήσεις τους. Στις μικρές ιστορίες που συνοδεύουν τα έργα τους βρίσκονται όλες οι απαντήσεις.

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Seb Jarnot (γενν. 1970), graphic artist & εικονογράφος, ΓαλλίαΧωρίς τίτλο 1Μουσική σύνθεση Sylvia Monnier (γενν. 1980)Διάρκεια: Leg - 11:33 λεπτά Neck – 8.56 λεπτά

"Ακούγοντας τα δύο ηχητικά κομμάτια που περιέχονταν στο «κουτί έμπνευσης», το μπλε χρώμα ήρθε αμέσως στο μυαλό μου. Για μένα, αυτό το χρώμα εκφράζει χαρά, αλλά επίσης και μια βαθιά μελαγχολία – ένα παράδοξο που έγινε το επίκεντρο του έργου μου. Οι χαοτικές και δυναμικές συνθέσεις που περιλαμβάνονταν στο τελικό αποτέλεσμα απεικονίζουν το όραμά μου για την Αθήνα.

Για να ενισχύσω την εμπειρία του θεατή ζήτησα από τον μουσικοσυνθέτη Σύλβια Μοννιέ να δημιουργήσει μια ατμοσφαιρική μουσική επένδυση για τη σειρά των κολάζ μου. Εκείνος ανέμειξε με έξοχο τρόπο τη δική του μουσική σύνθεση με φασματικά θραύσματα του τραγουδιού «Μια πόλη μαγική» και του ορχηστρικού κομματιού «2» που μου δόθηκαν. Η σύνθεση παίζεται παράλληλα με το έργο μου, επαναδημιουργώντας ένα περιβάλλον σχετικό με εκείνο που δημιουργήθηκε για εμένα κατά τη διάρκεια της παραγωγής του".

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Angela Moore (γενν. 1970), φωτογράφος, Μεγάλη ΒρετανίαΨηφιακή φωτογραφική εκτύπωση C-typeJasmin (Γιασεμί)

"Η ανακάλυψη των περιεχομένων στο «κουτί έμπνευσης» ήταν σαν μια ανακάλυψη της ίδιας της Αθήνας. Για την προσέγγισή μου, επέλεξα να χρησιμοποιήσω το ποίημα για το γιασεμί μαζί με τα άλλα κείμενα που μου δόθηκαν, για να φανταστώ και να προτείνω πώς η Αθήνα μπορεί να είναι πιο όμορφη και μαγευτική τη νύχτα ή το σούρουπο. Παίρνοντας αυτά τα στοιχεία κυριολεκτικά , φωτογράφισα το γιασεμί να μπαίνει μέσα από ένα παράθυρο που φωτίζεται από τα φώτα του δρόμου. Δελεάζοντας τους θεατές προς το άγνωστο, η εικόνα συλλαμβάνει μια φαντασιακή Αθήνα ως μια πόλη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και κρυφή ζωή".

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Tom Radclyffe (γενν. 1989), εικονογράφος & graphic artist, Μεγάλη ΒρετανίαΕκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΜύθος, Αλληγορία και Φαντασία

"Μου κίνησαν την περιέργεια οι αντιθέσεις που εντόπισα στις διάφορες περιγραφές της Αθήνας από συζητήσεις που είχα. Όπως ήταν αναμενόμενο, πολλοί εστίασαν σε όμορφες αλληγορίες και περιγραφές αρχαιοελληνικών καταλοίπων ή νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, ενώ άλλοι στις γκρίζες τσιμεντένιες πολυκατοικίες και στη μεταπολεμική ανάπτυξη.

Θέλησα να απαντήσω σε μια επιλογή αυτών των διαφορετικών περιγραφών, δημιουργώντας ένα έργο βασισμένο στον κάνναβο, για να αποδώσω την πολυπλοκότητα της πόλης. Η δομή του κάνναβου συνδέεται σε διάφορα επίπεδα με αυτή την έννοια και αναδεικνύει την τεράστια ποικιλία των στοιχείων της Αθήνας, τονίζοντας την πληθώρα των ιστοριών που είναι χαμένες εντός της. Για παράδειγμα, κοντινές γειτονιές μπορούν να είναι εντελώς διαφορετικές, αλλά ενώνονται για να σχηματίσουν ένα σύνολο. Τελικά, αυτά είναι τα επιμέρους δομικά στοιχεία εντός της περίπλοκης αφήγησης της Αθήνας". 

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Michael Mann (γενν. 1970), φωτογράφος, ΓερμανίαΦωτογραφία σε ψηφιακή φωτογραφική εκτύπωση C-typeΤίτλος σειράς: SuryaΧωρίς τίτλο 5

"Ενώ οι κάτοικοι, η ιστορία και ο πολιτισμός της Αθήνας παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, εγώ φαντάζομαι ότι αυτό που θα με γοήτευε στην πρώτη μου επίσκεψη στην πόλη θα ήταν το αθηναϊκό φως. Εκθαμβωτικό και θερμό, προσφέρει ένα βαθύ και παιχνιδιάρικο σκηνικό στο οποίο μπορεί κανείς να δημιουργήσει φωτογραφίες. Η σκιά, η αντανάκλαση και τα αναπάντεχα σχήματα δίνουν ζωή σε επιφάνειες και αντικείμενα που διαφορετικά θα παρέμεναν αόρατα, επιτρέποντάς μου μια στιγμή πειραματισμού και εξερεύνησης, καθώς οραματίζομαι την πόλη αυτή. Έχοντας το φως για πρώτη ύλη, οι πειραγμένες φωτογραφικές εικόνες μου παρουσιάζουν την Αθήνα ως μια πόλη πλημμυρισμένη από φως και χρώματα, κάτι που υπαινίσσεται το βάθος και τον παλμό της ζωής και της κουλτούρας που εμπεριέχει. Το έργο μου χρησιμοποιεί την αναλογική φωτογραφία ως αφετηρία και επαναπροσδιορίζει την ομορφιά του μέσου μέσα από ψηφιακούς πειραματισμούς".

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Peter Judson (γενν. 1991), εικονογράφος, Μεγάλη ΒρετανίαΨηφιακή εικονογράφηση, εκτύπωση Giclée σε χαρτί photo rag
+ ÷ =

"Αναφερόμαστε πάντα στις πόλεις ως ξεχωριστές οντότητες, αλλά στην πραγματικότητα αυτές δεν είναι παρά μια συλλογή εκατομμυρίων γεγονότων που συμβαίνουν ταυτόχρονα. Τα ηχητικά αρχεία που μου δόθηκαν με έκαναν να σκεφτώ τις στιγμές που βιώνουν οι άλλοι άνθρωποι. Σκέφτηκα πώς συγκροτούνται οι πόλεις από μια συλλογική προοπτική· από εσένα που δεν έχεις την αυτοπεποίθηση να μιλήσεις στην όμορφη γυναίκα που συνάντησες στο μετρό το πρωί έως τον ηλικιωμένο που διαβάζει κάθε μέρα την εφημερίδα του στο γωνιακό καφέ ή τον σκύλο του γείτονα που δεν έχεις δει ποτέ αλλά γαβγίζει κάθε βράδυ τη στιγμή που πας για ύπνο. Εκατομμύρια εμπειρίες που συμβαίνουν ταυτόχρονα δημιουργούν την πόλη της Αθήνας έτσι όπως εγώ τη φαντάζομαι".

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Craig Redman (γενν. 1978) & Karl Maier (γενν. 1978), graphic artists, Μεγάλη Βρετανία / ΗΠΑΨηφιακή εκτύπωση σε ύφασμα 165 γραμμ./τ.μ., στιλβωμένη ροζ πλαστική γλυπτική

"Η Ακρόπολη τώρα. Το κομμάτι μας είναι βασισμένο σε επιφανειακές εντυπώσεις και θραύσματα ποπ κουλτούρας μιας πόλης που έρχεται από τόσο μακριά. Μας απασχόλησε το σύγχρονο πλαίσιο του πανταχού παρόντος αρχαίου παρελθόντος της πόλης και το πώς εμείς σχετιζόμαστε με αυτό σήμερα. Σκοπίμως διατηρήσαμε ευρείες τις αναφορές μας και αναρωτιόμαστε τι μπορεί να έχουν να μας πουν τέτοιες γενικεύσεις και κλισέ σχετικά με την πραγματικότητα ενός τόπου και πολιτισμού που δεν έχουμε ακόμα βιώσει από κοντά".

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Eva Roovers (γενν. 1981), φωτογράφος, ΟλλανδίαΨηφιακή φωτογραφική εκτύπωση C-typeΜαλλιάΠόληΟικογένειαΜύτηΚαρτ ποστάλ: Χαιρετισμούς από...

"Οι καρτ ποστάλ παίζουν με μια απατηλή πραγματικότητα, καθώς απεικονίζουν εξιδανικευμένες και ειδυλλιακές καταστάσεις. Ποτέ δεν θα δούμε ωμές εικόνες από ένα μέρος όπου η φτώχεια, οι συγκρούσεις και η επιθετικότητα πιθανόν να αποτελούν τμήμα της καθημερινής ζωής των κατοίκων. Αντιθέτως, βλέπουμε πάντα ηλιοβασιλέματα, άδειες παραλίες και τέλεια φωτισμένα κτίρια τοποθετημένα σε ένα τέλειο σκηνικό ευτυχίας.
Όταν φαντάζομαι την Αθήνα, τη σκέφτομαι πάντα με μια αίσθηση ηρεμίας. Ως προορισμό διακοπών, τη συνδέω με γαλήνη και ομορφιά, χωρίς να υπάρχει χώρος για το χαοτικό κόσμο – μέσα μου θέλω τέτοιου είδους στοιχεία να λείπουν.
Η απάντησή μου στο brief είναι αρχικά μια ερμηνεία των κτιρίων και των κατοίκων της πόλης· και ύστερα πιο αφηρημένα, αναφέρεται στις προσωπικές μου σκέψεις για τις διακοπές και την ηρεμία. Λαμβάνοντας υπόψη την οικειότητα που έχουμε με τις καρτ ποστάλ, δημιούργησα μία που θα ήθελα οι επισκέπτες να παίρνουν μαζί τους, σαν ένα κομμάτι της Αθήνας όπως αυτή ζει στη φαντασία μου". 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Kako (γεν. 1975), εικονογράφος, ΒραζιλίαΕικονογραφήσεις στο χέρι, τυπωμένες σε duratranPolathenas 1

"Διαβάζοντας στο βιβλίο του Πέτρου Μάρκαρη το κεφάλαιο σχετικά με το Θησείο, διαπίστωσα πόσο στενά σχετίζεται η ιστορία της Αθήνας με αυτήν του ιστορικού κέντρου του Σάο Πάολο. Παλιά κτίρια που κάποτε φιλοξενούσαν πλούσιες οικογένειες και δρόμοι που άλλοτε ήταν γεμάτοι από γραφεία εταιρικών κολοσσών έχουν αρχίσει να κατοικούνται με την πάροδο του χρόνου από μια χαμηλότερη κοινωνική και οικονομική τάξη. Ωστόσο, παρότι η περιοχή μπορεί να έχει χάσει τη λάμψη της, η μεταβολή αυτή έχει συμβάλει στο να δημιουργηθούν ένα νέο περιβάλλον και νέα βιώματα. Έχοντας αυτό κατά νου, αποφάσισα να κατέβω και να περπατήσω ξανά στους δρόμους του ιστορικού κέντρου του Σάο Πάολο, με παρέα τους ήχους και τη μουσική που μου δόθηκαν για «ενίσχυση της διαίσθησης». Διάλεξα τα αγαπημένα μου μέρη, αλλά και νέους δρόμους που δεν είχα ξαναδεί ποτέ μου, αναζητώντας κώδικες και συνδέσεις ενώ παράλληλα οι ήχοι της Αθήνας έπαιζαν στα ακουστικά μου. Οι άνθρωποι κάνουμε διαρκώς συνδέσεις. Όποτε βρεθείς σε ένα νέο μέρος, λειτουργείς διαφορετικά, προσπαθώντας να βρεις το δρόμο σου, προσπαθώντας να ξεγελάσεις την αίσθηση ότι δεν ανήκεις εκεί. Ο ορθολογισμός συνήθως εγκαταλείπεται και τον έλεγχο αναλαμβάνει η διαίσθηση που σε πάει σε πόλεις γνώριμες και σε οδηγεί στο να κάνεις παραλληλισμούς. Εξαιτίας αυτού, τα μάτια και τα αυτιά σου συντονίζονται καλύτερα, εργάζονται με προσήλωση, προσπαθούν να κατανοήσουν τις δομές του νέου μέρους και να τις ταιριάξουν με αυτές που ήδη γνωρίζεις. Στρεφόμενος στη διαίσθηση, συντονίζοντας τους ήχους με εκείνους του περιβάλλοντός μου στο Σάο Πάολο, τελικά κατάφερα, κατά κάποιον τρόπο, με το μυαλό και τις αισθήσεις μου να βρεθώ να περπατάω στην εντελώς δική μου, μικρή φαντασιακή Αθήνα. Έτσι έφτιαξα τέσσερα έργα μικρά, σαν τέσσερις ματιές ενός μικρού Σάο Πάολο".

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter

"Έπρεπε να δημιουργήσω ένα έργο που δεν θα ήταν απολύτως σαφές αφού η εικόνα μου για την πόλη δεν είναι απολύτως σαφής. Θέλησα να αποδώσω την αίσθηση των διασταυρούμενων περιοχών μιας πόλης την οποία δεν γνωρίζω καθόλου. Στο μυαλό μου, αυτή η πόλη μοιάζει σαν ένας μετακινούμενος λαβύρινθος, ιστορικά, κοινωνικά και γεωγραφικά, όπου υπάρχουν τρύπες χρόνου που διαρκώς ανοίγουν και κλείνουν.

Προτίμησα, αντί να ακολουθήσω την κυριολεκτική γραμμή γνώσης που ξεκινά από την γεωγραφία και φτάνει στην κοινωνία, να στραφώ σε αφηρημένες έννοιες όπως η διαστρωμάτωση και η αναπλήρωση, βλέποντας την πόλη σαν τον αέναα εξελισσόμενο θεμέλιο λίθο, τη βάση όλων. Σκέφτηκα λοιπόν την Αθήνα σαν να βρίσκεται σε μια ρευστή κατάσταση, που λειτουργεί ως πλαίσιο μέσα στο οποίο οι άνθρωποι και η ίδια η ουσία της δρουν ως συστατικά στοιχεία που όταν συνδυάζονται, επηρεάζουν το περιβάλλον τους".

Ιnfo:

Strange Cities: Athens Παράξενες Πόλεις: Αθήνα

Εγκαίνια έκθεσης: 20 Απριλίου 2015 Διάρκεια έκθεσης: 21 Απριλίου – 28 Ιουνίου 2015 Εκτός Στέγης (Διπλάρειος Σχολή, Πλατεία Θεάτρου 3)

Σχεδιασμός: Αφροδίτη Παναγιωτάκου

Επιμέλεια: Double Decker (Wilhelm Finger και Μελίτα Σκαμνάκη) 

Η έκθεση θα πλαισιώνεται σε όλη τη διάρκειά της από συζητήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, workshops και δρώμενα σχετικά με την πόλη της Αθήνας και το αστικό τοπίο, αποτελώντας ένα «στέκι» ουσιαστικά για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, μέσα από το οποίο θα  δοθεί η ευκαιρία να ξαναγνωρίσουμε την πόλη και να οραματιστούμε πώς θέλουμε να ζούμε μέσα σε αυτή.

Ενδεικτικά, με τις παράλληλες δράσεις της έκθεσης θα ανακαλύψουμε την πόλη των γεύσεων, το σπίτι ως κύτταρο της πόλης, την πόλη μέσα από τα μάτια όσων τη βλέπουν διαφορετικά, την πόλη του ποδηλάτη, αλλά και θα ξεναγηθούμε σε απρόσμενες γωνιές της, θα ανταλλάξουμε σουβενίρ από τα ταξίδια μας και θα μοιραστούμε τις μαρτυρίες όσων δεν έχουν επισκεφθεί ακόμη την Αθήνα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ