Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα;

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
0

Το κουτί που πήραν 24 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο περιείχε ένα ποίημα του Γιώργου Σεφέρη (Γιασεμί), ένα κείμενο του Πέτρου Μάρκαρη (δύο κεφάλαια από το βιβλίο Η Αθήνα της μίας διαδρομής), ένα τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι (Μία πόλη μαγική), μία συνταγή για γεμιστά, καθώς και 12 αρχεία με ήχους της πόλης, αλλά κανένα οπτικό στοιχείο της Αθήνας.

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Amy Friend (γενν. 1974), φωτογράφος, ΚαναδάςΕκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΑσημακόπουλοςΣε ένα μέροςΕύαΗ ιστορία ζειΟ λόφος του ΛυκαβηττούΈτσι μπαίνει το φως

"Χρησιμοποίησα φωτογραφίες εποχής για να αναπλάσω την Αθήνα, έναν τόπο άγνωστο σε μένα, παίρνοντας έμπνευση από τη μνήμη και τις αφηγήσεις. Οι φωτογραφίες στοχεύουν εν γένει στην ανάκτηση του παρελθόντος μας, των βιωμάτων μας, των διακοπών μας. Προκαλούν τη μνήμη μας που μας κάνει να νοσταλγούμε τους τόπους και τις καταστάσεις στις οποίες έχουμε βρεθεί. Η τεχνική μου (pinhole) στοχεύει στο να υπονοήσει το ότι δεν μπορούμε ποτέ να βιώσουμε πλήρως μια στιγμή ή έναν τόπο και αυτό ίσως δημιουργεί μια αίσθηση μελαγχολίας. Η εικόνα μου για την Αθήνα, αν και δείχνει σαφής, εξακολουθεί να είναι εντελώς άγνωστη". 

Τι ανέδειξαν οι λέξεις, οι ήχοι και οι γεύσεις; Μια σειρά έργων που δημιουργήθηκαν μέσα από τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, το σχέδιο, νέες τεχνολογίες, και που -σε πρώτη ανάγνωση- πολύ μικρή σχέση έχουν με τις γραφικές απεικονίσεις της Αθήνας που ξέρουμε. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση προκαλούν τον επισκέπτη να ακολουθήσει τις βαθύτερες διαδρομές των έργων τους, να ανακαλύψει το σημείο συνάντησής τους με την πόλη και να δει πώς την βλέπουν οι άλλοι.

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Thomas Robson (γενν. 1958), graphic artist, Μεγάλη ΒρετανίαΨηφιακό κολάζ, εκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΖέφυροςΛευκό του τιτανίου στη βάση ναούΑθηναϊκό γαλάζιοΣφυρηλατημένα μέταλλα σε ένα τοπίο

"Ο ιστορικός και πολιτιστικός πλούτος της Αθήνας είναι παγκοσμίου φήμης και φέρνει στο νου εικόνες από μεγάλες μορφές του πνεύματος, ελληνικές θεότητες και αρχαία κειμήλια. Μολονότι όλα αυτά διατηρούνται πολύ έντονα στο μυαλό και τη φαντασία μας, όπως και η ίδια η πόλη άλλωστε, τελικά μας είναι άγνωστα.
Στο έργο μου έχω επανερμηνεύσει και, κατά συνέπεια, διακόψει το αναμενόμενο καλύπτοντας ή παραμορφώνοντας την τυπική εικονογραφία. Τα καλυμμένα πορτραίτα μου υποδηλώνουν τόσο το μυστηριώδες όσο και το άγνωστο, παροτρύνοντας τους επισκέπτες να φανταστούν τη δική τους κλασική εικονογραφία και να αναθεωρήσουν τις στερεοτυπικές προσδοκίες τους από αυτή την περίφημη πόλη στην οποία ζουν".

Στην περίπτωση των παράξενων πόλεων το περιεχόμενο δεν ήταν δεδομένο. Οι καλλιτέχνες προέρχονται από όλο τον κόσμο και από όλο το φάσμα των εικαστικών τεχνών, εργάζονται όχι μόνο ως εικαστικοί, αλλά και ως designers, ως illustrators. Μια εξερεύνηση στο πεδίο των applied arts που διαμορφώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό το οπτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε. Είναι καλλιτέχνες από το Σάο Πάολο, τη Σουηδία, τον Καναδά τις ΗΠΑ, την Ολλανδία την Τσεχία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, την Ολλανδία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία.

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
John Diebel (γενν. 1965), εικαστικός, ΗΠΑΨηφιακό κολάζ, εκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΧωρίς τίτλο

"Η Αθήνα μου άσκησε για πρώτη φορά μαγεία στα σχολικά μου χρόνια κυρίως για την αρχιτεκτονική της αρχαίας πόλης και τη μυθολογία που είχε γεννηθεί εκεί. Η άμεση σύνδεση που υπήρχε στην αθηναϊκή κοινωνία μεταξύ των εγκόσμιων και των κοσμολογικών θεμάτων είχε κυριεύσει τη φαντασία μου. Εντύπωση μου είχε κάνει επίσης το γεγονός ότι, στην ακμή της, η αρχαία Αθήνα ήταν μια από τις πιο προοδευτικές πόλεις του πλανήτη: εξωστρεφής, καλλιτεχνικά και τεχνολογικά προηγμένη και εμπορικά ακμάζουσα.
Η Αθήνα της δικής μας εποχής είναι ασφαλώς μια σύγχρονη πόλη με σύγχρονες ανέσεις και σύγχρονα προβλήματα. Φαντάζομαι όμως ότι πρέπει να υπάρχει μια εξαίρεση στην Αθήνα που είναι πιο έντονη απ' ό,τι στις περισσότερες άλλες πόλεις: η αρχαία πόλη εξακολουθεί να είναι ένα ζωτικό συστατικό της σύγχρονης. Θέλησα να ξανανοίξω μια πύλη προς το σύμπαν που συνδέει τη νεωτερικότητα της αρχαίας πόλης με αυτήν του κόσμου που φαντάζομαι ότι καταλαμβάνει σήμερα".

Το ερώτημα είναι απλό: Πώς με φαντάζεσαι; Έχουν ακούσει τόσες πολλές φορές τη λέξη Αθήνα τα τελευταία χρόνια και το ακούνε για μια πόλη που πάλλεται τα τελευταία χρόνια που τους έχει δημιουργηθεί περιέργεια. Απευθείας είναι λόγος ενδιαφέροντος. Πολλοί καλλιτέχνες θέλουν νάρθουν, θέλουν να τη ζήσουν, μπήκαν σε μια διαδικασία, σε μια διαδρομή εσωτερική για να προκύψουν αυτά τα έργα. Γιαυτό έχουν ενδιαφέρον και τα κείμενα που τα συνοδεύουν. Συμπέρασμα του τι είδαν; πολύ φως, δεν είδαν τόσα αρχαία μνημεία δεν είδαν μαυρίλα, είδαν ένταση. Συνδύασαν το φως με τις αισθήσεις τους. Στις μικρές ιστορίες που συνοδεύουν τα έργα τους βρίσκονται όλες οι απαντήσεις.

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Seb Jarnot (γενν. 1970), graphic artist & εικονογράφος, ΓαλλίαΧωρίς τίτλο 1Μουσική σύνθεση Sylvia Monnier (γενν. 1980)Διάρκεια: Leg - 11:33 λεπτά Neck – 8.56 λεπτά

"Ακούγοντας τα δύο ηχητικά κομμάτια που περιέχονταν στο «κουτί έμπνευσης», το μπλε χρώμα ήρθε αμέσως στο μυαλό μου. Για μένα, αυτό το χρώμα εκφράζει χαρά, αλλά επίσης και μια βαθιά μελαγχολία – ένα παράδοξο που έγινε το επίκεντρο του έργου μου. Οι χαοτικές και δυναμικές συνθέσεις που περιλαμβάνονταν στο τελικό αποτέλεσμα απεικονίζουν το όραμά μου για την Αθήνα.

Για να ενισχύσω την εμπειρία του θεατή ζήτησα από τον μουσικοσυνθέτη Σύλβια Μοννιέ να δημιουργήσει μια ατμοσφαιρική μουσική επένδυση για τη σειρά των κολάζ μου. Εκείνος ανέμειξε με έξοχο τρόπο τη δική του μουσική σύνθεση με φασματικά θραύσματα του τραγουδιού «Μια πόλη μαγική» και του ορχηστρικού κομματιού «2» που μου δόθηκαν. Η σύνθεση παίζεται παράλληλα με το έργο μου, επαναδημιουργώντας ένα περιβάλλον σχετικό με εκείνο που δημιουργήθηκε για εμένα κατά τη διάρκεια της παραγωγής του".

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Angela Moore (γενν. 1970), φωτογράφος, Μεγάλη ΒρετανίαΨηφιακή φωτογραφική εκτύπωση C-typeJasmin (Γιασεμί)

"Η ανακάλυψη των περιεχομένων στο «κουτί έμπνευσης» ήταν σαν μια ανακάλυψη της ίδιας της Αθήνας. Για την προσέγγισή μου, επέλεξα να χρησιμοποιήσω το ποίημα για το γιασεμί μαζί με τα άλλα κείμενα που μου δόθηκαν, για να φανταστώ και να προτείνω πώς η Αθήνα μπορεί να είναι πιο όμορφη και μαγευτική τη νύχτα ή το σούρουπο. Παίρνοντας αυτά τα στοιχεία κυριολεκτικά , φωτογράφισα το γιασεμί να μπαίνει μέσα από ένα παράθυρο που φωτίζεται από τα φώτα του δρόμου. Δελεάζοντας τους θεατές προς το άγνωστο, η εικόνα συλλαμβάνει μια φαντασιακή Αθήνα ως μια πόλη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και κρυφή ζωή".

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Tom Radclyffe (γενν. 1989), εικονογράφος & graphic artist, Μεγάλη ΒρετανίαΕκτύπωση Giclée σε χαρτί photo ragΜύθος, Αλληγορία και Φαντασία

"Μου κίνησαν την περιέργεια οι αντιθέσεις που εντόπισα στις διάφορες περιγραφές της Αθήνας από συζητήσεις που είχα. Όπως ήταν αναμενόμενο, πολλοί εστίασαν σε όμορφες αλληγορίες και περιγραφές αρχαιοελληνικών καταλοίπων ή νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, ενώ άλλοι στις γκρίζες τσιμεντένιες πολυκατοικίες και στη μεταπολεμική ανάπτυξη.

Θέλησα να απαντήσω σε μια επιλογή αυτών των διαφορετικών περιγραφών, δημιουργώντας ένα έργο βασισμένο στον κάνναβο, για να αποδώσω την πολυπλοκότητα της πόλης. Η δομή του κάνναβου συνδέεται σε διάφορα επίπεδα με αυτή την έννοια και αναδεικνύει την τεράστια ποικιλία των στοιχείων της Αθήνας, τονίζοντας την πληθώρα των ιστοριών που είναι χαμένες εντός της. Για παράδειγμα, κοντινές γειτονιές μπορούν να είναι εντελώς διαφορετικές, αλλά ενώνονται για να σχηματίσουν ένα σύνολο. Τελικά, αυτά είναι τα επιμέρους δομικά στοιχεία εντός της περίπλοκης αφήγησης της Αθήνας". 

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Michael Mann (γενν. 1970), φωτογράφος, ΓερμανίαΦωτογραφία σε ψηφιακή φωτογραφική εκτύπωση C-typeΤίτλος σειράς: SuryaΧωρίς τίτλο 5

"Ενώ οι κάτοικοι, η ιστορία και ο πολιτισμός της Αθήνας παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, εγώ φαντάζομαι ότι αυτό που θα με γοήτευε στην πρώτη μου επίσκεψη στην πόλη θα ήταν το αθηναϊκό φως. Εκθαμβωτικό και θερμό, προσφέρει ένα βαθύ και παιχνιδιάρικο σκηνικό στο οποίο μπορεί κανείς να δημιουργήσει φωτογραφίες. Η σκιά, η αντανάκλαση και τα αναπάντεχα σχήματα δίνουν ζωή σε επιφάνειες και αντικείμενα που διαφορετικά θα παρέμεναν αόρατα, επιτρέποντάς μου μια στιγμή πειραματισμού και εξερεύνησης, καθώς οραματίζομαι την πόλη αυτή. Έχοντας το φως για πρώτη ύλη, οι πειραγμένες φωτογραφικές εικόνες μου παρουσιάζουν την Αθήνα ως μια πόλη πλημμυρισμένη από φως και χρώματα, κάτι που υπαινίσσεται το βάθος και τον παλμό της ζωής και της κουλτούρας που εμπεριέχει. Το έργο μου χρησιμοποιεί την αναλογική φωτογραφία ως αφετηρία και επαναπροσδιορίζει την ομορφιά του μέσου μέσα από ψηφιακούς πειραματισμούς".

 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Peter Judson (γενν. 1991), εικονογράφος, Μεγάλη ΒρετανίαΨηφιακή εικονογράφηση, εκτύπωση Giclée σε χαρτί photo rag
+ ÷ =

"Αναφερόμαστε πάντα στις πόλεις ως ξεχωριστές οντότητες, αλλά στην πραγματικότητα αυτές δεν είναι παρά μια συλλογή εκατομμυρίων γεγονότων που συμβαίνουν ταυτόχρονα. Τα ηχητικά αρχεία που μου δόθηκαν με έκαναν να σκεφτώ τις στιγμές που βιώνουν οι άλλοι άνθρωποι. Σκέφτηκα πώς συγκροτούνται οι πόλεις από μια συλλογική προοπτική· από εσένα που δεν έχεις την αυτοπεποίθηση να μιλήσεις στην όμορφη γυναίκα που συνάντησες στο μετρό το πρωί έως τον ηλικιωμένο που διαβάζει κάθε μέρα την εφημερίδα του στο γωνιακό καφέ ή τον σκύλο του γείτονα που δεν έχεις δει ποτέ αλλά γαβγίζει κάθε βράδυ τη στιγμή που πας για ύπνο. Εκατομμύρια εμπειρίες που συμβαίνουν ταυτόχρονα δημιουργούν την πόλη της Αθήνας έτσι όπως εγώ τη φαντάζομαι".

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Craig Redman (γενν. 1978) & Karl Maier (γενν. 1978), graphic artists, Μεγάλη Βρετανία / ΗΠΑΨηφιακή εκτύπωση σε ύφασμα 165 γραμμ./τ.μ., στιλβωμένη ροζ πλαστική γλυπτική

"Η Ακρόπολη τώρα. Το κομμάτι μας είναι βασισμένο σε επιφανειακές εντυπώσεις και θραύσματα ποπ κουλτούρας μιας πόλης που έρχεται από τόσο μακριά. Μας απασχόλησε το σύγχρονο πλαίσιο του πανταχού παρόντος αρχαίου παρελθόντος της πόλης και το πώς εμείς σχετιζόμαστε με αυτό σήμερα. Σκοπίμως διατηρήσαμε ευρείες τις αναφορές μας και αναρωτιόμαστε τι μπορεί να έχουν να μας πουν τέτοιες γενικεύσεις και κλισέ σχετικά με την πραγματικότητα ενός τόπου και πολιτισμού που δεν έχουμε ακόμα βιώσει από κοντά".

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Eva Roovers (γενν. 1981), φωτογράφος, ΟλλανδίαΨηφιακή φωτογραφική εκτύπωση C-typeΜαλλιάΠόληΟικογένειαΜύτηΚαρτ ποστάλ: Χαιρετισμούς από...

"Οι καρτ ποστάλ παίζουν με μια απατηλή πραγματικότητα, καθώς απεικονίζουν εξιδανικευμένες και ειδυλλιακές καταστάσεις. Ποτέ δεν θα δούμε ωμές εικόνες από ένα μέρος όπου η φτώχεια, οι συγκρούσεις και η επιθετικότητα πιθανόν να αποτελούν τμήμα της καθημερινής ζωής των κατοίκων. Αντιθέτως, βλέπουμε πάντα ηλιοβασιλέματα, άδειες παραλίες και τέλεια φωτισμένα κτίρια τοποθετημένα σε ένα τέλειο σκηνικό ευτυχίας.
Όταν φαντάζομαι την Αθήνα, τη σκέφτομαι πάντα με μια αίσθηση ηρεμίας. Ως προορισμό διακοπών, τη συνδέω με γαλήνη και ομορφιά, χωρίς να υπάρχει χώρος για το χαοτικό κόσμο – μέσα μου θέλω τέτοιου είδους στοιχεία να λείπουν.
Η απάντησή μου στο brief είναι αρχικά μια ερμηνεία των κτιρίων και των κατοίκων της πόλης· και ύστερα πιο αφηρημένα, αναφέρεται στις προσωπικές μου σκέψεις για τις διακοπές και την ηρεμία. Λαμβάνοντας υπόψη την οικειότητα που έχουμε με τις καρτ ποστάλ, δημιούργησα μία που θα ήθελα οι επισκέπτες να παίρνουν μαζί τους, σαν ένα κομμάτι της Αθήνας όπως αυτή ζει στη φαντασία μου". 

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter
Kako (γεν. 1975), εικονογράφος, ΒραζιλίαΕικονογραφήσεις στο χέρι, τυπωμένες σε duratranPolathenas 1

"Διαβάζοντας στο βιβλίο του Πέτρου Μάρκαρη το κεφάλαιο σχετικά με το Θησείο, διαπίστωσα πόσο στενά σχετίζεται η ιστορία της Αθήνας με αυτήν του ιστορικού κέντρου του Σάο Πάολο. Παλιά κτίρια που κάποτε φιλοξενούσαν πλούσιες οικογένειες και δρόμοι που άλλοτε ήταν γεμάτοι από γραφεία εταιρικών κολοσσών έχουν αρχίσει να κατοικούνται με την πάροδο του χρόνου από μια χαμηλότερη κοινωνική και οικονομική τάξη. Ωστόσο, παρότι η περιοχή μπορεί να έχει χάσει τη λάμψη της, η μεταβολή αυτή έχει συμβάλει στο να δημιουργηθούν ένα νέο περιβάλλον και νέα βιώματα. Έχοντας αυτό κατά νου, αποφάσισα να κατέβω και να περπατήσω ξανά στους δρόμους του ιστορικού κέντρου του Σάο Πάολο, με παρέα τους ήχους και τη μουσική που μου δόθηκαν για «ενίσχυση της διαίσθησης». Διάλεξα τα αγαπημένα μου μέρη, αλλά και νέους δρόμους που δεν είχα ξαναδεί ποτέ μου, αναζητώντας κώδικες και συνδέσεις ενώ παράλληλα οι ήχοι της Αθήνας έπαιζαν στα ακουστικά μου. Οι άνθρωποι κάνουμε διαρκώς συνδέσεις. Όποτε βρεθείς σε ένα νέο μέρος, λειτουργείς διαφορετικά, προσπαθώντας να βρεις το δρόμο σου, προσπαθώντας να ξεγελάσεις την αίσθηση ότι δεν ανήκεις εκεί. Ο ορθολογισμός συνήθως εγκαταλείπεται και τον έλεγχο αναλαμβάνει η διαίσθηση που σε πάει σε πόλεις γνώριμες και σε οδηγεί στο να κάνεις παραλληλισμούς. Εξαιτίας αυτού, τα μάτια και τα αυτιά σου συντονίζονται καλύτερα, εργάζονται με προσήλωση, προσπαθούν να κατανοήσουν τις δομές του νέου μέρους και να τις ταιριάξουν με αυτές που ήδη γνωρίζεις. Στρεφόμενος στη διαίσθηση, συντονίζοντας τους ήχους με εκείνους του περιβάλλοντός μου στο Σάο Πάολο, τελικά κατάφερα, κατά κάποιον τρόπο, με το μυαλό και τις αισθήσεις μου να βρεθώ να περπατάω στην εντελώς δική μου, μικρή φαντασιακή Αθήνα. Έτσι έφτιαξα τέσσερα έργα μικρά, σαν τέσσερις ματιές ενός μικρού Σάο Πάολο".

Πόσο παράξενη πόλη είναι η Αθήνα; Facebook Twitter

"Έπρεπε να δημιουργήσω ένα έργο που δεν θα ήταν απολύτως σαφές αφού η εικόνα μου για την πόλη δεν είναι απολύτως σαφής. Θέλησα να αποδώσω την αίσθηση των διασταυρούμενων περιοχών μιας πόλης την οποία δεν γνωρίζω καθόλου. Στο μυαλό μου, αυτή η πόλη μοιάζει σαν ένας μετακινούμενος λαβύρινθος, ιστορικά, κοινωνικά και γεωγραφικά, όπου υπάρχουν τρύπες χρόνου που διαρκώς ανοίγουν και κλείνουν.

Προτίμησα, αντί να ακολουθήσω την κυριολεκτική γραμμή γνώσης που ξεκινά από την γεωγραφία και φτάνει στην κοινωνία, να στραφώ σε αφηρημένες έννοιες όπως η διαστρωμάτωση και η αναπλήρωση, βλέποντας την πόλη σαν τον αέναα εξελισσόμενο θεμέλιο λίθο, τη βάση όλων. Σκέφτηκα λοιπόν την Αθήνα σαν να βρίσκεται σε μια ρευστή κατάσταση, που λειτουργεί ως πλαίσιο μέσα στο οποίο οι άνθρωποι και η ίδια η ουσία της δρουν ως συστατικά στοιχεία που όταν συνδυάζονται, επηρεάζουν το περιβάλλον τους".

Ιnfo:

Strange Cities: Athens Παράξενες Πόλεις: Αθήνα

Εγκαίνια έκθεσης: 20 Απριλίου 2015 Διάρκεια έκθεσης: 21 Απριλίου – 28 Ιουνίου 2015 Εκτός Στέγης (Διπλάρειος Σχολή, Πλατεία Θεάτρου 3)

Σχεδιασμός: Αφροδίτη Παναγιωτάκου

Επιμέλεια: Double Decker (Wilhelm Finger και Μελίτα Σκαμνάκη) 

Η έκθεση θα πλαισιώνεται σε όλη τη διάρκειά της από συζητήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, workshops και δρώμενα σχετικά με την πόλη της Αθήνας και το αστικό τοπίο, αποτελώντας ένα «στέκι» ουσιαστικά για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, μέσα από το οποίο θα  δοθεί η ευκαιρία να ξαναγνωρίσουμε την πόλη και να οραματιστούμε πώς θέλουμε να ζούμε μέσα σε αυτή.

Ενδεικτικά, με τις παράλληλες δράσεις της έκθεσης θα ανακαλύψουμε την πόλη των γεύσεων, το σπίτι ως κύτταρο της πόλης, την πόλη μέσα από τα μάτια όσων τη βλέπουν διαφορετικά, την πόλη του ποδηλάτη, αλλά και θα ξεναγηθούμε σε απρόσμενες γωνιές της, θα ανταλλάξουμε σουβενίρ από τα ταξίδια μας και θα μοιραστούμε τις μαρτυρίες όσων δεν έχουν επισκεφθεί ακόμη την Αθήνα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ