Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟ

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος

Εμπόλεμες περιοχές, άγονες ζώνες, βλέμματα που σε ακολουθούν, στιγμές που δεν ξεχνάς και η δυσκολία που συναντάς όταν μέσα από τον φακό χρειάζεται να αποτυπώσεις έναν ολόκληρο κόσμο. Ο Γιάννης Κόντος γεννήθηκε το 1971 στα Γιάννενα. Τα μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα  της ζωής του ταξιδεύει σε όλον τον πλανήτη για να καλύψει ως φωτορεπόρτερ τα σημαντικότερα γεγονότα. «Η έμπνευση είναι πάντα ο άνθρωπος και τα γεγονότα η αφορμή», λέει. Έχει αποσπάσει 20 διεθνή βραβεία και στο σακίδιο της ζωής του κουβαλά ξεχωριστές φωτογραφίες, ανεξίτηλες εμπειρίες και εικόνες  που παραμένουν χαραγμένες για πάντα στο μυαλό του. Υπήρξε παγκόσμιος πρωταθλητής στην κωπηλασία και τον ελεύθερό του χρόνο «παίρνει τα βουνά», αφού λατρεύει το ορεινό τρέξιμο που αποτελεί για αυτόν  την ιδανική ψυχοθεραπεία, που τον χαλαρώνει, τον  ηρεμεί και βάζει το μυαλό του σε τάξη.

— Σε τι περιβάλλον μεγάλωσες; Υπάρχει μια ανάμνηση από την παιδική ηλικία που να επέδρασε και να σε οδήγησε στην φωτογραφία;

Έχασα τον πατέρα μου σε σχετικά μικρή ηλικία. Πρόλαβα όμως να ακολουθήσω το πάθος του για τη φωτογραφία κληρονομώντας μια διοπτική Yashica μεσαίου φορμά με την οποία έκανα τα πρώτα μου φωτογραφικά βήματα. Με την ίδια μηχανή φωτογραφίζω ακόμα και σήμερα πορτρέτα οικείων ανθρώπων.

Η μαγεία της φωτογραφίας κρύβεται στην ερμηνεία που δίνει ο καθένας στο συναίσθημα που του προκαλεί. Η ερμηνεία της εικόνας είναι θέμα παιδείας. Διαφορετικοί άνθρωποι εκλαμβάνουν διαφορετικά μηνύματα από την ίδια εικόνα.

— Πώς σχολιάζει ένας φωτορεπόρτερ την κυριαρχία των selfies;

Τα selfies ή τα welfies είναι μια μόδα της εποχής που βοηθήθηκε από τις νέες τεχνολογίες και την εξέλιξη των κινητών τηλεφώνων. Ήδη έχουν αρχίσει να φθίνουν σε σημαντικό βαθμό. Η ίδια μόδα καθοδηγεί και τον μέσο χρήστη -επίδοξο ερασιτέχνη φωτογράφο- smartphone να πιστεύει ότι έγινε ξαφνικά φωτογράφος. Δυστυχώς οι φωτογραφικές του ικανότητες περιορίζονται στη απλή εφαρμογή εντυπωσιακών φίλτρων, με αποτέλεσμα συνήθως ανούσιες φωτογραφίες χωρίς περιεχόμενο.

— Θα δεχόσουν να έμπαινε πρωτοσέλιδο μια φωτογραφία σου που θα έδειχνε τον αποκεφαλισμό ενός δημοσιογράφου; Ποια ήταν η δυσκολότερη φωτογράφιση που έχεις κάνει;

Δεν θα φωτογράφιζα ποτέ τον αποκεφαλισμό κανενός ανθρώπου ή κάποια άλλη παρόμοια βαρβαρότητα που χρησιμοποιείται ως όπλο προπαγάνδας. Ως επαγγελματίας έχω την πολυτέλεια να αποφασίζω για το πότε θα σηκώσω τη μηχανή.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος

— Η μαγεία της ανακάλυψης στις φωτογραφίες κρύβεται σε αυτά που δεν μπορούν να δουν οι άλλοι;

Η μαγεία της φωτογραφίας κρύβεται στην ερμηνεία που δίνει ο καθένας στο συναίσθημα που του προκαλεί. Η ερμηνεία της εικόνας είναι θέμα παιδείας. Διαφορετικοί άνθρωποι εκλαμβάνουν διαφορετικά μηνύματα από την ίδια εικόνα.

— Από πού αντλείς έμπνευση, από τους ανθρώπους ή τα γεγονότα;

Στα γεγονότα πρωταγωνιστεί πάντα ο άνθρωπος. Αυτά με κάποιο τρόπο επηρεάζουν τις ζωές των ανθρώπων. Με δυο λόγια η έμπνευση είναι πάντα ο άνθρωπος και τα γεγονότα η αφορμή.

— Τι είναι η φωτογραφία για σένα; Μέσα από αυτές μπορεί ο κόσμος να γίνει καλύτερος;

Η φωτογραφία είναι ένας πολύ προσωπικός τρόπος έκφρασης με τη βοήθεια ενός τεχνικού μέσου. Επίσης είναι ένα παιχνίδι με το φως με πολύ σοβαρές προεκτάσεις. Ο κόσμος αν θα μπορέσει μια μέρα να γίνει καλύτερος θα γίνει από την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού. Κάποιες φωτογραφίες αφήνουν το στίγμα τους στην ιστορία αλλά ίσως θα ήταν υπερβολή να θεωρήσει κανείς ότι αλλάζουν τον κόσμο. Η φωτογραφία συμπορεύεται με την ανθρώπινη εξέλιξη.

— Μια φωτογραφία τι πρέπει να περιέχει για να αφυπνίσει συνειδήσεις και να συγκινήσει τους ανθρώπους;

Να είναι απλά διαχρονική. Να μπορεί να σταθεί στο χρόνο, μένοντας χαραγμένη στη μνήμη του θεατή. Τα στοιχεία για μια τέτοια εικόνα είναι η ιδανική ισορροπία μεταξύ φόρμας και περιεχομένου. Εν ολίγοις, η διαχρονική εικόνα ακροβατεί ανάμεσα στην πληροφορία και την τέχνη.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος

— Έχεις καλύψει πολλά πολεμικά μέτωπα, τι θυμάσαι από αυτές τις εμπειρίες;

Θυμάμαι πολλές δυσάρεστες καταστάσεις και εμπειρίες οι οποίες έχουν χαραχθεί για πάντα στη μνήμη μου. Δεν είναι λίγες οι φορές που ανασύρονται με διάφορες αφορμές και μου προκαλούν πόνο. Μεγαλώνοντας ανακαλύπτω πράγματα στις εικόνες μου στα οποία δεν είχα δώσει παλαιότερα τη δέουσα σημασία. Οι εικόνες όμως παραμένουν εκεί αδιάψευστοι μάρτυρες.

— Τι σου προκαλεί φόβο, τι σε εξοργίζει; Υπάρχει κάτι για το οποίο έχεις μετανιώσει;

Φόβο μου προκαλεί η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. Με εξοργίζει ο φανατισμός και η ευκολία με την οποία χειραγωγείται η κοινή γνώμη από κάποιες εικόνες και τους πρεσβευτές τους. Έχω μετανιώσει για κάποιες φορές που σήκωσα τη μηχανή σε θέματα που δεν άξιζαν.

 

— Ποιο είναι το μεγαλύτερο προσωπικό κόστος που έχει ένας φωτορεπόρτερ;

Το μεγαλύτερο προσωπικό κόστος για έναν φωτορεπόρτερ είναι τα ζητήματα ηθικής με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος καθημερινά και τα οποία καθορίζουν τις ζωές των ανθρώπων που φωτογραφίζει.

— Μια εικόνα που δεν θα ξεχάσεις ποτέ;

Σιέρα Λεόνε, 2005: Ένα μικρό παιδί κουμπώνει το κουμπί της μπλούζας του ακρωτηριασμένου πατέρα του. Εκείνος, ο Abu Bakarr Kargbo, αναπληρώνει κάθε απαγορευμένο χάδι με ένα βλέμμα γεμάτο υποσχέσεις. Η Δημοκρατία της Σιέρα Λεόνε, με τα πλουσιότερα κοιτάσματα διαμαντιών στον κόσμο, είναι μια χώρα με μέσο όρο ζωής τα 36 χρόνια, με ανύπαρκτη υγειονομική περίθαλψη, τρομερές ανισότητες και διαφθορά σε όλα τα πολιτικά και κοινωνικά επίπεδα. Ο πολυετής εμφύλιος που δεκαετίες ολόκληρες ταλαιπώρησε την περιοχή, είχε ως μία ακόμη τραγική συνέπεια το θάνατο 75.000 ανθρώπων και τον παραδειγματικό ακρωτηριασμό 10.000 ακόμη.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Σιέρα Λεόνε, 2005: Ένα μικρό παιδί κουμπώνει το κουμπί της μπλούζας του ακρωτηριασμένου πατέρα του. Φωτο: Γιάννης Κόντος

— Τι είναι ευτυχία για σένα;

Ο ελεύθερος χρόνος. Σήμερα, πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο.

— Κάτι που νοσταλγείς;

Νοσταλγώ τις μέρες της αναλογικής φωτογραφίας, τη μυρωδιά του καινούριου φιλμ και την αίσθηση ότι το κάθε κλικ μετρούσε.

— Πώς αξιοποιείς τον ελεύθερο χρόνο σου;

Παίρνω τα βουνά, στην κυριολεξία.(γέλια) Αναζητώ τη γαλήνη και την ηρεμία της φύσης τρέχοντας ελεύθερος από καθημερινές ασχολίες. Το τρέξιμο αποτελεί την ιδανική ψυχοθεραπεία, με χαλαρώνει, με ηρεμεί και βάζει το μυαλό μου σε τάξη.

— Υπάρχει ένα μέρος που να αναζητάς την ηρεμία ή να λειτουργεί ως προσωπικό καταφύγιο;

Μια βόλτα γύρω από τη λίμνη των Ιωαννίνων ξυπνά πάντα μνήμες των παιδικών χρόνων.

— Τι όνειρα κάνεις;

Τα όνειρα είναι προσωπικά και είναι προτιμότερο να μην δημοσιοποιούνται.

 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Κόσοβο. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Βόρεια Κορέα. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Αφγανιστάν. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Ιράκ. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Ιράκ. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Ιράκ. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Κόσοβο. Φωτο: Γιάννης Κόντος
 Πλούσιος είναι ο άνθρωπος που έχει ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Κόσοβο. Φωτο: Γιάννης Κόντος

http://www.yanniskontos.com/

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ