Περιμένω να δω τους άθλιους να χάνουν

Περιμένω να δω τους άθλιους να χάνουν Facebook Twitter
0

Πρόσφατα εξελέγη αντιπρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και οι ελπίδες πολλών από εμάς που ασχολούμαστε με τη σύγχρονη τέχνη είναι ότι η καινούργια πρυτανεία θα εκσυγχρονίσει τις σκουριασμένες δομές αυτής της σχολής και θα δημιουργήσει ένα πολύ καλό δυναμικό σπουδαστών και διδασκόντων, με ένα πρόγραμμα πραγματικά συγχρονισμένο με όλες τις παρόμοιες σχολές του υπόλοιπου κόσμου. Ο Μανώλης Μπαμπούσης, με την κάμερα συνήθως στο χέρι, έχει με κάποιον τρόπο παραγκωνίσει ή, καλύτερα, παραφράσει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική.

Πιστός φωτογράφος και φίλος του Γιάννη Κουνέλη, εδώ και πολλά χρόνια βλέπουμε δουλειές του στην Ελλάδα, σε διαφορετικά μουσεία και γκαλερί (ΕΜΣΤ και Ιλεάνα Τούντα Κέντρο Τέχνης, για να αναφερθούμε σε ορισμένα), ενώ πρόσφατα άνοιξε η αναδρομική του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Κάτω από τον τίτλο «Σκελετοί, η έκθεση», αναφέρεται στην οργάνωση ενός συστήματος στοιχείων που αποτελούν το στήριγμα μιας μορφής στον χώρο. Στις ημιτελείς οικοδομές που χτίζονται ανεξέλεγκτα γύρω μας, η μορφή που θα περιβάλλει τον σκελετό δεν είναι «ορατή», όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζεται στο δελτίο Τύπου. Πρόκειται για μια πορεία με αναδρομικό χαρακτήρα, χωρίς, όμως, συγκεκριμένη χρονική περίοδο δουλειάς, εφόσον βλέπουμε διάσπαρτα έργα με αρκετά διαφορετικές χρονολογίες.

Ποια είναι η βασική διαφορά μεταξύ της παρατήρησης και της απαθανάτισης;

Η παρατήρηση θα έλεγα ότι είναι μια νοητική διαδικασία και αναφέρεται στην ανάλυση μέσω του βλέμματος. Σημαίνει αντιλαμβάνομαι, εποπτεύω, σχολιάζω κάτι, μια προηγούμενη σκέψη. Αυτό γίνεται με όλες τις αισθήσεις. Προϋποθέτει συγκέντρωση και προσοχή για να μπορεί να αντιληφθεί κανείς με μία ματιά μια δομή, ένα σύνολο και τις λεπτομέρειές του. Σημαίνει, όμως, και πως μπορείς να διατυπώσεις μια αντίρρηση, μια αντίθετη γνώμη. Η απαθανάτιση, αντίθετα, σημαίνει ότι κάνω μία ενέργεια που έχει ως αποτέλεσμα να κάνω κάποιον αθάνατο, αιώνιο! Μια άποψη υποστηρίζει πως ό,τι φωτογραφίζεται θα πεθάνει. Ό,τι φωτογραφήθηκε, λέμε, «υπήρξε εκεί» και είναι μία λογοτεχνική προσέγγιση. Αρκεί όμως μόνο η φωτογραφία για να παραμείνει κάποιος ή κάτι στη μνήμη μας; Και πολύ περισσότερο αιώνια!

Πού βρίσκεις την τέχνη στη φωτογραφία; Στη λήψη, στην επεξεργασία ή και στα δυο;

Ούτε στη λήψη ούτε στην επεξεργασία. Είναι μια πολυσύνθετη και μακρόχρονη διαδικασία που συμβαίνει και στα δυο, καθώς και στην τεχνική της σκέψης. Όταν ρωτάς κάτι που βλέπεις απέναντι, ψάχνεις κάτι που έχεις ήδη στο μυαλό σου και σε βασανίζει. Από τον τρόπο που το ρωτάς θα πάρεις ως απάντηση και μια εικόνα. Το σημαντικό είναι ότι τα διαφορετικά κάθε φορά μέσα, για παράδειγμα της ζωγραφικής ή της γλυπτικής ή της φωτογραφίας, μόνο οι καλλιτέχνες και μόνο ορισμένα έργα τα κάνουν να γίνουν φορείς της τέχνης.

Τι είναι αυτό που θέλετε να εκφράσετε με την τελευταία έκθεση;

Οι φωτογραφίες μου αντικρίζουν έναν τόπο κι ένα μέρος της βιογραφίας μου. Το ενδιαφέρον μου ήταν από τη μία πλευρά να εστιάσω σε ορισμένες πτυχές της δουλειάς μου, οι οποίες, όσο και αν προέρχονται από διαφορετικούς χρόνους, τόπους και εμπειρίες, να μπορούν να επικοινωνούν και να λειτουργούν σαν ένα αδιαίρετο σύνολο αισθήσεων και προβληματισμών, γύρω από τον εγκλωβισμό της ανθρώπινης ύπαρξης και της φύσης, τα κάθε λογής στολίδια, τη συσσώρευση, την καταστροφή και την ομορφιά, στοιχεία που συνυπάρχουν στις εικόνες που μου προκαλούν μια ένταση. Και από την άλλη, να ενσωματώσω σε αυτό τη νέα μου δουλειά, που δεν είχα μέχρι σήμερα παρουσιάσει. Στόχος μου ήταν να διαμορφώσω ένα συνολικό έργο, έναν σκελετό, σαν σύνθεση των επιμέρους. Για τον σκοπό αυτό σχεδίασα τον χώρο και την αρχιτεκτονική του βλέμματος. Επέλεξα τις αντίστοιχες εικόνες και τον συσχετισμό τους. Ελπίζω πως ο θεατής να κάνει τους δικούς του.

Τι γνώμη έχεις σχηματίσει για τους νέους καλλιτέχνες, δημιουργούς και φωτογράφους;

Ελπίζω το πλαίσιο για να αναπτυχθεί η δουλειά τους δεν θα αργήσει να δημιουργηθεί και σε κάποια χρόνια θα υπάρξουν καλλιτέχνες που με το μέσο της φωτογραφίας θα αντιπροσωπεύσουν την Ελλάδα σε μεγάλες διεθνείς εκδηλώσεις, όπως η Μπιενάλε της Βενετίας για παράδειγμα. To δραματικό στην όλη υπόθεση είναι οι δάσκαλοι που κρίνουν χωρίς να βλέπουν δουλειές. Οι μαθητές που δεν πάνε να δουν άλλες δουλειές. Οι μελλοντικοί καλλιτέχνες και οι δάσκαλοί τους που δεν πάνε σε εκθέσεις, σε θέατρα, σε τόσα ενδιαφέροντα που γίνονται, και όλοι μαζί, οι νεότεροι και οι παλαιότεροι, στοιβάζονται ακόμα και σήμερα σε copy-paste χώρους.

Τι αισθάνεσαι για τους «νέους Έλληνες»;

Τι σημαίνει; Δεν τον γνωρίζω αυτούς τους όρους, «νέος Έλληνας», «νέα δημοκρατία», «νέα Αριστερά» και τα «νέα σήμερα». Ας μείνουμε χωρίς νέα εφημερίδα, τα νέα των οκτώ και μισή, ας μείνουμε χωρίς την αγένεια που εκπορεύεται και εκπέμπεται από κάθε μορφής εξουσία, νέα και παλαιά.

Από τότε που έχετε αναλάβει την ΑΣΚΤ μοιάζει να φυσάει ένας άνεμος ανανέωσης. Ποια είναι το όραμά σας σχετικά με αυτή την τόσο εκπαιδευτικά απαρχαιωμένη σχολή;

Διανύουμε τη δυσμενέστερη εποχή. Όλα τρίζουν, υπονομεύονται και υποχρηματοδοτούνται. Υπάρχουν στο εκπαιδευτικό προσωπικό της ΑΣΚΤ διδάσκοντες υψηλοτάτου και αναγνωρισμένου επιπέδου, θαυμάσιο φοιτητικό δυναμικό, πρόγραμμα με σαφείς στόχους, η θέληση και οι γνώσεις για να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σήμερα ανοίγουμε τη σχολή προς την κοινωνία. Είναι αλήθεια ότι δεν μπορούν να λυθούν όλα μέσα σε έναν χρόνο. Υπάρχει, π.χ., από το 2005 ομόφωνη απόφαση από το σύνολο των φοιτητών και απ' όλα τα μέλη ΔΕΠ για τη δημιουργία ενός τέταρτου τομέα, εκείνου των άλλων μέσων -πέραν της ζωγραφικής, της γλυπτικής και της χαρακτικής- όπως για παράδειγμα της φωτογραφίας, του βίντεο και των διαδραστικών πολυμέσων στην τέχνη. Ακόμα εκκρεμεί η υλοποίησή του. Όμως, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί γιατί κάτω και από τις πιο ανανεωτικές προσεγγίσεις μπορεί να κρύβονται ριζωμένες οι ακαδημαϊκές αντιλήψεις ακόμη και του 19ου αιώνα. Αν υποθέταμε ότι ο Gursky, ο Struth, o Bustamente, οι Becher, ο Jeff Wall, η Sindy Sherman ήθελαν να διδάξουν στην ΑΣΚΤ, θα τους έλεγαν ότι πρέπει να εκλεγούν σε μια θέση ΔΕΠ στον τομέα Χαρακτικής για να διδάξουν φωτογραφία ως μάθημα επιλογής. Στους Viola και Paik, στον Pierre Huyghe και άλλους θα τους πρότειναν το μάθημα επιλογής των πολυμέσων του τομέα ζωγραφικής και τη Marina Abramovic δεν θα ξέραμε τι να την κάνουμε; Χαράκτη, ζωγράφο ή γλύπτρια; Πρόκειται για μια σχολή με εννιά πρωτοβάθμιους καθηγητές Ζωγραφικής, δυο καθηγητές Γλυπτικής και ενός καθηγητή Χαρακτικής.

Τι νιώθετε για την Αθήνα και την Ελλάδα;

Νομίζω ότι το αποδίδω με τις εικόνες της έκθεσης «Σκελετοί» στο Μπενάκη. Το τι νιώθουμε μοιάζει όλο και περισσότερο με δηλώσεις νομιμοφροσύνης. Όλοι ξαφνικά ανακαλύπτουν τις στρεβλώσεις. Το πρόβλημα είναι πως ο θυμός και η αδικία μπορούν να γίνουν η θετική ενέργεια που θα μεγαλώσει και θα σαρώσει τα πάντα. Δεν το βλέπω, όμως, να γίνεται. Έτσι κυριαρχεί η κατάθλιψη.

Πώς νομίζετε ότι μπορεί να συνεισφέρει ο πολιτισμός και ειδικά οι καλλιτέχνες σε αυτή την τεράστια καμπή που περνάει η χώρα;

Δυστυχώς, η τέχνη δεν υπήρξε ποτέ ο κινητήριος μοχλός ανατροπής των αντιλήψεων. Ίσως, θα μπορούσε να συνεισφέρει με κάποιες ευφάνταστες ενέργειες που θα συμπλήρωναν ή θα έκαναν πιο αποτελεσματική τη διαμαρτυρία, την κριτική ανάλυση και θα βοηθούσαν τη μαζική αφύπνιση. Το εύχομαι, άλλα δεν νομίζω ότι είναι δυνατόν. Καλοί καλλιτέχνες υπάρχουν, άλλα δεν περιμένω την ανατροπή από αυτούς. Οι δουλειές μπορούν να συμβάλουν υπόγεια, να επιταχύνουν και να αφυπνίσουν τη συνείδηση και αυτό το έχουμε ανάγκη. Από την άλλη πλευρά, είναι και αυτός ένας χώρος βαθιά διαπλεκόμενος. Τα παλαιότερα επαγγέλματα νομίζω είναι του καλλιτέχνη και της πορνείας. Προσωπικά, θα ήθελα πολύ να δω τους άθλιους από κάθε χώρο να χάνουν.

Κύριε Μπαμπούση, σας ευχαριστώ πολύ. Στην τελευταία, αρκετά ενδιαφέρουσα τοποθέτηση, προσωπικά διαφωνώ κάθετα, πάντα ελπίζοντας ότι η τέχνη φέρνει και ανατροπή μέσα από ψιθύρους, επειδή, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, δεν βλέπω καμία διαπλοκή στην τέχνη. Πώς γίνεται, εξάλλου, να υπάρχει διαπλοκή σ' έναν τομέα που δεν έχει καθόλου, μα καθόλου χρήματα; Κάτι που, ασφαλώς, εκφράζεται και τόσο αριστοτεχνικά από τη δουλειά σας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ