Περιμένω να δω τους άθλιους να χάνουν

Περιμένω να δω τους άθλιους να χάνουν Facebook Twitter
0

Πρόσφατα εξελέγη αντιπρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και οι ελπίδες πολλών από εμάς που ασχολούμαστε με τη σύγχρονη τέχνη είναι ότι η καινούργια πρυτανεία θα εκσυγχρονίσει τις σκουριασμένες δομές αυτής της σχολής και θα δημιουργήσει ένα πολύ καλό δυναμικό σπουδαστών και διδασκόντων, με ένα πρόγραμμα πραγματικά συγχρονισμένο με όλες τις παρόμοιες σχολές του υπόλοιπου κόσμου. Ο Μανώλης Μπαμπούσης, με την κάμερα συνήθως στο χέρι, έχει με κάποιον τρόπο παραγκωνίσει ή, καλύτερα, παραφράσει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική.

Πιστός φωτογράφος και φίλος του Γιάννη Κουνέλη, εδώ και πολλά χρόνια βλέπουμε δουλειές του στην Ελλάδα, σε διαφορετικά μουσεία και γκαλερί (ΕΜΣΤ και Ιλεάνα Τούντα Κέντρο Τέχνης, για να αναφερθούμε σε ορισμένα), ενώ πρόσφατα άνοιξε η αναδρομική του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Κάτω από τον τίτλο «Σκελετοί, η έκθεση», αναφέρεται στην οργάνωση ενός συστήματος στοιχείων που αποτελούν το στήριγμα μιας μορφής στον χώρο. Στις ημιτελείς οικοδομές που χτίζονται ανεξέλεγκτα γύρω μας, η μορφή που θα περιβάλλει τον σκελετό δεν είναι «ορατή», όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζεται στο δελτίο Τύπου. Πρόκειται για μια πορεία με αναδρομικό χαρακτήρα, χωρίς, όμως, συγκεκριμένη χρονική περίοδο δουλειάς, εφόσον βλέπουμε διάσπαρτα έργα με αρκετά διαφορετικές χρονολογίες.

Ποια είναι η βασική διαφορά μεταξύ της παρατήρησης και της απαθανάτισης;

Η παρατήρηση θα έλεγα ότι είναι μια νοητική διαδικασία και αναφέρεται στην ανάλυση μέσω του βλέμματος. Σημαίνει αντιλαμβάνομαι, εποπτεύω, σχολιάζω κάτι, μια προηγούμενη σκέψη. Αυτό γίνεται με όλες τις αισθήσεις. Προϋποθέτει συγκέντρωση και προσοχή για να μπορεί να αντιληφθεί κανείς με μία ματιά μια δομή, ένα σύνολο και τις λεπτομέρειές του. Σημαίνει, όμως, και πως μπορείς να διατυπώσεις μια αντίρρηση, μια αντίθετη γνώμη. Η απαθανάτιση, αντίθετα, σημαίνει ότι κάνω μία ενέργεια που έχει ως αποτέλεσμα να κάνω κάποιον αθάνατο, αιώνιο! Μια άποψη υποστηρίζει πως ό,τι φωτογραφίζεται θα πεθάνει. Ό,τι φωτογραφήθηκε, λέμε, «υπήρξε εκεί» και είναι μία λογοτεχνική προσέγγιση. Αρκεί όμως μόνο η φωτογραφία για να παραμείνει κάποιος ή κάτι στη μνήμη μας; Και πολύ περισσότερο αιώνια!

Πού βρίσκεις την τέχνη στη φωτογραφία; Στη λήψη, στην επεξεργασία ή και στα δυο;

Ούτε στη λήψη ούτε στην επεξεργασία. Είναι μια πολυσύνθετη και μακρόχρονη διαδικασία που συμβαίνει και στα δυο, καθώς και στην τεχνική της σκέψης. Όταν ρωτάς κάτι που βλέπεις απέναντι, ψάχνεις κάτι που έχεις ήδη στο μυαλό σου και σε βασανίζει. Από τον τρόπο που το ρωτάς θα πάρεις ως απάντηση και μια εικόνα. Το σημαντικό είναι ότι τα διαφορετικά κάθε φορά μέσα, για παράδειγμα της ζωγραφικής ή της γλυπτικής ή της φωτογραφίας, μόνο οι καλλιτέχνες και μόνο ορισμένα έργα τα κάνουν να γίνουν φορείς της τέχνης.

Τι είναι αυτό που θέλετε να εκφράσετε με την τελευταία έκθεση;

Οι φωτογραφίες μου αντικρίζουν έναν τόπο κι ένα μέρος της βιογραφίας μου. Το ενδιαφέρον μου ήταν από τη μία πλευρά να εστιάσω σε ορισμένες πτυχές της δουλειάς μου, οι οποίες, όσο και αν προέρχονται από διαφορετικούς χρόνους, τόπους και εμπειρίες, να μπορούν να επικοινωνούν και να λειτουργούν σαν ένα αδιαίρετο σύνολο αισθήσεων και προβληματισμών, γύρω από τον εγκλωβισμό της ανθρώπινης ύπαρξης και της φύσης, τα κάθε λογής στολίδια, τη συσσώρευση, την καταστροφή και την ομορφιά, στοιχεία που συνυπάρχουν στις εικόνες που μου προκαλούν μια ένταση. Και από την άλλη, να ενσωματώσω σε αυτό τη νέα μου δουλειά, που δεν είχα μέχρι σήμερα παρουσιάσει. Στόχος μου ήταν να διαμορφώσω ένα συνολικό έργο, έναν σκελετό, σαν σύνθεση των επιμέρους. Για τον σκοπό αυτό σχεδίασα τον χώρο και την αρχιτεκτονική του βλέμματος. Επέλεξα τις αντίστοιχες εικόνες και τον συσχετισμό τους. Ελπίζω πως ο θεατής να κάνει τους δικούς του.

Τι γνώμη έχεις σχηματίσει για τους νέους καλλιτέχνες, δημιουργούς και φωτογράφους;

Ελπίζω το πλαίσιο για να αναπτυχθεί η δουλειά τους δεν θα αργήσει να δημιουργηθεί και σε κάποια χρόνια θα υπάρξουν καλλιτέχνες που με το μέσο της φωτογραφίας θα αντιπροσωπεύσουν την Ελλάδα σε μεγάλες διεθνείς εκδηλώσεις, όπως η Μπιενάλε της Βενετίας για παράδειγμα. To δραματικό στην όλη υπόθεση είναι οι δάσκαλοι που κρίνουν χωρίς να βλέπουν δουλειές. Οι μαθητές που δεν πάνε να δουν άλλες δουλειές. Οι μελλοντικοί καλλιτέχνες και οι δάσκαλοί τους που δεν πάνε σε εκθέσεις, σε θέατρα, σε τόσα ενδιαφέροντα που γίνονται, και όλοι μαζί, οι νεότεροι και οι παλαιότεροι, στοιβάζονται ακόμα και σήμερα σε copy-paste χώρους.

Τι αισθάνεσαι για τους «νέους Έλληνες»;

Τι σημαίνει; Δεν τον γνωρίζω αυτούς τους όρους, «νέος Έλληνας», «νέα δημοκρατία», «νέα Αριστερά» και τα «νέα σήμερα». Ας μείνουμε χωρίς νέα εφημερίδα, τα νέα των οκτώ και μισή, ας μείνουμε χωρίς την αγένεια που εκπορεύεται και εκπέμπεται από κάθε μορφής εξουσία, νέα και παλαιά.

Από τότε που έχετε αναλάβει την ΑΣΚΤ μοιάζει να φυσάει ένας άνεμος ανανέωσης. Ποια είναι το όραμά σας σχετικά με αυτή την τόσο εκπαιδευτικά απαρχαιωμένη σχολή;

Διανύουμε τη δυσμενέστερη εποχή. Όλα τρίζουν, υπονομεύονται και υποχρηματοδοτούνται. Υπάρχουν στο εκπαιδευτικό προσωπικό της ΑΣΚΤ διδάσκοντες υψηλοτάτου και αναγνωρισμένου επιπέδου, θαυμάσιο φοιτητικό δυναμικό, πρόγραμμα με σαφείς στόχους, η θέληση και οι γνώσεις για να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σήμερα ανοίγουμε τη σχολή προς την κοινωνία. Είναι αλήθεια ότι δεν μπορούν να λυθούν όλα μέσα σε έναν χρόνο. Υπάρχει, π.χ., από το 2005 ομόφωνη απόφαση από το σύνολο των φοιτητών και απ' όλα τα μέλη ΔΕΠ για τη δημιουργία ενός τέταρτου τομέα, εκείνου των άλλων μέσων -πέραν της ζωγραφικής, της γλυπτικής και της χαρακτικής- όπως για παράδειγμα της φωτογραφίας, του βίντεο και των διαδραστικών πολυμέσων στην τέχνη. Ακόμα εκκρεμεί η υλοποίησή του. Όμως, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί γιατί κάτω και από τις πιο ανανεωτικές προσεγγίσεις μπορεί να κρύβονται ριζωμένες οι ακαδημαϊκές αντιλήψεις ακόμη και του 19ου αιώνα. Αν υποθέταμε ότι ο Gursky, ο Struth, o Bustamente, οι Becher, ο Jeff Wall, η Sindy Sherman ήθελαν να διδάξουν στην ΑΣΚΤ, θα τους έλεγαν ότι πρέπει να εκλεγούν σε μια θέση ΔΕΠ στον τομέα Χαρακτικής για να διδάξουν φωτογραφία ως μάθημα επιλογής. Στους Viola και Paik, στον Pierre Huyghe και άλλους θα τους πρότειναν το μάθημα επιλογής των πολυμέσων του τομέα ζωγραφικής και τη Marina Abramovic δεν θα ξέραμε τι να την κάνουμε; Χαράκτη, ζωγράφο ή γλύπτρια; Πρόκειται για μια σχολή με εννιά πρωτοβάθμιους καθηγητές Ζωγραφικής, δυο καθηγητές Γλυπτικής και ενός καθηγητή Χαρακτικής.

Τι νιώθετε για την Αθήνα και την Ελλάδα;

Νομίζω ότι το αποδίδω με τις εικόνες της έκθεσης «Σκελετοί» στο Μπενάκη. Το τι νιώθουμε μοιάζει όλο και περισσότερο με δηλώσεις νομιμοφροσύνης. Όλοι ξαφνικά ανακαλύπτουν τις στρεβλώσεις. Το πρόβλημα είναι πως ο θυμός και η αδικία μπορούν να γίνουν η θετική ενέργεια που θα μεγαλώσει και θα σαρώσει τα πάντα. Δεν το βλέπω, όμως, να γίνεται. Έτσι κυριαρχεί η κατάθλιψη.

Πώς νομίζετε ότι μπορεί να συνεισφέρει ο πολιτισμός και ειδικά οι καλλιτέχνες σε αυτή την τεράστια καμπή που περνάει η χώρα;

Δυστυχώς, η τέχνη δεν υπήρξε ποτέ ο κινητήριος μοχλός ανατροπής των αντιλήψεων. Ίσως, θα μπορούσε να συνεισφέρει με κάποιες ευφάνταστες ενέργειες που θα συμπλήρωναν ή θα έκαναν πιο αποτελεσματική τη διαμαρτυρία, την κριτική ανάλυση και θα βοηθούσαν τη μαζική αφύπνιση. Το εύχομαι, άλλα δεν νομίζω ότι είναι δυνατόν. Καλοί καλλιτέχνες υπάρχουν, άλλα δεν περιμένω την ανατροπή από αυτούς. Οι δουλειές μπορούν να συμβάλουν υπόγεια, να επιταχύνουν και να αφυπνίσουν τη συνείδηση και αυτό το έχουμε ανάγκη. Από την άλλη πλευρά, είναι και αυτός ένας χώρος βαθιά διαπλεκόμενος. Τα παλαιότερα επαγγέλματα νομίζω είναι του καλλιτέχνη και της πορνείας. Προσωπικά, θα ήθελα πολύ να δω τους άθλιους από κάθε χώρο να χάνουν.

Κύριε Μπαμπούση, σας ευχαριστώ πολύ. Στην τελευταία, αρκετά ενδιαφέρουσα τοποθέτηση, προσωπικά διαφωνώ κάθετα, πάντα ελπίζοντας ότι η τέχνη φέρνει και ανατροπή μέσα από ψιθύρους, επειδή, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, δεν βλέπω καμία διαπλοκή στην τέχνη. Πώς γίνεται, εξάλλου, να υπάρχει διαπλοκή σ' έναν τομέα που δεν έχει καθόλου, μα καθόλου χρήματα; Κάτι που, ασφαλώς, εκφράζεται και τόσο αριστοτεχνικά από τη δουλειά σας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ