Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
1
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Detroit Industry, Diego Rivera, 1932-33

  

Ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο ήταν ένα εκρηκτικό ζευγάρι. Αυτός κρατούσε ένα πιστόλι, αυτή ένα μπουκάλι. Μοιράστηκαν μια περιπετειώδη ζωή, τη δίψα για την τεκίλα και το πάθος του ενός για τον άλλο. Άφησαν το στίγμα τους στο Ντιτρόιτ. Και το Ντιτρόιτ άφησε το δικό του στίγμα στην τέχνη τους.

Το Ινστιτούτο Τεχνών του Ντιτρόιτ, φέρνει μαζί τους δυο καλλιτέχνες, τον Ντιέγκο Ριβέρα και τη Φρίντα Κάλο με 70 έργα τέχνης που απεικονίζουν την εξέλιξη των σταδιοδρομιών αυτών των δύο εξαιρετικών καλλιτεχνών. Μεταξύ αυτών, οκτώ από τα επικά προπαρασκευαστικά του Ριβέρα για τις τοιχογραφίες της βιομηχανίας του Nτιτρόιτ και 23 της Κάλο που παρουσιάζονται στο Ντιτρόιτ για πρώτη φορά. Οι τοιχογραφίες του  Ριβέρα απεικονίζουν σε 27 πάνελς την βιομηχανία  Ford Motor Company. Θεωρούνται τα πιο επιτυχημένα έργα του.

Οι περισσότερες τοιχογραφίες παρουσιάζουν εργάτες που δουλεύουν στο εργοστάσιο River Rouge της Ford Motor Company. Οι υπόλοιπες απεικονίζουν την πρόοδο που έχει σημειωθεί σε διάφορους επιστημονικούς τομείς, όπως η ιατρική και η νέα τεχνολογία. Η ιδέα πίσω από τη δουλειά του Ριβέρα είναι ότι όλες οι δραστηριότητες και οι ιδέες είναι ένα.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη.

Όταν o Ριβέρα και η Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ, το 1932, στην καρδιά της Μεγάλης Ύφεσης, το μουσείο της πόλης αγωνιζόταν να μείνει ανοικτό. Ο οραματιστής διευθυντής William Valentiner, κάλεσε τότε τον Ριβέρα με χρηματοδότηση του Έντσελ Φορντ με το ιλιγγιώδες ποσό των 20.000 δολαρίων. Ριβέρα και Φορντ ήταν δυο αντίθετοι πόλοι, το καπιταλιστικό και το κομμουνιστικό και έμοιαζαν με ένα παράξενο ζευγάρι. Όμως είχαν αμοιβαίο σεβασμό και συγκλίνουσες ατζέντες. Και οι δυο μοιράζονταν την πίστη ότι η βιομηχανία είναι το κλειδί της προόδου και ότι η τέχνη έχει τη δύναμη να αλλάζει τη ζωή.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη. Οι εφημερίδες προέτρεπαν να ασβεστωθούν τα έργα. Ο Φορντ ήταν αυτός που μίλησε για την υπεράσπιση της τέχνης και άνδρες που εργάστηκαν ορκίστηκαν να σχηματίσουν μια προστατευτική ασπίδα γύρω από το αριστούργημα του Ριβέρα.

Όταν οι δυο καλλιτέχνες έφτασαν στο Ντιτρόιτ ήταν σε διαφορετικά σημεία στη ζωή και τη σταδιοδρομία τους. Ο Ριβέρα ήταν 45 ετών στο απόγειο της φήμης του και η Κάλο μόλις 24 και τότε είχε αρχίσει να ξεχωρίζει για την καλλιτεχνική της ταυτότητα.  Ο Ριβέρα δούλευε με το βλέμμα προς το δημόσιο χώρο ενώ η Κάλο κοιτάζοντας προς τα μέσα και μεταφράζοντας το ιδιωτικό και σωματικό σε συναισθηματικό βίωμα.

Στην έκθεση υπάρχουν ακόμα τα προπαρασκευαστικά σχέδια των τοιχογραφιών, που δείχνουν όλη την αριστοτεχνική σχεδιογραφία δίπλα στο εντυπωσιακό και φιλόδοξο αποτέλεσμα.

Η Κάλο έκανε πέντε έργα ζωγραφικής στο Ντιτρόιτ. Ο Ριβέρα την εκλιπαρούσε να ζωγραφίσει τη ζωή της. Η Κάλο απέβαλε και ο πίνακας "Henry Ford Hospital," μιλά εύγλωττα για αυτή τη φάση της ζωής της. Μια γυμνή γυναίκα σε ένα κρεβάτι, σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιοι λώροι με αιωρούμενα σύμβολα συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου. Τα έργα της μετά το Ντιτρόιτ γίνονται πιο αιχμηρά , όπως τα διάσημα έργα της "Self-Portrait with Cropped Hair" και "Suicide of Dorothy Hale".

Ο Ριβέρα εκλιπαρούσε τη σύζυγό του να ζωγραφίσει τη ζωή της. Κάλο απέβαλε τον Ιούλιο και η ζωγραφική που σύντομα γίνεται », Νοσοκομείο Henry Ford," παραμένει οριστικά: μια όμορφη εφιάλτη στον οποίο ξαπλώνει γυμνή σε ένα κρεβάτι σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιο λώρο που συνδέονται με αιωρείται σύμβολα, συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου.

Αν και το μεγάλο αστέρι της ποπ κουλτούρας σήμερα είναι η Φρίντα Κάλο, ο Ριβέρα παραμένει μέχρι σήμερα ο μεγάλος σταρ του Ντιτρόιτ. 

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Henry Ford Hospital", 1932
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
The Dream (The Bed) - Frida Kahlo
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Suicide of Dorothy Hale, Frida Kahlo, 1940
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Η Φρίντα Κάλο στο Ντιτρόιτ
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Self-Portrait on the Borderline between Mexico and the United States, Frida Kahlo, 1932, oil on metal

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Self-Portrait with Cropped Hair"

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Ριβέρα και Κάλο στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Προσχέδια των τοιχογραφιών

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Oι τοιχογραφίες του Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Σπουδή για την τοιχογραφία

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Φρίντα Κάλο. Μια γυναίκα που ήθελε γι' αυτό και μπόρεσε.Η ίδια είχε πει: “Γεννήθηκα μαζί με μια επανάσταση. Αυτό ας το μάθουν όλοι. Γεννήθηκα μέσα στη φωτιά. Πρωτοείδα τον κόσμο μέσα στη θέρμη του ξεσηκωμού. Εκείνη η καυτή μέρα θα με κρατάει πάντα μες στην αγκαλιά της. Ως παιδί, εκπυρσοκρότησα. Ως ενήλικος, πυρπολήθηκα. Είμαι χωρίς αμφιβολία παιδί αυτής της επανάστασης και ενός γέρου θεού που λάτρευαν οι πρόγονοί μου. Γεννήθηκα το 1910. Ήταν καλοκαίρι. Μετά από λίγο, ο Εμιλιάνο Ζαπάτα, el Gran Insurrecto, θα ξεσήκωνε το Νότο. Ἠμουν λοιπόν τυχερή: το 1910 ήταν η χρονολογία γέννησής μου”. Το 1929 παντρεύεται τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον Ντιέγκο Ριβέρα, με τον οποίο είχε μεγάλη διαφορά ηλικίας. Ήταν ένας γάμος μεταξύ δύο δημιουργών, που δεν προιωνιζόταν καθόλου ανιαρός. Η πολιτική απασχολούσε σε μόνιμη βάση τον Ντιέγκο. Γεωγραφικά αλλά και ιστορικά, βρισκόταν πάνω στη διαγώνια γραμμή που ξεκινούσε από την επανάσταση του Μεξικό, η οποία ξέσπασε το 1910, και έφτανε ως την Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία, το 1917, περνώντας από τον πόλεμο του 1914 στη Γαλλία. Η άποψή του: Η τέχνη, συμπεριλαμβανομένων και των έργων του, είχε τη δυνατότητα να κάνει τον κόσμο καλύτερο, πιο ανθρώπινο. Η άποψη της Φρίντα: η ατομικότητα πρέπει να θυσιάζεται προς χάρη του κοινού συμφέροντος. Αν αμφιβάλλει κανείς, είναι σαν να εγκληματεί έναντι ολόκληρης της ανθρωπότητας.