NEO VIDCAST

Οταν ο Χόκνεϊ ήταν μικρός

Οταν ο Χόκνεϊ ήταν μικρός Facebook Twitter
0

Υπάρχουν καλλιτέχνες που η πρώιμή τους περίοδος είναι εκείνη στην οποία θα ανατρέξουμε κάποια στιγμή για να επιβεβαιώσουμε τον μύθο τους. Κι άλλοι, οι οποίοι θέλουν για πάντα να ξεχάσουν τις πρώτες στιγμές που αναζητούσαν τα πατήματά τους στην τέχνη.

Δεν ξέρουμε τι από τα δύο θα ήθελε να κάνει ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ. Ωστόσο, μια έκθεση που πραγματοποιείται στην Αίθουσα Τέχνης Walker στο Λίβερπουλ αφήνει σαφώς να διαφανεί πως ο Βρετανός ζωγράφος χρειάστηκε χρόνο και παιδεύτηκε ώσπου να βρει τον τρόπο να μας μαγνητίζει. Εχει τίτλο "Early Reflections". Θα διαρκέσει από τις 11 Οκτωβρίου έως τις 16 Μαρτίου.

"Τα πρώτα του έργα σίγουρα δεν είναι αριστουργήματα" γράφει η Independent.

'Gregory' (1974)

Πολύ πριν αναζητήσει την καλλιτεχνική του ταυτότητα στην Καλιφόρνια, ο Χόκνεϊ υποκλίθηκε στην λονδρέζικη αύρα. Στην ηλικία των 19 επισκέπτεται την Βρετανική πρωτεύουσα. Εκεί, στη Βασιλική Ακαδηµία Τεχνών, αρχίζει να ψάχνει και να ανακαλύπτει τί ζωγράφος ήθελε να είναι. Τα συμπεράσματα που έβγαλε, θα έλεγε κανείς πως αποτελούν το αντικείμενο αυτής της έκθεσης. Η διοργάνωση στην ουσία "ζουμάρει" στην πρώτη του δημιουργική δεκαετία.

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ (δεξιά) στην "Walker Art Gallery" με τον Σερ Τζον Μουρς το 1967.

Σε κάθε περίπτωση, τα πρώτα σχέδια του Χόκνεϊ αποδεικνύουν ότι είχε ένα σπάνιο ταλέντο να σχεδιάζει ανθρώπινες μορφές. Η επιθυμία του να ζωγραφίζει πρόσωπα και σώματα ήταν απολύτως φυσική. Αυτό είχε μάθει να κάνει σε όλη του τη ζωή. Μην ξεχνάμε πως ένα από τα πιο συχνά του θέματα (των πρώτων ετών) ήταν ο πατέρας του.

'Two Boys Aged 23 Or 24' (1966/67)

Τα ταξίδια τους στις μητροπόλεις της τέχνης είχαν ένα και μοναδικό σκοπό: την απόκτηση ερεθισμάτων. Στην πραγματικότητα ο σπουδαίος καλλιτέχνης ήθελε πάνω απ 'όλα να είναι ένας μοντέρνος ζωγράφος αλλά πάντα φοβόταν ότι τα ερεθίσματα του και οι προκλήσεις που δεχόταν δεν ήταν αρκετά αρκετά σύγχρονα.

'Cold Water About to Hit the Prince' (1969)

Η νεωτερικότητα στην εποχή του σήμαινε να λωξοκοιτάς προς τον πυρετώδη, αφηρημένο πειραματισμό της Νέας Υόρκης (όπως αυτός εκφραζόταν από τον Τζάκσον Πόλοκ ή τον Βίλεμ Ντε Κούνιγνκ). Το Παρίσι ήταν νεκρό. Η Νέα Υόρκη ήταν η νέα πρωτεύουσα της ζωγραφικής. Το γεγονός ότι η αφαίρεση ήταν η απόλυτη τάση της εποχής, σήμαινε ότι η αναπαράσταση δεν θα γινόταν εύκολα αποδεκτή. Τα δύο αυτά δεδομένα υπήρξαν ένας μεγάλος σκόπελος για τον Χόκνεϊ. Ο ζωγράφος ήταν σε ένα σταυροδρόμι.

'Peter Getting Out of Nick's Pool' (1966)

Σημαντικό επίσης το περιεχόμενο της έκθεσης διότι βοηθά να εξηγήσουμε στοιχεία που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής του ζωγράφου. Πολλά από αυτά τα πρώιμα ζωγραφικά του έργα ζωγραφικής αποτυπώνουν απεγνωσμένα μηνύματα σχετικά με την σεξουαλική του ταυτότητα. Ο Χόκνεϊ ήταν ένας νεαρός ομοφυλόφιλος άνδρας σε έναν κόσμο που όχι μόνο κατέκρινε αυτές τις επιλογές αλλά εξακολουθούσε να τις θεωρεί παράνομες.

'Portrait Surrounded By Artistic Devices' (1965)

Η "εγκράτεια" αυτή διήρκεσε ως το 1961 που επισκέφθηκε την Αμερική. Η μεθυστική της ατμόσφαιρα τον βοήθησε να παραδεχτεί την ομοφυλοφιλία του, να ζήσει πιο ελεύθερα κι εν τέλει να χαλαρώσει τόσο στη ζωή του όσο και στην τέχνη του. Αμέσως μετά υπήρξε "προπαγανδιστής" της σεξουαλικότητάς του.

Το 1964, οι εικόνες της Καλιφόρνια του χαρίζουν το θέμα που θα βοηθήσει το ταλέντο του να εκραγεί: οι πισίνες και το σκηνικό γύρω από αυτές του δίνουν την ελευθερία που έψαχνε να αποτυπώσει την αρσενική ομορφιά, να δώσει σχήμα και ουσία στους πίνακες σε συνάρτηση με την πισίνα, να καθορίσει τα υπόλοιπα χρώματα σε σχέση με την απόχρωση του νερού, να μην χρειάζεται να απολογηθεί για τα ημίγυμνα σώματα. Και κάτι ακόμα οι λουόμενοι ήταν για την αγορά της Αμερικής θέμα κομψό, μοντέρνο και εξαιρετικά εμπορεύσιμο.

'Cleanliness Is Next to Godliness' (1965)

*****

Εικαστικά
0

NEO VIDCAST

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ