Οταν ο Χόκνεϊ ήταν μικρός

Οταν ο Χόκνεϊ ήταν μικρός Facebook Twitter
0

Υπάρχουν καλλιτέχνες που η πρώιμή τους περίοδος είναι εκείνη στην οποία θα ανατρέξουμε κάποια στιγμή για να επιβεβαιώσουμε τον μύθο τους. Κι άλλοι, οι οποίοι θέλουν για πάντα να ξεχάσουν τις πρώτες στιγμές που αναζητούσαν τα πατήματά τους στην τέχνη.

Δεν ξέρουμε τι από τα δύο θα ήθελε να κάνει ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ. Ωστόσο, μια έκθεση που πραγματοποιείται στην Αίθουσα Τέχνης Walker στο Λίβερπουλ αφήνει σαφώς να διαφανεί πως ο Βρετανός ζωγράφος χρειάστηκε χρόνο και παιδεύτηκε ώσπου να βρει τον τρόπο να μας μαγνητίζει. Εχει τίτλο "Early Reflections". Θα διαρκέσει από τις 11 Οκτωβρίου έως τις 16 Μαρτίου.

"Τα πρώτα του έργα σίγουρα δεν είναι αριστουργήματα" γράφει η Independent.

'Gregory' (1974)

Πολύ πριν αναζητήσει την καλλιτεχνική του ταυτότητα στην Καλιφόρνια, ο Χόκνεϊ υποκλίθηκε στην λονδρέζικη αύρα. Στην ηλικία των 19 επισκέπτεται την Βρετανική πρωτεύουσα. Εκεί, στη Βασιλική Ακαδηµία Τεχνών, αρχίζει να ψάχνει και να ανακαλύπτει τί ζωγράφος ήθελε να είναι. Τα συμπεράσματα που έβγαλε, θα έλεγε κανείς πως αποτελούν το αντικείμενο αυτής της έκθεσης. Η διοργάνωση στην ουσία "ζουμάρει" στην πρώτη του δημιουργική δεκαετία.

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ (δεξιά) στην "Walker Art Gallery" με τον Σερ Τζον Μουρς το 1967.

Σε κάθε περίπτωση, τα πρώτα σχέδια του Χόκνεϊ αποδεικνύουν ότι είχε ένα σπάνιο ταλέντο να σχεδιάζει ανθρώπινες μορφές. Η επιθυμία του να ζωγραφίζει πρόσωπα και σώματα ήταν απολύτως φυσική. Αυτό είχε μάθει να κάνει σε όλη του τη ζωή. Μην ξεχνάμε πως ένα από τα πιο συχνά του θέματα (των πρώτων ετών) ήταν ο πατέρας του.

'Two Boys Aged 23 Or 24' (1966/67)

Τα ταξίδια τους στις μητροπόλεις της τέχνης είχαν ένα και μοναδικό σκοπό: την απόκτηση ερεθισμάτων. Στην πραγματικότητα ο σπουδαίος καλλιτέχνης ήθελε πάνω απ 'όλα να είναι ένας μοντέρνος ζωγράφος αλλά πάντα φοβόταν ότι τα ερεθίσματα του και οι προκλήσεις που δεχόταν δεν ήταν αρκετά αρκετά σύγχρονα.

'Cold Water About to Hit the Prince' (1969)

Η νεωτερικότητα στην εποχή του σήμαινε να λωξοκοιτάς προς τον πυρετώδη, αφηρημένο πειραματισμό της Νέας Υόρκης (όπως αυτός εκφραζόταν από τον Τζάκσον Πόλοκ ή τον Βίλεμ Ντε Κούνιγνκ). Το Παρίσι ήταν νεκρό. Η Νέα Υόρκη ήταν η νέα πρωτεύουσα της ζωγραφικής. Το γεγονός ότι η αφαίρεση ήταν η απόλυτη τάση της εποχής, σήμαινε ότι η αναπαράσταση δεν θα γινόταν εύκολα αποδεκτή. Τα δύο αυτά δεδομένα υπήρξαν ένας μεγάλος σκόπελος για τον Χόκνεϊ. Ο ζωγράφος ήταν σε ένα σταυροδρόμι.

'Peter Getting Out of Nick's Pool' (1966)

Σημαντικό επίσης το περιεχόμενο της έκθεσης διότι βοηθά να εξηγήσουμε στοιχεία που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής του ζωγράφου. Πολλά από αυτά τα πρώιμα ζωγραφικά του έργα ζωγραφικής αποτυπώνουν απεγνωσμένα μηνύματα σχετικά με την σεξουαλική του ταυτότητα. Ο Χόκνεϊ ήταν ένας νεαρός ομοφυλόφιλος άνδρας σε έναν κόσμο που όχι μόνο κατέκρινε αυτές τις επιλογές αλλά εξακολουθούσε να τις θεωρεί παράνομες.

'Portrait Surrounded By Artistic Devices' (1965)

Η "εγκράτεια" αυτή διήρκεσε ως το 1961 που επισκέφθηκε την Αμερική. Η μεθυστική της ατμόσφαιρα τον βοήθησε να παραδεχτεί την ομοφυλοφιλία του, να ζήσει πιο ελεύθερα κι εν τέλει να χαλαρώσει τόσο στη ζωή του όσο και στην τέχνη του. Αμέσως μετά υπήρξε "προπαγανδιστής" της σεξουαλικότητάς του.

Το 1964, οι εικόνες της Καλιφόρνια του χαρίζουν το θέμα που θα βοηθήσει το ταλέντο του να εκραγεί: οι πισίνες και το σκηνικό γύρω από αυτές του δίνουν την ελευθερία που έψαχνε να αποτυπώσει την αρσενική ομορφιά, να δώσει σχήμα και ουσία στους πίνακες σε συνάρτηση με την πισίνα, να καθορίσει τα υπόλοιπα χρώματα σε σχέση με την απόχρωση του νερού, να μην χρειάζεται να απολογηθεί για τα ημίγυμνα σώματα. Και κάτι ακόμα οι λουόμενοι ήταν για την αγορά της Αμερικής θέμα κομψό, μοντέρνο και εξαιρετικά εμπορεύσιμο.

'Cleanliness Is Next to Godliness' (1965)

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM