Οταν ο Χόκνεϊ ήταν μικρός

Οταν ο Χόκνεϊ ήταν μικρός Facebook Twitter
0

Υπάρχουν καλλιτέχνες που η πρώιμή τους περίοδος είναι εκείνη στην οποία θα ανατρέξουμε κάποια στιγμή για να επιβεβαιώσουμε τον μύθο τους. Κι άλλοι, οι οποίοι θέλουν για πάντα να ξεχάσουν τις πρώτες στιγμές που αναζητούσαν τα πατήματά τους στην τέχνη.

Δεν ξέρουμε τι από τα δύο θα ήθελε να κάνει ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ. Ωστόσο, μια έκθεση που πραγματοποιείται στην Αίθουσα Τέχνης Walker στο Λίβερπουλ αφήνει σαφώς να διαφανεί πως ο Βρετανός ζωγράφος χρειάστηκε χρόνο και παιδεύτηκε ώσπου να βρει τον τρόπο να μας μαγνητίζει. Εχει τίτλο "Early Reflections". Θα διαρκέσει από τις 11 Οκτωβρίου έως τις 16 Μαρτίου.

"Τα πρώτα του έργα σίγουρα δεν είναι αριστουργήματα" γράφει η Independent.

'Gregory' (1974)

Πολύ πριν αναζητήσει την καλλιτεχνική του ταυτότητα στην Καλιφόρνια, ο Χόκνεϊ υποκλίθηκε στην λονδρέζικη αύρα. Στην ηλικία των 19 επισκέπτεται την Βρετανική πρωτεύουσα. Εκεί, στη Βασιλική Ακαδηµία Τεχνών, αρχίζει να ψάχνει και να ανακαλύπτει τί ζωγράφος ήθελε να είναι. Τα συμπεράσματα που έβγαλε, θα έλεγε κανείς πως αποτελούν το αντικείμενο αυτής της έκθεσης. Η διοργάνωση στην ουσία "ζουμάρει" στην πρώτη του δημιουργική δεκαετία.

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ (δεξιά) στην "Walker Art Gallery" με τον Σερ Τζον Μουρς το 1967.

Σε κάθε περίπτωση, τα πρώτα σχέδια του Χόκνεϊ αποδεικνύουν ότι είχε ένα σπάνιο ταλέντο να σχεδιάζει ανθρώπινες μορφές. Η επιθυμία του να ζωγραφίζει πρόσωπα και σώματα ήταν απολύτως φυσική. Αυτό είχε μάθει να κάνει σε όλη του τη ζωή. Μην ξεχνάμε πως ένα από τα πιο συχνά του θέματα (των πρώτων ετών) ήταν ο πατέρας του.

'Two Boys Aged 23 Or 24' (1966/67)

Τα ταξίδια τους στις μητροπόλεις της τέχνης είχαν ένα και μοναδικό σκοπό: την απόκτηση ερεθισμάτων. Στην πραγματικότητα ο σπουδαίος καλλιτέχνης ήθελε πάνω απ 'όλα να είναι ένας μοντέρνος ζωγράφος αλλά πάντα φοβόταν ότι τα ερεθίσματα του και οι προκλήσεις που δεχόταν δεν ήταν αρκετά αρκετά σύγχρονα.

'Cold Water About to Hit the Prince' (1969)

Η νεωτερικότητα στην εποχή του σήμαινε να λωξοκοιτάς προς τον πυρετώδη, αφηρημένο πειραματισμό της Νέας Υόρκης (όπως αυτός εκφραζόταν από τον Τζάκσον Πόλοκ ή τον Βίλεμ Ντε Κούνιγνκ). Το Παρίσι ήταν νεκρό. Η Νέα Υόρκη ήταν η νέα πρωτεύουσα της ζωγραφικής. Το γεγονός ότι η αφαίρεση ήταν η απόλυτη τάση της εποχής, σήμαινε ότι η αναπαράσταση δεν θα γινόταν εύκολα αποδεκτή. Τα δύο αυτά δεδομένα υπήρξαν ένας μεγάλος σκόπελος για τον Χόκνεϊ. Ο ζωγράφος ήταν σε ένα σταυροδρόμι.

'Peter Getting Out of Nick's Pool' (1966)

Σημαντικό επίσης το περιεχόμενο της έκθεσης διότι βοηθά να εξηγήσουμε στοιχεία που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής του ζωγράφου. Πολλά από αυτά τα πρώιμα ζωγραφικά του έργα ζωγραφικής αποτυπώνουν απεγνωσμένα μηνύματα σχετικά με την σεξουαλική του ταυτότητα. Ο Χόκνεϊ ήταν ένας νεαρός ομοφυλόφιλος άνδρας σε έναν κόσμο που όχι μόνο κατέκρινε αυτές τις επιλογές αλλά εξακολουθούσε να τις θεωρεί παράνομες.

'Portrait Surrounded By Artistic Devices' (1965)

Η "εγκράτεια" αυτή διήρκεσε ως το 1961 που επισκέφθηκε την Αμερική. Η μεθυστική της ατμόσφαιρα τον βοήθησε να παραδεχτεί την ομοφυλοφιλία του, να ζήσει πιο ελεύθερα κι εν τέλει να χαλαρώσει τόσο στη ζωή του όσο και στην τέχνη του. Αμέσως μετά υπήρξε "προπαγανδιστής" της σεξουαλικότητάς του.

Το 1964, οι εικόνες της Καλιφόρνια του χαρίζουν το θέμα που θα βοηθήσει το ταλέντο του να εκραγεί: οι πισίνες και το σκηνικό γύρω από αυτές του δίνουν την ελευθερία που έψαχνε να αποτυπώσει την αρσενική ομορφιά, να δώσει σχήμα και ουσία στους πίνακες σε συνάρτηση με την πισίνα, να καθορίσει τα υπόλοιπα χρώματα σε σχέση με την απόχρωση του νερού, να μην χρειάζεται να απολογηθεί για τα ημίγυμνα σώματα. Και κάτι ακόμα οι λουόμενοι ήταν για την αγορά της Αμερικής θέμα κομψό, μοντέρνο και εξαιρετικά εμπορεύσιμο.

'Cleanliness Is Next to Godliness' (1965)

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ