LIVE!

Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε

Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Gian Lorenzo Bernini, Ratto di Proserpina (1621–22) and Damien Hirst, Grecian Nude (2013). Φωτο: A. Novelli ©Galleria Borghese Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.
0

Το 2017 ο Ντάμιεν Χιρστ είχε παρουσιάσει παράλληλα με την Μπιενάλε της Βενετίας μια έκθεση που είχε κυριολεκτικά ξεσηκώσει θύελλα για τα 58 εκατομμύρια που κόστισε και για το τελικό αποτέλεσμα για το οποίο είχαν δουλέψει εκατοντάδες άνθρωποι, επιστήμονες, καλλιτέχνες, τεχνίτες, συντηρητές, δύτες, και πολλές ακόμη ειδικότητες για δέκα ολόκληρα χρόνια σε πλήρη μυστικότητα.

Η περίφημη έκθεση «Από το ναυάγιο του απίστευτου» στη Βενετία καταλάμβανε τότε δύο μουσεία, το Punta della Dogana και το Palazzo Grassi του επιχειρηματία και συλλέκτη Φρανσουά Πινό.

Η ιδέα του Χιρστ ήταν να παρουσιάσει τα ευρήματα από ένα επινοημένο ναυάγιο στο οποίο υπήρχε ο θησαυρός που έφερε το όνομα «Cif Amotan II» και είναι αναγραμματισμός της φράσης «I am a fiction», που σημαίνει ότι πρόκειται για μυθοπλασία ενός από τους πιο ευφυείς ανθρώπους της σύγχρονης τέχνης. Το εφεύρημά του έγινε δεκτό με ενθουσιασμό αλλά και με μεγάλο σκεπτικισμό για το αποτέλεσμα και η έκθεση, ως η πιο αμφιλεγόμενη εκείνης της χρονιάς, δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο.

Τη σημασία αυτής της έκθεσης επισήμανε και ο υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Φραντσεσκίνι, που τη βλέπει σαν μοχλό «μιας νέας αναγέννησης για την Ιταλία», η οποία προσπαθεί να ανακάμψει από την πανδημία και καταγράφει ακόμα περιορισμένο αριθμό τουριστών.

Τα εκθέματα ήταν εκατοντάδες αντικείμενα, αγάλματα, κοσμήματα, μάσκες, όπλα, πανοπλίες, σκεύη, νομίσματα και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, φτιαγμένα από χρυσό, ασήμι, μπρούντζο και ημιπολύτιμους λίθους, όπως αχάτη και νεφρίτη, αλλά και ένα κολοσσιαίο έργο, περίπου 20 μέτρων, ο «Δαίμονας με το κύπελλο», κατασκευασμένος από ρητίνη με πατίνα, μια τέλεια απομίμηση του χαλκού. Τα έργα είχαν εμβαπτιστεί στο νερό, επάνω τους είχαν επικολληθεί οργανισμοί της θάλασσας, κοράλλια και σφουγγάρια, πεταλίδες και μικροοργανισμοί που είχαν δημιουργήσει φυσικούς σχηματισμούς, πριν η ομάδα του Χιρστ τα ανελκύσει και τα παρουσιάσει ως ευρήματα ναυαγίου.

Η αγάπη για την αρχαιολογία, για την ανακάλυψη αλλά και η δημιουργική τρέλα του Χιρστ αποτελούν για ακόμα μια φορά σε ένα εκρηκτικό μείγμα σε μια διαφορετική αυτήν τη φορά κλίμακα με την έκθεση των αντικειμένων, στην ιστορική βίλα Μποργκέζε στη Ρώμη, μέχρι τις 7 Νοεμβρίου, δίπλα στα αριστουργήματα του Μπερνίνι, του Τιτσιάνο και του Κανόβα. Ο τίτλος της έκθεσης που έχει στηθεί μέσα στην αριστουργηματική μπαρόκ θερινή κατοικία των Μποργκέζε, των πιο ευγενών τέκνων της Ιταλίας από τις αρχές του 1600, «Ντάμιεν Χιρστ, Αρχαιολογία Τώρα», παραπέμπει στην πρακτική που ακολούθησε ο Χιρστ για να πατινάρει τα έργα τέχνης του που συνομιλούν με αριστουργήματα προηγούμενων αιώνων δίπλα-δίπλα.

Η επιμελήτρια της έκθεσης Άννα Κολίβα μιλώντας για την αξία των έργων του Χιρστ τόνισε τα πολύτιμα υλικά, μάρμαρο Καράρα και λίθους όπως νεφρίτης και μαλαχίτης, από τα οποία είναι φτιαγμένα τα γλυπτά του Χιρστ και εξήρε την εκλεπτυσμένη τεχνική και απόλυτη ακρίβεια, την τεχνική και εκτελεστική ικανότητα που απαιτήθηκε για την ολοκλήρωσή τους.

Η συλλογή έργων τέχνης της Γκαλέρια Μποργκέζε, που ξεκίνησε από τον Cardinal Scipione Borghese τον 17ο αιώνα και φημίζεται για τις πλούσια διακοσμημένες μαρμάρινες αίθουσες μοιάζει με ένα περίτεχνο σκηνικό για τους «Θησαυρούς» του Χιρστ, με τα έργα του μερικές φορές να ενσωματώνονται και άλλες να έρχονται σε αντίθεση σαν μωσαϊκό έργων τέχνης.

Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Tadukheba (2010). Φωτο: A. Novelli ©Galleria Borghese Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.

Τη σημασία αυτής της έκθεσης επισήμανε και ο υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Φραντσεσκίνι, που τη βλέπει σαν μοχλό «μιας νέας αναγέννησης για την Ιταλία», η οποία προσπαθεί να ανακάμψει από την πανδημία και καταγράφει ακόμα περιορισμένο αριθμό τουριστών, ενώ το μουσείο σε δήλωσή του αναφέρει ότι η ποικιλία που δημιουργούν τα έργα του Χιρστ μέσα στις αίθουσες ανταποκρίνεται στην επιθυμία του ιδρυτή του μουσείου, Καρδινάλιου Σκιπιόνε Μποργκέζε, που συγκέντρωσε θησαυρούς για να αναδείξει την υφολογική απόκλιση αλλά και τη μαεστρία των μεγάλων της εποχής του.  

«Αυτό που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε σε αυτές τις αίθουσες μπορεί να χαρακτηριστεί ως ο ίλιγγος του μπαρόκ» σημειώνει η διευθύντρια της γκαλερί, Φρανσέσκα Καπελέτι.

Την έκθεση συμπληρώνουν μια σειρά έργων από τα πιο διάσημα του Χιρστ, τα «Colour Space» που δεν έχουν ποτέ πριν εκτεθεί στην Ιταλία. Μπορεί κάποιος να τα χαρακτηρίσει σαν συνέχεια των γνωστών έργων του με τις βούλες «Spot Paintings», μόνο που αυτά είναι πιο ελεύθερα, πιο χαλαρά, με κύκλους διαφορετικών μεγεθών και σχημάτων που αλληλοεπικαλύπτονται, προδίδοντας την παρουσία του χεριού του καλλιτέχνη.

Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Fern Court (2016) and The Skull Beneath the Skin (2014). Φωτο: A. Novelli, ©Galleria Borghese, Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Economy Mince, 2016. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Neptune (2011). Φωτο: by A. Novelli ©Galleria Borghese Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Neptune, 2011. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Cerberus (Temple Ornament) (2009).Φωτο: A. Novelli © Galleria Borghese Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Reclining Woman (2012). Φωτο: A. Novelli ©Galleria Borghese Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Female Archer (2013). Φωτο: A. Novelli ©Galleria Borghese Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Lion Women of Asit Mayor, 2012. Collezione Prada, Milano Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, The Severed Head of Medusa, 2015. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd © Damien Hirst and Science Ltd.
Οι θησαυροί από τα φανταστικά ναυάγια του Ντάμιεν Χιρστ στη βίλα Μποργκέζε Facebook Twitter
Damien Hirst, Hydra and Kali (2015). Φωτο: by A. Novelli © Galleria Borghese Ministero della Cultura © Damien Hirst and Science Ltd.
Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ