Οι Δεσποινίδες στην Αθήνα

Οι Δεσποινίδες στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η πρόσφατη διοργάνωση του Εργαστηρίου Κοινωνικής & Πολιτισμικής Ψηφιακής Τεκμηρίωσης (Ε.Κ.Π.Ψ.Τ.) του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που γίνεται σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, την Εταιρεία Μελέτης Πολιτισμικής Ετερότητας, με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου.

Εκατό χρόνια μετά τις Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πάμπλο Πικάσσο, ένα δίκτυο καλλιτεχνών και επιστημόνων συναντά στην Αθήνα τις Δεσποινίδες της Αβινιόν – ένα πολυδιάστατο δρώμενο που σχολιάζει δημιουργικά το αριστούργημα του Πικάσσο παρουσιάζοντας μια εικαστική έκθεση, συζητώντας σε ένα συμπόσιο και δραματοποιώντας θεατρικά τη βιογραφία του έργου.

Στη συλλογική έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Μαΐου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων θα παρουσιαστούν έργα ελλήνων εικαστικών με αφορμή τον πίνακα του Πικάσσο και το κίνημα του μοντερνισμού. Παράλληλα, στα πλαίσια του έργου παρουσιάζεται μία σειρά από εθνογραφικά τεκμήρια που, ως συλλο- γή, φωτίζουν και ανασυνθέτουν το συμβολικό παρελθόν των Δεσποινίδων της Αβινιόν.

Στις 7 και 8 Μαΐου διοργανώθηκε με επιτυχία διήμερο συμπόσιο στο Αμφιθέατρο Τρίτση, πάνω στο ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο της αρχής του μοντερνισμού, στο οποίο συμμετείχαν ιστορικοί τέχνης, κοινωνιολόγοι, αρχι- τέκτονες, φωτογράφοι και εικαστικοί καλλιτέχνες.

Η δραματοποιημένη αφήγηση που παρουσιάστηκε στις 8 Μαΐου πρότεινε έναν άλλο τρόπο να αναδειχθούν τα γεγονότα και το περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιουργήθηκαν οι Δεσποινίδες της Αβινιόν. Πρόκειται για έναν μονόπρακτο θεατρικό διάλογο με τίτλο Οι Δεσποινίδες και ο Ζωγράφος στο καράβι της Μονμάρτρης, που παρουσιαστηκε με τη μορφή του θεατρικού αναλογίου.

Στις 17 Μαΐου, στις 20:00, το φωνητικό εργαστήριο που διευθύνει ο Σπύρος Σακκάς θα παρουσιάσει το Μπαλ Μασκέ των Δεσποινίδων, 100 Χρόνια Πριν, στο Αμφιθέατρο Τρίτση.

Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα έργα του Πικάσσο αλλά και ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό έργο του κινήματος του μοντερνισμού. Το συγκεκριμένο έργο, που εκτίθεται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη, έθεσε για πρώτη φορά στο φιλότεχνο κοινό θέματα όπως η σεξουαλική έκφραση, η γλώσσα του σώματος και η διαφορετικότητα ανάμεσα στους ανθρώπους και τις επιθυμίες τους. Εκατό χρόνια μετά τη δημιουργία του, το αριστούργημα του Πικάσσο προκαλεί, προβληματίζει και εμπνέει με την ίδια δύναμη καλλιτέχνες σε μια χώρα που δεν το έχει φιλοξενήσει ποτέ.

Το Ε.Κ.Π.Ψ.Τ επικεντρώνει τις ερευνητικές του προσπάθειες στη συλλογή, ανάλυση, τεκμηρίωση και προβολή κοινωνικών και πολιτισμικών δεδομένων με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και της πληροφορικής. Το Εργαστήριο παράγει ψηφιακά περιεχόμενα τα οποία διαθέτει για επιστημονικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς· για το λόγο αυτό χρησιμοποιεί έγκυρες και πιστοποιημένες τεχνικές έρευνας και τεκμηρίωσης της κοινωνικής και πολιτισμικής πραγματικότητας. Το Εργαστήριο στηρίζεται στη συνεργασία επιστημονικών στελεχών του Πανεπιστημίου Αιγαίου αλλά και εξειδικευμένων εξωτερικών συνεργατών. Στα πλαίσια αυτά έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο ειδικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που συμμετέχουν στις ερευνητικές δραστηριότητές του και υποστηρίζουν την υλοποίηση των στόχων του. H μέχρι τώρα δράση του Εργαστηρίου στον πολιτισμικό και κοινωνικό τομέα θα επεκταθεί με την ίδρυση και ανάπτυξη των Ιnnovative Action Networks. Πρόκειται για καινοτόμα δίκτυα δράσης που στόχο έχουν να δημιουργήσουν πλατφόρμες δημιουργικής συνεργασίας στο χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ