Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
0

H Chiharu Shiota εκπροσώπησε αυτή τη χρονιά την Ιαπωνία στην Μπιενάλε της Βενετίας. Το έργο της ήταν ένα παλιό σάπιο σκαρί στη μέση του χώρου και γύρω από αυτό ένας τεράστιος ιστός από κόκκινες κλωστές, που η καθεμιά κατέληγε σε ένα κλειδί. Οι καλλιτεχνικές παραστάσεις και οι εγκαταστάσεις της είναι συνδεδεμένες με το παρελθόν και το παρόν, αυτά που ζουν και αυτά που πεθαίνουν και τις αναμνήσεις των ανθρώπων καθώς συνδέονται με τα αντικείμενα. Σε αυτά προσθέτει κόκκινο και μαύρο, δυο βασικά χρώματα που χρησιμοποιεί.

Η Chiharu Shiota γεννήθηκε στην Οσάκα το 1972 και ανήκει σε μια γενιά καλλιτεχνών που έχουν κερδίσει τα τελευταία χρόνια τη διεθνή προσοχή. Η τέχνη της στηρίζεται στην ευφάνταστη σύνδεση ανάμεσα στην παράδοση και την προσαρμογή σε έναν υπερσύγχρονο κόσμο. Επηρεάστηκε από την μαρίνα Αμπράμοβιτς και άρχισε να αναζητά καλλιτεχνικές λύσεις που αφορούν το σώμα και την εγκατάσταση. Η ίδια το 1998 σε μια περφόρμανς στη Γαλλία χρησιμοποίησε το ίδιο της το σώμα, μένοντας επί 4 ημέρες γυμνή ενώ είχε νηστέψει σε ένα κοίλο που περιβαλλόταν από λάσπη και φύλλα, συμβολισμό για την επιστροφή στη ζωή και τη φύση και έκφραση μιας παρόρμησης να επιστρέψει στον τόπο από τον οποίο προερχόταν.

Η Σιότα έχει επηρεαστεί πολύ από το Μπούτο και τη φιλοσοφία του και η κατανόηση του είναι κομβικής σημασίας και για την κατανόηση του έργου της. Το σώμα εμφανίζεται «ως ένα φαινόμενο που συνδέεται με τις μικροσκοπικές δομές της ζωής. Ασχολείται με τη διάλυση των ορίων μεταξύ του κοινού και του καλλιτεχνικού αντικειμένου.  Είναι ο ιστός των νημάτων που κάνει ορατή μια αισθητική εμπειρία που δεν περιορίζεται σε μια και μόνη αίσθηση αλλά μπορεί να γίνει αισθητός ως μια φυσική εμπειρία. 

MIA EΠΙΛΟΓΗ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Dialogue from DNA”, 2004, Manggha, Centre of Japanese Art and Technology/Poland, photo: Sunhi Mang
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Tristan and Isolde”, 2014, Kiel Opera House/Germany, photo: Olaf Struck
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“A Room of Memory”, 2009, 21st Century Museum of Contemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mung
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Accumulation-Searching for the Destination”, 2012, Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Comtemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mang
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“A Room of Memory”, 2009, 21st Century Museum of Contemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mung
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“The Key in the Hand”, 2015, The 56th International Art Exhibition - la Biennale di Venezia, Venice/Italy

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Overflowing Water / Flowing Water

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Cold Floor

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Untitle

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Labyrinth of Memory

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Η Σιότα σε εγκατάσταση

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Η Σιότα σε εγκατάσταση

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Trace of Life
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ