Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
0

H Chiharu Shiota εκπροσώπησε αυτή τη χρονιά την Ιαπωνία στην Μπιενάλε της Βενετίας. Το έργο της ήταν ένα παλιό σάπιο σκαρί στη μέση του χώρου και γύρω από αυτό ένας τεράστιος ιστός από κόκκινες κλωστές, που η καθεμιά κατέληγε σε ένα κλειδί. Οι καλλιτεχνικές παραστάσεις και οι εγκαταστάσεις της είναι συνδεδεμένες με το παρελθόν και το παρόν, αυτά που ζουν και αυτά που πεθαίνουν και τις αναμνήσεις των ανθρώπων καθώς συνδέονται με τα αντικείμενα. Σε αυτά προσθέτει κόκκινο και μαύρο, δυο βασικά χρώματα που χρησιμοποιεί.

Η Chiharu Shiota γεννήθηκε στην Οσάκα το 1972 και ανήκει σε μια γενιά καλλιτεχνών που έχουν κερδίσει τα τελευταία χρόνια τη διεθνή προσοχή. Η τέχνη της στηρίζεται στην ευφάνταστη σύνδεση ανάμεσα στην παράδοση και την προσαρμογή σε έναν υπερσύγχρονο κόσμο. Επηρεάστηκε από την μαρίνα Αμπράμοβιτς και άρχισε να αναζητά καλλιτεχνικές λύσεις που αφορούν το σώμα και την εγκατάσταση. Η ίδια το 1998 σε μια περφόρμανς στη Γαλλία χρησιμοποίησε το ίδιο της το σώμα, μένοντας επί 4 ημέρες γυμνή ενώ είχε νηστέψει σε ένα κοίλο που περιβαλλόταν από λάσπη και φύλλα, συμβολισμό για την επιστροφή στη ζωή και τη φύση και έκφραση μιας παρόρμησης να επιστρέψει στον τόπο από τον οποίο προερχόταν.

Η Σιότα έχει επηρεαστεί πολύ από το Μπούτο και τη φιλοσοφία του και η κατανόηση του είναι κομβικής σημασίας και για την κατανόηση του έργου της. Το σώμα εμφανίζεται «ως ένα φαινόμενο που συνδέεται με τις μικροσκοπικές δομές της ζωής. Ασχολείται με τη διάλυση των ορίων μεταξύ του κοινού και του καλλιτεχνικού αντικειμένου.  Είναι ο ιστός των νημάτων που κάνει ορατή μια αισθητική εμπειρία που δεν περιορίζεται σε μια και μόνη αίσθηση αλλά μπορεί να γίνει αισθητός ως μια φυσική εμπειρία. 

MIA EΠΙΛΟΓΗ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Dialogue from DNA”, 2004, Manggha, Centre of Japanese Art and Technology/Poland, photo: Sunhi Mang
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Tristan and Isolde”, 2014, Kiel Opera House/Germany, photo: Olaf Struck
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“A Room of Memory”, 2009, 21st Century Museum of Contemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mung
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“Accumulation-Searching for the Destination”, 2012, Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Comtemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mang
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“A Room of Memory”, 2009, 21st Century Museum of Contemporary Art/Japan, photo: Sunhi Mung
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
“The Key in the Hand”, 2015, The 56th International Art Exhibition - la Biennale di Venezia, Venice/Italy

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Overflowing Water / Flowing Water

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Cold Floor

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Untitle

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Labyrinth of Memory

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Η Σιότα σε εγκατάσταση

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Η Σιότα σε εγκατάσταση

Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Trace of Life
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter
Οι αράχνες της μνήμης: Μέσα στον μνημονικό κόσμο της Chiharu Shiota Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ